Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Nemzeti Fejlesztési Minisztérium

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Nemzeti Fejlesztési Minisztérium"— Előadás másolata:

1 Nemzeti Fejlesztési Minisztérium
Az energetikai szakreferens Nemzeti Fejlesztési Minisztérium 2017. május

2 Az előadás tartalma Bevezetés Energiahatékonysági szakpolitikák
Energetikai szakreferens Ki lehet szakreferens Feladatai Összehasonlítás

3 Fenntartható gazdaság szempontjai
I. Bevezetés Fenntartható gazdaság szempontjai Megújuló energia Klímapolitika Energiahatékonyság Zöldgazdaság

4 A 2014-2020-as időszak energiapolitika stratégiai céljai
I. Bevezetés A as időszak energiapolitika stratégiai céljai Az Európai Unió 2020-as klíma- és energiapolitikai célkitűzéseihez ( ) kapcsolódó magyar vállalások: A megújuló energiaforrások részarányának 13 %-ra növelése kötelező módon. Kormánydöntés értelmében a részarány 14,65 %-ra növelése önkéntes módon. „Ölbe tett kéz” forgatókönyvhöz képest 73 PJ végsőenergia- megtakarítás és 92 PJ primer energia megtakarítás (indikatív nemzeti célkitűzés), Az EU emisszió-kereskedelmi rendszerén kívül az üvegházhatású gázok kibocsátásának (2005-ös szinthez képest) legfeljebb 10 %-os növekedése. 2020-ra az EU ETS-ben részt vevő iparágak 2005-ös kibocsátásainak 21 %-os csökkentése, 2030-ra 40%-os csökkenés 1990-hez képest

5 Az Európai Unió 2030-as energiapolitikai célkitűzései
I. Bevezetés Az Európai Unió 2030-as energiapolitikai célkitűzései 27%-os megújuló energia részarány elérése (uniós szinten kötelező érvényű). 27% vagy (30%)-os energia-megtakarítási cél kitűzése -Magyarország célja, hogy tagállami szinten indikatív legyen - vagyis nem kötelező érvényű – még nincs uniós döntés

6 I. II. III. Az EU energiahatékonysági szabályozása 2010/30/EU irányelv
I. Bevezetés Az EU energiahatékonysági szabályozása I. II III. 2010/30/EU irányelv az energia címkézésről 2010/31/EU irányelv az épületek energiahatékonyságáról 2012/27/EU irányelv az energiahatékonyságról

7 Átültető jogszabályok
I. Bevezetés Átültető jogszabályok 2015. évi LVII. törvény az energiahatékonyságról (Ehat. tv.) 122/2015. (V. 26.) Korm. rendelet az energiahatékonyságról szóló törvény végrehajtásáról (Ehat. vhr.) 123/2015. (V. 26.) Korm. rendelet egyes kormányrendeletek energiahatékonysággal összefüggő módosításáról 24/2015. (V. 26.) NFM rendelet a nagy hatásfokú, hasznos hőenergiával kapcsoltan termelt villamos energia és a hasznos hő mennyisége megállapításának számítási módjáról szóló 110/2007. (XII. 23.) GKM rendelet módosításáról 25/2015. (V. 26.) NFM rendelet az energiahatékonyság növelését elősegítő tájékoztatásról (Tájékoztatási rendelet) MEKH rendeletek az adatszolgáltatásról, díjakról

8 A 1,5 %-os, éves energia-megtakarítási kötelezettség (EED 7.cikk)
II. Energiahatékonysági szakpolitikák A 1,5 %-os, éves energia-megtakarítási kötelezettség (EED 7.cikk) Az irányelvet bevezető, az energiahatékonyságról szóló évi LVII. tv. 12. §-a alapján a megtakarításokat alternatív szakpolitikai intézkedésekkel teljesítjük Cél: éves szinten 1,5 % végsőenergia-megtakarítást kell elérni a végfelhasználóknál Végrehajtási időszak: január 1. – december 31. Rugalmassági intézkedések: 25 %-os küszöb erejéig – csökkentési jogcímek alkalmazása a számítási alap meghatározásakor Év Előírt éves megtakarítás (%) 2014 1% 2015 2016 1,25% 2017 2018 1,5% 2019 2020

