Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
1
Informatikai gyakorlatok 11. évfolyam
Adatok beolvasása és kiírása, alapvető adattípusok, típuskonverziók, matematikai és logikai műveletek Czigléczky Gábor 2009 TÁMOP /1-2F
2
Változók és típusok Változó: egy adott memóriaterület, amelyre névvel hivatkozunk A változó neve nem kezdődhet számmal, nem tartalmazhat speciális karaktert (pl. szóköz, kérdőjel, felkiáltójel, stb.). Mindig tartozik hozzá típus. A típus az alábbi három jellemzőt foglalja magába: típusértékhalmaz: milyen halmazból veheti fel az értékeit, műveletek: milyen műveleteket lehet végezni ezeken az értékeken, szerkezet: hogyan épül fel más típusokból (csak összetett típus esetén).
3
Egyszerű (alap) típusok, műveletek
Egész szám: int Műveletek: + - * / (egész osztás) % (maradék) Valós szám: double Műveletek: + - * / (valós osztás) Karakter: char Műveletek: + (összefűzés) Szöveg (karakterlánc): string Logikai: bool Műveletek: && (és) || (vagy) ! (nem)
4
Deklaráció, (kezdő)értékadás
Deklaráció: mielőtt a változót használjuk, deklarálnunk kell (azaz meg kell mondanunk a típusát), de ezt csak egyszer tehetjük meg! Formája: típus változónév; Példa: int x; Ettől még nem tudjuk használni, nincs értéke! Értékadás: megfelelő típusú érték hozzárendelése a változóhoz. Formája: változónév = érték; Példa: x = 5; Deklaráció és kezdőérték adása együtt: Példa: int x = 5;
5
Értékadások az egyes típusoknál
Alapvetően az értékadás bal és jobb oldalán egyforma típusú értéknek kell állnia (nem mindig, ld. következő dia) Példa értékadásokra: int x = 5; double pi = 3.14; char c = 'A'; string s = "Helló, világ!"; bool van = false; Figyeljük meg a példákon, hogy a tizedestörtben tizedespont van, illetve egyetlen karaktert aposztrófok közé kell írni!
6
Implicit típuskonverzió
Mi történik a következő értékadásnál? double y = 5 + 3; A jelenség neve implicit (rejtett) típuskonverzió. Az értékadás előtt a 8 értéket valós számmá alakítja, így az y értéke 8.0 lesz. double y = 5 / 3; Mivel az 5 és a 3 is egész számok, ezért köztük egész osztást végez, így az y értéke 1.0 lesz! Megoldás: double y = 5.0 / 3; (vagy 5 / 3.0)
7
Típuskényszerítés Tegyük fel, hogy a következő változóink vannak:
int ossz = 17; (jegyeink összege) int db = 5; (jegyeink darabszáma) Szeretnénk átlagot számolni. Az előbbiek alapján az alábbi utasítás nem jó: double atl = ossz / db; (eredmény: 3.0) Megoldás: típuskényszerítés double atl = ossz / (double)db; Az osztás elvégzése előtt a db-ből valós számot csinált (5.0 értékkel), így az átlag értéke 3.4 lesz.
8
Adatbevitel grafikus felületen
Adatok bevitelére a TextBox komponenst használhatjuk. Fontosabb tulajdonságai: Text = a beleírt szöveg (string típusú!) ReadOnly = csak olvasható (kiírásra is használható) MaxLength = a beleírható maximális karakterszám Mikor vizsgáljuk meg a tartalmát? Tegyünk mellé egy gombot, és annak Click eseményének bekövetkeztekor!
9
Explicit típuskonverzió
Jó-e a következő utasítás? int x = textBox1.Text; Nem, mert a bal oldalon egy int, a jobb oldalon pedig string típusú érték található. Megoldás: explicit (közvetlen) típuskonverzió Formája: új_típus.Parse(kifejezés) Például: int x = int.Parse(textBox1.Text); int, double, char, bool típusokra lehet string típusú értéket konvertálni ezzel a módszerrel Ezeket a típusokat string típusú értékre másképp lehet konvertálni
10
Adatok kiírása grafikus felületen
Változók string típusra konvertálása: változónév.ToString() Például eredmény megjelenítése címkén: label1.Text = "Az x értéke: " + x.ToString(); A + jellel tudunk szövegeket összefűzni Ugyanennek kiírása üzenetablakba: MessageBox.Show(üzenet); Példa: MessageBox.Show("Az x értéke: " + x.ToString());
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.