Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

A turizmus növekedésének és versenyképességének javítási lehetőségei

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "A turizmus növekedésének és versenyképességének javítási lehetőségei"— Előadás másolata:

1 A turizmus növekedésének és versenyképességének javítási lehetőségei
DR. NIKLAI ÁKOS ELNÖK MAGYAR SZÁLLODÁK ÉS ÉTTERMEK SZÖVETSÉGE FIGYELŐ ÉS TRAVELO.HU KONFERENCIA BUDAPEST, MÁJUS 20.

2 A TURIZMUS ÉS A SZÁLLODAIPAR FŐ INDIKÁTORAI 2014-BEN
GDP-HEZ HOZZÁJÁRULÁS: 9% MUNKAHELYEK SZÁMA: 318 EZER TURIZMUS DEVIZA BEVÉTELEI: 4 MRD EUR 1.031 SZÁLLODÁBAN SZOBA SZÁLLODAI VENDÉGÉJSZAKÁK SZÁMA: 18.4 MILLIÓ BELFÖLD: MILLIÓ KÜLFÖLD: MILLIÓ

3 A TURIZMUS ÉS A SZÁLLODAIPAR FŐ INDIKÁTORAI 2014-BEN
SZÁLLODAI BEVÉTELEK: 296 MILLIÁRD FT (+10.2 %) ÁTLAGOS SZOBAFOGLALTSÁG: 51.9 % (+2.1 %PONT) BRUTTÓ ÁTLAGSZOBAÁR: FT (+7.7 %) BRUTTÓ REVPAR: FT (+12.2 %)

4 TOP 10 küldőpiac 2014 országos (KSH)
Vendégéj (ezer) b.index Németország 1 484 97,8 % Oroszország 754 100,7 % Egyesült Királyság 687 108,8 % Ausztria 598 Olaszország 585 101,1 % USA 536 111,1 % Csehország 513 109,0 % Románia 357 106,8 % Franciaország 340 98,7 % Spanyolország 307 100,8 %

5 Budapest rangsora 30 európai város között 2014-ben (STR)
Szobafoglaltság: 69,1 % hely Nettó átlagár: 67,5 € - 27.hely (Pozsony, Vilnius és Varsó előtt) Nettó REVPAR: 46,6 € - 27.hely (Bukarest, Pozsony és Vilnius előtt)

6 TENDENCIÁK, VÁLTOZÁSOK 2000-2014 KÖZÖTT
POZITÍV HATÁSÚ VÁLTOZÁSOK KERESLETI OLDAL SZÁLLODAI VENDÉGÉJSZAKÁK ORSZÁGOS SZINTEN +60 % BELFÖLD +97 % KÜLFÖLD % SZOBAFOGLALTSÁG 46.7 %-RÓL 51.8 %-RA NŐTT VIDÉK: BELFÖLDI VENDÉGÉJSZAKA % BUDAPEST: KÜLFÖLDI VENDÉGÉJSZAKA NŐTT +75.1% ÚJ ORSZÁGOK: OROSZORSZÁG, CSEHORSZÁG, ROMÁNIA – FŐKÉNT VIDÉKEN

7 Bruttó átlag szobaár, országos (KSH)
RÖVIDEBB TARTÓZKODÁS: BUDAPESTEN VÁROSLÁTOGATÓ, VIDÉKEN WELLNESS BUDAPESTEN ÚJ VENDÉGKÖR - BULI TURIZMUS-ROMKOCSMÁK KÍNÁLATI OLDAL SZÁLLODAI SZOBASZÁM ORSZÁGOS SZINTEN +40 %, VIDÉKEN +38,8 % NŐTT A MAGASABB KATEGÓRIÁJÚ SZOBÁK SZÁMA – MINŐSÉGI JAVULÁS RENDKÍVÜL ALACSONY ÁRAK – JÓVAL INFLÁCIÓ ALATT, KEDVEZŐ ÁR-ÉRTÉK ARÁNY – EZ A FŐ VONZERŐNK Bruttó átlag szobaár, országos (KSH) kategória 2000 2014 b.index 5* 140,3 EUR 117 EUR 83,4% 4* 55,2 EUR 52,4 EUR 94,9% Az összes brit vendégéjszaka 94%-a, a francia, az olasz 90%-a, az amerikai 85%-a a fővárosi hotelekben jelenik meg. Átlagos csillagszám 2000-ben 2,95 2012-ben 3,6 között országos szinten forintban a bruttó átlag szobaár 45,4%-kal nőtt, miközben az infláció kb. 90%-volt.

