Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
1
Tömegközlekedés, közszállítás Nagyváradon
8/23/2018 8:22 PM Tömegközlekedés, közszállítás Nagyváradon Csuzi István Okleveles villamosmérnök, vezérigazgató Nagyváradi Helyi Közszállítási Vállalat (OTL RA Oradea) © 2007 Microsoft Corporation. All rights reserved. Microsoft, Windows, Windows Vista and other product names are or may be registered trademarks and/or trademarks in the U.S. and/or other countries. The information herein is for informational purposes only and represents the current view of Microsoft Corporation as of the date of this presentation. Because Microsoft must respond to changing market conditions, it should not be interpreted to be a commitment on the part of Microsoft, and Microsoft cannot guarantee the accuracy of any information provided after the date of this presentation. MICROSOFT MAKES NO WARRANTIES, EXPRESS, IMPLIED OR STATUTORY, AS TO THE INFORMATION IN THIS PRESENTATION. 1
2
A nagyváradi közszállítás “hőskorszaka”címszavakban
8/23/2018 8:22 PM A nagyváradi közszállítás “hőskorszaka”címszavakban Lóvasút tervek már 1868-ban Gőzüzemű teherszállítás – 1882 augusztusa Gőzüzemű személyszállítás – 1896 júniusa Villamos vontatású személyszállítás pályázatának nyertese a Nagyváradi Gőzmozdonyú Vaspálya Társaság, felvéve a Nagyváradi Városi Vasút elnevezést (N.V.V.) A szükséges 550V-os tápfeszültség biztosítását 2 darab egyenáramú 185kW csúcsteljesítményű Ganz “unformer” áramátalakítóval oldották meg Sikeres villamos próbajáratok 1906 márciusában © 2007 Microsoft Corporation. All rights reserved. Microsoft, Windows, Windows Vista and other product names are or may be registered trademarks and/or trademarks in the U.S. and/or other countries. The information herein is for informational purposes only and represents the current view of Microsoft Corporation as of the date of this presentation. Because Microsoft must respond to changing market conditions, it should not be interpreted to be a commitment on the part of Microsoft, and Microsoft cannot guarantee the accuracy of any information provided after the date of this presentation. MICROSOFT MAKES NO WARRANTIES, EXPRESS, IMPLIED OR STATUTORY, AS TO THE INFORMATION IN THIS PRESENTATION. 2
3
Az NVV első villamosai a belvárosi forgatagban
3
4
NVV villamosok Nagyvárad központjában
1906 április 25-én ünnepélyes keretek között megindult az első hivatalos villamosjárat NVV villamosok Nagyvárad központjában 4
5
Kezdetben három vonalat létesítettek:
I-es vonal: Főpályaudvar – Fő utca – Bémer tér – Kishíd – Szent László tér – Kossuth Utca – Nagyvásár tér – Kolozsvári utca – Várad Velencei pályaudvar, ám egy év múlva ezt kettéosztották, úgy, hogy mind a négy (2+2) viszonylatnak a Szent László téren lett a végállomása, a legfőbb csomópontot kialakítva II-es vonal: Szent László tér – Teleky utca – Aradi út III-as vonal: Szent László tér – Kert utca – Rhédey kert
6
Útvonalhálózat A személyforgalomra használt vonalhálózat hossza eléri a 19,3 km-t, a teljes vágányhossz az iparvágánnyal együtt 41,2 km-re nőtt Villamosvonalak térképe 1943-ból Villamosvonalak térképe 1957-ből
7
A nagyváradi közszállítás útvonalai 2009-ben
Ma: A hatvanas évektől a gyér forgalmú vonalak felszámolása 1994-ig tartott Összesen m hosszon van villamosforgalom Nagyváradon, az energiaellátás 5 táptrafós egyenirányító egységgel van megoldva. A nagyváradi közszállítás útvonalai 2009-ben
8
A nagyváradi villamosok:
A kezdetekben tizennégy motorkocsi érkezik a győri vagongyártól, SSW berendezésekkel
9
A nagyváradi villamosok:
Az első világháború előtt már 22 motorkocsi és 10 pótkocsi közlekedett A huszas évektől kezdve az NVV saját műhelyében is épített villamosokat, emellett elkészített még egy villamos meghajtású áruszállításra alkalmas mozdonyt is NVV Siemens villamos
10
A nagyváradi villamosok:
A második világháború alatt a szerelvények többsége túlélte a bombázásokat, sőt Debrecen városát is megsegíthettük! 1942-ben kerül Nagyváradra egy kis méretű 1901-es gyártású Ganz villamos mozdony amelyet Budapestről szereztek be majd 1943-ban Debrecenbe továbbítottak. A ’60-as években leselejtezik. Debrecenben 1943-ban még N.V.V. 5-ös pályaszámmal
