Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Előadása a bicskei Zöld Terasz klubban május 24-én

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Előadása a bicskei Zöld Terasz klubban május 24-én"— Előadás másolata:

1 Előadása a bicskei Zöld Terasz klubban 2018. május 24-én
A BENGHAZI-BICSKE TENGELY: KI GONDOSKODJON A MENEKÜLTEKRŐL? AZ ENSZ? AZ EU? LÍBIA? MAGYARORSZÁG? Nagy Boldizsár Előadása a bicskei Zöld Terasz klubban május 24-én

2 A tervezett témák Fogalmi rendteremtés Nagyságrendek Globális kérdések Hogyan lehet konszolidálni a helyzetet Szíriában, hogy elindulhassanak a menekültek visszafelé? Mit tesz ezért az EU és az ENSZ? Klímaváltozás, környezeti változás, kényszervándorok Az EU és a „külvilág” Az EU és Törökország, különös tekintettel a 2016-os nyilatkozatra Áttelepítés Anyagi támogatás A marrakeshi nyilatkozat Az embercsempészek és a nemzetközi védelemre nem szorulók visszaküldése /annak hiánya

3 RÁHANGOLÓDÁS

4 Motto Orbán Viktor világkvóta bevezetését kéri az ENSZ-ben
„I urge you, Secretary-General, to initiate negotiations on sharing this burden at a global level. All major stakeholders of international politics will have to take some of the migrants to their countries as part of a global quota system.” Adressed to Ban Ki-moon From the same speech: Excellencies, I am coming from a Christian country, therefore I would like to emphasize that the Christian approach does not tolerate any anti- Muslim policy. The Muslim faith, which we honour and respect, is not responsible for the root causes of this mass migratory movement. I invite you all to join in our efforts to avoid the spread of anti-Muslim sentiments „Brussels continues to seek to distribute the mass of two million who have illegally entered Europe over the past few years.” » Prime Minister Viktor Orbán’s speech at the ceremonial swearinginof new border guards » Print 2017 January 30 Statement by H.E. Mr. Viktor Orbán Prime Minister of Hungary at the High Level Side Event on “Strengthening cooperation on migration and refugee movements in the perspective of the new development agenda” 30 September 2015 United Nations New York at ( )

5 Kiinduló kérdés A menekültek befogadása és védelme miért lenne a szomszédos országok feladata? Milyen erkölcsi alapon terhelhető rájuk nagyobb teher, mint a távolabb fekvő országokra?

6 Összeegyeztethető (volt)-e a kereszténységgel és/vagy a Bibliával
Önvizsgálat Összeegyeztethető (volt)-e a kereszténységgel és/vagy a Bibliával A hitetlenek ellen folytatott hadjárat, területeik meghódítása? A hitetlenek/eretnekek/boszorkányok elevenen elégetése, kerékbetörése? A magukat keresztyénnek valló, de a domináns keresztyén csoport szerint „elhajlók” tűzzel-vassal, háborúval való kiírtása? Más keresztyén nemzetek katonáinak és bizony civil lakosságának támadó háborúban való megölése, a társadalmak javainak pusztítása? A házaság előtti szex vagy a homoszexualitás? - A kamatszedés, a korrupció, a paráználkodás, a pornográfia?

7 Kelet Guta, 2018 március

8 FOGALMAK

9 A külföldiek kategóriái (+ belső menekültek)
Migráció Nemzetközi Országon belüli Reguláris Irreguláris A jogszabályoknak megfelelő, egy évnél hosszabb távollét/jelenlét Engedély nélküli belépés és/vagy jelenlét („Illegális vándorlás”) Kényszervándorlás Munkavállaló, családegyesítő, diák, nyugdíjas, etc. (Regular migrant) Tartózkodási joggal nem rendelkező (dokumentumok nélküli) külföldi (Undocumented foreigner) Menekült (Refugee) Belső menekült (otthonából elűzött) (Internally displaced person, IDP)