9 Energiahatékonysági szakpolitikák
II. Energiahatékonysági szakpolitikák Energiahatékonysági szakpolitikák Az elvárt megtakarítások érdekében a már működő szakpolitikai intézkedések és támogatási programok mellett új energiahatékonysági intézkedések 2017-től: Nemzeti Energetikusi Hálózat Középületek energiahatékony használatának elősegítése, közintézményeket terhelő kötelezettségek Energetikai szakreferens alkalmazása Társasági adókedvezmény energiahatékonysági beruházások után

10 A már működő vagy folyamatban levő szakpolitikai intézkedések
II. Energiahatékonysági szakpolitikák A már működő vagy folyamatban levő szakpolitikai intézkedések Épületenergetikai programok (kvótabevételekből – Zöld Finanszírozási Rendszer, családi ház, társasház, gépcsere) Operatív programokból megvalósuló elsődlegesen energiahatékonysági célú programok Operatív programokból megvalósuló, elsődlegesen nem energiahatékonysági célú programok, amelyekben van olyan intézkedés, amely energiamegtakarítást is megvalósít Lakásépítési támogatás energiahatékonysági bónusz Energia-racionalizálási pályázat a Belügyminisztériumban Svájci-Magyar Együttműködési Program Norvég Finanszírozási Mechanizmus és EGT Finanszírozási Mechanizmus Költségvetési intézmények energiahatékonysági beruházásai (232/2015. (VIII. 20.) Korm. rendelet) Épületekre vonatkozó energiahatékonysági célú szabályozás módosítása (az országos településrendezési és építési követelményekről szóló Korm. rendelet) Egyedi döntéssel odaítélt költségvetési támogatások alapján történő energiahatékonyságot javító beruházások Modern Városok Program keretében, költségvetési támogatással megvalósuló energiahatékonyságot javító intézkedések Lakás-előtakarékossági rendszer A közlekedés hatékonyságának javítása (kerékpárutak építésének hatása, közösségi közlekedés fejlesztése, útdíjak hatása)

11 Új szakpolitikai intézkedés: Energetikai szakreferens
III. Energetikai szakreferens Új szakpolitikai intézkedés: Energetikai szakreferens 2017-től a jogszabályban meghatározott vállalatoknak energetikai szakreferenst kell igénybe venniük (megbízniuk). A feladat munkaviszonyban való ellátását nem engedi a törvény, ezzel biztosítható, hogy az energiafelhasználás kérdése kellő figyelmet kapjon. A kötelezettség előírása az energiahatékonysági törvény decemberi módosításába került bele; a részletszabályokat az energiahatékonyságról szóló törvény végrehajtásáról szóló 122/2015. (V. 26.) Korm. rendelet módosítása tartalmazza; a nagyvállalatok és az energetikai szakreferens igénybevételére köteles gazdálkodó szervezetek energiafelhasználásának mértékére, valamint energiamegtakarítására vonatkozó adatszolgáltatás rendjéről szóló 2/2017. (II. 16.) MEKH rendelet.

12 Energetikai szakreferens igénybevétele I.
III. Energetikai szakreferens Energetikai szakreferens igénybevétele I. Energetikai szakreferens igénybevételére az a gazdálkodó szervezet köteles, amelynek a tárgyévet megelőző 3 évben az éves energiafelhasználásának átlaga meghaladja a a) kWh villamos energiát, vagy b) m3 földgázt, vagy c) GJ hőmennyiséget. Fontos megjegyezni, hogy a fent meghatározott fogyasztási átlagokat vagylagos feltételekként kell figyelembe venni, azaz ha a gazdálkodó szervezet energiafelhasználásának átlagértéke meghaladja a fent meghatározott bármely fogyasztási mennyiséget, akkor köteles energetikai szakreferens igénybevételére

