Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Dr. Czinege Imre IT elnök Szilasi Péter Tamás Menedzser igazgató

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Dr. Czinege Imre IT elnök Szilasi Péter Tamás Menedzser igazgató"— Előadás másolata:

1 Dr. Czinege Imre IT elnök Szilasi Péter Tamás Menedzser igazgató
A Széchenyi István Egyetem Járműipari Regionális Tudásközpontjának (JRET) innovációs hatása és szerepe a nyugat-dunántúli régióban Dr. Czinege Imre IT elnök Szilasi Péter Tamás Menedzser igazgató

2 Az egyetem és földrajzi környezete
Járműipari kutatási stratégia

3 Hagyomány és jövő - Járműipar
100 km 200 km 300 km Tények és trendek – A kelet-közép európai autóipari koncentráció Kb. 4-5 millió szgk. Kelet-közép Európában Kb. 1 millió szgk. Győr 120 km-es körzetében Kb. 3.5 millió motor Győr 300 km-es körzetében Kb. 2.5 millió motor Győr 160 km-es körzetében Intenzív növekedés jellemzi a járműipari K+F kapacitásokat a régióban Az autóipar területi koncentrációja Magyarországon megyénként, 2003 Hagyomány és jövő – Az észak-dunántúli járműipari koncentráció 100 éves tradíció A kelet-közép európai koncentráció egyik első központja (’91 - ’98) Megerősödő magyar KKV-k (’00 - ’06) Fejlesztési központok megindulása (’03 - ) AUTOPOLIS (’06 - ) Grosz András: Clusterisation Processes in the Hungarian Automotive Industry. Pécs, Centre for Regional Studies, (Discussion Papers, 52.) 38. o. Grosz András: Klaszteresedés és klaszterorientált politika Magyarországon - potenciális autóipari klaszter az észak-dunántúli térségben. Doktori értekezés. Pécs: Pécsi Tudományegyetem, Közgazdaságtudományi Kar, Regionális Politika és Gazdaságtan Doktori Iskola, o. Forrás: Grosz A., 2005 Járműipari kutatási stratégia

4 A szolgáltató egyetem modellje
Stabil finanszírozási helyzet (pénzügyi egyensúly) Tudatos gazdálkodás (konzervatív növekedés, kockázatos megoldások nélkül) Költségtérítéses képzéseken résztvevők magas aránya A további fejlődést megalapozó visszaforgatott piaci bevételek (laborok) Piaci igényeket visszatükröző képzési profil Járműipari koncentráció – adekvát, rugalmasan változó képzési kínálat Mérnökképzés dominanciája – „szerencsés” adottság az EU, ill. magyar fejlesztési stratégiák tükrében Emelkedő hallgatói létszám, kiváló elhelyezkedési lehetőségek Elsődleges célpiac: Észak-Dunántúl – mind az oktatás, mind pedig K+F szolgáltatás területén Széleskörű vállalati kapcsolatok Piac-, és ipar-közeli kutatások Piaci kapcsolatok multinacionális vállalatokkal és KKV-kkel egyaránt Intenzív hálózati kapcsolatok a regionális innovációs rendszer szereplőivel Aktív, stratégia alkotó pozícióval bír az egyetem A szolgáltató egyetem csírái JRET & JEL-KKK – Kutatási együttműködések Piacképes szolgáltatásokat nyújtó laborháttér Egyedi szolgáltatások mind a K+F, mind pedig az oktatás területén Egységes, az ipar számára „érthető” elvek mentén megszervezett egyetemi szolgáltatások 2006. Szeptember 15. – Kisalföld: Interjú az Egyetem Rektorával Az egyenszilárdság, és a tanszékek közti együttműködés javítandó… Járműipari kutatási stratégia

5 A fejlesztések célja a kétirányú tudásáramlás elősegítése
K+F Kutatói szabadság Kedvező finanszírozási pozíció Elméleti megalapozottság Piacorientáltság Költséghatékonyság Projektmenedzsment Kutatók közös Vállalatok Egyetem Oktatók High-tech a gyakorlatban Hatékony irányítási, termelési rendszerek Minőségtudatosság Magas szintű stratégia projektek Hallgatók Friss gondolkodás, új ötletek Szervezett tudásátadás, rendszerezett tudás Nagy merítési bázis, szelekció Oktatás Járműipari kutatási stratégia

