Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
KiadtaKrisztina Margit Gáspár Megváltozta több, mint 7 éve
1
Fehér könyv a magyar gyakorlat-orientált felsőoktatás helyzetéről (a felsőfokú szakképesítések nélkül) SZFK/13/2008 Előadó : Dávid János
2
„Körülmények” - A hallgatók
Tömeges megjelenése a felsőfokú képzésben Egyenetlen előképzettség, felkészültség Homályos ismeretek, tapasztalat hiánya a tanult szakmáról / munkáról / munkaszervezetről Egyenetlen motiváltság Egyenetlen teljesítő képesség / szándék
3
„Körülmények” - Az intézmények: főiskolák és egyetemek
Eltérő toborzási tradíciók: más-más társadalmi csoportokat vonzottak Eltérő oktatói kultúra / értékrendszer: Cél: használható emberek képzéses a vállalatok számára vs. A hallgatókat – akiket lehet – eljuttatni a szakmai csúcsra Eltérő oktatási tradíciók a gyakorlatias képzés terén: gyakorlatra épített elmélet vs. elméletre épített gyakorlat Eltérő igény és tapasztalat a vállalati kapcsolatépítés / működtetés terén
4
Feszültségek, akadályok
Növekvő kritika a foglalkoztatók részéről A tömegképzés társadalmi kényszere Lassan alakuló munkaerőpiaci kapcsolatok A tömegképzés finanszírozási kényszere Gyakorlat- orientáltság A bolognai rendszerű képzés céljainak eltérő értelmezései A laboratóriumok, intézményi gyakorlat-kapacitás hiánya ? Csak abban van egyetértés, hogy „valami nincs jól” Pénzhiány, tanárhiány A tudásátadás alkalmas módszereinek hiánya, - eszközszegény tudásátadás Elszemélytelenedő oktatás Egyenetlen hallgatói teljesítmény
5
A bolognai rendszerű képzés megoldatlanságai
Bsc képzés: főiskolák és egyetemek egyaránt vesztesnek érzik magukat A képzési programok az 5 éves képzés sűrítményei Nincs egyetértés abban, hogy mi az intézmények és mi a foglalkoztatók feladata a hallgatók / pályára lépők képzése terén A hallgatók nem tudják, hogy „mire lesz elég” a Bsc diploma Még egyetértés sincs a munkaerőpiaci alkalmazkodást megalapozó készségek fejlesztésének szükségességről Gyakorlat- orientáltság ?
6
Egy megközelítés a sok közül: szakképzés-e a bolognai képzés
Egy megközelítés a sok közül: szakképzés-e a bolognai képzés? Avagy… a tovább-tanulásra kell felkészítenie? Tudományegyetemek: Msc kutatás Főiskolák: Zavar van, kizökkentek eredeti gyakorlatias feladatukból, most csak kevesen tudják , hogy mihez igazodjanak Oktatáspolitika: Leértékelt szakképzés a közismereti oktatással szemben ( évfolyam) Felértékelt technikusképzés a szakmunkásképzéssel szemben Felértékelt felsőfokú képzés a szakképzéssel szemben Leértékelt felsőfokú szakképzés a Bsc-vel szemben Munkaadók: Nem küldenek egyértelmű üzeneteket Tanulók, hallgatók, (szülők): igazodnak ……….
7
Kereslet-kínálat és karriervágyak elszakadtak a valóságtól
Nem megoldott az előrejelzés Túlkínálat egyes diplomás területen Túlképzettség számos munkakörben Szakmunkaerő-hiány a termelés / szolgáltatás területén Hiányzik a technikusi szinten felkészült szakmunkás Instabil foglalkoztató szervezetek = rövidlátó foglalkoztatási kultúra 30-40% szakképzetlen lép ki a munkaerőpiacra: diplomások, lemorzsolódott egyetemista, érettségizett, lemorzsolódott szakiskolás Eredmény: feszültségek a munkaerőpiacon, instabil fiatal egzisztenciák, ha mindez tudatosodna óriási felőttképzési szükséglet lenne
8
Egy vízió: álljon a szakképzés a középpontban és legyen minden szinten munkaerőpiaci kimenete
A szakiskolák és szakközépiskolák Képezzenek szakmára (OKJ-s oklevél) Aki tud és akar szerezzen mellette érettségit Szakközépiskolák és erre vállalkozó felsőfokú intézmények képezzenek technikusokat és asszisztenseket (ez legyen beszámítható a Bsc képzésbe) Főiskolák, egyetemek a felsőfokú szakképzésre építve képezzenek BA szinten Aki tud és akar tanuljon tovább Msc, Phd szinteken A rendszer sugallja: a munkaerőpiacon értékes szakmára épül a még magasabb elméleti felkészültséget igénylő szakma Megjegyzés: a K+F is szakmai gyakorlatra épül, sőt a tudós is szakember
9
A mai, nem ideális feltételek mellett is lehetséges gyakorlatorientált Bsc képzés: egy jó példa - a BMF Informatikai kar modellje
10
BMF Informatikai kar modellje
Jelen jogi és szervezeti keretek között a legjobb válasz a kihívásra. Kulcstudások = Kulcskompetenciák = Kompetencia központok Hosszú távú K+F+I együttműködések Új tudáselemek és technológiák beépülése a tananyagba Gyakorlati lehetőségek éles munkaerőpiaci / kutatói közegben Oktatói bérkiegészítés lehetősége Tudományos karrier lehetőségek = tudományos és oktatói utánpótlás ”Nem lehet mindenki nyertes!”
11
E-mail: consens@mail.datanet.hu
Köszönöm a figyelmet! Dávid János Web:
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.