8 TECHNOLÓGIA VÁLTOZÁSOK
INTERNET, OTA-K, ÁRÖSSZEHASONLÍTÓ PORTÁLOK, REVIEW SITE-OK FOGLALÁSOK %-A DIGITÁLIS CSATORNÁKON ÁLLAMI INTÉZKEDÉSEK, ADÓVÁLTOZÁSOK EU CSATLAKOZÁS, SCHENGEN, KÖNNYÍTETT VÍZUM SZÉP KÁRTYA: A VIDÉKI SZÁLLODÁK BELFÖLDI SZOBAÁRBEVÉTELÉNEK 25 %-A EGYÉB VÁLTOZÁSOK FAPADOS LÉGITÁRSASÁGOK – RYANAIR, WIZZ AIR, EASYJET ÚJ LÉGITÁRSASÁGOK – QUATAR, AIR CHINA, EMIRATES, AIR TRANSAT

9 TENDENCIÁK, VÁLTOZÁSOK 2000-2014 KÖZÖTT
NEGATÍV HATÁSÚ VÁLTOZÁSOK KERESLETI OLDAL KÜLFÖLDI VENDÉGÉJSZAKÁK SZÁMA STAGNÁLT VIDÉKEN (100,4 %) CSÖKKENT AZ ÜZLETI MICE RÉSZARÁNYA NÉMET PIAC 45.2 %-KAL ZSUGORODOTT – VIDÉKET ÉRINTETTE SÚLYOSAN RÖVIDEBB TARTÓZKODÁSI IDŐ, LERÖVIDÜLT „LEAD TIME” Feltűnő, hogy a külföldi vendégéjszakák száma nem nőtt között, miközben vidéken döntően 4*-os szállodák épültek, nagy volumenű fürdőfejlesztések voltak (Bükfürdő, Sárvár, Hajdúszoboszló,stb.) konferencia központok épültek (Debrecen, Szeged, Pécs). CSÖKKENT AZ ÜZLETI MICE RÉSZARÁNYA -> Ez abból látható, hogy a vendégéjszaka szám növekedésnél sokkal kisebb mértékben növekedett a foglaltság, azaz megnőtt a kétágyas igénybevételű szobák részesedése.

10 NAGY BEFOGADÓKÉPESSÉGŰ KONGRESSZUSI KÖZPONT HIÁNYA
KÍNÁLATI OLDAL AZ ÚJ VIDÉKI SZÁLLODÁK EGY RÉSZE NEM A PIACI IGÉNYEK SZERINT LÉTESÜLT -> NEM GENERÁLTAK KERESLETET, VESZTESÉGESEK, ÁRVERSENYT GENERÁLTAK (KÜLÖNÖSEN VÁROSOKBAN, DE A GYÓGYHELYEKEN IS) ALACSONY SZÁLLODAI ÁRAK -> EGYIK LEGOLCSÓBB DESZTINÁCIÓ LETTÜNK NINCS MEGFELELŐ, PIACI HATÁSÚ LUXUS TURISZTIKAI TERMÉK NAGY BEFOGADÓKÉPESSÉGŰ KONGRESSZUSI KÖZPONT HIÁNYA BALATON NEM ÚJULT MEG EGYÉB KERESKEDELMI SZÁLLÁSHELYEK (HOSTELEK, APARTMANOK, STB.), MAGÁNLAKÁSOK ELTERJEDÉSE, ONLINE ÉRTKESÍTÉS -> SZABÁLYOZÁS KÍVÁNATOS Debrecen 40,9 %, Pécs 38 %, Kecskemét 36,1 %, Szeged 43,4 % Harkány 30 %, Hajdúszoboszló 43,8 %, Gyula 48,4 % EGYIK LEGOLCSÓBB DESZTINÁCIÓ LETTÜNK -> Az alacsony szállodai árak rontják image-ünket. Bár minőségben is helyenként kiválóak vagyunk (Four Seasons szálloda Európa legjobb szállodája, Daily Telegraph/HRS gyűjtése szerint Budapesten van a 4. legjobb szállodai minőség).

