Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

JKL rendszerek – HAJÓK, HAJÓZÁS

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "JKL rendszerek – HAJÓK, HAJÓZÁS"— Előadás másolata:

1 JKL rendszerek – HAJÓK, HAJÓZÁS
Előadó: Dr. Simongáti Győző

2 Tartalom A hajózás jelentősége Hajók A hajó főbb rendszerei
Tengerhajózás Belvízi hajózás Hajók Főbb jellemzői Csoportosítás Jellegzetes hajótípusok A hajó főbb rendszerei A hajó hajtásrendszere A hajó kormányrendszere Rakodórendszerek Elektromos rendszer Navigációs rendszer Csőrendszerek Egyéb rendszerek

3 A hajózás jelentősége Tengerhajózás Interkontinentális szállítás
Interkontinenális Csináld máshogy... Szárazföldön Összehasonlitás többi móddal Előnyös tulajdonságok (környezetvédelem, energiaigény, nagy mennyiségű áru, veszélyes áru szállítás,uthálózatfenntartási költség, beruházásigény, emberi munka igény) A mai hajók már egyben raktározási és gyártási funkcióval!

4 A hajózás jelentősége Belvízi hajózás Intrakontinentális szállítás
Interkontinenális Csináld máshogy... Szárazföldön Összehasonlitás többi móddal Előnyös tulajdonságok (környezetvédelem, energiaigény, nagy mennyiségű áru, veszélyes áru szállítás,uthálózatfenntartási költség, beruházásigény, emberi munka igény) A mai hajók már egyben raktározási és gyártási funkcióval!

5 A hajózás jelentősége A vízi szállítás előnyei
Nagy mennyiségű áru szállítható Fajlagos energiaigény kicsi Környezetbarát Nagy Biztonság Beruházásigény fajlagosan kicsi Úthálózat – fenntartás költsége alacsony Emberi munka igény alacsony A vízi szállítás hátrányai Kis mennyiségű áru szállítása nem gazd. Nem door to door szállítás Beruházás – megtérülés Belvízen kötött útvonal Interkontinenális Csináld máshogy... Szárazföldön Összehasonlitás többi móddal Előnyös tulajdonságok (környezetvédelem, energiaigény, nagy mennyiségű áru, veszélyes áru szállítás,uthálózatfenntartási költség, beruházásigény, emberi munka igény) A mai hajók már egyben raktározási és gyártási funkcióval! Multimodális szállítás

6 Hajók A hajók főbb jellemzői Teljes hossz (Lmax)
Függélyek közötti hossz (Lpp) Vízvonal hossz (Lwl) Teljes szélesség (B) Vízvonal szélesség (Bwl) Merülés (T) Oldalmagasság (D)

7 Hajók A hajók főbb jellemzői Lightship Deadweight hordképesség
Vízkiszorítás Vízkiszorítás tömege

8 Hajók A hajók főbb jellemzői Bruttó és nettó köbtartalom

9 Hajók Csoportosítás Működési terület szerint Hajók Tengeri
nyílt tengeri parti folyam-tengeri Belvízi folyami tavi

10 halász és halfeldolgozó szolgálati célú- és munkahajók
Csoportosítás Rendeltetés szerint Hajók Polgári kereskedelmi áruszállító személyszállító átkelő parti üdülő halász és halfeldolgozó szolgálati célú- és munkahajók Hadi

11 Hajók Csoportosítás Áruféleségek szerint áruszállítók darabáru sz.
vegyes darabáru hűtő RoRo élőállat autó egységrakomány konténer bárka ömlesztett áru sz. szárazáru sz. érc gabona OBO folyékony ömlesztett tankhajó mélytengeri parti bunker shuttle tanker tartályhajó folyékony gáz LNG LPG etilén kemikáliák