10 NAGYSÁGRENDEK

11 552,200 refugees returned home
Global figures, end of 2016 51% of the refugees are minors 552,200 refugees returned home in 2016 189,300 refugees were admitted to resettlement Source: UNHCR: Global Trends. Forced displacement in Geneva, 2017, various pages ( )

12 Registered Syrian refugees (abroad)
Syria! May, 2018 5,645,914 Registered Syrian refugees (abroad) As of 10 May 2018 Egypt: 128,507 Iraq: 248,382 Jordan: 661,859 Lebanon: 986,942 Turkey: 3,586,679 Source: ( ) author’s assemblage

13 Individual applications in the EU+
Source: EASO, Latest Asylum Trends, 2017, August, p. 1. and 2018 March ( )

14 Countries of origin 2016-2017 in the EU
Source: Eurostat Asylum Quarterly Reports , 19 March 2018 /index.php/Asylum_quarterly_report ( )

15 GLOBÁLIS KÉRDÉSEK * Szíria * Éghajlatváltozás - környezetromlás

16 Szíria A szír polgárháború/nemzetközi részvétellel zajló fegyveres konfliktus 2011-ben kezdődött. A halálos áldozatok (becsült) száma 2018 márciusáig , köztük civil ember eltűnt. Megosztottságok Asszád mellett Asszád ellen Isil (Daesh) mellett Isil (Daesh) ellen Shíta Szunni

17 A külső erők Asszad mellett Asszad ellen ISIL ellen
Oroszország (főleg 2015-től) Csapatok, bombázás USA, UK, Franciaország „mérsékelt” lázadók mellett: pénz, kiképzés, info. Kurdok támogatása, „Szíriai Demokratikus Erők” támogatása USA, FR.o, UK, Orosz.o  Jordánia, Bahrein, Katar, Szaúd-Arábia és az Egyesült Arab Emírségek valamint a kurdok és Aszad erői Irán (csapatok, pénz) Törökország. De kurdok ellen is. Hezbollah (Libanon) és Shia harcosok máshonnan is (Afganisztán, Irak, Jemen) Szaudi-Arábia Izrael – Hezbollah ellen

18 A szíriai békefolyamatok
A genfi folyamat ENSZ, USA, Oroszország Aszad képviselői részt vesznek (Újabb) alap: a BT sz határozata, december 18. Cél: szírek vezette és kontrollálta (owned) politikai átmenet + országos tűzszünet Hiteles, átfogó és nem-szektariánus kormányzat (credible, inclusive and non-sectarian governance) Új alkotmány Az új alkotmányon alapuló szabad és tisztességes választások - 18 hónapon belül, - ENSZ felügyelettel - a hazai és a diaszpó- rában élő szírek részvételével. Az asztanai folyamat (2017 január óta, nyolc forduló) Oroszország – Irán –Törökország vezeti Aszad képviselői részt vesznek Eredmény: Négy de-eszkalációs övezet (felkelők kezén – elméletileg kormány nem támadja. De: kelet Guta volt az egyik) Megállapodás egy 150 tagú alkotmányozó bizottság felállításáról (de ez nem történt meg 2018 májusáig) International Syria Support Group (ISSG), the Arab League, China, Egypt, the EU, France, Germany, Iran, Iraq, Italy, Jordan, Lebanon, Oman, Qatar, Russia, Saudi Arabia, Turkey, United Arab Emirates, the United Kingdom, the United Nations, and the United States

