Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
1
Elektronikus ügyintézés a NAV irányában 2018
dr. Tóth Gábor Főosztályvezető-helyettes, NAV Központi Irányítása Adóügyi Főosztály
2
Elektronikus ügyintézés Magyarországon 2018
Az elektronikus ügyintézés és a bizalmi szolgáltatások általános szabályairól szóló évi CCXXII. törvény (Eüsztv.) alapvető célja az elektronikus ügyintézés elterjesztése, az eljárások gyorsítása, az adminisztratív terhek csökkentése, az állam és polgár közötti jogviszonyok szélesebb körű elektronizálása, valamint a lakosság számára korszerűbb és hatékonyabb közszolgáltatások nyújtása Az elektronikus ügyintézés részletszabályairól szóló 451/2016. (XII. 19.) Korm. rendelet A jogszabályok érdemi rendelkezései általános érvénnyel január 1. után „léptek életbe” © dr. Tóth Gábor_2018
3
Elektronikus ügyintézés Magyarországon 2018
Alapértelmezetten elektronikus kapcsolattartás minden ügyben Az államnak és a gazdálkodó szervezeteknek kötelező Elektronikus aláírás/dokumentum hitelesítés © dr. Tóth Gábor_2018
4
NAV – Elektronikus ügyintézés
„Új”, „megtanulandó” jogszabályi környezet Az elektronikus ügyintézés és a bizalmi szolgáltatások általános szabályairól szóló évi CCXXII. törvény (Eüsztv.) Az elektronikus ügyintézés részletszabályairól szóló 451/2016. (XII. 19.) Korm. rendelet a Polgári Perrendtartásról szóló évi CXXX. törvény Hivatkozás a Pp-re… Az általános közigazgatási rendtartásról szóló évi CL. törvény (Ákr.) Az uniós vámjog végrehajtásáról szóló évi XIII. törvény Adóigazgatási rendtartásról szóló évi CLI. törvény (Air.) Az adózás rendjéről szóló évi CL. törvény (új Art.) Az adóigazgatási eljárás részletszabályairól szóló 465/2017. (XII. 28.) Korm. rendelet A NAV előtti elektronikus ügyintézés új részletszabályait adják © dr. Tóth Gábor_2018
5
NAV – Elektronikus ügyintézés
Eüsztv. 10. § Az ügyfél az elektronikus ügyintézéshez szükséges nyilatkozatokat, eljárási cselekményeket és egyéb kötelezettségeket választása szerint a) - törvény eltérő rendelkezése hiányában valamennyi elektronikus ügyintézést biztosító szerv tekintetében - egységes, személyre szabott ügyintézési felületen vagy b) ha az elektronikus ügyintézést biztosító szerv ilyet biztosít, úgy az elektronikus ügyintézést biztosító szerv által közzétett tájékoztatásban foglaltaknak megfelelő elektronikus úton teljesítheti. © dr. Tóth Gábor_2018
6
Központi Elektronikus Ügyintézési Szolgáltatások
Rendelkezési Nyilvántartás (RNY) Iratérvényességi nyilvántartás EFER Azonosításra visszavezetett dokumentumhitelesítés (AVDH) Központi érkeztetési ügynök Központi kézbesítési ügynök Időszaki értesítés Papír alapú irat átalakítása hiteles elektronikus irattá Elektronikus irat hiteles papír alapú irattá alakítása Központi azonosítási ügynök (KAÜ) Személyre szabott ügyintézési felület (SZÜF) Űrlapbenyújtás-támogatási szolgáltatás (ÁNYK) Központi dokumentumhitelesítési ügynök Általános célú elektronikus kéreleműrlap szolgáltatás (ePapír) Összerendelési nyilvántartás (ÖNY) © dr. Tóth Gábor_2018
7
Kormány által kötelezően nyújtott szolgáltatások
Elektronikus azonosítási szolgáltatás természetes személyek részére [az igénybevevőkről vezetett Központi Ügyfél-regisztrációs Nyilvántartás (KÜNY)] Tároló elemet tartalmazó személyazonosító igazolvány (eSZIG) Ingyenes tárhely jár hozzá Ügyfélkapu Részleges kódú telefonos azonosítás (RKTA) Biztonságos kézbesítési szolgáltatás (BKSZ) KÜNY-tárhely Cégkapu Hivatali tárhely Kormányzati hitelesítés-szolgáltatás (elektronikus ügyintézési szolgáltatást nyújtók számára) Elektronikus aláírás Elektronikus bélyegző Tanúsítványok Korm. rendeletben meghatározott egyéb kötelezően nyújtandó szabályozott elektronikus ügyintézési szolgáltatás © dr. Tóth Gábor_2018
