Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Lengyelország ipara.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Lengyelország ipara."— Előadás másolata:

1 Lengyelország ipara

2 Adatok Terület 304 459 km2 Partvonal 440 km Lakosság 38 500 696 GDP/fő
USD Ipar 31,6% Szolgáltatás 64,4% GDP növekedés 6,6% (2007) Munkanélküliség 12% Iparban dolgozók 29%

3

4 Jelentős ipari ország, azonban a rendszerváltás után LO is minőségbeli változtatásokra kényszerül.
Tranzitország - kiépítetlen hálózattal. A ’80-as évek társadalmi, politikai válságai miatt a legkorábban itt kerül válságba a szocialista termelés. Már a szocializmus végén is 50%-ban a „nyugattal” kereskedik. A váltás után azonban megszorításokkal tartós gazdasági növekedést érnek el. Az ipari termelés 8,9%-al nőtt tavaly… Területi különbségek

5 A nagyvárosok és azok agglomerációja egyértelmű nyertese a váltásnak.
Varsó, Gdansk, Poznan, Wroclaw, Krakkó A „Visszatért területek” gyors fejlődésnek indulnak Vesztesek a hagyományos ipari térségek (bányák, nehézipar) Keleti régiók – mezőgazdaság túlsúlya, képzetlen munkaerő, rossz közlekedés Az ásványkincsek nagy része az ország középső és déli részén helyezkedik el.

6 A szénbányászat jelentősen visszaesett, de így is az egyik legfontosabb exportcikk a szén.
Az energiaellátás 90%-a széntüzelésű erőművekből van Az új stratégia 2008 végére készül el; 2020-atomerőmű Évi 146,2 milliárd KWh áramtermelés Olajbányászata nincs Vasérc – (Lengyel-khg.) Nem fedezi a hazai szükségleteket Rézérc - első hely Európában Fontosabb exportcikkek cink, kősó, kén, kálisó Kohászati központok Krakkó, Stalowa Wola, Varsó, Szczecin

7 Gépgyártás Nagyjából egyenletesen oszlik el Központok Felső-Szilézia
Varsó Wroclaw Lódz

8 A szovjet korszakban kiépített kőolajvezetékek mellé, illetve az Odera és Visztula partjára települt vegyipara. A hagyományos textilipar (Lódz) válságban van A váltás után az 1991-es válságot követően fellendültek az új iparágak, így a híradástechnika szórakoztatóelektronika (LCD) műanyagipar Külföldi tőke éleszti fel az autógyártást, élelmiszeripart, fafeldolgozást, vegyipart

9 Különleges gazdasági övezetek
Különleges gazdasági övezet hektár Walbrzych Tarnobrzeg Katowice Kostrzynsko-Slubicka Lódz Warminsko-Mazurska Slupsk Kamienna Góra Starachowice Pomorska Suwalki Mielec Legnica Krakkó

10 Kiemelt ágazatok, fejlesztések, különleges gazdasági övezetek
Lengyelország Európa legnagyobb villanykörte gyártója A 2007-ben megnyílt Sharp gyárban (Torun) 2011-ig 10 millió darab LCD képernyő gyártását tervezik Rzeszów központtal (Lublin) – itt található a Műszaki Egyetem -„Aviációs Völgy” létesült 2003-ban délkelet Lengyelországban (kész gépek, motorok, alkatrészek) Mára mind a 61 vállalat magánkézben van Az Ultratech végzi a Boeing 737-es gépek komponenseinek felületi megmunkálását

11 Wroclaw közelében 800 millió Euróból épült az LG Technológiai Park, amelynek fő terméke az LCD képernyők 2007 októberében kezdte meg működését a Dell gyár Lódzban Évente 9 millió ablakegységet és 10 millió ajtót gyártanak, ez az Uniós export 12%-a.