19 A hiányzó definíció – elmosódott fogalmak
Környezeti menekült Klíma migráns Ökológiai IOM, 2007 "Environmental migrants are persons or groups of persons who, for compelling reasons of sudden or progressive changes in the environment that adversely affect their lives or living conditions, are obliged to leave their habitual homes, or choose to do so, either temporarily or permanently, and who move either within their country or abroad.„ DISCUSSION NOTE: MIGRATION AND THE ENVIRONMENT Birman and Boas: Climate change refugees “people who have to leave their habitats, immediately or in the near future, because of sudden or gradual alterations in their natural environment related to at least one of three impacts of climate change: sea-level rise, extreme weather events, and drought and water scarcity.” Frank Biermann & Ingrid Boas, Preparing for a Warmer World: Towards a Global Governance System to Protect Climate Refugees 8 (Global Governance Project, Global Governance Working Paper No. 33, 2007) , p. 8

20 Fogalmi alap - szituációk
Hirtelen bekövetkező Katasztrófa/csapás Fokozatosan bekövetkező K/Cs „Elsüllyed” szigetek (Subset of slow onset disaster) Nagy kockázatú övezetek (Subset of both types of disaster) A korlátozott erőforrásokért folytatott fegyveres konfliktus Flood Sea level rise Increased areas inhabitable Government evacuates (or people leave) Limited access to water, grazing land, etc Windstorm (hurricane, cyclon, typhoon) Salinisation of groundwater and soil Total „sinking” –whole popu-lation to leave Return prohibited Conflict over resource use Mudslide Desertification and droughts (Flood-prone areas etc.) Earthquake No access to water Volcano eruption Thawing of permafrost Nem mind klíma-változás miatt Recurrent floods

21 Az éghajlatváltozás/környezeti nyomás miatt bekövetkező vándorlás lehetséges értelmezési keretei
Megközelítésmódok Az éghajlatváltozás/környezeti nyomás között ok-okozati kapcsolat van, az ilyen okból menekülők biztonsági kockázattá válnak Biztonságiasítás, idegenrendészet, kizárás Az éghajlatváltozás/kör-nyezeti nyomás miatt menekülők áldozatok, akiken segíteni kell Menekültjog Genfi egyezmény kiterjesztése, vagy új jogi rezsim Az éghajlatváltozás/kör-nyezeti nyomás miatt migrálók sikeres alkalmazkodási technikákat alkalmaznak, az ő hazautalásaik növelik az otthonmaradottak ellenállóképességét Éghajlatváltozási egyezmény – Párizsi jegyzőkönyv –alkalmazkodás szabályai között Giovanni Bettini Where Next? Climate Change, Migration, and the (Bio)politics of Adaptation Global Policy Volume 8 . Supplement 1 . February 2017 pp 33-39

22 AZ EU ÉS A „KÜLVILÁG” * Az EU és Törökország, különös tekintettel a 2016-os nyilatkozatra * Áttelepítés * Anyagi támogatás * A marrakeshi nyilatkozat

23 Törökország és az EU: a 2016 március 18-i „nyilatkozat”
A görög szigetekre érkező migránsokat megfelelően regisztrálni fogják és a menedékjog iránti kérelmeket a görög hatóságok - az ENSZ menekültügyi főbiztosságával együttműködésben - a menekültügyi eljárásokról szóló irányelvvel összhangban, egyénileg fogják feldolgozni. Azokat a migránsokat, akik nem nyújtanak be menedékjog iránti kérelmet, illetve akiknek a kérelmét megalapozatlannak vagy elfogadhatatlannak találják, vissza fogják küldeni Törökországba. „A Törökországból a görög szigetekre március 20. után újonnan átkelő összes migránst visszaküldik Törökországba” – a nemzetközi joggal összhangban. „Az irreguláris migránsok visszaküldésének műveleti költségeit az EU viseli” „Ez ideiglenes és különleges intézkedés lesz” „A Törökországba visszaküldött minden egyes szír migránsért egy másik szírt telepítenek át Törökországból az EU területére” Max et 2016 júniusáig megszűnik a vízumkötelezettség milliárd euro támogatást kap T.o végéig

24 A nyilatkozat természete és hatása
Nem szerződés! Politikai megállapodás! Görögország: a bíróság vitatta, hogy Törökország biztonságos harmadik állam. A vízumkötelezettséget nem oldották fel – Törökország - különösen a 6 milliárd euro kézhezvétele után – bármikor véget vethet az együttműködésnek A tárgyalások az EU-hoz csatlakozásról nem haladnak érdemben – kétségek mindkét oldalon Az EU által juttatott összeg százezrek életét könnyítette meg. (Készpénz, ellátás, új iskolák, pl.) Az érkezők száma 2016 tavaszán valóban drámaian visszaesett, de 2018 első felében ismét nő Forrás: UNHCR Europe Monthly Report, March 2018 ,1 és 2. old.

