Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az 1988-as adóreform Minden forint egyenlő 2015/2016. II. félév

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Az 1988-as adóreform Minden forint egyenlő 2015/2016. II. félév"— Előadás másolata:

1 Az 1988-as adóreform Minden forint egyenlő 2015/2016. II. félév
ADÓZÁS I.

2 Miről volt szó? Adókról általában Adók csoportosítása
Fogalmak, meghatározások Az adózás alapelvei Laffer görbe Adótörténelem Eljárások 2015/2016. II. félév ADÓZÁS ADÓZÁS I. 1-27

3 Miről lesz szó? Az adóreform háttere, okai Célkitűzések
Adórendszerek Magyarországon Új adótörvények 1988.január 1 Átrendeződő jövedelmek Reform reformja A Bokros csomag 2015/2016. II. félév ADÓZÁS I.

4 Az adóreform oka Magyarország csatlakozott az IMF-hez 1981-ben
Export kényszer: a GDP 40 százaléka már akkor a külkereskedelemben realizálódott Legfőbb partnerek: Németország, Ausztria, Olaszország Mérséklődött a KGST szerepe Előtérbe kerültek az európai unióban használatos elszámolási formák 36 2015/2016. II. félév ADÓZÁS I.

5 Adópolitikai célok 36-37 2015/2016. II. félév ADÓZÁS I.

6 Adórendszer Személyi jövedelem adó 1909-től, csak 20 ezer kr fölött Európai szintű jogi megoldások Egyre differenciáltabb szabályozás Adórendszer Adóreform 1949 – az államosítás befejezése nemzeti vállalatok jönnek létre 36-37 2015/2016. II. félév ADÓZÁS I.

7 Azok a boldog 50-es évek Elsődleges cél az állami vállalatok gazdálkodásának tervezése, a tervcélok betartatása, a jövedelem túlnyomó részének elvonása Csak magánszemély fizet jövedelemadót önállósul a mezőgazdaság 1972- szellemi tevékenyéget végzők adója -differenciálódás 36-37 2015/2016. II. félév ADÓZÁS I.

8 A 70-es évek Magánszektor – maszek elenyésző a GDP-hez való hozzájárulás Adóközösségek – elsősorban a szellemi szabad foglalkozásúaknak, illetve magán iparosoknak és kereskedőknek Adókivetés – adóközösségek révén. Fellebbezni nem lehetett a bíróság előtt 36-37 2015/2016. II. félév ADÓZÁS I.

9 Gazdaságpolitikai célkitűzések
Az adóbevételek struktúráját a fejlett országokéhoz igazítani, Vállalatokra nehezedő magas elvonást mérsékelni, érdekeltséget növelni, Lakosságot jobban bevonni a közösségi feladatok finanszírozásába, A munkaerő ára alacsony volt, bérterhekkel, járulékokkal, adóval drágítani. 38-39 2015/2016. II. félév ADÓZÁS I.

10 Gazdaságpolitikai célkitűzések
Kétszintű árrendszer követelménye – a termelői árnál legyen magasabb a fogyasztó ár Ebben mutatkozzék meg a bérköltség is, ne utólag a nyereségelvonás mértékében Költségek és jövedelmek különüljenek el egymástól 36-37 2015/2016. II. félév ADÓZÁS I.

11 Gazdaságpolitikai célkitűzések
Összességében: A gazdasági tisztánlátást segítő, Ösztönző Eu konform Társadalmilag igazságosabb, egyenlő közteherviselés - azonos jövedelműek – szektortól függetlenül azonos adót fizessenek Láthatatlan jövedelmek megadóztatása 36-37 2015/2016. II. félév ADÓZÁS I.

12 Új adótörvények 1988.január 1.
SZJA törvény – bérből és fizetésből élőknek, állami vállalatok, szövetkezeteknél dolgozók bérének bruttósítása ÁFA törvény – teljes körű átárazás A vállalatok nyereségét terhelő elvonások Újdonság: széleskörű, olykor társadalmi vita után a parlament fogadta el a törvényeket 38-39 2015/2016. II. félév ADÓZÁS I.