11
A nagyváradi villamosok:
Az ’50-es években a craiovai Electroputere gyártól új, nagy befogadóképességű négytengelyes motorkocsikat rendeltek Az Electroputere –„ pullmanos” motorkocsija
12
A nagyváradi villamosok:
A ’60-as években a bukaresti I.T.B. gyártól pedig kis méretű kéttengelyes villamosokat, amelyek csak egy vezetőállással rendelkeztek I.T.B. villamos a Kolozsvári út elején
13
A nagyváradi villamosok:
1975-től megérkeztek Temesvárról az új Timiş típusú villamosok Timiş szerelvény a Szent László téren
14
A nagyváradi villamosok:
A ’90-es évek közepétől Németországból vásárolt használt cseh gyártmányú éves Tatra villamosokkal Pótkocsis Tatra villamos
15
A nagyváradi villamosok:
2008- fordulópont: Bécs után először Nagyváradon! Siemens ULF villamos a Szőllősi végállomáson
16
Autóbuszok Az ötvenes évektől fejlődött ki, rugalmasabb járatváltoztatást biztosítva Liaz autóbusz Nagyvárad központjában Mercedes Connecto autóbuszok a vállalat udvarán
17
Nagyváradi tömegközlekedés számokban
villamos: 10 drb. Siemens, 44 drb. TATRA T4D / B4D, 22 drb. TATRA KT4D járatszámok: 5 (ebből 2 útvonal két körkörös irányban -piros/fekete) autóbusz: 20 drb. Mercedes Conecto, 11 drb. LIAZ 5256, 5 drb. ROCAR U412, 8 drb. ROCAR U207, 1 drb. ROCAR U312, 3 drb. RENAULT VI, 10 drb. IKARUS 260 járatszámok: 10 (ebből 1új útvonal) Átlagutasszám: napi kb , éves mintegy személy HKV összszemélyzet: 685 ( akikből villamosvezető: 117, buszsofőr: 105, jegyellenőr: 27, vezető beosztás: 35 ) Éves pénzbevétel: kb Euró Jegyárak: 1 utazás 1,5 lej ( 0,35 Euró) Teljes havi bérlet: 45 lej (10.60 Euró)
18
Fejlődés irányai Járműpark feljavítása (chopper), bővítése (12 solo + 24 midi autóbusz vásárlása) és fejlesztése (GPS) Villamospályafelújítások: belvárosi hármaskereszteződés és hídszakasz főjavítása, váltók automatizálása Autóbusz és villamosmegállók modernizálása új buszjáratok beindítása, a jelenlegiek folyamatos mérése trolibuszforgalom beindításának tanulmányozása a város rövid és hosszútávú tömegközlekedési stratégiájának kidolgozása és elfogadtatása a Nagyvárad metropolisz övezet fele való nyitás megkezdése
19
Következtetések A nagyváradi villamosközlekedés egyike a legrégibbieknek Kelet- Európában, ennek megfelelően kell kezelni a fontosságát múltban, jelenben és a jövőben A több mint száz év alatt az utazóközönségünk használhatta a legmodernebb csúcstechnológiával gyártott járműveket, példának említem a villamosokat, a Siemens kezdetektől a mai ULF-ig... A villamos vontatású tömegközlekedés tartós fejlődését sajnálatosan rossz (politikai!) döntések is gátolták, ám az életképessége a villamosközlekedésnek erősebb volt és túlélt minden ellenszelet. A statisztikák bizonyítják, hogy ma Nagyváradon a tömegközlekedés 75%-a villamosokon zajlik, ennek megfelelően kell a döntéseket előkészíteni és meghozni, úgy, hogy az autóbusz közlekedést, mint kiegészítő és kiteljesítő szolgáltatást, fel kell fejleszteni mihamarabb.
20
Várjuk Önöket Nagyváradon, látogassanak meg bennünket!
8/23/2018 8:22 PM Köszönöm megtisztelő figyelmüket! Várjuk Önöket Nagyváradon, látogassanak meg bennünket! © 2007 Microsoft Corporation. All rights reserved. Microsoft, Windows, Windows Vista and other product names are or may be registered trademarks and/or trademarks in the U.S. and/or other countries. The information herein is for informational purposes only and represents the current view of Microsoft Corporation as of the date of this presentation. Because Microsoft must respond to changing market conditions, it should not be interpreted to be a commitment on the part of Microsoft, and Microsoft cannot guarantee the accuracy of any information provided after the date of this presentation. MICROSOFT MAKES NO WARRANTIES, EXPRESS, IMPLIED OR STATUTORY, AS TO THE INFORMATION IN THIS PRESENTATION. 20
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.