25 Áttelepítés harmadik államokból
The ad hoc decision of 20 July 2015 of the „Representatives of the Governments of the Member States meeting within the Council” (EU Doc /1 5) = Conclusions of the on resettling through multilateral and national schemes persons in clear need of international protection Union Resettlement Framework – Commission Proposal of 13 July 2016 (COM (2016) 468 final Council – in „Annual Union resettlement Plan”- sets Annual maximum total number Number of persons to be taken by each MS (based on their offers) Geographic priorities Commission - in „Targeted Union resettlement schemes” – sets The actual number to be resettled by each state Details of regions, specificities of co-operation MS choose the actual persons, who have to consent to the resettlement EU –Turkey Statement of 18 March 2016 1 : 1 Scheme – for a Syrian taken back from Greece another Syrian refugee from Turkey to be resettled to the EU Council of the European Union Brussels, 22 July 2015 (OR. en) 11130/15 ASIM 62 RELEX 633 NOTE ANNEX Conclusions of the Representatives of the Governments of the Member States meeting within the Council on resettling through multilateral and national schemes persons in clear need of international protection Austria 1900 Belgium 1100 Bulgaria 50 Croatia 150 Cyprus 69 Czech Republic 400 Denmark 1000 Estonia 20 Finland 293 France 2375 Germany 1600 Greece 354 Hungary Ireland 520 Italy 1989 Latvia Lithuania 70 Luxembourg 30 Malta 14 Netherlands Poland 900 Portugal 191 Romania 80 Slovakia 100 Slovenia Spain 1449 Sweden 491 United Kingdom 2200 Norway 3500 Iceland Liechtenstein Switzerland 519 Commission Recommendation of on enhancing legal pathways for persons in need of international protection – resettlement of persons, mainly from Africa based on voluntary pledges

26 Hagyományos multilaterális együttműködési formák a migrációkezelés terén
Cotonou Megállapodás (2000): 79 afrikai, karibi és csendes-óceániai állam + EU. (lejárat: 2020) 13 (5) cikk konszolidált szöveg : „ each of the ACP States shall accept the return of and readmission of any of its nationals who are illegally present on the territory of a Member State of the European Union, at that Member State's request and without further formalities” Khartoum folyamat = EU – Afrika szarva migrációs útvonal kezdeményezés 2014 óta, Célja az irreguláris migráció, az embercsempészet és az emberkereskedelem elleni harc Rabat folyamat= EU – Közép- és Nyugat Afrika + Tunézia és Algéria (megfigyelők) 2006-ban alapították széleskörű párbeszéd a fejlődésről és a migrációról PARTNERSHIP AGREEMENT between the members of the African, Caribbean and Pacific Group of States of the one part, and the European Community and its Member States, of the other part, signed in Cotonou on 23 June 2000 Presentation by Boldizsár Nagy

27 Kétoldalú visszafogadási egyezmények
Visszafogadási egyezmények az EU és más államok (területek) között Személyi hatályuk: a saját állampolgárok és a harmadik államok polgárai, akik irregulárisan lépnek be a másik fél területéről érkezvén vagy már nincs joguk a tartózkodásra a másik fél területén Hong Kong (2004), Macau 2004), Sri Lanka (2005), Albania (2006), Russia (2007), Ukraine (2008), Bosnia&Herzegovina (2008), Montenegro (2008), Serbia (2008), Moldova (2008), gerogia (2011), Armenia (2014) Azerbaijan (2014), Turkey (2014), Cape verde (2014) Zárójelben a hatálybalépés éve Presentation by Boldizsár Nagy