13 Az első SZJA törvény Egységesítette és összevonta adóztatás szempontjából a bérjövedelmeket - munkaviszonyból és azzal azonos kategóriájúnak vett szövetkezeti tagsági viszonyból eredő jöv A mezőgazdasági tevékenységből származó bevételt Egyéb, társas vállalkozások, nem munkaviszonyból származó szellemi és fizikai munkából eredő bevételeket, jogdíjakat 39-41 2015/2016. II. félév ADÓZÁS I.

14 SZJA , 88 Egyéni és társas vállalkozás üzleti nyeresége kivételével minden lakossági jövedelemre vonatkozott Vállalkozásokra kétcsatornás rendszer: Üzleti nyereség után 25%, kivét SZJA hatálya alá A jövedelemforrások túlnyomó többségére összevonási kötelezettség. De kivétel forrásadó, kamatadó, osztalékadó 41-45 2015/2016. II. félév ADÓZÁS I.

15 Bérbruttósítás A bruttósítás csak a bér és bérjellegű jövedelmekre terjedt ki Részben vállalati pénzből, részben a központi ktg terhére növelték a bruttó bért a fizetendő adóval – Több mint 4 millió munkavállalónál a cégek végezték el a feladatok A pénz már az első hónap végén adó formájában visszafolyt 41-45 2015/2016. II. félév ADÓZÁS I.

16 Kedvezmények: mezőgazdasági tevékenység
Háztáji – és kisegítő gazdaságok Szociálpolitikai és ellátási megfontolások Adófizetés –leáll-e a termelés vagy sem? Konszenzus : hivatalosan előírták számukra az adókötelezettséget (1,6 millió fő), de adómentes határ évi 300 ezer forint bevétel 41-45 2015/2016. II. félév ADÓZÁS I.

17 Kedvezmények: szellemi tevékenység
Bruttósítás elmaradt Erős érdekérvényesítés – rendkívül erős sajtókampány az összevonás ellen Megoldás – költségelszámolás Mi a költség – megjelenik az úti elszámolás Kilométerpénz (új fogalom elköltségelés –mikor ktg a perzsaszőnyeg, ruha stb 41-45 2015/2016. II. félév ADÓZÁS I.

18 Nyugdíjak adómentessége
Politikai megfontolás, bármiféle változtatás túlzott politikai feszültséget okozna –értékelhető haszon –bevétel nélkül Megoldás: nyugdíj adómentes, DE A szerzett jövedelmet hozzá kell adni és az magasabb kulccsal adózik 41-45 2015/2016. II. félév ADÓZÁS I.

19 Egyéb kedvezmények Ingatlan hasznosítás kedvezménye
Tőkejövedelmek - kamatadó, kötvénykamatok után fizetendő adó Eredeti elképzelés szerint adómentesítették volna a takarékbetétet 41-45 2015/2016. II. félév ADÓZÁS I.

20 Az első adótábla Adósáv (Ft) Adókulcs (%) 0- 48 000 0
41-45 2015/2016. II. félév ADÓZÁS I.

21 Hatások Rendkívül nagy progresszivitás
Lakosság adóterhei a korábbi 9 százalékról 17 százalékra növekedtek Adóköteles jövedelmek 14 százalékát, a kedvezmények levonása után az adóalap 16 százalékát vonta el a költségvetés.(A jövedelmek átlagos adóterhe 1985-ben 5-15 % között mozgott, Japánban 2,9 %) 41-45 2015/2016. II. félév ADÓZÁS I.

22 A költségvetésben koncentrálódó bevételek aránya nem csökkent
Összességében a GDP-hez viszonyítva 10 százalékkal emelkedett a fogyasztáshoz kapcsolódó adók aránya A költségvetésben koncentrálódó bevételek aránya nem csökkent A méltányos közteherviselés elve sérült a kivételek, kedvezmények elszaporodása miatt 40-42 2015/2016. II. félév ADÓZÁS I.

23 Makrogazdasági számok
Megnevezés ÁFA , , ,8 SZJA , , ,8 Fogyasztási a , , ,2 Vám- és import 34, , ,5 Társasági adó , , ,0 Egyéb bev , , ,0 Összesen , , ,0 41-45 2015/2016. II. félév ADÓZÁS I.

