Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

A pályaorientáció rendszerének tartalmi és módszertani fejlesztése

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "A pályaorientáció rendszerének tartalmi és módszertani fejlesztése"— Előadás másolata:

1 A pályaorientáció rendszerének tartalmi és módszertani fejlesztése
Regionális szakmai workshop – pályatanácsadóknak és pályainformációs tanácsadóknak 6. régiós WS / Székesfehérvár Borbély-Pecze Tibor Bors, programvezető

2 2008-2010 (első 24 hónapra) Nemzeti Pálya-orientációs Portál (NPP)
Csatornák: A munka világa (NPP-M) A tanulás világa (NPP-T) 3. Tanácsadók Virtuális Közössége (NPP-TVK) Képzés: 2 000 fő humán szakember részére 2x3 napos képzés (30 ó akkreditált FAT, MMI, PAT, Szoc) 83 fő részére posztgraduális képzés Országos tanácsadói hálózat megerősítése: 50 fős tanácsadói hálózat Szakmai, módszertani fejlesztések RSZH kialakítása 7* óra intézmények és szakpolitikák közötti koordináció (RSZH) Szakmabemutató filmek, Mappák ISCO-08/ FEOR10 10 módszertani anyag (tananyagok) Tanulmányok, kérdőívek pl: Projektmenedzsment Elégedettségi kérdőív OFI: pályao. Tananyagok feldolgozása Marketing kommunikáció Borbély-Pecze Tibor Bors

3 A fejlesztés fő szakmai céljai
Életút támogató pályaorientációs rendszer szakmai hátterének kialakítása (LLG) Intézményeken és ágazatokon átívelő szakmai csapatmunka kialakítása a tanácskérőért. Fejlesztés alatt álló elemek az első 24 hónapban Tanácsadói eszközfejlesztések (kérdőívek, gyors kérdéssorok) FIT mappák és filmek modernizációja, gyártatása, digitalizálás Új Nemzeti Pályaorientációs Portál kialakítása a fenti két cél jegyében A pályatanácsadással foglalkozók szakmai hálózatba gyűjtése (Regionális Szakmai Hálózatépítés) számukra tudástár, szakmai „IWIW” létrehozása A pályatanácsadókat körülvevő társszakmák érzékenyítése a pályaorientáció Feladataira (2000 fő 2*3 napos tréningje) 10+1 tananyag kialakítása (11*30 óra) 6. A szakképzett pályatanácsadók számának emelése (83 fő posztgraduális képzése) 7. A terepen lévő pályatanácsadó hálózat megerősítése (addicionalitás!) (50 fő plusz pályatanácsadó beállításával) Borbély-Pecze Tibor Bors

4 Egységes szakmai protokoll kialakítása pályatanácsadóknak
Tananyagfejlesztések 10+1 témakörben a pályaorientáció feladataival érintett humán szakemberek (szociális munkások, tanárok, tanítók, háziorvosok, közművelődési szakemberek, munkaközvetítők, személyügyesek stb. számára Egységes szakmai protokoll kialakítása pályatanácsadóknak Borbély-Pecze Tibor Bors

5 Az életpálya-tanácsadás életút támogató szerepe
Borbély-Pecze Tibor Bors

6 szociális intézmények
Az RSZH munkavégzés folyamata Szakmai koncepció SZMM, HEPIH FSZH TÁMOP LH+RKK az RSZH megvalósítók felsőoktatás felnőttképzők szociális intézmények szakszervezeti és munkaadói pályaorientációs projekt szervezetek munkaügyi központok általános iskolák egészségügy magán munkaerő kölcsönzők, közvetítők közművelődési intézmények középiskolák Borbély-Pecze Tibor Bors

7 Az eddig felmért szakemberállomány két nagy részre bontható
2009 július – szeptember (I né.) régió tanácsadó összesen tanácsadói végzettség "van" (fő) "van" összesen (%) "van" mindösszesen (%) tanácsadói végzettség "nincs" (fő) "nincs" összesen (%) "nincs" mindösszesen (%) Közép-Magyarország 129 36 28% 21% 93 72% 10% Észak-Magyarország 155 26 17% 15% 83% 13% Észak-Alföld 183 20 11% 12% 163 89% Dél-Alföld 194 5 3% 189 97% 20% Dél-Dunántúl 166 22 144 87% Közép-Dunántúl 154 45 29% 27% 109 71% Nyugat- Dunántúl 151 14 9% 8% 137 91% 14% Mindösszesen (fő) 1132 168 _ 964 Az NPP számára ajánlható pályatanácsadók 168 fő A pályaorientációs tevékenységet segítő külső kör 964 fő Borbély-Pecze Tibor Bors

