Egy nyelvet beszélünk…?

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Egy nyelvet beszélünk…?"— Előadás másolata:

1 Egy nyelvet beszélünk…?
Világ-egyetemi előadás Pasarét 2017. november 10.

2 Témáink Generációkról általában Ezek a mai fiatalok…
Kommunikációról röviden Generációk közötti kommunikációs szakadék A szakadék felett átívelő híd

3 Bevezetés „A mai fiatalság velejéig romlott, gonosz, istentelen és lusta. Sohasem lesz olyan, mint amilyennek az ifjúságnak lennie kell és képtelen lesz kultúránk megőrzésére.” (Babiloni kőtábla) „Minden generáció rátermettebbnek gondolja magát az előzőnél, és bölcsebbnek az utána következőnél.” (George Orwell)

4 Bevezetés Nincs semmi új a nap alatt (a Prédikátor könyve 1. fejezet címe) „Egyik nemzedék elmegy és a másik eljő…” „Nemzedékek jönnek, nemzedékek mennek…” (Préd 1, 4) „Ami volt, ugyanaz lesz majd, és ami történt, ugyanaz fog történni, mert nincs semmi új a nap alatt.” (Préd 1,9)

5 A generáció fogalma Biológiai – családi életciklus (kb. 25-30 év)
Történelmi – egy időben születettek, „mi érzés”, közösen megtapasztalt élmények Ma a generációt szociológiai értelemben és nem biológiailag vagy történelmileg kell meghatározni: akik összehasonlítható életkorban életszakaszban vannak akiket sajátos időszak események trendek és folyamatok határoznak meg.

6 Generációs elméletek Karl Mannheim: szocio-kulturális szempontból elemezte a generációs kérdéskört. „Nemzedékek problematikája” (1928) születés egyidejűségén alapul a nemzedéki együvé tartozás szükségesek az azonos életkorban átélt események és közös élmények Alapjai: William Strauss és Neil Howe amerikai történészek a „Generáció elméletek” c. könyve (1991) „A generáció olyan személyek csoportja, akik azon a történelmi időn és téren osztoznak, mely kollektív személyiséget biztosít nekik. A generációs idő pedig egy életszakasz hosszúsága.” A különböző generációk szokásait és jellemzőit életük első éve (fiatal felnőttkor végéig) alakítja. Egy generáció tagjai hasonló világlátással, értékrenddel rendelkeznek.

7 Generációs elméletek Csepeli György – nemzedék akkor születik, ha fiatal (felnőtt) korban radikális változást él át (háború, forradalom, gazdasági / politikai válság stb) Mára a történelem nemzedék formáló hatása háttérbe szorul, helyette az info-kommunikációs technológia (IKT) formálja a nemzedékeket. Marc Prensky (2001) a korosztályhoz tartozást az információs társadalommal való viszonyban értelmezte (Digitális bennszülött / digitális bevándorlók modell)

8 Generációs elméletek - összegzés
Generáció: olyan személyek csoportja, akik ugyan abban a korszakban születtek ugyan az az időszak formálta őket ugyan azon társadalmi markerek voltak hatással rájuk Tehát azonos életkor és életszakasz létfeltételek és technológia események és tapasztalatok által összekapcsolt csoport. Az adott kor történelmét minden generáció másképp éli meg – az emlékezetébe másképp épül be. Az események, amelyek között fiatalként éltek (átéltek) egy életre meghatározzák az identitásukat. A generációs jellemzők nem múló hóbort, amit ki fogunk nőni, hanem olyan jellemző, amely beépül az ember látásmódjába.

9 Generációk Veteránok (akik 1945 előtt születtek)
Baby-boomer (BB): 1946 – 1964 X: Y: Z: – 2010 Alfák ( )

10 Bensőségesség, igazi találkozás, álarc nélküliség
Az Y/Z generáció (16-24 év) kevés korlát választási lehetőség innovatív kölcsönösség, megosztás párhuzamosság (multitasking) gyorsan összefoglalni,láttatni „lájk-vadász” – fontos számára a visszajelzés technológia függő „élmény” (fesztivál) orientált mindenhol ott lenni, mindenben benne lenni Bensőségesség, igazi találkozás, álarc nélküliség