28 Különleges kétoldalú kapcsolatok
Afganisztán EU – Afgán nyilatkozat „Joint Way Forward” soft law (jogilag nem kötelező ) dokumentum, Kabul, október 2 „The EU and the Government of Afghanistan intend to cooperate closely in order to organize the dignified, safe and orderly return of Afghan nationals to Afghanistan who do not fulfil the conditions to stay in the EU.” Líbia: Olasz – líbiai Memorandum of understanding of február 2 Törökország EU-Törökország Nyilatkozat, március 18 (ld. külön lapon) Presentation by Boldizsár Nagy

29 ÁTTELEPÍTÉS HARMADIK ORSZÁGOKBÓL
Az uniós áttelepítési keret létrehozásáról 2016 július 13 (COM (2016) 468 final Tanács – az „Éves uniós áttelepítési terv”- megállapítja Az éves maximális össz-keretszámot Az egyes tagállam (maximális) kötelezettségét (javaslata alapján) Földrajzi preferenciák Bizottság - „Célzott uniós áttelepítési program ” – megállapítja Az egyes államok által konkrétan áttelepítendők számát Az érintett régiókat, az együttműködés részleteit A tagállam – kiválasztja a konkrét személyt, aki az áttelepítésbe beleegyezik 2015 Július 22 „A tagállamok kormányainak a Tanács keretében ülésező képviselői által elfogadott következtetések , egyértelműen nemzetközi védelemre szoruló személy multilaterális és nemzeti mechanizmusok révén történő áttelepítéséről” (EU Doc /1 5) EU –Törökország nyilatkozat, március 18 1 : 1 mehcanizmus – minden egyes Görögországból örökországba visszavett szír helyett egy másik szírt az EU áttelepít Törökországból az EU-ba március 18, 4. pont „Amint megszűnnek a Törökország és az EU közötti szabálytalan határátlépések, vagy legalábbis jelentősen és tartósan lecsökken a számuk, működésbe lép egy önkéntes humanitárius befogadási rendszer. Az EU tagállamai önkéntes alapon vesznek részt a rendszerben.” Council of the European Union Brussels, 22 July 2015 (OR. en) 11130/15 ASIM 62 RELEX 633 NOTE ANNEX Conclusions of the Representatives of the Governments of the Member States meeting within the Council on resettling through multilateral and national schemes persons in clear need of international protection Austria 1900 Belgium 1100 Bulgaria 50 Croatia 150 Cyprus 69 Czech Republic 400 Denmark 1000 Estonia 20 Finland 293 France 2375 Germany 1600 Greece 354 Hungary Ireland 520 Italy 1989 Latvia Lithuania 70 Luxembourg 30 Malta 14 Netherlands Poland 900 Portugal 191 Romania 80 Slovakia 100 Slovenia Spain 1449 Sweden 491 United Kingdom 2200 Norway 3500 Iceland Liechtenstein Switzerland 519 2016-os javaslat: 2. cikk Áttelepítés E rendelet alkalmazásában az „áttelepítés” a nemzetközi védelemre szoruló harmadik országbeli állampolgárok és hontalan személyek valamely harmadik országból – ahová vagy amelyen belül menekülni kényszerültek – a tagállamok területére történő, számukra nemzetközi védelem biztosítását célzó befogadását jelenti. A Bizottság szeptember 27-i javaslata: ember áttelepítése – főleg Afrikából – hogy a menekültek rendezetten jussanak védelemhez. A hozzájárulás önkéntes

30 A tényleges áttalapítés és a tervek
Source: RESETTLEMENT AND LEGAL MIGRATION THE COMMISSION’S CONTRIBUTION TO THE LEADERS’ AGENDA

