Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
1
Óvodai és iskolai szociális segítés
Gergál Tímea szakértő
2
Iskolai szociális munka történeti vázlata:
1906-ban az USA-ban (Boston, New York) 1916 az un. „látogató tanárok” egyesületet hoznak létre 1930-as évek második felétől Magyarországon az iskolanővérek (zöldkeresztes nővérek) 1964 gyermekvédelmi felelős munkakör Alderson először tipizálja az iskolai szociális munka megjelenési formáit 1991 Dr. Budai István 1991-től a Vitéz János Tanítóképző Főiskolán már tanít iskolai szociális munkát 2010 ISME megalakulása; Koncepció a bevezetésre 2015 nagyjából 50 iskolai szociálismunkás ….
3
Iskolai szociális munka (2012 évi adatok)
Ország Népesség Szociális munkások száma Mikor indult? USA 323,1 millió fő Kb.: fő 1906 Kanada 36,3 millió fő 750 fő 1940-es évek Németország 82,7 millió fő nincs adat 1968 Ausztria 8,5 millió fő 130 fő 1990-es évek közepe Svédország 9,9 millió fő 1500 fő 1950-es évek eleje Norvégia 5,2 millió fő 430 fő 1950-es évek Finnország 5,5 millió fő 540 fő 1966 Észtország 1,3 millió fő 60 fő 1994 Cseh Köztársaság 10,6 millió fő - Szlovákia 4 fő 2006
4
Óvodai és iskolai szociális segítés bevezetése, 2017-2018
Előzmény: 2008-ra három fő irányzat különböztethető meg az iskolai szociális munkában: „Belső” iskolai szociális munka vagy ún. hagyományos modell „Külső” iskolai szociális munka vagy ferencvárosi modell Pécsi modell 2015. január 1-től lehetőség a gyermekjóléti szolgálat keretein belül EFOP – modell program család- és gyermekjóléti központ/ok, Gyvt. szerint kiszerződött feladatellátó szolgáltató Program másfél tanévet követ, szeptembertől februárig 2018. szeptembertől általános bevezetés
5
Bevezetés tapasztalatai
Szakmai támogatás, segítés: már a területen működő külső szervezetekkel együttműködés 2010 körül kb.: 70 iskolai szociális munkás dolgozott különböző modellekben pécsi modell: Pécsett, Budapesten (12 fő)
6
Bevezetés tapasztalatai
Az új szolgáltatást végző szakember szakmaiságának megerősítése. Több rétegű tudás előnyeinek tudatosítása / elfogadtatása. Kapcsolatfelvétel – vezető a vezetővel… Partnerség és együttműködés. (mindkét fél részéről…) A pedagógus azért kér segítséget, mert gondja van a gyerekkel kapcsolatban. Neki is nehézséget jelent, hogy látja a gyerek, a szülő gondjait…
7
Praktikus tanácsok Ismerjék meg az intézményt.
A vezetőséggel közösen alakítsák ki az iskola szükségleteinek megfelelő munkatervet, ismertessék a szolgáltatás lehetőségeit, tisztázzák a kompetencia határokat. Alakítsanak ki együttműködést, az iskolában dolgozó más segítőkkel. Ismerjék meg az iskola szereplőit, teremtsenek bizalmi kapcsolatot a diákokkal, pedagógusokkal, szülőkkel. A lehetőségekhez mérten, vegyenek részt a közösség életében, iskolai rendezvényeken, kirándulásokon. Lépjenek kapcsolatba olyan külső szervezetekkel, akik segíthetik a munkájukat.
8
Praktikus tanácsok Türelem és kitartás, legalább 1 év, mire kezd a befektetett munka beérni és elkezdik érteni és használni a szolgáltatást. Az iskolán belüli megfelelő kulcsszemélyek megtalálása, legalább 1 fő a vezetőségből és a pedagógus munkacsoport vezetője. Törekedni kell iskolán belüli segítő team kialakítására pl: védőnővel, ifjúságvédelmissel vagy bárkivel, aki a gyerekek lelkével kicsit is foglalkozik. Bekapcsolódni miden programba és részt venni mindenben, amiben csak lehet.
9
Hamarosan bővített formában újból megjelenik.
szakirodalmak Hamarosan bővített formában újból megjelenik.
10
Köszönöm a figyelmet!
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.