Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

A levegő Kémia 7. tankönyv 42–46. oldal

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "A levegő Kémia 7. tankönyv 42–46. oldal"— Előadás másolata:

1 A levegő Kémia 7. tankönyv 42–46. oldal
Összeállította: J. Balázs Katalin

2 Kémiatörténet A levegő összetételének vizsgálata
John Mayow Joseph Priestley Carl Scheele Antoine Lavoisier

3 Mayow kísérlete XVII. század
Tanulmányozd az ábrát! Búra Vajon meddig él az egér? Egér Mayow kísérlete XVII. század Vízzár

4 Priestley kísérlete, XVIII. század
Tanulmányozd az ábrát! Napsugarak Priestley kísérlete, XVIII. század Gyűjtőlencse Búra Rovar Vajon meddig él az egér és a rovar? Egér 2 HgO → 2 Hg + O2

5 Tanulmányozd az ábrát! Mayow kísérlete XVII. század Nagyító
Tálka, benne olyan anyag, melyből hevítés hatására oxigéngáz fejlődik Vajon meddig ég a gyertya? Gyertya Vízzár

6 Az ábrák alapján válaszolj a kérdésekre!
MEGOLDÁS Vajon Priestley vagy Mayow kísérletében élhet tovább az egér? Mikor éghet tovább a gyertya a búra alatt: ha oxigént fejlesztünk, vagy ha levegővel teli a búra? Meddig él az egér és a rovar a búra alatt Mayow és Priestley kísérleteinél? Priestley oxigént fejlesztett a búra alatt, így az egér tovább élhetett, míg Mayow egere csak adott mennyiségű levegőhöz jutott. Ha oxigéngázt fejlesztünk a búra alatt, akkor az égés tovább tarthat. Amíg el nem fogy az oxigéngáz a búra alól.

7 Az ábrák alapján válaszolj a kérdésekre!
MEGOLDÁS Hogyan állított elő Priestley oxigént a búra alatt? Hogyan indította el Mayow a kémiai reakciót, melynek eredményeképpen oxigéngáz fejlődött? Milyen kémiai reakciók alkalmasak ezekhez a kísérletekhez? Mi a közös a gyertya égése és az állatok (az ember) légzésében? Higany-oxid hevítésével. Nagyítólencsével összegyűjtötte a napsugarakat, és a hő hatására indult be a folyamat. Amelyek során oxigéngáz fejlődik. Az égéshez is, és a légzéshez is oxigéngázra van szükség.

8 A kísérletekből levonható következtetés
Az égéshez, a légzéshez, szükség van a levegő egyik alkotórészére. Lavoisier, Stahl és Scheele is vizsgálta a levegő összetételét (ld. tankönyv 102. oldal). Ma már tudjuk, hogy az égéshez, légzéshez oxigén szükséges.

9 A levegő összetétele

10 A levegő oxigén-tartalma

11

12 A kísérlet értelmezéséhez:
Az égéshez szükség van a levegő oxigénjére.

13 A kísérlet értelmezéséhez:
Az égéshez szükség van a levegő oxigénjére. A gyertya égése során keletkező termék (a szén-dioxid-gáz) a vízben (vagy lúgos oldatban) elnyelődik.

14 Kattints ide!

15 Tankönyv 43. oldal 1/5

16 A levegő A levegő kb. 1/5 része oxigéngáz Összetett anyag
Gázelegy/keverék Összetétele: 78% nitrogéngáz (N2) 21% oxigéngáz (O2) 1% egyéb: argongáz (Ar) szén-dioxid-gáz (CO2) vízgőz (H2O) szennyező gázok lehetnek (pl.: SO2, CH4) A levegő kb. 1/5 része oxigéngáz A levegőben 100 molekulából kb. 20 oxigénmolekula

17 A CO2 és O2 körforgása

18 NÖVÉNYEK TÁPANYAGKÉSZÍTÉSE
LÉGZÉS

19 A levegő szén-dioxid-tartalma

20 Szén-dioxid-gáz kimutatása
A meszes víz egy átlátszó vizes oldat (lúgos oldat). CO2-gáz hatására a meszes víz megzavarosodik (vízben rosszul oldódó vegyület keletkezik: csapadék) Éppen ezért a meszes víz alkalmas CO2-gáz kimutatására.

