Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

„Orosz és kínai befektetők Magyarországon”c. konferencia

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "„Orosz és kínai befektetők Magyarországon”c. konferencia"— Előadás másolata:

1 „Orosz és kínai befektetők Magyarországon”c. konferencia
Kollár Katalin Győr, március 09.

2 Külföldi működőtőke-befektetések az orosz autóiparban
„Orosz és kínai befektetők Magyarországon” c. konferencia Kollár Katalin Győr, március 09. Külföldi működőtőke-befektetések az orosz autóiparban

3 Bevezető Előadás felépítése
Külföldi működőtőke-befektetések az orosz autóiparban Bevezető Előadás felépítése Az Oroszországba érkező közvetlen külföldi tőkeberuházások értékének alakulása forrás országai ágazati megoszlása Személyautógyártás Oroszországban

4 A közvetlen külföldi tőkeberuházások - előzmények
Külföldi működőtőke-befektetések az orosz autóiparban A közvetlen külföldi tőkeberuházások - előzmények I. vh. előtt: olajipar, vegyipar, fémipar 1917. évi októberi forradalom: súlyos csapás a külföldi tulajdonra Fordulópont: 1980-as évek vége – rendeletek és törvények Teljes egészében külföldi tulajdonban álló vállalatok létrehozása Profitrepatriálás

5 Közvetlen külföldi tőkeberuházások
Külföldi működőtőke-befektetések az orosz autóiparban Közvetlen külföldi tőkeberuházások Értéke: SZU összeomlása nagy csapás 1995. növekedés 1998. válság: 43%-os csökkenés 2008. válság:kb. 45% Forrás országok Ezredfordulón: Amerikai Egyesült Államok ill. EU (országcsoport) 2009: Hollandia, Ciprus (55%); Németország (7%) Ágazati megoszlás Már I. vh. előtt: olajipar, vegyipar, fémipar Ezredforduló után: élelmiszeripar, fűtőanyagszektor

6 Autógyártás Oroszországban
Külföldi működőtőke-befektetések az orosz autóiparban Autógyártás Oroszországban Orosz autóipari vállalatok termelékenysége, termékek minősége: lemarad DE: ígéretes fejlődési periódus (orosz statisztika) Vonzó: olcsó, képzett munkaerő Magas vámok: termelés teljes betelepítése célszerű Külföldi márkájú személyautók gyártásának felfutása 2002-től General Motors és AvtoVaz: közös vállalat létesítése Ford Focus gyártása

7 Külföldi márkájú személyautót előállító gyárak
Külföldi működőtőke-befektetések az orosz autóiparban Külföldi márkájú személyautót előállító gyárak Forrás: 6. o. alapján saját szerkesztés

8 Személygépkocsi márkák részesedése
Külföldi működőtőke-befektetések az orosz autóiparban Személygépkocsi márkák részesedése Külföldi személygépkocsi márkák részesedése gyártás szempontjából: 2005: 15% 2009: kb. 50% Hazai márkák aránya csökkenő tendenciát mutat Értékesítés terén külföldi márkák aránya: 2008: 21% De: válság hatására 4%-os csökkenés Hazai márkák csökkenése alacsonyabb – vonzóbbak Csökkenő bérek Rubel értékének csökkenése Magas importvámok Előrejelzések 2012. Külföldi márkájú személyautók száma: 1 millió db

9 Autóipari beszállítók
Külföldi működőtőke-befektetések az orosz autóiparban Autóipari beszállítók Magas vertikális integráltság Tier struktúra nem igazán kiépült Helyi beszállítók: alacsonyabb minőség nyugat-európai gyártókhoz képest Elterjedt gyakorlat: közös vállalat létrehozása – előnyök Helyi vállalat: modern technológia – javuló termékminőség Külföldi beruházó: meglévő munkaerő és infrastruktúra 2008 (Gazdasági Minisztérium): 2013-ig min. 40 beszállító létesít gyárat (kb. 50% szentpétervári és leningrádi régió) szerződés megkötve Forrás: ITD Hungary Beszállítói Útmutató, 2007, 10. oldal 9