11 TECHNOLÓGIAI VÁLTOZÁSOK
INTERNET, OTA-K, KUPONOS PORTÁLOK ELTERJEDÉSE RÉVÉN NŐ A VERSENY A DESZTINÁCIÓK, SZOLGÁLTATÓK KÖZÖTT CSÖKKENTIK AZ ÁRAT, JÖVEDELMEZŐSÉGET, NŐ A KISZOLGÁLTATOTTSÁG ÁLLAMI INTÉZKEDÉSEK, ADÓVÁLTOZÁSOK ÁFA KULCS 12 %-RÓL 18 ÉS 27 %-RA EMELÉSE SÚLYOSAN ÉRINTI A BEVÉTELEKET, JÖVEDELMEZŐSÉGET, A MINŐSÉGET IFA, ÉPITMÉNYADÓ EMELÉSE, ÜZLETI VENDÉGLÁTÁS TÚLADÓZTATÁSA SZÉP KÁRTYA ÁLTAL GENERÁLT FORGALOM AZ ÜDÜLÉSI CSEKK FORGALOM ALATT MARADT 2014-ben kb lakás az Airbnb-n, foglalási portálokon SZÉP kártya: 20% elmaradás

12 SCHENGENI VÍZUM KORLÁTOZÁSOK
SZERÉNY KÖLTSÉGVETÉSŰ NEMZETI MARKETING TEVÉKENYSÉG, SZINTE NEM LÉTEZŐ HELYI DESZTINÁCIÓS MARKETING EGYÉB VÁLTOZÁSOK A MALÉV CSŐDJÉT KÖVETŐEN A HAGYOMÁNYOS LÉGITÁRSASÁGOK ÁRAKAT EMELTEK, TÖBB TENGEREN TÚLI JÁRAT MEGSZŰNT – MICE OROSZ-UKRÁN FORGALOM VISSZAESÉSE TÖBB TENGEREN TÚLI JÁRAT MEGSZŰNT-> American Airlines, Delta a New York- Budapest útvonalon, Hainan megszűnt.

13 Hogyan tovább? SIKER ÉRDEKÉBEN ÖSSZEFOGÁS A KORMÁNYZAT, AZ ÖNKORMÁNYZATOK ÉS A TURISZTIKAI VÁLLALKOZÓK KÖZÖTT NEMZETI, BUDAPEST, BALATON, STB. TURIZMUS STRATÉGIA TURIZMUS TÖRVÉNY MEGALKOTÁSA ERŐSEBB NEMZETKÖZI MARKETING, NAGYOBB KERETEKKEL HELYI, TELEPÜLÉSI MARKETING TEVÉKENYSÉG FORRÁSAINAK RENDSZERSZERŰ BIZTOSÍTÁSA MINŐSÉGJAVÍTÁS EU-S FORRÁSOK NEM KAPACITÁSBŐVÍTÉSRE, HANEM ATTRAKCIÓFEJLESZTÉSRE, FELÚJÍTÁSOKRA, KORSZERŰSÍTÉSEKRE, NEMZETKÖZI MARKETINGRE ERŐSEBB NEMZETKÖZI MARKETING, NAGYOBB KERETEKKEL -> EU források igénybevétele

14 Hogyan tovább? TERMÉKFEJLESZTÉS A MAGAS KÖLTŐKÉPESSÉGŰ VENDÉGEK MEGNYERÉSÉRE VÁLLALKOZÁSBARÁT KÖRNYEZET, JOGBIZTONSÁG ADÓRENDSZER MÓDOSÍTÁSA (ÁFA, IFA, ÜZLETI VENDÉGLÁTÁS) ÁFA KULCSOK MINIMUM 10 %-OS CSÖKKENTÉSE MSZÉSZ – SZÁZADVÉG JAVASLAT – TÉNYLEGES ADATOK GYŰJTÉSÉT KÖVETŐEN ÚJ MAKROGAZDASÁGI MODELL, WIN-WIN SZITUÁCIÓ: szobakiadás ÁFA 5% nemzeti marketing hozzájárulás 6% adóbevételek nem csökkennek

15 Köszönöm figyelmüket!


Letölteni ppt "A turizmus növekedésének és versenyképességének javítási lehetőségei"

Hasonló előadás


Google Hirdetések