8 Pályatanácsadók és pályaorientációs részfeladatokat
ellátó humán szakemberek hálózatba szervezése - magyarországi szakképzett pályatanácsadók összegyűjtése szakmai érdekvédelem, egységes módszertan, továbbképzés, szupervízió elérhetővé válás a tanácskérők felé létszám: ??? ~ 1500 fő A tanácskérő (felhasználó) védelme! Pályaorientációs feladatokkal érintett humán szakemberek érzékenyítése a pályaorientációs tevékenységekre (háziorvosok, tanárok, szociális munkások…) Létszámuk: ??? fő – 5000 fő első 24 hónap alatt 2000 fő képzése Borbély-Pecze Tibor Bors

9 Az első szinthez tartotó végzettségek
3 hetes ÁK képzés, FIT tanácsadó, felnőttképzési konzulens, pedagógiai információs tanácsadó stb. A második szinthez tartozó képzettségek / vagy legalább 2-3 éves szakmai gyakorlat Munkavállalási tanácsadó, vagy szociálpedagógus – tanácsadó tanár betétlappal, vagy andragógus – munkavállalási tanácsadó (BA), vagy emberi erőforrás tanácsadó (MA), vagy diáktanácsadó szakirányú továbbképzésen szerzett, vagy HÖOK által szervezett humán szakos diploma + HÖOK karriertanácsadó – tréner bizonyítvány, vagy tanácsadó szakpszichológus, vagy munka- és szervezet szakpszicho-lógus, vagy karriervezetés szakirányú továbbképzésen szerzett, vagy pályaorientációs tanár, vagy társadalmi integrációs tanácsadó szakirányú továbbképzés végzettségek valamelyike A harmadik szinthez tartozó végzettségek Tanácsadó szakpszichológus, vagy munka- szervezet szakpszichológus / egyes gyakorlati helyeken szakvizsgát még nem szerzett pszichológus Borbély-Pecze Tibor Bors

10 Wiegersma: a tanácsadás szintjei
Probléma jellege A kliens jellemzői Konzultáció jellege és célja 1. szint információs tanácsadás Egy nem világos, mindennapi élethelyzet, melyben tájékozódni akar a választási lehetőségek közt. Önállóan képes dönteni a problémájában. Általános információnyújtás, információszolgáltatás a választási lehetőségekről, azok következményeiről, általános, többrétű információ nyújtása. 2. szint konzultáció Bonyolultabb döntési helyzet, nagyobb mennyiségű információ-hiány, több ellentétes szempont, ellentmondásos alternatívák mérlegelése. Bizonytalan, segítségre van szüksége a döntéshez, és/vagy ahhoz, hogy kitűzze a célokat, megértse a körülményeket, kiválassza a jó megoldást. Információadás személyre szabottan. 3. szint Komoly belső konfliktusok. Bizonytalan a jövőjében, irreális, inkonzisztens vágyak. Kliens feszültségének csökkentése, reális helyzet­értékelés kialakítása, konfliktusainak megértése és megoldása, klasszikus tanácsadási folyamat. 4. szint fokális tanácsadás Problémák kiterjedt köre, az élet több területén, a személyiség belső régiói is érintettek. Döntési és neurotikus problémák kölcsönös egymásra hatása. Elvárásai nem reálisak, éretlen interperszonális kapcsolatok, szorongás, aggodalom, esetleg merevség vagy visszahúzódás. Probléma fókuszba helyezése. Pszichológiai tanácsadás és pszichoterápia. 5. szint pszichoterápia Integrációhiány, pszichés és/vagy organikus patológia. Pszichoterápia. Borbély-Pecze Tibor Bors

11 Kitekintés Európai Pályatanácsadó Diploma?
Borbély-Pecze Tibor Bors

12 Európai Uniós Vetélkedő – Zalaegerszeg
Borbély-Pecze Tibor Bors 12 12

13

14 Közös feladataink Szakmai hálózatba tömörülés és a szakmai hálózati munka életben tartása (érdekvédelem és minőségbiztosítás) A pályatanácsadás „kiemelése” az egyes ágazatok zárt világából és e szakmai híd szerepének építése (tanulás-munka-tanulás) A pályainformáció nyújtástól a pályatanácsadásig a szakmai kompetencia profiljának és illetékességi szintjeinek a tisztázása (tanácsadó és a tanácskérő védelme egyszerre) Eszközfejlesztések a LLG jegyében! (Még nem létezik az LLG, de létre lehet hozni!) További feladatok? Ötletek? Borbély-Pecze Tibor Bors

15 A projekt-menedzsment elérhetősége:
Állami Foglalkoztatási Szolgálat – TÁMOP Projektiroda Telefon: +361/ Web: Borbély-Pecze Tibor Bors


Letölteni ppt "A pályaorientáció rendszerének tartalmi és módszertani fejlesztése"

Hasonló előadás


Google Hirdetések