Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
1
Ellátási lánc menedzsment
2
Ellátási lánc Szervezetek – funkciók, létesítmények, tevékenységek – olyan láncolata mely valamely termék vagy szolgáltatás létrehozását eredményezi. Összeköti a (be)szállítókat, termelőket és végfogyasztókat. Nem azonos az értéklánccal, amely szervezetek belső folyamatainak láncolatából áll. (Más tudományterületeken a két fogalom összemosódhat!)
3
Ellátási lánc menedzsment = Supply Chain Management (SCM)
Az értéklánc stratégiai szemléletű és szintű koordinációja azzal a céllal, hogy integrálja a szállítók-, a logisztika és a kereslet-menedzselését.
4
Logisztika Az SCM részeként az áruk, szolgáltatások, információ és fizetések (pénz) oda-vissza irányuló mozgását szervezi, irányítja. Részei: Vállalaton és létesítményen belüli logisztika Ki- és beszállítás menedzselése Disztribúció
5
Létesítmények az ellátási láncban (fizikai elemek)
Raktárak Termelőüzemek, gyárak Feldolgozóközpontok Disztribúciós központok Kiskereskedelmi egységek Irodák …
6
Funkciók és tevékenységek az SCM-ben
Előrejelzés Beszerzés Készletgazdálkodás Információ-menedzsment Minőségbiztosítás Ütemezés Termelés és szállítás Vevőszolgálat
7
Az SCM kulcsfeladatai Meghatározni a kiszervezés optimális mértékét
Beszerzés menedzselése Szállító-menedzsment Vevőkapcsolati menedzsment Problémák gyors azonosítása és a rájuk való gyors reagálás Kockázat és bizonytalanság menedzsment
8
Tipikus ellátási láncok
Receiving Storage Operations Production Distribution Termelés Disztribúció Fogadás Raktározás Műveletek Purchasing Beszerzés
9
Tipikus ellátási lánc gyártó esetében
Szállító Raktár } Művelet Disztrib. Kisker Fogyasztó
10
Mezőgazdasági termékek ellátási lánca
Farm/őstermelő (búza) Szállítók: felszerelés, berendezés, javítás, takarmány, magok, talajjavító, rovarölő, energia… Malom (liszt) felszerelés, berendezés, javítás, energia Pék (kenyér) felszerelés, berendezés, javítás, energia, egyéb hozzávaló Supermarket (fogyasztói vásárlás) S Z Á L Í T
11
Szolgáltatás ellátási lánca
Szállító } Raktár Szolgáltatás Fogyasztó
12
Ellátási lánc és pénzáramlás
Áruk és szolgáltatások Pénzáram Visszáramú logisztika Szállítók Fogyasztók Marketing Fogyasztók Termelés Design Logisztika
13
A fordított „ellátási lánc”
A vevőktől a szállítók felé történő áruáramlás. Vevő Kisker } Nagyker Termelő
14
SCM elemei Tipikus probléma Elem Optimális áramlás és raktározás
Logisztika Földrajzi hely és berendezések elhelyezése Elhelyezés Minőség, szállítás és kapcsolatok monitoringja Szállítók Szállító értékelés és termelés támogatása Beszerzés Kereslet és raktározási költségek optimalizálása Raktár Minőségügy, ütemezés Feldolgozás Egyesíteni a szükségleteket, a gyártást és az időzítést Design Mennyiség és időzítés Előrejelzés Szükséglet meghatározása Fogyasztók Tipikus probléma Elem
15
SCM hozadékai Alacsonyabb raktárkészletek (ktg.)
Magasabb termelékenység Gyorsabb reagálóképesség Rövidebb szállítási, készletfeltöltési idők Nagyobb profit Nagyobb vevői lojalitás (magasabb érték a vevőnél)
16
Globális ellátási láncok
Terméktervezés Globálisan értékesített termék Outsourcing (kiszervezés) Nehézségek: nyelv, kultúra, árfolyamok, szállítási költségek, szállítási idő, bizalom
17
Beszerzés Fogalom: Anyagok, alkatrészek, szolgáltatások és egyéb termeléshez, szolgáltatás nyújtásához szükséges „dolgok” biztosítása a szervezet számára, azok külső szereplőktől történő beszerzése. Cél: beszerzési tervek a termelés/szolgáltatás támogatásához Feladatok: Források, szállítók meghatározása Tárgyalás, szerződéskötés Szolgáltatói adatbázis fenntartása Áruk és szolgáltatások megszerzése Szállítás menedzselése Beszerzési ciklus
18
Beszerzési ciklus Megrendelés beérkezik a vevőtől
jog számvitel termelés adatfel- dolgozás Design Átvétel Szállítók Megrendelés beérkezik a vevőtől Szállítók kiválasztása Rendelés feladása Rendelés monitoringja Átvétel
19
Centralizált vs. decentralizált beszerzés
alacsonyabb árak, jobb minőség, nagyobb kontroll, specialisa munkatársak Decentralizált beszerzés gyorsabb reagálás, egységek igényei közti különbségek érvényesítése
20
Prioritások közti választások
Rendelési gyakoriság vagy raktárkészlet „Bullwhip effect” ≈ „ostorcsapás-effektus” Raktár- vs. szállítási költség „Cross-docking” ≈ „Készletezés nélküli áruelosztás” Szállítási idő vs. szállítási költség A lassabb szállítás általában olcsóbb is Termékváltozatok száma vs. raktárkészlet Késleltetett differenciálás Költség vs. Vevőszolgálat Diszintermediáció (közvetítő kihagyása)
21
Bullwhip Effect (bizonytalanság)
Kereslet Vég- fogyasztó Első szállító Hatás iránya
22
Bullwhip Effect = Raktárkészlet mennyisége Szállító 2 Szállító 1
Termelő Disztributor Kisker. Vég- fogyasztó
23
Prioritások közti választások
Rendelési gyakoriság vagy raktárkészlet „Bullwhip effect” ≈ „ostorcsapás-effektus” Raktár- vs. szállítási költség „Cross-docking” ≈ „Készletezés nélküli áruelosztás” Szállítási idő vs. szállítási költség A lassabb szállítás általában olcsóbb is Termékváltozatok száma vs. raktárkészlet Késleltetett differenciálás Költség vs. Vevőszolgálat Diszintermediáció (közvetítő kihagyása)
24
Fejlesztési lehetőség
SCM előnyei, hátrányai Probléma Fejlesztési lehetőség Előnyök Lehetséges hátrányok Sok készlet Kisebb tételek gyakoribb rendelése Alacsonyabb tartási ktg-ek Feltorlódás Rendelési ktg-ek növekedése Hosszú szállítási idő Késleltetett differenciálás Diszintermediáció Gyorsabb reagálás Megvalósíthatatlan Új funkciók felvétele Sok alkatrész Modularitás Kevesebb alkatrész Egyszerűbb rendelés A végtermék változatossága csökken Minőség és költségei Kiszervezés Csökkenő ktg-ek, magasabb minőség Kisebb kontroll Piaci változások Rövidebb szállítási idő Jobb előrejelzések A termelés jobb igazodása a kereslethez Szűkebb termékskála
25
Sikeres SCM eredménye Bizalom Hatékony kommunikáció
(Át)látható ellátási lánc Esemény-menedzsment Teljesítménymutatók javulása
26
Köszönöm a figyelmet!
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.