11 Kommunikációs modell

12 Nonverbális kommunikáció
A közvetlen humán kommunikáció 35%-a verbális 65%-a nonverbális (egyes kutatások szerint %) – kiegészíti, megerősíti a verbálist „Kiadja” a beszélőt, mert kifejezi a partnerrel szembeni viszonyát. Néhány nonverbális kommunikációs csatorna: Testmozgás: gesztusok, fej/test/végtagok mozdulatai, testtartás, térközszabályozás Vokális csatorna (hangnem, hanghordozás, hangsúly) Taktilis kommunikáció (érintkezéses viselkedés) Mimika Kulturális szignálok

13 Együtt van dolgunk! Az együttműködéshez párbeszédre van szükség
Párbeszéd - kommunikáció – latin „communio”, jelentése közösség Ha jól kommunikálunk „működő” közösséget hozunk létre létrejön a különböző nézőpontok megértése a különböző generációkat jellemző üzenetközvetítési technika megismerése – empátia Nézőpont váltás

14 Néhány megállapítás A mai fiatalok ugyan azokkal a problémákkal küzdenek, mint amivel mi küzdöttünk identitás megtalálása a célok és a realitás összhangjának a megtalálása, kialakítása de egy felgyorsult, bizonytalan, komplex és többértelmű világban. A „fiatal” és az „idős” kép mögött ténylegesen milyen fiatalok és idősek vannak? – Meg kell találni a „fogást” egymáson! Újszerű közelítésben kell gondolni egymásra -nézőpontot váltok Egymás gondolkodásának megismerését kell megcélozni – felveszem az ő szemüvegét.

15 Kommunikáció kulcsszavai
Elfogadás: fenntartás nélkül, ami nem azt jelenti, hogy egyet kell érteni, hanem hogy nem háborodik fel a másik viselkedésén, megnyilvánulásain, tulajdonságán Empátia: beleélés, ami nemcsak érzelmi rezonancia, hanem beilleszkedés a másik helyzetébe és a problémát onnan nézni Hitelesség (kongruencia): őszinte, „átlátszó” Kommunikáció-képesség: Érthető és meggyőző módon képes kifejezni, hogy elfogadja és megérti a másikat. Vételre képes, és mint adó is jól működik.

16 Összhangban állnak-e ezek az alapelvek a Biblia szemléletével?
Elfogadás: A Biblia arra biztat minket, hogy feltétel nélkül fogadjuk el és szeressük egymást. Isten is elfogad és szeret bennünket – noha bűneinket utálja. „Akit nekem ad az Atya, az mind énhozzám jön, és aki énhozzám jön, azt én nem küldöm el.” (Jn 6, 37) "Fogadjátok be tehát egymást, ahogy Krisztus is befogadott minket az Isten dicsőségére." (Róm 15,7)

17 Összhangban állnak-e ezek az alapelvek a Biblia szemléletével?
Empátia: Az isteni empátia Jézus Krisztus személyében nyilvánul meg a legvilágosabban. Ez a „pozíció-váltás” minta lehet számunkra, hogy elfogadjuk és megértsük egymást. „Mivel tehát nagy főpapunk van, aki áthatolt az egeken, Jézus, az Isten Fia, ragaszkodjuk hitvallásunkhoz. Mert nem olyan főpapunk van, aki ne tudna megindulni erőtlenségeinken, hanem olyan, aki hozzánk hasonlóan kísértést szenvedett mindenben, kivéve a bűnt.” (Zsid 4, 14-15)

18 Összhangban állnak-e ezek az alapelvek a Biblia szemléletével?
Pál is empátiás azok iránt, akikhez elviszi az evangéliumot. A maguk szintjén és kultúrájában szólítja meg őket. „Mert bár én mindenkivel szemben szabad vagyok, magamat mégis mindenkinek szolgájává tettem, hogy minél többeket megnyerjek. Zsidóknak olyanná lettem, mint aki zsidó, hogy megnyerjem a zsidókat; a törvény uralma alatt lévőknek, mint a törvény uralma alatt lévő…, hogy megnyerjem a törvény uralma alatt lévőket. A törvény nélkülieknek törvény nélkülivé lettem… Az erőtleneknek erőtlenné lettem…: mindenkinek mindenné lettem, hogy mindenképpen megmentsek némelyeket.” (1Kor 9, 19-22).

