Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
KiadtaJavier Rojo Olivera Megváltozta több, mint 6 éve
1
SZERVEZETI KOMMUNIKÁCIÓ, TÁRGYALÁSI TECHNIKÁK
2
1. A KOMMUNIKÁCIÓ A communicare latin szó jelentése:
közlés átadás szállítás közvetítés 2
3
Általános értelmezés szerint a kommunikáció az emberi, a társas kapcsolatokat megelevenítő, működtető információ- és energiacsere-folyamat. 3
4
A kommunikáció modellje
adó (kód) csatorna vevő (dekódolás) tartalom + jelentés = értelmezés a jel által kifejezett tartalom a denotátum 4
5
Az emberi kommunikáció tranzakciós modellje:
5
6
Az információ közvetítés eszköze a kód, ami lehet:
szám jel szimbólum vonalkód szó mimika gesztus, stb. 6
7
A kódok lehetnek: digitális kódok, melyek mint egyezményes jelek egyértelműen jelölik a tartalmat (ilyen pl. a beszéd) analóg kódok, melyek az eseménnyel függvénykapcsolatban állnak (ilyen pl. a mimika) 7
8
Az emberi kommunikáció csatornái
VERBÁLIS (fogalmak) Beszéd Írott szöveg Adatbázisok Tervrajz SMS, MMS Levelezési listák Chat Nonverbális (érzelmek) Tekintet Mimika, Gesztusok Testtartás Proxemika Vokális intonáció Emblémák Testi érintés 8
9
Metakommunikáció verbális + nonverbális csatorna
kommunikáció a kommunikációról a közlés alapja a nyelvi jel helyett a testbeszéd valamely csatornája utal a közlő attitűdjeire hitelesíti, vagy éppen elbizonytalanítja a nyelvi jel információtartalmát 13
10
Beszél az arc a szem a száj együtt az arc
11
Tekintet
12
Természetes, érdek nélküli közlés
13
Tekintsünk meg néhány jellegzetes nem szóbeli közlést!
Hölgy: a bizalom elnyerésének vágya Férfi: a helyzet megfontolása Viszonyuk: kölcsönös elfogadás
14
Nézzük meg folyamatában!
A hölgy fejmozgása tovább hangsúlyozza a bizalmi viszony elérésének vágyát
15
Kölcsönös bizalmi helyzet
Mindkét fél motivált a másik megnyerésére
16
Pillantás oldalról A hölgy részéről: leplezett kíváncsiság
17
A hárítás kifejeződése
Egyoldalú hárítás a férfi részéről A lecsukott szem kizárja az aktuális külső hatást A fej megtámasztása az unalom jele
18
Mérlegelés Áll, vagy szakáll érintése, simogatása Részleges szemzár
A test mozdulatlansága
19
Unatkozó várakozás A fejtámasz az unalom, a fáradtság jele
A nyitott szem valamilyen történést keres
20
Bizalmatlanság, gyanakvás
A közlés hirtelen megtorpan A tekintet a szemüveg fölé siklik A szemrés tágra nyílik
21
A közlés folyamatában megtekintve:
22
Szájőrzés Információ késleltetés Információ visszatartás
Az információ torzításának előkészítése
23
Önbizalomhiány, szorongás
A test rendezetlen aprómozgásokat végez A kéz céltalanul kapaszkodik A tekintet rendszertelenül szóródik
24
A biztonság keresése A két kéz egymásba kapaszkodik
25
Szimmetrikus kézfogás
A tenyerek párhuzamosak, közel azonos szorítóerő A kölcsönös elfogadás kifejeződése
26
Erőteljes kézfogás Kézropogtató erő Határozott magabiztos fellépés
A dominancia kifejezése
27
„Döglött hal” kézfogás
A kéz nedves, hideg, erőtlen A szorongó ember kifejeződése
28
Az ujjhegy megfogása Erőtlen kézfogás Rendszerint szemkontaktus nélkül
Jelentése: nem vagy fontos a számomra!
29
Kesztyűs kézfogás Jelentése: nagyon fontos vagy számomra!
