Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Eredmények az Országos Középiskolai Kutatásból

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Eredmények az Országos Középiskolai Kutatásból"— Előadás másolata:

1 Eredmények az Országos Középiskolai Kutatásból
Mit gondolnak, mit terveznek a középiskolás diákok a kétszintű érettségi rendszerében? Eredmények az Országos Középiskolai Kutatásból 2004. Katona Renáta, kutatási vezető, Konferencia a kétszintű érettségiről, október 5.

2 Az előadás felépítése Az Országos Középiskolai Kutatásról
Pályaorientáció Emelt vagy középszint? Középiskolai tanárok ajánlásai Tájékozottság a rendszer különböző elemeiről Nyelvi érettségi Főbb tájékozódási források

3 Az Országos Középiskolai Kutatásról
Évente növekvő részvétellel 2004: 655 érettségit adó középiskola évfolyamos diákja Módszer: kérdőíves eljárás Komplex: több mint 100 kérdés Témakörök: továbbtanulás, pályaorientáció, tájékozódás, médiahasználat, közéleti kérdések, nyelvtudás, EU, ifjúság Publikálás: sajtó, Középiskolai évkönyv Országos kutatás az intézményvezetők és szaktanárok körében: 2003 őszén 298 középiskola 3654 pedagógusa 2004 októberében újra

4 Pályaorientáció

5 Egyetemre vagy főiskolára készülnek?
„Ezt is megpróbálom, azt is megpróbálom” stratégia Fiúk: Céltudtosabbak Inkább egyetemre Lányok: Ezt is, azt is megpróbálják Inkább főiskolára

6 Hány pályán tervezik a továbbtanulást?
Nem egy kitűzött szakmában, hanem több pályában gondolkodnak A több pálya jelölése leginkább: Mindkét szint: 1,9 Csak egyetemre: 1,6 Csak főiskolára: 1,4.

7 Mely pályákon kívánnak továbbtanulni?
A fiatalabbak fogékonyab-bak a divatpályák iránt, itt a szülői befolyás is nagyobb

8 Tudatosan pályát választók
azok a diákok, akiket nagymértékben befolyásol, hogy a kiválasztott intézmény diplomája jó elhelyezkedést biztosít-e A felsőoktatási intézmény kiválasztásánál a válaszadók 41% -a tartotta fontos szempontnak, hogy a megszerezhető diploma jó elhelyezkedési esélyt jelentsen a munkaerőpiacon A tudatosan pályát választók képezik a biztosan továbbtanuló fiatalok legtájékozottabb rétegét

9 A pályaválasztók szegmentálása elérési utak szerint
TUDATOSAN PÁLYÁT VÁLASZTÓK határozott elképzelésük van jól informáltak aktívak munkaerő-piaci szempontokat is mérlegelnek célzottan tájékozódnak növekvő célcsoport NEM TUDATOS VÁLASZTÓK bizonytalanok a szak és intézmény kiválasztásakor dezinformáltak passzívak bejutási esélyek és divat alapján döntenek ad hoc tájékozódnak „lemaradók”

10 Kétszintű érettségi

11 Milyen szintű érettségit terveznek ahhoz, hogy bekerüljenek a választott felsőoktatási intézménybe?
A 2005-ben érettségizők nagyobb arányban középszintű vizsgára, a 2006-ban érettségizők emelt szintű vizsgára készülnek.

12 Az egyetemre és főiskolára készülők szerint
Milyen szintű érettségit terveznek ahhoz, hogy bekerüljenek a választott felsőoktatási intézménybe? Az egyetemre és főiskolára készülők szerint Emelt szint: inkább egyetem Középszint: inkább főiskola

13 Diákok Középiskolai tanárok
Milyen szintű vizsgára lesz szükség a karrierintézményekbe (ahol nagy a túljelentkezés) való bekerüléshez? Diákok Emelt: 58% Középiskolai tanárok Emelt: 65%

14 Milyen szintű érettségit terveznek ahhoz, hogy bekerüljenek a választott felsőoktatási intézménybe?
A kétszintű érettségi megítélése szerint Akik egyetértenek az új rendszerrel, nagyobb arányban tervezik az emelt szintű érettségit

15 Az emelt szintű érettségit tervezők pályák szerint

16 Milyen tárgyból terveznek emelt szintű érettségit?
Nem tudja, nem válaszolt: 6 százalék

17 Milyen tárgyból terveznek emelt szintű érettségit?
Nemek szerint A fiúk inkább a matematikát, az informatikát és a fizikát preferálják emelt szintű érettségi tárgyként, a lányok pedig a magyart és az idegen nyelveket.