8
KÜNY tárhely Elektronikus azonosítási szolgáltatás természetes személyek részére [az igénybevevőkről vezetett Központi Ügyfél-regisztrációs Nyilvántartás (KÜNY)] Tároló elemet tartalmazó személyazonosító igazolvány (eSZIG) Ingyenes tárhely jár hozzá Ügyfélkapu Részleges kódú telefonos azonosítás (RKTA) Központi Ügyfél-regisztrációs Nyilvántartáshoz kapcsolódó tárhely (KÜNY tárhely) Ügyfélkapus tárhely KÜNY tárhely Korm. rendelet 155. § (12) bek. szerint az ügyfélkapus tárhely a KÜNY- regisztrációhoz kapcsolódó szolgáltatás megkezdését követően az adott KÜNY-ben szereplő személy tárhelyébe integrálódik © dr. Tóth Gábor_2018
9
KÜNY, Cégkapu, Rendelkezési Nyilvántartás - NAV
NAV = Cégkapu kötelezettség © dr. Tóth Gábor_2018
10
KÜNY, Cégkapu, Rendelkezési Nyilvántartás - NAV
TSZ ügyfél KÜNY tárhely Cégkapu NTSZ ügyfél Együttműködő szervezetek Eüsztv. 1. § 17. Eüsztv. 1. § 17a. Hivatali tárhely Elektronikus ügyintézést biztosító szervek Önkormányzat Államigazgatási szervek OBH, bíróságok Ügyészség Alapvető jogok biztosa Közjegyzők Bírósági végrehajtók Közüzemi szolgáltatók Köztestületek Közfeladatot ellátók, közszolgáltatók ... NAV © dr. Tóth Gábor_2018
11
KÜNY, Cégkapu, Rendelkezési Nyilvántartás - NAV
Hivatali tárhelyről címezhető Hivatali tárhely Cégkapu KÜNY tárhely Cégkapuról címezhető KÜNY tárhelyről címezhető ÁNYK űrlap ÁNYK űrlap © dr. Tóth Gábor_2018
12
KÜNY-regisztrációhoz kapcsolódó tárhely („Ügyfélkapu”), Cégkapu, Hivatali tárhely Rendelkezési Nyilvántartás © dr. Tóth Gábor_2018
13
KÜNY, Cégkapu, Rendelkezési Nyilvántartás - NAV
KÜNY-regisztrációhoz kapcsolódó tárhely Ex Ügyfélkapu Az E-ügyintézési tv. 35. § (3) bekezdése biztonságos kézbesítési szolgáltatási cím Biztonságos kézbesítési szolgáltatási címnek minősül Kijelölt szolgáltatója NISZ Nemzeti Infokommunikációs Szolgáltató Zrt. Az ügyfél részére biztosított biztonságos kézbesítési szolgáltatáshoz kötődő tárhely Vélelmezni kell, hogy a KÜNY-tárhelyről érkező küldemény feladója a KÜNY-ben szereplő, a tárhely használatára jogosult természetes személy Jogkövetkezménnyel járó küldemény magánszemély részére jelenleg csak erre a tárhelyre küldhető © dr. Tóth Gábor_2018
14
KÜNY, Cégkapu, Rendelkezési Nyilvántartás - NAV
Magánszemélyek hivatalos elérhetősége lehet (Eüsztv.) Biztonságos kézbesítési szolgáltatási cím (pl. KÜNY- regisztrációhoz kapcsolódó tárhely) Jogosult megadni olyan hivatalos elérhetőséget, amely tekintetében vállalja az alábbi követelmények teljesítését azonosíthatóan kizárólag az adott személy elérhetősége küldés és fogadás időpontjának, átvevő személynek egyértelmű azonosítása garantálja a dokumentum sértetlen fogadását kezeli a sikeres és sikertelen kézbesítés eseteit, ezek visszaigazolását © dr. Tóth Gábor_2018
15
KÜNY, Cégkapu, Rendelkezési Nyilvántartás - NAV
Korm. rendelet 88/A. §-a szerint: Egyéni vállalkozók: Pp. szerint gazdálkodó szervezet „Egyéni vállalkozó az Eüsztv. 14. §-a szerinti hivatalos elérhetőségként a Kormány által biztosított tárhelyek közül a KÜNY-regisztrációhoz kapcsolódó tárhelyét jelenti be a rendelkezési nyilvántartásba” SZJA tv. szerinti egyéni vállalkozó Nem a Pp. szerinti gazdálkodó szervezet © dr. Tóth Gábor_2018
16
KÜNY, Cégkapu, Rendelkezési Nyilvántartás - NAV