31 UNIÓS SZÜKSÉGHELYZETI ALAP AFRIKÁÉRT
Az afrikai stabilitás és az irreguláris migráció és a lakóhelyel-hagyás okainak kezelésével foglalkozó szükséghelyzeti uniós alap „ A Bizottság úgy véli, hogy a nemzeti hozzájárulásoknak hasonló összeggel kell kiegészíteniük az 1,8 milliárd EUR-s uniós finanszírozást.” COM(2015) 510 final A menekültügyi válság kezelése: Az európai migrációs stratégia szerinti kiemelt intézkedések végrehajtásának helyzete. 10.) Célok: A régiókban a stabilitás növelése, A vándorlás jobb kezeléséhez való hozzájárulás, a destabilizáció, a kényszervándorlás és az irreguláris vándorlás kiváltó okainak kezelésével, a gazdasági lehetőségek, az esélyegyenlőség, a biztonság és a fejlődés előmozdításával 3,3 milliárd beígért EU támogatás (ebből kb. 414 millió a tagállamoktól. M.o.: 9 millió, többi EU költségvetésből) 2018 májusáig: új munkahely 5,5 millió emberhez jutnak el alapvető társadalmi szolgáltatások elakadt migránsnak és kényszervándornak nyújtottak segítséget ember dolgozik konfliktus-megelőzésen és béketeremtésen ( ) Ld még: és Brussels, COM(2018) 301 final ANNEXES 1 to 5 ANNEXES to the COMMUNICATION FROM THE COMMISSION TO THE EUROPEAN PARLIAMENT, THE EUROPEAN COUNCIL AND THE COUNCIL Progress report on the Implementation of the European Agenda on Migration

32 A szíriai válság kezelésére szolgáló uniós regionális alap
Madad alap a szíriai menekültek befogadó országok támogatására eredetileg: 500 millió Euro az EU évi költségvetéséből, amit a tagállamok további 500 millióval toldanak meg. Az alap által támogatott államok : Egyiptom, Irak, Jordánia, Libanon, Törökország, és a nyugat balkáni államok is With contributions and pledges from 22 EU Member States and Turkey, amounting to €150 million, and contributions from various EU instruments, [1,25 billion] the Fund has reached a total volume of almost €1,4 billion to date. €1.213 million have already been allocated to concrete assistance programmes for refugees and host communities in the region. These programmes support basic education and child protection, training and higher education, better access to healthcare, improved water and waste-water infrastructure, as well as support to resilience, economic opportunities and social inclusion. For detals check: 132 Syrians staying in neighbouring countries have already been resettled under the scheme agreed on 20 July 2015 to the Czech Republic (16), Italy (96), and Liechtenstein (20). EU Trust Fund for Syria can reach at least €500 million this year; COM(2015) 510 final COMMUNICATION FROM THE COMMISSION TO THE EUROPEAN PARLIAMENT, THE EUROPEAN COUNCIL AND THE COUNCIL Managing the refugee crisis: State of Play of the Implementation of the Priority Actions under the European Agenda on Migration