18 Mit javasolnak a középiskolai tanárok diákjaiknak?
Támogatja a az új rendszert: Emelt szintű: 68 % Középszintű: 26% Nem támogatja az új rendszert: Emelt szintű: 36% Középszintű: 52%

19 Emelt szintű érettségi - adatok
Emelt szintűként egy tárgyat 29 százalékuk, két tárgyat a felük jelölt (a fennmaradó nem tervezi/nem tudja) Nem kíván emelt szintűt tenni: a főiskolára készülők 23%-a az egyetemre készülők 6%-a a mindkét helyre készülők 10%-a A leggyakrabban az orvosi, jogi és a bölcsész pályára készülők tervezik az emelt szintű érettségit, a legritkábban pedig az agrár, az egészségügyi és a katonai, rendvédelmi pályákra készülők.

20 Tájékozottság a kétszintű érettségi rendszeréről

21 Mennyire tájékozottak abban a kérdésben, hogy mi a különbség a közép- és emelt szintű érettségi között? Tájékozott: 61% Részben tájékozott: 34% Tájékozatlan: 5%

22 Mennyire tájékozottak abban a kérdésben, hogy hogyan juthatnak be a felsőoktatásba 2005-től?
Részben tájékozott: 60% Tájékozatlan: 18%

23 Mennyire tájékozottak abban, hogy az emelt szintű, sikeres nyelvi érettségivel ingyen juthatnak nyelvvizsgához? Tájékozott: 52% Részben tájékozott: 27% Tájékozatlan: 21%

24 Mennyire tájékozottak abban, hogy az emelt szintű érettségiért mennyi plussz pontot kaphatnak?
Részben tájékozott: 40% Tájékozatlan: 28%

25 Mennyire tájékozottak abban, hogy a sikeres informatika érettségi vizsgával ingyen juthatnak ECDL bizonyítványhoz? Tájékozott: 28% Részben tájékozott: 26% Tájékozatlan: 46%

26 Tájékozottság a kétszintű érettségiről – összefoglaló ábra
Legnagyobb tájékozatlanság: ECDL bizonyítvány, Az emelt szintű érettségiért kapható pluszpontok rendszere

27 Nyelvi érettségi – tervezik-e, hogy a nyelvi érettségin kívül más nyelvvizsga-rendszerben is vizsgázzanak? Igen: 37% Nem: 34% Nem tudom: 29%

28 Előkészítők

29 Szükségesnek látják-e érettségi előkészítők működését, melyek az emelt szintű érettségire készítenek fel? Tervezi a részvételt: 2005: 55% 2006: 73%

30 Honnan tájékozódnak a kétszintű érettségi rendszeréről?

31 Milyen médiumtípusokból tájékozódnak a kétszintű érettségi rendszeréről?
Minél közelebb az érettségi időpontja, annál specializáltabb a tájékozódás. A végzős diákok 81%-a ismeri az Egyenes út az egyetemre c. lapot.

32 Milyen diákmédiumokat olvasnak?

33 Központi Érettségi Nyílt Nap
A nyílt napot ismerők életkor szerint Évente háromszor (szeptember, január, április) diák részvételével A nyílt nap tartalma: Tantárgyakra bontott követelmények, analízisek Kérdések és válaszok az érettségiről, továbbtanulásról Szervező: FISZ

34 Központi Érettségi Nyílt Nap - egyenes út az egyetemre
A nyílt nap ismerői magabizto-sabban és tájékozottab-ban vágnak neki az érettséginek, továbbtanu-lásnak

35 Összefoglalás Közép vagy emelt?
Egyetemre készülők: emelt szint Főiskolára készülők: középszint Karrierintézmények: emelt szint Tájékozottság: „Hallottam is, nem is” Legfőbb tájékozódási források/médiumok: Internet, Egyenes út az egyetemre, Tájékoztató rendezvények Sok a bizonytalankodó, ide is, oda is pályázó

36 Az oktatási szereplők első rangos és teljes körű gyűjteménye
Ön is benne lehet! Letölthető adatlap: Információk:

37 Felvételi Információs Szolgálat (FISZ) 1053 Bp. Veres Pálné u. 26.
Elérhetőségek: Felvételi Információs Szolgálat (FISZ) 1053 Bp. Veres Pálné u. 26. 061/ Ahol letölthető kutatásokat találhat:


Letölteni ppt "Eredmények az Országos Középiskolai Kutatásból"

Hasonló előadás


Google Hirdetések