Új elem az elektronikus ügyintézésben Csak Magyarországon új… Regisztráció augusztus 30-áig (Eüsztv § (6) bek.) 2017. augusztus 30-a után alakult gazdálkodó szervezetek 8 napon belül (Eüsztv. 14. § (1) bek.) Teljes működés december 1-jétől Kézbesítési szolgáltatáshoz kötődő, biztonságos kézbesítési szolgáltatási cím Kijelölt szolgáltatója NISZ Nemzeti Infokommunikációs Szolgáltató Zrt. Gazdálkodó szervezetek számára biztosított tárhely = Cégkapu A gazdálkodó szervezet egy cégkapuval rendelkezik Egyéni ügyvéd, európai közösségi jogász, kamarai jogtanácsos valamint szabadalmi ügyvivő e tevékenysége során cégkaput is használhat Számukra továbbra is opció a KÜNY-regisztrációhoz kapcsolódó tárhely Kizárólagos kommunikációs csatorna © dr. Tóth Gábor_2018
17
KÜNY, Cégkapu, Rendelkezési Nyilvántartás - NAV
A Cégkapu biztosítja az együttműködő szerv (pl. NAV) által az erre szolgáló alkalmazáson vagy internetes felületen keresztül elküldött elektronikus űrlapok és elektronikus dokumentumok elérését együttműködő szerv (pl. NAV) számára elektronikus küldemény feladását Gazdálkodók egymás közötti kommunikációja? Jelenleg nem lehetséges… © dr. Tóth Gábor_2018
18
KÜNY, Cégkapu, Rendelkezési Nyilvántartás - NAV
Cégkapu használat ≥ NAV specifikus szabályozás Korm. rendelet 89. § (9) bekezdés A gazdálkodó szervezetnek a küldemény átvételére jogosult meghatalmazottjának kell tekinteni azt a dokumentumot vagy tértivevényt (küldeményt) fogadó személyt, aki részére a cégkapumegbízott az adott cégkapuhoz hozzáférést biztosított Vélelmezni kell azt is, hogy a cégkapuról érkező küldemény az adott cégkapu használatára jogosulttól származik Új Air. szerint a NAV előtti képviselet szabályai adottak, a képviseleti jogosultságot be kell jelenteni A NAV továbbra is ellenőrzi és biztosítja az alábbiakat: Ellenőrzi a Cégkapuról feladó személy képviseleti jogosultságát Biztosítja a Cégkapura küldött dokumentumban foglaltak megismerésére jogosult személyek kizárólagos hozzáférését Adótitok védelme és nemzetgazdasági érdek © dr. Tóth Gábor_2018
19
KÜNY, Cégkapu, Rendelkezési Nyilvántartás - NAV
Eüsztv. 1. § (23) bekezdése szerint: Gazdálkodó szervezet: Pp. 7. § (1) bekezdés 6. pont „a polgári perrendtartásról szóló törvényben meghatározott, belföldi székhellyel rendelkező gazdálkodó szervezet, azzal az eltéréssel, hogy e törvény alkalmazásában nem minősül gazdálkodó szervezetnek a lakásszövetkezet, valamint az adószámmal nem rendelkező egyesület, alapítvány” © dr. Tóth Gábor_2018
20
KÜNY, Cégkapu, Rendelkezési Nyilvántartás - NAV
Eüsztv. 14. § (8) bekezdése szerint: Cégkapu nyitási kötelezettséghez kapcsolódó szankció: „Ha a gazdálkodó szervezet ügyfél hivatalos elérhetőséggel nem rendelkezik, az elektronikus ügyintézést biztosító szerv az eljárást elektronikus kapcsolattartás nélkül is lefolytathatja azzal, hogy a gazdálkodó szervezet ezen kötelezettségének nem teljesítése miatt az elektronikus ügyintézést biztosító szerv kezdeményezi a gazdálkodó szervezettel szembeni, törvényben meghatározott törvényességi felügyeleti eljárás vagy hatósági ellenőrzés lefolytatását.” © dr. Tóth Gábor_2018
21
KÜNY, Cégkapu, Rendelkezési Nyilvántartás - NAV
Eüsztv. 9. § (1) és 108. § (5) bekezdés E-ügyintézési kötelezettség, valódi hatályba lépés „Ha nemzetközi szerződésből eredő kötelezettség alapján törvény nem rendelkezik eltérően, elektronikus ügyintézésre köteles valamennyi, a 2. § (1) bekezdése szerinti ügy tekintetében” „A 9. § (1) bekezdése szerinti kötelezettségének az ügyfél vagy jogi képviselő - ha törvény eltérően nem rendelkezik január 1. napjától köteles eleget tenni.” © dr. Tóth Gábor_2018