12 Hajók Jellegzetes típusok Általános áruszállító General Cargo Ship

13 Hajók Jellegzetes típusok Konténerszállító hajó - Container Ship

14 Hajók Jellegzetes típusok
Gördülő rakományt szállító hajó - RoRo Ship – Car/truck carrier

15 Hajók Jellegzetes típusok Hűtőhajó
Refrigerated Cargo Carrying Ship (Reefer)

16 Hajók Jellegzetes típusok Bárkaszállító hajó
LASH (Lighter Aboard SHip) - Barge Carrying Ship

17 Hajók Jellegzetes típusok Élőállatszállító hajó Lifestock Carrier Ship

18 Hajók Jellegzetes típusok Ömlesztettáru szállító hajó - Bulker Ship

19 Hajók Jellegzetes típusok Tankhajó - Tanker Ship

20 Hajók Jellegzetes típusok Tartályhajó - Folyékony gázt szállítók
Liquefaction itself packages the gas into volumes well suited to international carriage - freight rates for a gas in its non-liquefied form would be normally far too costly. The principal gas cargoes are LNG, LPG and a variety of petrochemical gases. All have their specific hazards. The shape of the LNG Carrier is quite unmistakable, with the shape of the Moss tanks (which are like enormous spherical thermos flasks !) visible along the deck, which has led to the nickname of "Dinosaur Eggs Carriers". An alternative design is known as the "membrane" type, which allows for a more standard shape of vessel without the "eggs". The cargo tanks, more generally referred to as the 'cargo containment system', are installed in the hold, often as a completely separate entity from the ship; i.e. not part of the ship's structure or its strength members. Herein lies a distinctive difference between gas carriers and their sisters, the oil tankers and chemical carriers. Cargo tanks may be of the independent self-supporting type or of a membrane design.

21 Hajók Jellegzetes típusok Tartályhajó – Kemikáliákat szállítók
With LNG reliquifaction is not economically viable. It is a requirement by class that a suitable method be installed for the handling of this gas. One common method is to utilise the gas as fuel for the propulsion plant. A suitable method of disposing with excess energy should be fitted. Typically for a steam powered vessel this would take the form of a steam dumping arrangement. Alternately, the gas may be vented although port restrictions mean it may not always be possible. For LPG boil off can be reliquified or a suitable venting system clear of the ship may be used. Burning in the main engine can be very problematic, not least with the ensuring safe gas tightness on the engine. Combustion problems and the probable production of noxious gasses are also areas of concern. Existing LNG carriers do not reliquefy boil-off gases, they are steam ships and the gas is used as fuel for the ship's boilers. The first ships to burn this gas in medium speed diesel engines will be delivered in 2005/6, and ships with reliquefaction plant and conventional slow speed diesel engines will enter service late in It is likely that gas turbine propelled ships may appear soon after this. From the outside chemical tankers look similar to refined products carriers. The difference lies with the tanks which must be lined with a suitable material which is inert to the cargo and may be capable of heating or cooling the cargo. Also the hold may be divided up into many well isolated tanks to allow the carriage of many types of chemical simultaneously (parcel tankers). They range in total cargo capacity from approximately 3,000 to 50,000 tons, although most are well under 50,000 tons. The manifold where the ship is unloaded tends to be complicated and the decks are normally covered with pipe work, valves, vents and processing plant. Chemicals were once carried around the world as deck cargo in drums and glass carboys on conventional ships, stowed near the rail so they could be easily jettisoned if acid started to leak over the deck or fire broke out and never carried in the holds. But chemical shipments grew substantially, with more demanding products, and gradually a class of ship designed to carry chemicals in bulk was evolved. These are highly sophisticated ships - some people describe them as "liquid liners" with the most complex vessels able to carry up to sixty different types of chemicals, each in its own carriage conditions, with its own piping and pumping system. Some cargoes will require heating, others refrigerating, some are so volatile that they must be kept safe under a blanket of inert nitrogen, others react violently with water, so must be handled in ultra-dry conditions. Some are desperately corrosive and require tanks of the highest quality of stainless steel , while others must have tank coatings of a precise specification. Some cargoes must be kept in motion, lest they settle out, and others can only be carried in tanks which have never carried cargoes with which they are incompatible. Some cargoes can be tainted (szennyezett) by the residue of a previous cargo, even after a stainless steel tank has been scrupulously cleaned and purged. Some cargoes react violently to others, or to exposure to the atmosphere. Many are flammable, explosive or give off noxious vapours so safety will always be an important consideration. Some are edible (ehető). Many of these chemical cargoes are immensely valuable, demand fantastic standards of cleanliness to maintain their product purity and must be discharged to the last drop, with none left remaining on board. Special pumps are installed to assist in this. The stowage and handling of one of these chemical parcel tankers (so called because a tank constitutes a "parcel" of cargo), demands enormous care and precision, meticulous planning and a great deal of specialist knowledge additional to the normal skills of the navigator. A multiple port schedule, with perhaps several different specialist berths to load and discharge in the same port is not unusual. The use of computers for planning and stowage has been invaluable in modern times; indeed it is difficult to recall how the business was undertaken without such electronic assistance. Special training and certification is required for officers in these ships, who need to have a good knowledge, not merely of these cargoes and their characteristics, but of all the trade names given to the varied products, which may be presented in port. New products are being developed all the time by the chemical industry throughout the world, and being offered for shipment. Keeping up with the scientists is a special responsibility for this sector of the shipping industry, which, despite the often hazardous cargo carried, enjoys an excellent safety record with a modern fleet of double-hulled ships which range from 3000 tonne acid tankers to 80,000 tonne chemical parcel vessels. Ethane Néhány ismertebb anyag: sztirol, növényi olaj, Ammonia, Beer, Fruit Juice, Asphalt, Benzene, Alcohols, Wine, Acid