12 Tudományos és műszaki eredmények
Wroclaw és Budapest volt a két legesélyesebb az Európai Innovációs és Technológiai Intézetért folyó versenyben A PZL új K+F központot épít, ahol környezetbarát technológiákkal kísérleteznek majd A Google bejelentette, hogy Krakkóban építi meg új K+F központját

13 A hazánkban ismertebb cégek K+F központjai Lengyelországban
Avon Garwolin Bombardier Katowice GE Aircraft Engines Varsó Hewlett-Packard Wroclaw IBM Krakkó Intel Gdansk Motorola Microsoft Poznan LG Electronics Ciechanów Bosch-Siemens Lódz

14 Regionális áttekintés

15 Mazóvia Központi régió, Varsó 1596 óta főváros
1944: Lázadás a varsói gettóban (1945 – fő) Nem képvisel túlsúlyt az országon belül Ipart vonzó tényezők: képzett munkaerő, piac Finomgépipar, finomvegyipar, könnyűipar, élelmiszeripar, nyomdaipar Bankok, nagyvállalatok központjai K+F

16 Plock: Kőolaj-finomítás, vegyi kombinát (orosz olaj)
Bialystok: textilipari kp.

17 Nagy-Lengyelország Lódz Az országos átlagnál fejlettebb régió
Központja Poznan: közlekedési- és mezőgazdasági gépgyártás, vegy-,könnyű- és élelmiszeripar Közel van a német határhoz, külföldi tőke ide áramlik Volkswagen autógyár Lódz Lódz: Lengyel Manchester, textilipar, textilipari gépek gyártása

18 Kis-Lengyelország Központja Krakkó: 1945 után az iparosítás korszakában a város mellé telepítik Nowa Hutát, LO kohászati központját. Gazdag déli részével ellentétben a Szentkereszt-hegység az ország legszegényebb része Itt jött létre a sz.-ban az első ipari körzet, ami azóta szinte teljesen leépült

19 Felső-Szilézia Feketeszén- és színesérclelőhelyek
Katowice: vaskohászat, gépgyártás Gliwice: GM összeszerelő üzem Bielsko-Biala: Fiat gyár

20 Autógyártás

21 Autógyártás a számok tükrében

22 1920 óta gyártanak Fiat autókat LO-ban
A kommunista LO 1965-ben írta alá az új szerződést, a varsói gyárban 1967-ben indultak be a gépek. A rendszerváltásig 1,5 millió készült a 125p modellből A gyárat 1995-ben a Daewoo vette meg, majd 2000-ben a GM, ennek ellenére még mindig gyártja a Matiz, Lanos és Aveo modelleket. A bielsko-bialai és tychy-i gyárak 1983-tól gyártották a Fiat 126p modelleket A váltás után ezek a gyárak 90%-ban a Fiat tulajdonába kerültek , és átvették a Cinquecento, Uno, Seicento, Siena és Palio Weekend kocsik gyártását. 2003 – Panda (Év autója 2004); 2007 – Fiat 500 (Év autója 2007)

23 A Ford 2008-ban indította be a KA modellek gyártását Tychyben, ezek Fiat 500-as alapra épülnek
A Volkswagen poznani gyárában készülnek a Caddy és Transporter haszongépjárművek Opel szgk gyártása: Gliwice Astra, Agila, Astra Sedan

24 Leopard Car PL Saját luxusautó márka Mielecből

25 Autóbuszok Autosan – Sanok Jelcz SA – Jelcz-Laskowice
Solaris – Bolenchowo és Sroda Wielkopolska (Poznan) Itt gyártották az első európai hybrid buszokat. Solbus – Solec Kujawski

26 „Varsóba nem vezet egyetlen út sem…”
Lengyelország gyenge pontja: a közlekedés Mindössze 662 km autópálya van a 38 milliós országban (Magyarországon 1000 km-t meghaladja az autópályák hossza) Ezek közül a Varsóhoz legközelebbi is 130 km-re van tőle…és 17,5 km „hosszúságú” A II. vh után az országot nyugatra tolják, így LO hozzájut az addig ott épített német pályákhoz ig ennyi km autópálya épült az országban: 0 Az elmaradás hátterében politikai viták állnak

27

28 Források Probáld F. – Szabó P. Európa regionális földrajza
Wikipedia.org Index.hu budapest.trade.gov.pl/hu


Letölteni ppt "Lengyelország ipara."

Hasonló előadás


Google Hirdetések