22
KÜNY, Cégkapu, Rendelkezési Nyilvántartás - NAV
A GazdálkodóK hivatalos elérhetősége lehet (Eüsztv.) Biztonságos kézbesítési szolgáltatási cím Kormány által rendeletben meghatározott egyéb elektronikus elérhetőség Jelenleg nincs ilyen! © dr. Tóth Gábor_2018
23
Cégkapu kötelezettek szövetkezet magánnyugdíj-pénztár egyesület
köztestület alapítvány önkéntes kölcsönös biztosító pénztár gazdasági társaság lakásszövetkezet egyéni cég egyesülés európai részvénytársaság európai gazdasági egyesülés európai szövetkezet vízgazdálkodási társulat erdőbirtokossági társulat állami vállalat egyes jogi személyek vállalata külföldi székhelyű vállalat magyarországi fióktelepe közös vállalat végrehajtói iroda közjegyzői iroda szabadalmi ügyvivői iroda ügyvédi iroda európai területi társulás egyéb állami gazdálkodó szerv © dr. Tóth Gábor_2018
24
KÜNY, Cégkapu, Rendelkezési Nyilvántartás - NAV
Központi elektronikus ügyintézési szolgáltatás (KEÜSZ) Az alábbi tárgykörökben biztosítja az ügyfél számára jognyilatkozat, rendelkezés tételének lehetőségét Elektronikus kapcsolattartás megengedhetősége (alaprendelkezés) Elektronikus vagy nem elektronikus kapcsolattartási formák (alaprendekezés) Azonosítással kapcsolatos követelmények Hivatalos elektronikus kapcsolattartásra szolgáló elérhetőségek (alaprendelkezés) Elektronikus dokumentumok titkosítására vonatkozó igény Elektronikus ügyintézési cselekményekről időszaki értesítés igénylése Képviseletre vonatkozó jognyilatkozatok © dr. Tóth Gábor_2018
25
KÜNY, Cégkapu, Rendelkezési Nyilvántartás - NAV
Elektronikus kapcsolattartás megengedhetősége NAV által figyelembe veendő azon adózók esetében, akik/amelyek elektronikus ügyintézésre nem kötelezettek Hivatalos kapcsolattartásra szolgáló elérhetőségek NAV által figyelembe veendő minden adózó esetében Jelenleg KÜNY-regisztrációhoz kapcsolódó tárhely és Cégkapu Képviseletre vonatkozó jognyilatkozatok NAV által nem veendő figyelembe 2019. június 30-áig átmeneti időszak 451/2016. (XII. 19.) Korm. rendelet 23. § kötelező bekérdezés RNY-be © dr. Tóth Gábor_2018
26
© dr. Tóth Gábor_2018
27
KÜNY, Cégkapu, Rendelkezési Nyilvántartás - NAV
Eüsztv §, 16. § (2) bekezdés Hivatalos elérhetőség „Ha a természetes személy ügyfél az (1) bekezdés szerint nem ad meg hivatalos elérhetőséget, úgy az elektronikus ügyintézést biztosító szerv - ha azt az ügyfél ügyintézési rendelkezésében nem zárta ki - megkísérelheti az ügyfél általa ismert elektronikus elérhetőségére kézbesíteni a küldeményt. Ha az elektronikus ügyintézés nem kötelező, a természetes személy ügyfélnek az elektronikus ügyintézést teljes körben vagy az érintett eljárási cselekmény vonatkozásában kizáró ügyintézési rendelkezése - törvény eltérő rendelkezése hiányában - az elektronikus nyilatkozatra vonatkozó kézbesítési fikció beálltát is kizárja.” Kapcsolattartás módja „Az elektronikus ügyintézést biztosító szerv az ügyfélnek címzett nyilatkozatai megtétele során, ha jogszabály a kapcsolattartás módját nem határozza meg, az ügyfél ügyintézési rendelkezésében foglalt kapcsolattartási módot alkalmazza (RNY), illetve ügyintézési rendelkezés hiányában az elektronikus kapcsolattartás módját szabadon választja meg.” © dr. Tóth Gábor_2018
28
Személyre Szabott Ügyintézési Felület (SZÜF)
Eüsztv. 10. § a) pont Korm. rendelet 128. § © dr. Tóth Gábor_2018
29
Személyre Szabott Ügyintézési Felület (SZÜF)
© dr. Tóth Gábor_2018
30