10 Termelési adatok és tervek
Külföldi működőtőke-befektetések az orosz autóiparban Termelési adatok és tervek Válság negatív hatása 2010. Roncsprémium program: rövid idő alatt pozitív hatás 2010. Hazai márkák eladása: 58%-os növekedés Külföldi márkák eladása: 67%-os növekedés Előrejelzések ( ) orosz személyautó flotta 2008 – 2020 között megduplázódik Külföldi márkák részesedése 30%-ról 80-90%-ra nő Személyautók száma 2003 és 2020 között (millió darab) Forrás: Vahtra – Zashev 2008, 7. o. alapján saját szerkesztés 10

11 Vonzó tényezők a befektetők számára
Külföldi működőtőke-befektetések az orosz autóiparban Vonzó tényezők a befektetők számára Elmúlt néhány év: stabilabb makrogazdasági helyzet Beruházások megtérülése szempontjából kedvező ország 2008. felmérés a külföldi beruházók motivációs tényezőiről: Piac mérete és bővülési lehetőségei Regionális és nemzetközi piacokhoz való hozzáférés Természeti erőforrások, olcsó munkaerő nem szempont között évi 15%-os reálbér növekedés Emelkedő nyugdíjak Szegénység csökkentésében jelentős eredmények, de a régiók közötti jövedelmi különbségek nem javulnak. Importhelyettesítő iparosítás számos ágazatban (pl. autógyártás), hazai termékek fogyasztásának ösztönzése 2005-től: különleges gazdasági övezetek létrehozása Technológiai-fejlesztési: pl. Szentpétervár – beruházások 79%-a Ipari-termelési: pl. Szamara megye – beruházások 11,7%-a Turisztikai-rekreációs kikötői

12 A befektetőket visszatartó tényezők
Külföldi működőtőke-befektetések az orosz autóiparban A befektetőket visszatartó tényezők Egyre fokozódó állami ellenőrzés Korrupció (2008. Nemzeti Korrupcióellenes Törvény) Adminisztratív korlátozások és bürokrácia Bonyolult adórendszer, gyakori adóellenőrzések Vámeljárások lebonyolításának mikéntje Exportvámok újra előtérbe kerültek Gazdaság liberalizálásának ellentmondó folyamata: liberalizáció és központosítási törekvések párhuzama 1992-től Nem megfelelő minőségű infrastruktúra – számos nemzetközi tőke által elkerült térség

13 Az autóipar fejlődését akadályozó faktorok
Külföldi működőtőke-befektetések az orosz autóiparban Az autóipar fejlődését akadályozó faktorok Helyi autóalkatrész beszállítók gyenge versenyképessége Helyi acél nem megfelelő minősége Szakképzett munkaerő hiánya Gyenge úthálózat Komplikált bürokráciai eljárás Helyi beszállítók gyengesége

14 Külföldi beruházások szerepe már az 1. vh. Előtt
Külföldi működőtőke-befektetések az orosz autóiparban Összegzés Külföldi beruházások szerepe már az 1. vh. Előtt SZU összeomlása nagy csapás, de 1995-től növekedés Válságok:1998 és 2008 (külföldi befektetések értéke felére csökkent) Közvetlen külföldi tőkeberuházásokban a járműgyártás részesedése nem jelentős, de szerepe egyre nő Orosz autóipari vállalatok lemaradása, de a statisztikák szerint ígéretes fejlődési periódus Befektetések megtérülése szempontjából előnyös pozíció De: virágzó korrupció és bürokrácia; alulfejlett helyi beszállítói piac Szükséges lenne: Állami és regionális oktatási programok kialakítása Infrastruktúra fejlesztése Bürokratikus eljárások egyszerűsítése Importvámok felülvizsgálata

15

16


Letölteni ppt "„Orosz és kínai befektetők Magyarországon”c. konferencia"

Hasonló előadás


Google Hirdetések