6 Új kutatási stratégia felépítése
Partnerek ► TIER 2, ► TIER 1, ► OEM vállalkozások ► Magyar KV, NV ► Multinacionális NV ► Multinacionális OEM Igények ► Gyártás-, ► minőség-, ► termék fejlesztés Az igényelt tevékenység jellege ► Szolgáltatás, ► kísérleti fejlesztés, ► alkalmazott- és alapkutatás A tevékenységhez szükséges humán erőforrás ► Hallgató ► labor mérnök, ► kutató mérnök, vezető oktató A tevékenységhez szükséges infrastruktúra ► Gyártás ellenőrző-, ► csúcstechnológiájú- és ► kutató műszer, berendezés ► Számítógépes szimuláció és végeselem technika Járműipari kutatási stratégia

7 A tevékenységek egymásra épülése
A partnerek, azok igényei és az igények kielégítéséhez szükséges tevékenységek, erőforrások egységes vertikumot alkotnak A humán erőforrás fejlesztés az alacsonyabb szintű szolgáltatások elvégzésétől (hallgató, labor mérnök) a kutatás legfelső szintjéig (kutató mérnök, kutatást irányító professzor) egyetlen folyamatban valósul meg A technikai erőforrás (kutatási eszközpark) egyre magasabb szintre emelkedve követi az igényeket OEM TIER 1 Kutatási tevékenység szintje Technikai és humán erőforrás TIER 2 Járműipari kutatási stratégia

8 A járműipari vállalkozások becsült igényei
Tevékenységek TIER 2 1 O E M FEJLESZ- Technológia fejlesztés TÉSI Csúcstechnológia fejlesztés IGÉNYEK Minőség ellenőrzés Gyártás optimalizálás Termék fejlesztés TEVÉ- Szolgáltatás KENYSÉG Kísérleti fejlesztés JELLEGE Alkalmazott kutatás Alapkutatás Nem jellemző: Átlagos igény: Kiemelt igény: Járműipari kutatási stratégia

9 Egy járműipari gyártás-technológiai kutatóközpont lehetséges modellje
Munkacsoportok: Számítógépes szimuláció és végeselem csoport (CAD-CAM-VEM) Anyagtudományi csoport Gyártástechnológia csoport Gyártás optimalizálás csoport Létszám ~15 állandó alkalmazott (labor- és kutató mérnök) ~15 FTE megbízott munkatárs (hallgatók, oktatók) Kutatási infrastruktúra Számítástechnika és szoftverek Anyagtudományi és gyártás ellenőrző műszerek, gyártóberendezések Kutató műszerek Finanszírozás 50% központi forrás (~150 mFt/év) hosszú távon 50% vállalti bevétel (~150 mFt/év) igények szerint Járműipari kutatási stratégia

10 Kutatás szervezési modell az egyetemen
REKTOR Műszaki Tudományi Kar Gazdaságtudományi Kar V Á L L A L A T O K J R E T Gépészet Gyártástechnológia Anyagtudomány Mechatronika Elektronika Informatika szaktanszékek Regionális gazdaságtudomány Marketing Közgazdaság-tudomány szaktanszékek Mátrix szervezet, horizontális projektek Járműipari kutatási stratégia

11 SZE: A járműipari kutatási projektek áttekintése
JEL-KKK: 850 mFt Támogatás: 46%; Vállalati forrás 54% SZE közreműködés: 100% (850 mFt) 23 vállalati partner JRET: 1,813 mFt Támogatás: 60%; Vállalati forrás 40% SZE közreműködés: 45% (815 mFt) Rába Futómű Kft Visiocorp Hungary Bt Borsodi Műhely Kft IJTTR_08: 1,350 mFt Támogatás: 67%; Vállalati forrás 33% SZE közreműködés: 33% (445 mFt) Rába Futómű Kft Borsodi Műhely Kft HNS Műszaki Fejlesztő Kft Egyéb vállalati kutatások: ~ 100 mFt/év Járműipari kutatási stratégia

12 JRET projekt áttekintés
2006: kompetencia fejlesztés kutatási infrastruktúra létrehozása (technikai és humán erőforrás) kezdeti kutatási eredmények elérése 2007: a projekt kibontakozása iparilag hasznosítható eredmények és új alkalmazások létrehozása 2008: stabil működés új eljárások és berendezések fejlesztése, új termékek piaci bevezetése multiplikatív hatás: növekvő mértékű vonzott kutatások a Tudásközpont önfenntartó működésének megalapozása 2009-: kiválósági központtá fejlődés folyamata a JRET az AutoPolis projektek tudományos centrumává válik hazai és nemzetközi vállalati kutatóhelyek vonzása az egyetemre az egyetemen kialakuló technológiai park új vállalkozásainak támogatása Járműipari kutatási stratégia