Személyre Szabott Ügyintézési Felület (SZÜF)
© dr. Tóth Gábor_2018
31
Személyre Szabott Ügyintézési Felület (SZÜF)
© dr. Tóth Gábor_2018
32
KÜNY, Cégkapu, Rendelkezési Nyilvántartás - NAV
Új Art. 7. § [Értelmező rendelkezések] 46. tárhely: a gazdálkodó szervezet hivatalos elérhetősége vagy a természetes személynek az elektronikus azonosítási szolgáltatáshoz tartozó, az Eüsztv. 14. § (6) bekezdésének megfelelő tárhelye © dr. Tóth Gábor_2018
33
NAV – Elektronikus kommunikáció
© dr. Tóth Gábor_2018
34
Egy nagyobb adótanácsadó cég kérdése a sajtóban: „Amennyiben egy gazdálkodó szervezetet esetleg olyan magánszemély adótanácsadó, adószakértő képviseli egy ellenőrzés során, akinek nincs ügyfélkapuja, akkor hogyan értelmezi az adóhatóság az elektronikus kapcsolattartást?” © dr. Tóth Gábor_2018
35
RNY-EKNYI kapcsolat kialakítása
RNY (Rendelkezési Nyilvántartás Meghatalmazás rendelkezések A csatlakozott szervezetek előtti eljárásra EKNYI (Egységes Képviseleti Nyilvántartás) NAV saját képviseleti nyilvántartása Bejelentett állandó meghatalmazások, törvényes képviselet Adó, jövedék, vám, ÜCC ügyek Elektronikus, személyes és papíralapú képviselet Képesítési követelmények ellenőrzése Elektronikus benyújtási jogosultság RNY-EKNYI kapcsolat kialakítása Ésszerű, működőképes, egyértelmű jogszabályi alapokon nyugvó képviseleti rendszer kialakítása a NAV elsődleges célja Maradéktalanul biztosítja az elektronikus kommunikációt Ügyfél oldali kényelmi szolgáltatás „Adóügyes képviseleti” átmeneti időszak (ÁTMENET I.) © dr. Tóth Gábor_2018
36
„Adóügyes képviseleti” átmeneti időszak
2019. június 30-áig Eüsztv.-ben foglalt átmeneti szabályozás (2017. évi CXXXIV. tv. 85. §) RNY-ben a magánszemélyek estében sem tehető a NAV előtti képviseletre meghatalmazás rendelkezés Átmeneti időszak után jelentős változás Természetes személy adózók csak az RNY-ben tehetnek NAV előtti képviseletre meghatalmazás rendelkezést! NAV előtti képviseleti jogok RNY-beli rendezése Hivatalból elvégzett szinkronizáció Gazdálkodók esetében átmeneti időszak után is a NAV továbbra is az EKNYI rendszert alkalmazza az adózási rendtartásról szóló törvény rendelkezései szerint A képviseleti jogokat az RNY-ben le lehet kérdezni © dr. Tóth Gábor_2018
37
EGYKE/EKNYI fejlesztések
Az RNY-től függetlenül is a NAV célja az EKNYI és az EGYKE bejelentő rendszer korszerűsítése Gazdálkodók részére online bejelentő felület létrehozása Előre kitöltött képviseleti adatok és jogosultságok szerkesztése A meghatalmazást adó és a meghatalmazott kizárólagos KAÜ-s azonosítása Papíralapú csatolmányok megszüntetése A vonatkozó jogszabályi háttér Art § 10. pont Air. és Vámkódex képviseleti szabályai Az adóigazgatási eljárás részletszabályairól szóló 465/2017. (XII. 28.) Korm. Rendelet 2019. január 1. © dr. Tóth Gábor_2018
38
NAV – Elektronikus kommunikáció
Egyéni vállalkozó nem Cégkapu kötelezett és nem is nyithat Használhatja az általa képviselt adózó Cégkapuját is Használhatja saját jogán a KÜNY-regisztrációhoz kapcsolódó tárhelyét is A NAV minden esetben értesül a Cégkapun keresztül feladó személyéről A Cégkapu hozzáférés KAÜ azonosításhoz kötött Az azonosítás alapján tehát a személy ismert „Adóügyes Cégkapu” átmeneti időszak (ÁTMENET II.) © dr. Tóth Gábor_2018
39
„Adóügyes Cégkapu” átmeneti időszak
2018. december 31-éig Eüsztv.-ben foglalt átmeneti szabályozás (2017. évi CXXXIV. tv. 88. §) A NAV célja az elektronikus kommunikáció maradéktalan biztosítása a Cégkapu rendszer maradéktalan üzemszerű működéséig Addig marad az Ügyfélkapus kommunikáció Cégkapu érdemi működés legkorábban december 1-jétől © dr. Tóth Gábor_2018
