Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

A tudás szerepe a járműiparban – bevezető gondolatok

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "A tudás szerepe a járműiparban – bevezető gondolatok"— Előadás másolata:

1 A tudás szerepe a járműiparban – bevezető gondolatok
Dr. Smahó Melinda Fiatal Regionalisták VII. Konferenciája Széchenyi István Egyetem – MTA RKK NYUTI 2011. október 14.

2 A kutatás bemutatása – SZE 1.03.1 K+F projekt
A tudás szerepe a járműiparban – bevezető gondolatok A kutatás bemutatása – SZE K+F projekt Versenyképesség, Kelet-Közép-Európa Járműgyártási kapacitások feltérképezése (Németország, Ausztria, Szlovénia, Csehország, Szlovákia, Lengyelország, Magyarország, Románia) A járműipar helyi és regionális gazdasági és társadalmi hatásai, támogatási rendszerei Kelet-közép-európai régiók (NUTS II) és járműgyártási központok versenyképességi elemzése Járműipar telepítési tényezőinek számbavétele Járműgyártásra épülő fejlesztési stratégia, ajánlások a Közép-dunántúli és Nyugat-dunántúli régió számára 8 ország, NUTS 2 szintű adatbázis

3 A kutatás bemutatása – SZE 1.03.2. K+F projekt
A tudás szerepe a járműiparban – bevezető gondolatok A kutatás bemutatása – SZE K+F projekt A Közép- és Nyugat-dunántúli régióban található járműipari beszállító hálózat elemzése Innovációs potenciál és aktivitás Hálózati kapcsolatok Tudásbázisok és szintek Vállalat irányítás és szervezés minősége Piaci magatartási modellek Vállalati kultúra Fejlesztési stratégiák, tervezés Humánerőforrások igénybevétele Igények a képzésre, oktatásra 45 interjú Kérdőíves felmérés a járműipari beszállítók körében – 118 elemű minta, feldolgozás folyamatban

4 Járműgyártó (összeszerelő) vállalatok Európában
A tudás szerepe a járműiparban – bevezető gondolatok Járműgyártó (összeszerelő) vállalatok Európában Forrás:

5 A tudás, mint telepítő tényező
A tudás szerepe a járműiparban – bevezető gondolatok A tudás, mint telepítő tényező Kemény telepítési tényezők Puha telepítési tényezők vállalati tényezők személyi tényezők Beszerzési- és felvevőpiacokhoz viszonyított fekvés Közlekedési kapcsolatok (utak, sínek, víz, levegő) Munkaerőpiac (mennyiségi, minőségi) Telephelykínálat, telephelyek ára/bérleti díja (ipari) Energia- és környezeti költségek Helyi adók Támogatások Helyi/regionális gazdasági környezet Közigazgatás minősége és rendelkezésre állása Város/régió image Iparági kapcsolatok, kommunikációs- és kooperációs lehetőségek Felsőoktatási intézmények, kutatás A régió innovációs miliője Gazdasági szövetségek teljesítőképessége Lakás/lakókörnyezet Környezet állapota, minősége Iskolák, képzés Szociális infrastruktúra Szabadidő értéke (sport, kulturális kínálat) – 3T A város és a régió varázsa Földrajzi távolság versus lokális tudás? Forrás: saját szerkesztés.

6 A tudás szerepe a járműipari termelési rendszerekben
A tudás szerepe a járműiparban – bevezető gondolatok A tudás szerepe a járműipari termelési rendszerekben Kisipari-kézműves Fordista tömegtermelés Toyota módszer (lean production) Kisipari módszerek, egyedi darabok, alacsony darabszám Képzett munkaerő: Részegységek tervezése, készítése – független vállalkozók Általános rendeltetésű berendezések Autógyártó, „koordinátor” nem domináns Műszaki fejlődés lehetőségei korlátosak (erőforráshiány) Futószalag – sorozatnagyság növelése, termelési költségek csökkenése Képzetlen, alacsony bérű munkások (bevándorlók) - leegyszerűsített műveletek Műszaki fejlődés fontosságának felismerése Alkatrész-beszállítók gyárkapun belülre kerülése Képzett munkások csoportjai Rugalmasan programozható, automata berendezések Kisebb sorozatok, rugalmasabb és olcsóbb termelés Érintettek bevonása Összeszerelők és beszállítók hálózatai, előnyök megosztása (TIER 1, 2, 3 szint) Innovációk gyors terjedése Jármű- és alkatrészgyártók szerepe eltérő az egyes modellekben Forrás: Havas 2009 alapján saját szerkesztés.

7 Innovációs stratégiák a járműiparban
A tudás szerepe a járműiparban – bevezető gondolatok Innovációs stratégiák a járműiparban Globalizáció Termékinnováció (új és továbbfejlesztett modellek) Szervezeti innováció (rugalmasság növelése, fejlesztési és szállítási idő csökkentése) Piaci és marketing innováció (új piacok feltárása, fogyasztók bevonása az autó „tervezésébe”) Innovációk összehangolása (költségcsökkentés, modellek közötti „átfedés” – kereslet élénkítés) Innováció és beszállítói hierarchia TIER 1: legfontosabb alkatrészek fejlesztése TIER 2: részfeladatok a termékfejlesztésben (T1-től) TIER 3: K+F nem jellemző; saját gyártási folyamatok tervezése, szükséges szervezési, vezetési módszerek adaptálása Forrás: Havas 2009

8 Innovációs stratégiák a járműiparban II.
A tudás szerepe a járműiparban – bevezető gondolatok Innovációs stratégiák a járműiparban II. Privatizáció (Kelet-Közép-Európa)(Havas 2009) Technikai know-how, licencek Új termékek Új termelési eljárások, vezetési módszerek Minőségbiztosítási rendszer bevezetése Vevők hatása (auditálás, továbbképzés) Néhány beszállítói interjú tapasztalata Nagy márkák nemzetközi versenye (országon belül „szigetek”) Tacit tudás szervezeten belüli megosztása Telephelyválasztás: képzett munkaerő, tacit tudás + földrajzi helyzet Hazai kisvállalkozások problémái

9

10


Letölteni ppt "A tudás szerepe a járműiparban – bevezető gondolatok"

Hasonló előadás


Google Hirdetések