Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
1
Hatékony és változatos kommunikációs módszerek
Tar Tímea Tünde 2017.december 12.
2
Hatékony kommunikáció
A kommunikáció hatékonysága függ attól, hogy: szavainkat hogyan válogatjuk meg, milyen a testbeszédünk, a hanglejtésünk, hangszínünk. Ezeknek összhangban kell lenniük, hogy SIKERES legyen a kommunikációnk.
3
Kommunikációs stílusok
4
Kommunikációs stílusok
Agresszív: támadó, erőszakos, rámenős, sértő Asszertív: középút a behódoló és a fenyegető között; kellő határozottságú és öntudatú Passzív: behódoló viselkedés
5
Agresszív kommunikáció
6
Agresszív kommunikáció
Az interakcióban részt vevő emberek nem azonos jogokkal rendelkeznek, azaz az egyiknek több joga van arra, hogy érdekeit érvényesítse, érzelmeit, véleményét kifejezze. Erőszakosság Erőteljes gesztusok, hangerő A kommunikációs partner elnyomottnak érzi magát Megnyilvánulhat nyílt vagy burkolt formában
7
Az agresszívan kommunikáló ismérvei
Azon a meggyőződésen alapul, hogy az ember saját igényei fontosabbak mint másoké. Testtartása egyenes, feszes, mozdulatai szaggatottak. Arckifejezése szigorú, ugyanakkor bizonytalan mosoly is kiülhet az arcára. Szemkontaktus intenzív, tekintete lenéző, állkapcsa összezárt. A hangereje vagy fenyegetően halk, vagy túlzottan hangos. Hangneme becsmérlő, gúnyos, leereszkedő
8
A passzívan kommunikáló
9
A passzívan kommunikáló ismérvei
Félénkség, bizonytalanság jellemzi. A kommunikátor a másik féllel való kapcsolatát egyenlőtlennek érzi, így nem mer véleményt nyilvánítani, kérdezni, kérni vagy kérést visszautasítani. Testtartása összeroskadt, karjai szorosan összefontak. Nézése mentegetőző, tekintetét lesüti, nehezére esik fenntartani a szemkontaktust. Gesztusai bizonytalanok, gyakran babrálja a haját, vagy kapaszkodik valamilyen tárgyba.
10
Az asszertív kommunikáció
Asszertivitás: a gondolatok, érzések kifejezése, őszinte, nyílt kommunikáció útján. Mire jó az asszertív viselkedés? a szorongást keltő, nehéz helyzetek eredményesebb kezelésére, önbizalom növelésére, érzések spontánabb kifejezésére, hibázás és kritika elfogadására, nemet mondásra való képesség fejlesztésére, hatékonyabb konfliktuskezelésre.
11
Az asszertív magatartás alaplépései
1. Aktív figyelem és jelzés a másiknak, hogy megértettük a közlését. 2. Mondjuk el, hogy mit érzünk és mit gondolunk. 3. Mondjuk el, hogy mit szeretnénk.
12
Milyen az asszertív személy?
meggyőző jó beszédű céltudatos elszánt határozott következetes tiszteletben tartja a másik véleményét és annak személyiségét
13
Az asszertív üzenet felépítése
a megváltoztatandó viselkedés kritika nélküli leírása, az asszertív személy érzelmeinek kinyilvánítása, a másik viselkedése által az önkifejezőre gyakorolt, konkrét és megfogható hatás tisztázása.
14
Az asszertív üzenet Tartózkodjunk a megfogalmazásban:
következtetések levonásától (annyira unatkoztál – ma sokat beszéltél a megbeszélésen) általánosításoktól („soha, mindig, állandóan”) káromkodástól elítélő szavakat tartalmazó leírásoktól a hosszas leírásoktól
15
Az asszertív testnyelv elemei
Testtartás: forduljunk teljesen a másik felé. Álljunk vagy üljünk egyenesen, kicsit előrehajolva, hogy a kellő, de szoros távolságot tartsuk. Mindvégig emeljük fel a fejünket. A szemkontaktus: nézzünk egyenesen a másik szemébe, amikor igényünknek akarunk érvényt szerezni. Ez is segít közölni a tényt, hogy komolyan gondoljuk, amit mondunk. A gesztikulálás: vannak, akik ilyenkor merevek és szoborszerűek. Fizikai merevségük csak rontja igényeik érvényesítését. Az üzenet, melyet kellő gesztikulálással hangsúlyozunk, további hangsúlyt kap.
16
Az asszertív testnyelv elemei
A hang: a suttogó, monoton vagy kántáló hang ritkán győzi meg a másikat. A hangerő, a helyes hangsúlyozás alapvetően meghatározza az üzenetet. A levegővétel: az, hogy legyen elegendő levegőnk, fontosabb a hatékony asszertivitás szempontjából, mint sokan képzelik. Csendben maradni: asszertív üzenetünknek a megfelelő testnyelvvel való együttes elküldése után álljunk meg!
17
Passzív-asszertív-agresszív
18
Értő figyelem Az értő figyelem a pontos megértésben segít, abban, hogy megértsük, mire gondol a másik fél, mit kíván kommunikálni, melynek következményeként az esetleges nézetkülönbségek, konfliktusok is elfogadhatóbbá, kezelhetőbbé válnak. Kizárjuk saját érzéseit, ítéletét és kizárólag az üzenetre figyelünk. Az értő figyelem része a visszajelzés: jól odafigyelt-e a címzett a másik fél mondanivalójára.
19
Közléssorompók parancsolás, utasítás figyelmeztetés, fenyegetés
prédikálás, moralizálás tanácsosztogatás, megoldási javaslatok logikai érvelés, meggyőzés ítélkezés, bírálat, vádolás dicséret, egyetértés megszégyenítés, kifigurázás, megbélyegzés értelmezés, elemzés, diagnosztizálás nyugtatás, részvét, vigasztalás, bátorítás faggatózás, rákérdezés elterelés, humorizálás, távolságtartás
20
Meggyőző üzenet Az akaratot mozgásba lehet hozni mind az érzelem, mind a gondolkodás által.
21
A meggyőző üzenet tényezői
Forrás (ethos) legyen egyenes jellemű és megbízható. „ A jó embereknek inkább hisznek” Üzenet (logos) logika szabályai, színes hivatkozások, példák, hiedelmek figyelembe vétele A közönség érzelmei (pathos) különböző érzelmek keltése és a meggyőzés szolgálatába állítása.
22
A meggyőzés 5 alapelve „Húzni” az ő tempójában
A részvétel jobb, mint a passzivitás a kérdezés technikái A meggyőzés nem manipuláció! Ne minősítsük a személyt, magatartása okát derítsük fel! Először értsük meg a másikat, aztán akarjuk megértetni magunkat!
23
Hogyan legyek asszertív?
Légy konkrét a kommunikációdban ! Beszélj egyes szám első személyben a kommunikáció során. Válaszd ki a megfelelő helyet és időpontot, hogy kommunikálj! Kérj megerősítést mindenről, amiben megállapodtatok! Légy őszinte a kommunikációdban! Oszd meg a véleményed másokkal! Ha valaki megdicsér, akkor azt köszönd meg illendően! Figyelj a szemkontaktusra a kommunikáció során! Ne személyeskedj a kommunikációban! Figyelj meg másokat és tanulj az asszertíven kommunikáló emberektől! Ha utólag rájössz, hogy passzívan vagy agresszíven viselkedtél egy szituációban, semmi gond.
24
Köszönöm a figyelmet!
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.