Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

SZERVEZETI KOMMUNIKÁCIÓ, TÁRGYALÁSI TECHNIKÁK

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "SZERVEZETI KOMMUNIKÁCIÓ, TÁRGYALÁSI TECHNIKÁK"— Előadás másolata:

1 SZERVEZETI KOMMUNIKÁCIÓ, TÁRGYALÁSI TECHNIKÁK

2 1. A KOMMUNIKÁCIÓ A communicare latin szó jelentése:
közlés átadás szállítás közvetítés 2

3 Általános értelmezés szerint a kommunikáció az emberi, a társas kapcsolatokat megelevenítő, működtető információ- és energiacsere-folyamat. 3

4 A kommunikáció modellje
adó (kód) csatorna vevő (dekódolás) tartalom + jelentés = értelmezés a jel által kifejezett tartalom a denotátum 4

5 Az emberi kommunikáció tranzakciós modellje:
5

6 Az információ közvetítés eszköze a kód, ami lehet:
szám jel szimbólum vonalkód szó mimika gesztus, stb. 6

7 A kódok lehetnek: digitális kódok, melyek mint egyezményes jelek egyértelműen jelölik a tartalmat (ilyen pl. a beszéd) analóg kódok, melyek az eseménnyel függvénykapcsolatban állnak (ilyen pl. a mimika) 7

8 Az emberi kommunikáció csatornái
VERBÁLIS (fogalmak) Beszéd Írott szöveg Adatbázisok Tervrajz SMS, MMS Levelezési listák Chat Nonverbális (érzelmek) Tekintet Mimika, Gesztusok Testtartás Proxemika Vokális intonáció Emblémák Testi érintés 8

9 Metakommunikáció verbális + nonverbális csatorna
kommunikáció a kommunikációról a közlés alapja a nyelvi jel helyett a testbeszéd valamely csatornája utal a közlő attitűdjeire hitelesíti, vagy éppen elbizonytalanítja a nyelvi jel információtartalmát 13

10 Beszél az arc a szem a száj együtt az arc

11 Tekintet

12 Természetes, érdek nélküli közlés

13 Tekintsünk meg néhány jellegzetes nem szóbeli közlést!
Hölgy: a bizalom elnyerésének vágya Férfi: a helyzet megfontolása Viszonyuk: kölcsönös elfogadás

14 Nézzük meg folyamatában!
A hölgy fejmozgása tovább hangsúlyozza a bizalmi viszony elérésének vágyát

15 Kölcsönös bizalmi helyzet
Mindkét fél motivált a másik megnyerésére

16 Pillantás oldalról A hölgy részéről: leplezett kíváncsiság

17 A hárítás kifejeződése
Egyoldalú hárítás a férfi részéről A lecsukott szem kizárja az aktuális külső hatást A fej megtámasztása az unalom jele

18 Mérlegelés Áll, vagy szakáll érintése, simogatása Részleges szemzár
A test mozdulatlansága

19 Unatkozó várakozás A fejtámasz az unalom, a fáradtság jele
A nyitott szem valamilyen történést keres

20 Bizalmatlanság, gyanakvás
A közlés hirtelen megtorpan A tekintet a szemüveg fölé siklik A szemrés tágra nyílik

21 A közlés folyamatában megtekintve:

22 Szájőrzés Információ késleltetés Információ visszatartás
Az információ torzításának előkészítése

23 Önbizalomhiány, szorongás
A test rendezetlen aprómozgásokat végez A kéz céltalanul kapaszkodik A tekintet rendszertelenül szóródik

24 A biztonság keresése A két kéz egymásba kapaszkodik

25 Szimmetrikus kézfogás
A tenyerek párhuzamosak, közel azonos szorítóerő A kölcsönös elfogadás kifejeződése

26 Erőteljes kézfogás Kézropogtató erő Határozott magabiztos fellépés
A dominancia kifejezése

27 „Döglött hal” kézfogás
A kéz nedves, hideg, erőtlen A szorongó ember kifejeződése

28 Az ujjhegy megfogása Erőtlen kézfogás Rendszerint szemkontaktus nélkül
Jelentése: nem vagy fontos a számomra!

29 Kesztyűs kézfogás Jelentése: nagyon fontos vagy számomra!

30 Irányító gesztus hüvelykujjal
Jelentése: jelentéktelenség, tiszteletlenség, lekezelő gesztus

31 Irányító gesztus felfelé fordított tenyérrel
A nyíltság, a lehetőségbiztosítás, a segítőszándék kifejeződése

32 Irányító gesztus lefelé fordított tenyérrel
A határozottság, a hatalomorientáció, az ellentmondást nem tűrő helyzet kifejezése