21 Kattints ide!

22 Tankönyv 44. oldal

23

24 Az üvegházhatás

25 FELMELEGEDÉS Nagyenergiájú bejövő napsugarak
Egy részük átjut a légkörön FELMELEGEDÉS Majd hősugarak formájában kisugározza Eljut a földfelszínig, ott elnyelődik

26 Az üvegházgázok Ha a légkörben felszaporodnak azok a gázmolekulák, amelyek a hősugarak visszasugárzásában szerepet játszanak, akkor erősödik a felmelegedés. Ezeket a gázokat üvegházgázoknak nevezzük, ilyen pl.: CO2, CH4. Tankönyv 42. oldal, 81. ábra

27 A globális felmelegedés
Ma már az egész földgolyóra (glóbuszra) kiterjed ez a hatás. A globális felmelegedés következményének gondolják a szélsőséges időjárási viszonyok megjelenését: egyes területeken elsivatagosodás veszélye más területeken árvizek, szökőár sarki jégsapkák olvadása és ennek következményei

28 Értelmezd a körfolyamatot!
Segít a munkafüzet 40. oldalán lévő *6. feladat.

29 Jelöld a mennyiségi viszonyokat!
MEGOLDÁS Munkafüzet 41. oldal, *1. feladat < >

30 Fejtsd meg a rejtvényt! O Z Á G S E X O F U P M I K O I E G E G Ó K N
MEGFEJTÉS A meghatározásokat megtalálod a munkafüzet 41. oldalán lévő *7. feladatban! O Z Á G S E X O F U P M I K O I E G E G Ó K N É V E R É É N I T R O G

31 A levegő szennyeződései

32 A London típusú szmog

33 Smog = szmog, füstköd Smoke = füst Fog = köd
London, decemberében: hideg tél széntüzelésű fűtés (rossz minőségű szén égetésekor sok kén-dioxid is jut a levegőbe) nagymértékű ipari tevékenység (a gyárak nagy része is széntüzelésű) nagy páratartalom, köd szélcsend SZMOG ALAKULT KI egy hét alatt 4000 ember halt meg a füstködben (főleg gyerekek és idősek) sok légúti és keringési megbetegedés, szem- és bőrirritáció Smog = szmog, füstköd

34 Egyéb légszennyezési hatások
Tömegméretű közlekedés kipufogógázok összetétele (CO-mérés) Fokozott energiatermelés széntartalmú anyagok elégetésével nő a CO2-mennyiség a légkörben → üvegházhatás Fokozott mezőgazdasági tevékenység a szarvasmarha (kérődző állat) anyagcsere-folyamatai során metángázt (CH4) juttat a légkörbe. A nagyüzemi szarvasmarha-tenyésztés miatt nő a CH4-mennyiség a légkörben → üvegházhatás Ld. tankönyv 45. oldal, 86. ábra Ld. tankönyv 105. oldal, Környezetvédelem

35 Mondd el saját szavaiddal, hogy mit jelent a szmog!
Munkafüzet 42. oldalán lévő *2. feladat

36 VÉGE

37 Ajánlás a digitális óravázlathoz
Az óravázlat a törzsanyagot is, és a kiegészítő anyagot is tartalmazza ebben a témakörben. A tanár eldöntheti, hogy átlapoz-e egy részt, vagy beemeli a tananyagba. A kémiatörténeti részben lévő két ábra korabeli rajz. A tankönyv ábráit és táblázatait használja és értelmezi. A tankönyvi és munkafüzeti feladatok közül azokat tartalmazza, amelyeket érdemes kivetíteni a tanulóknak. Interaktív táblára vetítve a megoldásokat be lehet írni.

38 A kísérletekről készült klippek használatához
Kattints ide! Az óravázlaton belül a kísérletet ábrázoló képen feltüntetett jelre kell kattintani, hogy elinduljon a klipp Hang nélkül készültek (kivéve, amikor a hanghatás fontos ) Minden esetben szükséges a tanár értelmező, magyarázó jelenléte A tankönyvben megtalálható kísérletek nagy része látható a megfelelő óravázlatban Rövid, akár többször megismételhető klippek Néhány esetben lassítva is megismétlődik a látvány (R jel) Ajánlott a kísérletek értelmezésénél a tankönyvet is használni A tankönyvi ábrát megnézni A megfigyeléseket lejegyzetelni Elsősorban olyan közeli beállításokat mutatnak a klippek, amelyeket tanári bemutató kísérleteken a tanulók nem tudnak megfigyelni


Letölteni ppt "A levegő Kémia 7. tankönyv 42–46. oldal"

Hasonló előadás


Google Hirdetések