24 Általános következtetések
Túlságosan széles az adómentesek köre – 1 millió adózó tartozott a mentes kategóriába A gazdálkodó szervezetek befizetései a vám és import befizetések kivételével mérséklődtek mint abszolút értékben, mint arányaikban A lakosság SZJA befizetései dinamikusan növekednek, arányuk meghaladja a 10 %-ot 42 2015/2016. II. félév ADÓZÁS I.

25 Dilemmák Jövedelem újraelosztásának leghatékonyabb módszere
Nyertesként a vállalatok, vesztesként a lakosság került ki Magánszemélyek Állam 45 2015/2016. II. félév ADÓZÁS I.

26 Jövedelem átcsoportosítása
42 2015/2016. II. félév ADÓZÁS I.

27 A bruttó jövedelem megoszlása
Adósávok(e Ft) Ft/fő/év Megoszlás ,2 ,3 ,9 , ,3 40-42 2015/2016. II. félév ADÓZÁS I.

28 Következtetések Erős progresszivitás az adóalanyok 70 százaléka az összadónak csak 18,1 százalékát fizette Az adóalanyok 4,6 százalékára jutott a befizetések 36 százaléka Fokozódó területi szegregáció- az alacsonyabb átlagjövedelmű, szegényebb kistelepüléseken kevesebb adó képződik 41-42 2015/2016. II. félév ADÓZÁS I.

29 A progresszió hatásai A progresszió lehetővé tette, hogy a jövedelemnövekedésnél jobban növekedjék a bevétel – sávhatár átlépések A progresszió viszont kikényszeríti a kedvezmények iránti visszaverhetetlen nyomást Új, bevételi forrás – szja – a második évtől kezdve már csak 50 százalékban illeti meg a helyi önkormányzatokat Inflációs nyomás indul meg 41-42 2015/2016. II. félév ADÓZÁS I.

30 Változtatás Adótábla progresszivitásának csökkentése
Adómentes határ 55 ezerre emelkedett Megszűnt a 60 százalékos adókulcs Vállalkozói adó helyett vállalkozási nyereségadó Egyéni vállalkozók az SZJA hatálya alá kerültek 42-46 2015/2016. II. félév ADÓZÁS I.

31 a reform reformja Adóalap szélesítés – csökkent a vélelmezett költséghányadok súlya – adó alapja – a tényleges jövedelem Jövedelem=Bevétel - költség Erőteljes szoc. pol vonások 0 adókulcs jövedelemhatára 1991-ben 55 ezer forintról 100 ezer forintra emelkedett 42-46 2015/2016. II. félév ADÓZÁS I.

32 1995 –új adóelemek 1994 kormányváltás
Kiürült államkassza, rendkívül gyorsan növekvő hiány Békesi László pénzügyminiszterként nem bír el a rá nehezedő nyomással, nem lehet a szavazóktól újabb összegeket elvenni Feladat: hogyan lehet nagyobb társadalmi zúgolódás nélkül újabb összegeket elvenni? 46 2015/2016. II. félév ADÓZÁS I.

33 1995.CXVIII. Törvény Megszűnik a 0 kulcsos adó, helyette 2 százalékos lesz a legalacsonyabb kulcs Előnyt kapnak a bérből élők, akik nem képesek költségeiket érvényesíteni Önálló tevékenység után az első forinttól adózni kell Magasabb jövedelműeknek erőteljesebb progresszivitás 46-48 2015/2016. II. félév ADÓZÁS I.

34 Öt alapvető változás 1. megszűnt az SZJA korábbi 0 kulcsa
2.megszűnt a tb járulék levonhatósága 3.jövedelem csökkentő kedvezmények helyett ( fölülről levonható 12 ezer forint) hasonló jogcímű, az adóból levonható kedvezménye. Pl szellemi tevékenység után az összjövedelemből 100 ezer forintot le lehetett vonni, ehelyett 50 ezer forinttal mérsékelhető az adó) 46-48 2015/2016. II. félév ADÓZÁS I.