33 Kívülmaradás, hárítás A tekintet az információ forrására szegeződik
Mozdulatlan test a jellemző

34 Összekulcsolt kéz Kapaszkodó az akadályozottság megszüntetéséhez
A biztonság keresése

35 Felfelé fújt cigarettafüst
Az önbizalom, a magabiztosság kifejezése

36 Lefelé fújt cigarettafüst
A bizalmatlanság, a gyanakvás, az ellentmondás kifejezése

37 „Felemelt toronysisak” gesztus
Aktív magabiztosság, fölény, önbizalom kifejezése

38 „Leeresztett toronysisak” gesztus
Passzív magabiztosság, csökkent önbizalom

39 Szemüveg törölgetése Bizonytalanság, döntésképtelenség, időhúzás kifejezése

40 Csípőre tett kéz Beavatkozási készenlét, határozott, agresszív tendencia kifejezése

41 Modellkövetés, a társ kifejeződéseinek átvétele
Érzelmek ragadósak Motiváltak vagyunk cselekvések átvételére A hasonló viselkedés bizalmat kelt A szimmetrikus viszony biztonságérzetet ad

42 Kezek a térden Türelmetlenség, a cselekvési indíték kifejeződése

43 Az elektornikus komunikáció
A csatorna modulált elektromágneses hullámokat továbbít. SMS (Short Message Service) Emoticons:  ,  , ;-) , :D , wow , :o MMS (Multimédia Message Service) Az Internet technikailag az egész világot körülfogó számítógépes hálózat. Tartalmilag egy olyan adatbázis, amely számítógép-hálózatokat fog össze. Ez a valós világ leképezése egy virtuális térbe (kibertérbe), amely önálló életet él. Levelezési listák, , chat.

44 A vezető kommunikációja
a megjelenés a tekintetkontroll a kommunikációs szándék a folyamatos visszacsatolás a közlés kongruenciája 15

45 A SZOCIÁLIS BEFOLYÁSOLÁS
BEHÓDOLÁS AZONOSULÁS INTERIORIZÁCIÓ CÉL Jutalom - büntetés Pozitív énkép Egyéni értékrend ÉRZELEM Öröm - félelem Szeretet, kötődés az iskolához Magasabbrendű érzelmek INDÍTÉK Külső motiváció Külső és belső motívumok Belső motiváció VEZETÉSI MÓDSZER Követelés, jutalmazás, büntetés Példaadás, modell Meggyőzés ERŐ Szociális hatalom Vonzalom Szakértelem, megbízhatóság, szavahihetőség FELTÉTEL Jelenlét Pozitív érzelmi viszony Értékkongruencia

46 Tipikus tárgyalási technikák
ELVKÖVETŐ: Érdekekre összpontosít Az érzelmi állapot torzítja az észlelést Kölcsönösen elfogadható megoldások kidolgozása Törekvés az objektíven értékelhető eredményekre. POZICIÓVÉDŐ: A valódi szándék a beosztottak előtt rendszerint rejtett Az érdekek harmonizációja másodlagos NYERŐ-NYERŐ: Mindkét fél úgy érzi, hogy győztes

47 Tárgyalási technikák A vezető befolyásoló eszközeinek olyan rendszere, melyet az iskola pedagógiai programjának, saját vezetői programjának a megvalósítása érdekében dolgoz ki. A beosztottak a vezetést szociális befolyásolásként élik meg.

48 Kedveljük az újszerű tartalmakat a világos gondolatvezetést
az előismeretekre épülő információt a gondolatébresztő felvezetést a személyileg fontos híranyagot 20

49 A kommunikáció hibái gyakran már a kommunikáció előkészítésében hibázunk, nem gondoljuk át mit akarunk elérni kommunikációs gátak /félreértés/ nem elég árnyalt kifejezésmód, kettős értelmű szavak kifejezések használata az információveszteség hitelvesztés a kommunikációs lánc megszakadása

50 A sikeres kommunikációt befolyásoló tényezők
a másik ember észlelése, reakcióinak figyelése személyes benyomások, várakozások szerepe kommunikáció legyen világos, az információ legyen teljes biztosítsuk a kommunikáció integritását, épségét időnként formális, kötetlen beszélgetésre is szükség van hangulat szerepe empátia készség legyünk jó hallgatók

51 Tartalmi követelmények
legyen információtartalma legyen strukturált szerkezete legyen biztosított a dekódolása legyen redundancia mentes szolgálja az erőfeszítés-mentes információfeldolgozást 16

52 Az ideális főnök Amit elvárok, ami feltétlenül szükséges
Amit elviselek Amit nem tűrök, ami elviselhetetlen 74


Letölteni ppt "SZERVEZETI KOMMUNIKÁCIÓ, TÁRGYALÁSI TECHNIKÁK"

Hasonló előadás


Google Hirdetések