13 Energetikai szakreferens igénybevétele II.
III. Energetikai szakreferens Energetikai szakreferens igénybevétele II. Ki lehet szakreferens? - természetes személy (3 év, alap- v. mesterfok) - gazdálkodó szervezet (társasági v. munkajogi kapcsolat) Igénybevételét 30 napon belül be kell jelenteni a MEKH-hez – (név, a szakképzettséget igazoló irat kiállításának dátuma és sorszáma, szakirányú végzettség megnevezése, a jogviszony kezdő időpontja+ gazdálkodó szervezet esetén a cégnév, székhely, a jogviszony kezdő időpontja) bejelentés elmulasztása Ft – Ft bírság 2017. június 30-ig nincs bírság a bejelentés elmulasztása miatt

14 Energetikai szakreferens-szakmai követelmények
III. Energetikai szakreferens Energetikai szakreferens-szakmai követelmények szakirányú végzettség, Ehat. vhr. 12. melléklet „A” oszlopban meghatározott alap- vagy mesterfokú szakképzettséggel, vagy azzal egyenértékű képesítéssel rendelkező személy lehet legalább 3 év szakmai gyakorlat 2017. június 30-ig a szakmai vizsgát teljesíti

15 Energetikai szakreferens igénybevétele III.
III. Energetikai szakreferens Energetikai szakreferens igénybevétele III. Feladata: az energiahatékonysági szemléletmód, energiahatékony magatartásminták meghonosításának elősegítése a vállalkozás működésében és döntéshozatalában Tanácsadóként részt vesz a rendszeres energetikai auditálás lefolytatásában, valamint az EN ISO szabvány szerinti energiagazdálkodási rendszer kialakításában és működésének figyelemmel kísérésében, Javaslatokat fogalmaz meg energiahatékony üzemeltetési megoldásokkal, fejlesztési lehetőségekkel kapcsolatban Gondoskodik az elért energiamegtakarítás kimutatásáról Havi jelentést készít tevékenységéről, tárgyhavi energiafogyasztás mértékéről és annak értékeléséről a fejlesztések, egyéb körülmények tükrében Éves jelentést készít, amit a vállalkozás honlapján közzétesz A vállalkozás a MEKH felé évente bejelenti éves fogyasztását és a fejlesztésekkel megvalósult megtakarítást (Ehat. tv. 22/C.§) forintig terjedő bírság bejelentés elmulasztása esetén, a bejelentés módjáról, tartalmáról MEKH rendelet készül Ellátja az energiabeszerzéssel, energiabiztonsággal, energiahatékonysággal kapcsolatos, hatáskörébe utalt feladatokat.

16 III. Energetikai szakreferens
Az energetikai szakreferens és az energetikai auditálás összehasonlítása Energetikai szakreferensek igénybevételére a jogszabályban meghatározott gazdálkodó szervezetek kötelesek. Energetikai szakreferensi tevékenységet természetes személy és gazdálkodó szervezet egyaránt elláthat. Az energetikai szakreferens munkajogilag, társasági jogilag független az őt igénybe vevő gazdálkodó szervezettől. Energetikai auditot a kkv-nek nem minősülő vállalkozásoknak kell négyévente lefolytatniuk. A MEKH névjegyzéket vezet a jogerős határozat útján névjegyzéki jelöléssel rendelkező energetikai auditorokról és energetikai auditáló szervezetekről. Energetikai auditálási tevékenységet természetes személy és gazdálkodó szervezet folytathat. A vonatkozó törvényi és kormányrendeleti szintű rendelkezések nem határoznak meg összeférhetetlenségi szabályokat ugyanazon vállalkozás számára történő energetikai auditori és energetikai szakreferensi szolgáltatásnyújtással kapcsolatban.

17 Köszönöm megtisztelő figyelmüket. dr
Köszönöm megtisztelő figyelmüket! dr. Velez Tamás főosztályvezető-helyettes, Zöldgazdaság Fejlesztési Főosztály Nemzeti Fejlesztési Minisztérium


Letölteni ppt "Nemzeti Fejlesztési Minisztérium"

Hasonló előadás


Google Hirdetések