40
„Adóügyes Cégkapu” átmeneti időszak – NAV-hoz benyújtás
KÜNY tárhelyről (korábban Ügyfélkapu) Képviselő szervezet Cégkapuján keresztül Az adózó saját Cégkapuján keresztül © dr. Tóth Gábor_2018
41
„Adóügyes Cégkapu” átmeneti időszak
Átmeneti időszak alatti első Cégkapu használat ráutaló magatartásnak minősül A NAV ezt követően a küldeményeit az adózó – és/vagy a képviselő szervezet – Cégkapujára küldi Az első Cégkapu használattól kezdődően A kezdeményezett ügyben! Az adózó – és/vagy a képviselő szervezet – Cégkapuja lesz a címzett, a joghatás az első megnyitáshoz kapcsolódik A küldeményhez kapcsolódik a hozzáférésre jogosult összes képviselő azonosítója A Cégkapun csak ők férhetnek hozzá a dokumentumhoz (adótitok védelme) © dr. Tóth Gábor_2018
42
NAV – Elektronikus kommunikáció
NAV fogadó oldali jogosultság vizsgálat 3 eleme: Képviselt adózó/ügyfél adóazonosítója Kötelező! Adószám és/vagy Adóazonosító jel Képviselő szervezet adószáma [Air. 17. § (1) bek. d), g)] Számviteli, könyvviteli szolgáltatásra vagy adótanácsadásra jogosult gazdasági társaság, illetve egyéb szervezet Ügyvédi iroda Felszámoló, végelszámoló szervezet Képviselő személy adóazonosító jele Kötelező! Képviselő szervezet Cégkapujáról érkező dokumentum kizárólag mindhárom elem hiánytalan megléte esetén fogadható be Az esetlegesen hiányzó adatok pótlására az EGYKE adatlapon van jelenleg is lehetőség © dr. Tóth Gábor_2018
43
NAV – Elektronikus kommunikáció
EGYKE ÁNYK űrlap Hiteles elektronikus irattá alakított meghatalmazás, megbízás vagy A meghatalmazást, megbízást tartalmazó, legalább az adózó, illetve törvényes képviselője minősített elektronikus aláírásával vagy azonosításra visszavezetett dokumentumhitelesítési szolgáltatással (AVDH) hitelesített elektronikus irat egyidejű csatolásával eBEV-es bejelentő felület Meghatalmazást adhat: Adózó saját maga Törvényes képviselő A meghatalmazást a meghatalmazottnak elektronikus formában jóvá kell hagynia Hiteles meghatalmazás, megbízás csatolmány szükséges © dr. Tóth Gábor_2018
44
Azonosításra visszavezetett dokumentumhitelesítési szolgáltatás (AVDH)
© dr. Tóth Gábor_2018
45
NAV – Elektronikus kommunikáció
NAV-ból kifelé irányuló kommunikáció Az adózónak meghatalmazott szervezet képviselője van 1. Címzettek CÉGKAPU CÉGKAPU Képviselő szervezet Cégkapu Képviselő szervezet alkalmazott „1” Képviselő szervezet alkalmazott „2” Képviselő szervezet alkalmazott „n” Adózó Cégkapu Törvényes képviselő „1” Törvényes képviselő „2” Törvényes képviselő „n” Képviselő szervezet alkalmazott „1” Képviselő szervezet alkalmazott „2” Képviselő szervezet alkalmazott „n” © dr. Tóth Gábor_2018
46
NAV – Elektronikus kommunikáció
NAV-ból kifelé irányuló kommunikáció Adózónak egyéni vállalkozó meghatalmazottja van 2. Címzettek KÜNY-TÁRHELY CÉGKAPU Egyéni vállalkozó Ügyfélkapu (KÜNY-tárhely) Egyéni vállalkozó meghatalmazott Adózó Cégkapu Törvényes képviselő „1” Törvényes képviselő „2” Törvényes képviselő „n” Egyéni vállalkozó meghatalmazott © dr. Tóth Gábor_2018
47
NAV – Elektronikus kommunikáció
NAV-ból kifelé irányuló kommunikáció Adózónak nagykorú alkalmazott meghatalmazottja van 3. Címzettek KÜNY-TÁRHELY CÉGKAPU Nagykorú alkalmazott Ügyfélkapu (KÜNY-tárhely) Nagykorú alkalmazott meghatalmazott Adózó Cégkapu Törvényes képviselő „1” Törvényes képviselő „2” Törvényes képviselő „n” Nagykorú alkalmazott meghatalmazott © dr. Tóth Gábor_2018
48
