Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
1
Országos Felnőttképzési Tanévnyitó Debrecen
2011. augusztus 30.
2
I. kérdéskör A vizsgált terület, a rendszer működése
3
A felnőttképzés vizsgálatának indokoltsága I.
A közpénzből támogatott felnőttképzés működésére és fejlesztésére jellemző adatok (a vizsgált négy évben összesen): felhasznált államháztartási források: 117,2 Mrd Ft, (ebből 15,2 Mrd Ft az uniós projektekhez kapcsolódó társfinanszírozás) a felnőttképzéshez kapcsolódó uniós finanszírozás: 59,5 Mrd Ft, támogatott képzésekre beiratkozottak száma: 140,6 ezer fő, megvalósult támogatott képzések száma: 14,3 ezer.
4
Az ellenőrzés helyszínei
Ellenőrzést a felnőttképzésért felelős minisztériumnál, a Nemzeti Szakképzési és Felnőttképzési Intézetnél, a Foglalkoztatási és Szociális Hivatalnál, öt regionális munkaügyi központnál, hét regionális képző központnál, három megyei önkormányzatnál, hét megyei jogú városi önkormányzatnál, egy városi önkormányzatnál, és 13 TISZK-nél folytattunk.
5
Az ellenőrzés célja A vizsgálat célja annak értékelése volt, hogy:
segítette-e a felnőttképzés feltételrendszere a felnőttképzési célok eredményes megvalósítását; eredményes volt-e a felnőttképzésben közreműködő szervek tevékenysége, együttműködése a munkaerő-piaci igények kielégítése szempontjából; be tudtak-e kapcsolódni az önkormányzati fenntartású vagy alapítású szakképző szervek az élethosszig tartó tanulás legfontosabb pillérének számító felnőttképzésbe.
6
Az értékeléshez szükséges indikátorok, adatforrások
A képzés résztvevői közül a hátrányos helyzetűek aránya A képzéseket befejező hallgatói létszám, Sikeresen vizsgát tettek száma, Elhelyezkedettek aránya Célrendszert meghatározó dokumentumok A működési feltételeket tartalmazó jogrendszer A rendelkezésre álló források nagysága Foglalkoztatási szervek eljárásrendjei, statisztikái. Ellenőrzött szervektől származó kimutatások, adatgyűjtések
7
A rendszer működésének értékelése I.
A rendszer működésének értékelése I. A támogatott felnőttképzés eredményes volt, mert: növekedett a sikeresen vizsgát tettek aránya (92,1 %-ról 95,6%-ra javult) emelkedett az elhelyezkedettek aránya (49,6%-ról 53%-ra nőtt a tanfolyamokat sikeresen befejező hallgatók elhelyezkedési aránya)
8
A rendszer működésének értékelése II.
A támogatott felnőttképzés nem volt eredményes, mert: nem valósult meg (a Kormány által kitűzött, az ellenőrzés által eredményességi szempontként értékelt) hosszú távú célokból az eredményességet mérő mutatószámok kidolgozása, a hátrányos helyzetűek képzését elősegítő cselekvési terv, a teljes felnőttképzés információs rendszere, a pályakövetési rendszer bevezetése. csökkent a képzésben részt vevő, hátrányos helyzetű személyek részére indított képzések száma (a évi 3126-ról 2009-ben 2349-re, 24,9%-kal)
9
A rendszer működésének értékelése III.
A támogatott felnőttképzés hatékonysága csökkent. az egy elhelyezkedett hallgató képzésére fordított támogatás összege növekedett: 2006-ban 1 millió Ft volt az egy elhelyezkedett hallgatóra jutó közpénz felhasználás. 2008-ban 1,66 millió Ft-ot használtak fel egy elhelyezkedett hallgató képzésére.
10
A rendszer működésének értékelése IV.
Az önkormányzatok felnőttképzésre fordított kiadásainak volumene csökkenő tendenciát mutat: 1,84 1,77 1,32 1,24
11
A rendszer működésének értékelése V.
Az önkormányzatok felnőttképzési szerepvállalása lényegesen elmaradt a lehetőségeiktől: az iskolák felnőttképzésüket nem a munkaerőpiac igényei szerint alakították, hanem az iskolarendszerű képzés hiányosságait pótolták. (második esély az iskolai követelményeket teljesíteni nem tudóknak) a korszerűsített központi képzőhelyi kapacitás töredékét (4,2%) fordították felnőttképzésre, az alacsony szintű felnőttképzési szerepkör ellenére sem alakult ki együttműködés az RKK-kal.
12
A rendszer működésének értékelése VI.
A képzések szerkezete csak részben felelt meg a gazdaság elvárásainak: az RKK-kat a gazdaság igényeinek kielégítésében gátolták a képzések elavult költségnormái, (2005. évi elfogadása óta nem változott, különösen az anyag- és technológia igényes szakmáknál jelentett akadályt) a támogatott képzést végző hallgatók fele tudott egy éven belül elhelyezkedni .
13
A rendszer működésének értékelése VIII.
A finanszírozás rendszere sokcsatornás (ÁH, EU és egyéb forrás): 117,2 Mrd Ft AH forrás 54,4 Mrd Ft AH-n kívüli forrás 59,5 Mrd Ft
14
A rendszer működésének értékelése IX.
A finanszírozás rendszere nehezen átlátható: a szakminisztériumnak részben volt rálátása a felnőttképzés működtetésére és fejlesztésére szolgáló forrásokra, részleges információk a magánképzők által bonyolított felnőttképzésekről, és az uniós forrásokból megvalósuló projektekről, Az előzőek miatt a források felhasználásának komplex áttekintése elmaradt.
15
Köszönöm megtisztelő figyelmüket!
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.