33 Marrakeshi politikai nyilatkozat – magyar álláspont
Szijjártó Péter elmondta: … A rabati folyamatban 57 ország vesz részt, köztük az európai uniós országok, és majdnem harminc afrikai ország, a téma a migráció. …[A nyilatkozat] … a migráció szervezését és menedzselését szorgalmazza, a migrációt hasznos, jó és támogatandó folyamatnak tartja - tette hozzá. Szavai szerint a nyilatkozat tartalmazza, hogy a migráció hozzájárul a fogadó országok fejlődéséhez, támogatni és segíteni kell, hogy különböző migrációs útvonalak jöhessenek létre. Szijjártó Péter felhívta a figyelmet arra: a magyar kormány álláspontja ezzel szemben az, hogy a migráció rossz, veszélyes és megállítandó folyamat, a migrációt nem menedzselni és szervezni, hanem megállítani kell. Nem fogadjuk el, hogy a migráció hozzájárulna a fogadó országok fejlődéséhez, ugyanis az elmúlt két és fél, három esztendő európai folyamatai azt mutatták: a fogadó országokban a migránsok biztonsági kockázatot jelentenek, ezért a magyar kormány nem járul hozzá a politikai nyilatkozat elfogadásához - mondta a külügyminiszter, hozzáfűzve, hogy Magyarország külön nyilatkozatot fog tenni, így az Európai Unió sem képviselhet közös álláspontot. Brüsszel szerint a migráció egy megélhetési modell ( ) Belgian Foreign Minister Didier Reynders said Hungary’s stance would “in no way diminish the determination of other European members” to find a common response to migration. His Moroccan counterpart Nasser Bourita said migration is “too rich to be reduced to irregular immigration”, appealing to European countries to “go beyond border control and the fight against migrant trafficking.” ( )

34 Nem az EU….. Itt nincs Magyarország

35 A Marrakeshi nyilatkozat tartalma
Öt terület A reguláris migráció fejlesztései előnyei + Az irreguláris és a kényszer-vándorlás okainak megszünte-tése Legális (reguláris) migráció és mobilitás Védelem és azilum Az irreguláris migráció, az ember-csempészet és az ember-kereskede-lem megelőzése és a harc ellenük Visszatérés (haza-küldés) vissza-fogadás, reintegráció Elvek emberi jogok – gender és sérülékeny csoportok – xenophobia, rasszizmus és diszkrimináció elleni harc – helyi és regionális sajátosságok – minden érdekeltet átfogó együttműködés – részletes, bontott adatok

36 Marrakeshi cselekvési terv Ad 1. Reguláris miráció és fejlesztés
ENSZ, Fenntartható Fejlődési célok 2015 – 2030 10.7 Segítjük a rendezett, biztonságos, rendszeres és felelős munkaerőmozgást és migrációt, többek között tervezett és megfelelően kivitelezett bevándorlási politika és intézkedések foganatosításáva 2 cél A reguláris migráció fejlesztési előnyeinek maximalizálása A rabati régióból eredő irreguláris migráció és kényszervándorlás alapokainak megértése 5 „action” A nemzeti diaszpora jobb megértése, fejlesztési potenciáljának kiaknázása A hazautalások olcsóbbá tétele A diaszpórában élő fiatal afrikai vállalkozók ösztönzése hazai befektetésekre és innovációra Az alapokok jobb elemzése – gyakorlati, stratégiai javaslatok a válaszra Az irreguláris és a kényszervándorlás alapokainak figyelembe vétele a nemzeti társadalmi-gazdasági fejlesztési tervekbe

37 Ad 2 Legális (reguláris) migráció és mobilitás
2 cél A reguláris migráció, és mobilitás különösen a fiataloké előmozdítása az EU és Észak- Nyugat és Közép-Afrika között A vízumkiadás megkönnyítése 5 „action” Szakképzési intézmények csereprogramjai, különösen nőknek és fiataloknak A hazai joggal összhangban a szociális jogok és (társadalom-biztosítási) védelem hordozhatóságának előmozdítása A régión belüli és a régiók közötti körkörös migráció és mobilitás sikerességéhez vezető okok és jó gyakorlatok feltárása Nyílt dialógus a vízumkönnyítésről A nemzeti vízumkiadás átláthatóbbá tétele

38 Ad 3. Védelem és azilum 4 action 2 cél
A menekültek és a többi védelemre szoruló személy erőteljesebb védelme A menekültek és a többi védelemre szoruló személy integrálása a befogadó társadalmakba 4 action Az „egyik szubrégióban” (É-Afrika?) a menekültek és a többi védelemre szoruló jobb védelme, beleértve a nőket és a gyermekeket Hatékony helyi, nemzeti és régiós cselekvési tervek kidolgozása, különösen nagymértékű migráció esetére A helyi társadalom és a menekültek tudatosságának növelése a jogaikat és kötelezettségeiket ismertető kampányok révén A munkához jutásra és az önellátásra vezető jó gyakorlatok megosztása