30
Irányító gesztus hüvelykujjal
Jelentése: jelentéktelenség, tiszteletlenség, lekezelő gesztus
31
Irányító gesztus felfelé fordított tenyérrel
A nyíltság, a lehetőségbiztosítás, a segítőszándék kifejeződése
32
Irányító gesztus lefelé fordított tenyérrel
A határozottság, a hatalomorientáció, az ellentmondást nem tűrő helyzet kifejezése
33
Kívülmaradás, hárítás A tekintet az információ forrására szegeződik
Mozdulatlan test a jellemző
34
Összekulcsolt kéz Kapaszkodó az akadályozottság megszüntetéséhez
A biztonság keresése
35
Felfelé fújt cigarettafüst
Az önbizalom, a magabiztosság kifejezése
36
Lefelé fújt cigarettafüst
A bizalmatlanság, a gyanakvás, az ellentmondás kifejezése
37
„Felemelt toronysisak” gesztus
Aktív magabiztosság, fölény, önbizalom kifejezése
38
„Leeresztett toronysisak” gesztus
Passzív magabiztosság, csökkent önbizalom
39
Szemüveg törölgetése Bizonytalanság, döntésképtelenség, időhúzás kifejezése
40
Csípőre tett kéz Beavatkozási készenlét, határozott, agresszív tendencia kifejezése
41
Modellkövetés, a társ kifejeződéseinek átvétele
Érzelmek ragadósak Motiváltak vagyunk cselekvések átvételére A hasonló viselkedés bizalmat kelt A szimmetrikus viszony biztonságérzetet ad
42
Kezek a térden Türelmetlenség, a cselekvési indíték kifejeződése
43
Az elektornikus komunikáció
A csatorna modulált elektromágneses hullámokat továbbít. SMS (Short Message Service) Emoticons: , , ;-) , :D , wow , :o MMS (Multimédia Message Service) Az Internet technikailag az egész világot körülfogó számítógépes hálózat. Tartalmilag egy olyan adatbázis, amely számítógép-hálózatokat fog össze. Ez a valós világ leképezése egy virtuális térbe (kibertérbe), amely önálló életet él. Levelezési listák, , chat.
44
A vezető kommunikációja
a megjelenés a tekintetkontroll a kommunikációs szándék a folyamatos visszacsatolás a közlés kongruenciája 15
45
A SZOCIÁLIS BEFOLYÁSOLÁS
BEHÓDOLÁS AZONOSULÁS INTERIORIZÁCIÓ CÉL Jutalom - büntetés Pozitív énkép Egyéni értékrend ÉRZELEM Öröm - félelem Szeretet, kötődés az iskolához Magasabbrendű érzelmek INDÍTÉK Külső motiváció Külső és belső motívumok Belső motiváció VEZETÉSI MÓDSZER Követelés, jutalmazás, büntetés Példaadás, modell Meggyőzés ERŐ Szociális hatalom Vonzalom Szakértelem, megbízhatóság, szavahihetőség FELTÉTEL Jelenlét Pozitív érzelmi viszony Értékkongruencia
46
Tipikus tárgyalási technikák
ELVKÖVETŐ: Érdekekre összpontosít Az érzelmi állapot torzítja az észlelést Kölcsönösen elfogadható megoldások kidolgozása Törekvés az objektíven értékelhető eredményekre. POZICIÓVÉDŐ: A valódi szándék a beosztottak előtt rendszerint rejtett Az érdekek harmonizációja másodlagos NYERŐ-NYERŐ: Mindkét fél úgy érzi, hogy győztes
47
Tárgyalási technikák A vezető befolyásoló eszközeinek olyan rendszere, melyet az iskola pedagógiai programjának, saját vezetői programjának a megvalósítása érdekében dolgoz ki. A beosztottak a vezetést szociális befolyásolásként élik meg.
48
Kedveljük az újszerű tartalmakat a világos gondolatvezetést
az előismeretekre épülő információt a gondolatébresztő felvezetést a személyileg fontos híranyagot 20
49
A kommunikáció hibái gyakran már a kommunikáció előkészítésében hibázunk, nem gondoljuk át mit akarunk elérni kommunikációs gátak /félreértés/ nem elég árnyalt kifejezésmód, kettős értelmű szavak kifejezések használata az információveszteség hitelvesztés a kommunikációs lánc megszakadása
50
A sikeres kommunikációt befolyásoló tényezők
a másik ember észlelése, reakcióinak figyelése személyes benyomások, várakozások szerepe kommunikáció legyen világos, az információ legyen teljes biztosítsuk a kommunikáció integritását, épségét időnként formális, kötetlen beszélgetésre is szükség van hangulat szerepe empátia készség legyünk jó hallgatók
51
Tartalmi követelmények
legyen információtartalma legyen strukturált szerkezete legyen biztosított a dekódolása legyen redundancia mentes szolgálja az erőfeszítés-mentes információfeldolgozást 16
52
Az ideális főnök Amit elvárok, ami feltétlenül szükséges
Amit elviselek Amit nem tűrök, ami elviselhetetlen 74
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.