19 Összhangban állnak-e ezek az alapelvek a Biblia szemléletével?
Hitelesség, egyértelműség (kongruencia): Isten abszolút megbízható: „ … és minden tökéletes ajándék onnan felülről, a világosság Atyjától száll alá, akiben nincs változás.” (Jakab 1,17) „Jézus Krisztus tegnap, ma és mindörökké ugyanaz.” (Zsid 13, 8) „Még mindketten mezítelenek voltak: az ember és a felesége; de nem szégyellték magukat.” (1Móz 2, 25) átlátszóság egymás számára = nincs takargatni valónk egymás előtt

20 Összhangban állnak-e ezek az alapelvek a Biblia szemléletével?
Kommunikáció-képes: Isten világosan közli: (hozzánk szóló üzenetének, kommunikációjának summája): Fontos vagy nekem, szeretlek. „Drágának tartalak és becsesnek, szeretlek” (Ézs 43,4) „Ahogy én szerettelek titeket, ti is úgy szeressétek egymást!” (János 13, 34)

21 Összhangban állnak-e ezek az alapelvek a Biblia szemléletével?
Isten elfogadó és empátiás irántunk, érti gondolatainkat és szándékainkat egyértelmű minden szándékában és megnyilatkozásában, kommunikál: megszólít, üzen, kijelenti magát hozzánk szóló üzenete egyértelmű: Fontos vagy nekem, szeretlek. Ismer, ért és megért bennünket. Ez minta lehet számunkra. Mi tudjuk-e ezt egymás felé? Akár generációk között?

22 Saját szemszögünkből érthetetlennek
tűnhet egy másik ember, és mennyire igaz ez, ha egy másik generációhoz tartozik. Azonban ha kíváncsisággal fordulunk a másik generáció felé, ha megismerjük, mi jellemzi, mi mozgatja őket, akkor máris érthetőbbé válik. Ha megismerjük – nézőpontját, ha „felvesszük az ő szemüvegét”, akkor azt is megnézhetjük, ő hogyan lát minket.

23 Mellette… Utána… „Magatok is látjátok, hogy milyen bajban vagyunk: Jeruzsálem rommá lett, és kapui tűzben égtek el. Jöjjetek, építsük fel Jeruzsálem várfalát, hogy ne gyalázhassanak többé bennünket!” (Neh 2, 17) Nehémiás ábrázolás

24 Neh 3, 1-32 Eljásib főpap és szolgatársai, a papok kezdték építeni a Juh-kaput… Mellettük a jerikóiaik építettek. Ezek mellett Zakkúr, Imri fia épített… Mellettük Merémót, Úrijjá fia, Hakkóc unokája javítgatott… Mellette Uzzíél, Harhajá fia javítgatott az ötvösökkel. Mellette Hananjá, a kenőcskészítők egyike javítgatott… Mellettük Refájá, Húr fia, Jeruzsálem fél kerületének a vezetője javítgatott… Mellette Sallúm, Hallóhés fia, Jeruzsálem másik fél kerületének a vezetője javítgatott a leányaival együtt… Utána a léviták javítgattak… Mellette egy másik részt Ézer, Jésúa fia, Micpá vezetője javítgatott… Utána a Jordán környékéről való papok javítgattak… Utána egy másik részt a Tekóa-beliek javítgattak, a kiugró nagy toronnyal szemben levő részt a Várhegy faláig… Utána az ötvösök közül való Malkijjá javítgatott…

25 Zárás „Ifjak és leányok, idősek a gyermekekkel együtt: Dicsérjétek az Úr nevét, mert egyedül az Ő neve fenséges. Dicsősége kihat az égre és a földre.” (Zsolt 148, 12) „…egymás iránt pedig valamennyien legyetek alázatosak, mert az Isten a gőgösöknek ellenáll, az alázatosaknak pedig kegyelmet ad.”(1 János 5,5) „Aki szereti a szív tisztaságát, és jóindulattal beszél, annak barátja a király.” (Péld 22,11)

26 Köszönöm a figyelmet!


Letölteni ppt "Egy nyelvet beszélünk…?"
Google Hirdetések