39 Irreguláris migráció - embercsempészet és -kereskedelem
2 cél Az integrált határigazgatásra és az embercsempészet és az emberkereskedelem elleni harcra hivatott állami szervek kapacitásfejlesztése A csempészett és az emberkereskedelem áldozatává vált migránsok és nemzetközi védelemre szoruló személyek védelmének javítása 5 action Az ember-csempészet felderítésének és az integrált határigazgatási képességnek a fejlesztése Jobb rendőrségi és bírói együttműködés, helyi regionális és inter-regionális szinten, különösen a pénzügyi téren A két ENSZ jegyzőkönyv végrehajtását szolgáló jogalkotás és intézményfejlesztés Az irreguláris migrációval és az emberkereskedelemmel járó veszélyek tudatosítása a veszélyeztetettek (különösen: nők, gyermekek) körében Az embercsempészettel érintett és az emberkereskedelem áldozatait segítő társadalmi intézkedések (befogadás, jogvédelem, szociális, pszichológiai és eü szolgáltatások)

40 Visszatérés (hazaküldés) visszafogadás, reintegráció
2 cél A hatóságok személy-azonosító és okmány-kiadó kapacitásának erősítése Az emberi méltóságot nem sértő biztonságos haza-küldési és tartós reintegrálódást lehetővé tevő programok elő-mozdítása 4 action A visszaküldésre és a reintegrációra vonatkozó jó gyakorlatok cseréje Modern technológiák (videokonferencia, ujjlenyomatok) bevetése az azonosításban Európai és afrikai városok találkozói a migráció igazgatásának témájában. Kölcsönös tanulás, beleértve a fenntartható reintágrálódást A segített hazatérési programok erősítése és a visszatértek bevonása a helyi fejlesztési tervekbe

41 AZ EMBERCSEMPÉSZEK ÉS A NEMZETKÖZI VÉDELEMRE NEM SZORULÓK VISSZAKÜLDÉSE /ANNAK HIÁNYA

42 A vissza-térés / haza-küldés nehéz-ségei
AZ EURÓPAI PARLAMENT ÉS A TANÁCS 2008/115/EK IRÁNYELVE (2008. december 16.) a harmadik országok illegálisan tartózkodó állampolgárainak visszatérésével kapcsolatban a tagállamokban használt közös normákról és eljárásokról HL L 348/98, Alap: önkéntes visszatérés. Kényszerített: ha szökés konkrét veszélye áll fenn vagy a közrend, közbiztonság vagy nemzetbiztonság beszélye – lehet egyből a „kényszerített” visszatérési döntést (kitoloncolást) meghozni. A vissza-térés / haza-küldés nehéz-ségei Források: Frontex: Risk analysis for Warsaw, 2018, p.16 és European Commission: TOWARDS A MORE EFFICIENT EU RETURN POLICY November 2017 p. 1. Amennyiben fennáll a szökés veszélye, vagy ha a jogszerű tartózkodás iránti kérelmet elutasították, mivel az nyilvánvalóan megalapozatlan volt vagy azt csalárd módon nyújtották be, továbbá amennyiben az érintett személy veszélyezteti a közrendet, a közbiztonságot vagy a nemzetbiztonságot, a tagállamok eltekinthetnek az önkéntes távozásra vonatkozó határidő megállapításától, vagy hét napnál rövidebb határidőt is megállapíthatnak.

43 Köszönöm a figyelmüket. Nagy Boldizsár www. nagyboldizsar
Köszönöm a figyelmüket! Nagy Boldizsár Nagy Boldizsár előadása


Letölteni ppt "Előadása a bicskei Zöld Terasz klubban május 24-én"

Hasonló előadás


Google Hirdetések