NAV – Elektronikus kommunikáció
NAV-ból kifelé irányuló kommunikáció Adózónak nincs meghatalmazottja 4. Címzett KÜNY-TÁRHELY CÉGKAPU Törvényes képviselő Ügyfélkapu (KÜNY-tárhely) Törvényes képviselő Adózó Cégkapu Törvényes képviselő „1” Törvényes képviselő „2” Törvényes képviselő „n” © dr. Tóth Gábor_2018
49
NAV – Elektronikus kommunikáció
A Cégkapuhoz való hozzáféréseket minden gazdálkodónak magának kell KIOSZTANIA AKTUALIZÁLNIA FOLYAMATOSAN FIGYELEMMEL KÍSÉRNIE A képviselő és a képviselt közötti megállapodás "vezérli azt, hogy ki, kinek és milyen mélységű hozzáférést biztosít A NAV „csupán” azt biztosítja, hogy az összes hozzáférésre jogosult személy az összes lehetséges Cégkapun hozzáférjen a dokumentumhoz, ha ehhez a joga a Cégkapun biztosított © dr. Tóth Gábor_2018
50
Általános célú elektronikus kéreleműrlap szolgáltatás (e-Papír)
© dr. Tóth Gábor_2018
51
e-Papír szolgáltatás Eüsztv. 8. § (1) bekezdése értelmében
Az ügyfél jogosult az elektronikus ügyintézést biztosító szerv előtt az ügyei intézése során ügyintézési cselekményeit elektronikus úton végezni, nyilatkozatait elektronikus úton megtenni A Korm. rendelet 133. § (1) bekezdése értelmében használatának feltételei vannak Az e-Papír szolgáltatás keretében a szolgáltató biztosítja, hogy az ügyfél azonosítását követően az elektronikus ügyintézést biztosító szervhez szabad szöveges beadványt terjesszen elő, ha a beadvány elektronikus úton történő előterjesztését a jogszabály nem zárja ki, és a beadvány elektronikus úton történő előterjesztésére jogszabály további formai követelményt nem állapít meg © dr. Tóth Gábor_2018
52
e-Papír szolgáltatás Korm. rendelet 68. § A NAV törekszik arra, hogy
Az elektronikus ügyintézést biztosító szerv köteles biztosítani az e-Papír szolgáltatás útján előterjesztett beadványok befogadását, ha az adott ügytípus elektronikus űrlappal nem támogatott A NAV törekszik arra, hogy az e-Papír szolgáltatás útján előterjeszthető iratok számát oly módon optimalizálja, hogy az általa fejlesztett ÁNYK (Általános Nyomtatványkitöltő) program segítségével a lehető legtöbb ügyet és eljárási cselekményt elektronikus űrlap formában támogassa © dr. Tóth Gábor_2018
53
ePapír szolgáltatás Funkcióját tekintve
Elsősorban a magánszemélyek elektronikus ügyintézését támogatja Kizárólag akkor, ha személyes megjelenés nem szükséges Használata akkor lehet sikeres, ha becsatornázott ügytípusok kevésbé cizelláltak Általános, ügytípusba be nem sorolt beadvány esetében csupán a postai út spórolható meg A csatlakozott szervezethez érkezett e-Papír beadvány esetében az ügyintézői munka nem spórolható meg az ügyintézési folyamatok változatlanok maradnak ÁNYK űrlap ebből a szempontból sokkal hatékonyabbnak tűnik, mert Külső és belső oldali programozott ellenőrzési szempontokat tartalmaz Válasz üzenetek automatikus generálására alkalmas Interfész kapcsolatot támogat külső szoftverekkel Csatolmányokat is kezel, mely csatolmányok elektronikus aláírásának ellenőrzését is elvégzi a fogadó oldal © dr. Tóth Gábor_2018
54
Előre kitöltött adatok a KAÜ azonosítás alapján,
e-Papír szolgáltatás Előre kitöltött adatok a KAÜ azonosítás alapján, nem módosítható! © dr. Tóth Gábor_2018
55
e-Papír szolgáltatás Tisztelt NAV! … © dr. Tóth Gábor_2018
56
Ügyviteli szabályok a NAV előtti e-ügyintézésre
© dr. Tóth Gábor_2018
57
Ügyviteli szabályok a NAV előtti e-ügyintézésre