35 4. Megszűnt a gyermekek után igénybe vehető adókedvezmény
5.Cégautó adózás bevezetése A terhek zöme a lakosságra hárult Eredmény: jelentősen növekedő bevételek- több mint félmillióval csökken az adót fizetők száma 46-48 2015/2016. II. félév ADÓZÁS I.

36 Tőkejövedelmek túlpreferálása Kamatadó 0 százalék
Osztalék, árfolyamnyereség, tőzsdei ügyletekre lineáris adó, nem összevont 10 százalék Befektetési hitel elnevezésű adókedvezmény –bevezetésekor korlátlan DE adómentes marad a családi pótlék 46-48 2015/2016. II. félév ADÓZÁS I.

37 SZJA bevételek alakulása
Év Bevétel SZJA/összadó 1987 1,4 milliárd forint (0,2%) milliárd forint (18,2%) milliárd forint (18,7%) milliárd forint (22%) 46-48 2015/2016. II. félév ADÓZÁS I.

38 Adótáblák jelenérték számítással
0 – (0 – ) Ft 0 % 55 001– (40 701–66 600) % 90 001– ( – ) 30% – ( ) 40 ( ) % 1990.évi adótábla 36-48 2015/2016. II. félév ADÓZÁS I.

39 1995.évi adótábla 0 -110 000Ft (0 - 26 132) Ft 0 %
– ( – ) 20% ( – ) % – ( ) % ( ) % ( ) % 46-48 2015/2016. II. félév ADÓZÁS I.

40 1996. évi adótábla 0 -150 000Ft (0 -28 972) Ft 20%
– ( ) % ( – ) 35% ( – ) 40% – ( ) 44% ( ) % 46-48 2015/2016. II. félév ADÓZÁS I.

41 Adótáblák Adótábla 2011. január 1-től 0 ft - 16%
Adótábla december 31-ig % ft % Adótábla július 1-től % ig ft +36% Adótábla junius 30-ig % ft +36% 2015/2016. II. félév ADÓZÁS I.

42 Adókról általában ADÓ Jogszabályi előíráson alapuló fizetési kötelezettség, melyet a közhatalom közvetlen ellenszolgáltatás nélkül megállapít és megkövetel. Megjelenése: az államiság jelképe, a közszolgáltatások fenntartásért fizetett ellenszolgáltatás 2015/2016. II. félév 2009/2010 II. félév ADÓZÁS ADÓZÁS I. 1-16

43 Adók csoportosítása 1. 2015/2016. II. félév ADÓZÁS ADÓZÁS I. 1-16

44 Egyéb adók Eltérés Helyi adók Adó típusú járulékok Hasonlóság
iparűzési adó építményadó, gépjárműadó, ebadó, egyházi adó Adó típusú járulékok Vámok,illetékek Hasonlóság Kivetés módja, fizetés módja, törvényi háttér, behajtás Eltérés speciális tevékenységekhez kapcsolódik 2015/2016. II. félév ADÓZÁS I. ADÓZÁS 1-16

45 Az adózás alapelvei Fizetőképességi elv: az az elv, amely szerint az adóterheket a társadalom tagjai között az adófizetőképesség alapján, az egyenlő áldozat elvének figyelembevételével kell fizetni. Az egyenlő áldozat vitatható kategória, ezért többféle adótábla is kapcsolható ehhez. Általában a progresszív adótábla indokául szolgál 2015/2016. II. félév ADÓZÁS I. ADÓZÁS 9-13

46 Laffer görbe adóbevétel adókulcs 13-15 LC’ LC max 50 100
adókulcs 50 100 2015/2016. II. félév ADÓZÁS I. ADÓZÁS 13-15

47 Egy kis történelem Az árutermelés kezdetekor, amikor a pénz hiánycikk volt, az általános egyenértékes funkciót még nem tölthette be Adófizetés természetben Az első kísérlet a római császárság idején történt, hogy minden szolgáltatás ellenértékét pénzben szedjék be 2015/2016. II. félév ADÓZÁS I. ADÓZÁS 15-17

48 APEH eljárások 2015/2016. II. félév ADÓZÁS I. ADÓZÁS


Letölteni ppt "Az 1988-as adóreform Minden forint egyenlő 2015/2016. II. félév"

Hasonló előadás


Google Hirdetések