13 A JRET K+F projektjei (Technológia)
Egyetemi projektek Vállalati projektek Kovácsolási technológia fejlesztése (RÁBA) Jármű alkatrészek műanyag fröccsöntése (VIHU) Többtengelyű megmunkálás, keménymegmunkálás, légi jármű alkatrész gyártás (BORSODI) Elsődleges alakítási folyamatok szimulációja Alakítási folyamatok kísérleti vizsgálata Megmunkálási technológiák Felületi technológiák alkalmazása szerszámokon és gépelemeken Megmunkálási folyamat tervezés és irányítás Járműipari kutatási stratégia

14 Kutatási eredmények Technológia fejlesztés
Komplex számítógépes szimulációs technikai felkészültség megszerzése és alkalmazása technológiai folyamatok modellezésére (egyetem) Lemezvizsgálati technológia és berendezés fejlesztése, kissorozatú szerszám anyagok fejlesztése (egyetem) Kovácsolási technológia fejlesztése számítógépes szimulációval futómű fődarabok gyártásához (egyetem+Rába) Kemény megmunkálások fejlesztése (Borsodi) Gáz ellennyomásos műanyag fröccsöntési technológia fejlesztése, minőség javulás és ciklusidő csökkentés, hulladék újrahasznosítás (VIHU) Járműipari műanyag-technológiai kutatások (egyetem) Nanokompozitok alkalmazhatóságának vizsgálata Lebomló, biokompozitok alkalmazhatóságának vizsgálata Felületi technológiák hatékony kiválasztására alkalmas döntéstámogatási szoftver fejlesztése (egyetem) Járműipari kutatási stratégia

15 A JRET K+F projektjei (Konstrukció)
Egyetemi projektek Vállalati projektek Optimalizált konstrukciók a CAD és VEM rendszerek intenzív használatával (RÁBA) Futóművek és részegységek fejlesztése haszonjármű-vekhez és mezőgazdasági erőgépekhez (RÁBA) Optimalizált tervezési módszerek Gáz, folyadék és hőáramlás elemzése 7.1 Jármű részegységek energia folyama 7.2 Alternatív jármű és üzemanyag kutatások + Technológia transzfer és szolgáltatások KKV-k részére Járműipari kutatási stratégia

16 Kutatási eredmények Konstrukció
Optimalizált konstrukciós eljárások fejlesztése csapágy méretezés, kifáradás és zaj csökkentés témakörben (vállalat) végeselem technika alkalmazása új konstrukciók kialakításában (vállalat) alak optimalizálási eljárás kidolgozása integrált CAD és FEM modell alkalmazásával (egyetem) Szívócsatorna optimalizálása Külső tükör áramlástani optimalizálása (zaj, szennyeződés) Járműipari főegységek fejlesztése Mezőgazdasági erőgép futóművek fejlesztése (Rába) a kimenő teljesítmény növelése növelt sebességű, független felfüggesztésű traktor futóművek fejlesztési koncepciójának kidolgozása Haszongépjármű futómű konstrukciók fejlesztése (Rába) autóbusz és trolibusz futómű fejlesztése, prototípus gyártása nagy teherbírású tandem futómű és hajtott mellső futómű fejlesztése tehergépjárművekhez Alternatív hajtás technológiájának kutatása Hibrid-hajtások vezérléstechnikája (egyetem) HCCI belső égésű motorok fejlesztése (egyetem) Járműipari kutatási stratégia

17 KÖSZÖNJÜK SZÍVES FIGYELMÜKET
Összefoglalás A SZE következetes kutatás-fejlesztési stratégiája az egyetemet a járműipari technológiák meghatározó központjává tette A JRET három éves tevékenysége során kialakult a technikai és humán infrastruktúra a kutatási projektek a tervezett módon lezárultak a működés tovább viteli feltételei biztosítottak Legfontosabb eredmények: új munkahelyek új termékek, szolgáltatások és technológiák Folytatás: Integrált Járműipari Technológia és Termék Fejlesztő Rendszer c. projekt kidolgozása Járműipari kutatási központ funkció stabilizálódása KÖSZÖNJÜK SZÍVES FIGYELMÜKET Járműipari kutatási stratégia


Letölteni ppt "Dr. Czinege Imre IT elnök Szilasi Péter Tamás Menedzser igazgató"

Hasonló előadás


Google Hirdetések