Kapcsolattartás módja adóügyekben Air. 36. § [A kapcsolattartás általános szabályai] (1) bekezdés szerint: Írásban Az Eüsztv.-ben meghatározott elektronikus úton Személyesen Írásbelinek nem minősülő elektronikus úton (2) Ha törvény másként nem rendelkezik, a kapcsolattartás formáját az adóhatóság tájékoztatása alapján az adózó választja meg. Az adózó a választott kapcsolattartási módról más - az adóhatóságnál rendelkezésre álló - módra áttérhet. (4) Az állami adó- és vámhatóság elektronikus úton tart kapcsolatot az alábbi adózókkal Havi adó- és járulékbevallás benyújtására köteles Áfa tv. szerinti összesítő nyilatkozat benyújtására köteles Áfa tv. szerinti összesítő jelentés benyújtására köteles Eüsztv. alapján elektronikus ügyintézésre köteles ÍRÁSBAN (Air.) SZÓBAN (Air.) © dr. Tóth Gábor_2018
58
Ügyviteli szabályok a NAV előtti e-ügyintézésre
Eüsztv. szerint nem kötelező az elektronikus kapcsolattartás 8. § (2)-(6) bek. Esetei: Személyes megjelenés Irat másként nem pótolható Nem értelmezhető Nemzetközi szerződés vagy EU-s rendelet Minősített adatot tartalmaz az irat © dr. Tóth Gábor_2018
59
Ügyviteli szabályok a NAV előtti e-ügyintézésre
Eüsztv. szerint kötelezően elektronikus kapcsolattartásra kötelezettek 9. § (1) bek. Az ügyfélként eljáró gazdálkodó szervezet állam önkormányzat költségvetési szerv ügyész jegyző köztestület egyéb közigazgatási hatóság az ügyfél jogi képviselője (ügyvéd, ügyvédi iroda és kamarai jogtanácsos) Elektronikus ügyintézéshez való jog szünetel Korm. rendelet 6. § (11) Ügyeit nem elektronikusan is intézheti. E jog nem illeti meg akkor, ha az adott ügyet természetes személy is csak elektronikusan intézheti. Pl. tevékenységüket szüneteltető egyéni vállalkozók. EGYKE kódok: 5 - ügyvéd 6 - ügyvédi iroda 8 - jogtanácsos © dr. Tóth Gábor_2018
60
Ügyviteli szabályok a NAV előtti e-ügyintézésre
Eüsztv. szerint a kapcsolattartás módja 16. § (1) bek. Ügyféli jogok Az ügyfél szabadon választja meg az elektronikus ügyintézést biztosító szervvel való elektronikus kapcsolattartás módját Az elektronikus ügyintézést biztosító szerv által közzétett tájékoztatásban meghatározott elérhetőségeit alkalmazva, ha jogszabály valamely nyilatkozat megtételét nem köti valamely kapcsolattartási mód alkalmazásához © dr. Tóth Gábor_2018
61
Ügyviteli szabályok a NAV előtti e-ügyintézésre
Eüsztv. szerint a kapcsolattartás módja 16. § (2) bek. Elektronikus ügyintézést biztosító szerv kötelezettségek Az ügyfélnek címzett nyilatkozatai megtétele során az ügyfél ügyintézési rendelkezésében foglalt kapcsolattartási módot alkalmazza, vagy ügyintézési rendelkezés hiányában az elektronikus kapcsolattartás módját szabadon választja meg Ha jogszabály a kapcsolattartás módját nem határozza meg © dr. Tóth Gábor_2018
62
Ügyviteli szabályok a NAV előtti e-ügyintézésre
Eüsztv. szerint a kapcsolattartás kötelezően elektronikus módja 25. § (6) bek. Az elektronikus ügyintézést biztosító szerv az ügyfélnek címzett olyan nyilatkozatait, amelyek esetében az elektronikus út értelmezhető, elektronikus úton teszi meg Jogszabály így rendelkezik (pl. Air.) Az ügyfél azt igényli (bármilyen formában) Az ügyfél a kérelmet elektronikus úton nyújtotta be Kötelező elektronikus kapcsolattartás a meghatalmazott számára Korm. rendelet 10. § (5) bek. Elektronikus ügyintézést önként vállaló fél – törvény eltérő rendelkezése hiányában – csak olyan meghatalmazottat vehet igénybe, aki szintén elektronikusan jár el Az elektronikus kapcsolattartásra kötelezett ügyfél meghatalmazottja esetében is irányadónak tekinthető © dr. Tóth Gábor_2018
63
Köszönöm a figyelmet!
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.