22 Hajók Jellegzetes típusok Átkelőhajók és kompok

23 Hajók Jellegzetes típusok Parti és üdülőhajók

24 Hajók Jellegzetes típusok Halászhajók

25 Hajók Jellegzetes típusok Nehéz rakományt szállító hajó – Heavy lift

26 Hajók Jellegzetes típusok Vontatók – Tugs

27 Hajók Jellegzetes típusok Jégtörők – Icebreakers

28 A hajó hajtásrendszere
A hajó főbb rendszerei A hajó hajtásrendszere A hajtásrendszer funkciója A hajtásrendszer elemei propeller tengelyrendszer főgép Győző anyaga

29 A hajó hajtásrendszere
A hajó főbb rendszerei A hajó hajtásrendszere Főgép típusok Dízelmotorok - Lassúfordulatú (80-150) ford/perc - Közepes fordulatú ford/perc - Gyors fordulatú 1500 ford/percig Győző anyaga

30 A hajó hajtásrendszere
A hajó főbb rendszerei A hajó hajtásrendszere A főgép típusok Gázturbinák Győző anyaga

31 A hajó hajtásrendszere
A hajó főbb rendszerei A hajó hajtásrendszere Főgép típusok Gőzturbinák Győző anyaga

32 A hajó hajtásrendszere
A hajó főbb rendszerei A hajó hajtásrendszere Főgép típusok Elektromotor Győző anyaga

33 A hajó hajtásrendszere
A hajó főbb rendszerei A hajó hajtásrendszere Tengelyrendszer elemei Hajtóművek Győző anyaga

34 A hajó hajtásrendszere
A hajó főbb rendszerei A hajó hajtásrendszere Tengelyrendszer elemei Csapágyak Győző anyaga

35 A hajó hajtásrendszere
A hajó főbb rendszerei A hajó hajtásrendszere Tengelyrendszer elemei Tönkcső Győző anyaga

36 A hajó hajtásrendszere
A hajó főbb rendszerei A hajó hajtásrendszere Propellerek Lapátos kerék Győző anyaga

37 A hajó hajtásrendszere
A hajó főbb rendszerei A hajó hajtásrendszere Propellerek Hagyományos hajócsavar Győző anyaga

38 A hajó hajtásrendszere
A hajó főbb rendszerei A hajó hajtásrendszere Propellerek Gyűrűs hajócsavar Győző anyaga

39 A hajó hajtásrendszere
A hajó főbb rendszerei A hajó hajtásrendszere Propellerek Állítható szárnyú hajócsavar (ÁSzCs) Controllable Pitch Propeller (CPP) Győző anyaga

40 A hajó hajtásrendszere
A hajó főbb rendszerei A hajó hajtásrendszere Propellerek Vízsugár hajtás Jet Thrust Győző anyaga

41 A hajó hajtásrendszere
A hajó főbb rendszerei A hajó hajtásrendszere Propellerek Cikloidál hajtás Győző anyaga

42 A hajó kormányrendszere
A hajó főbb rendszerei A hajó kormányrendszere A kormányrendszer funkciója Passzív kormányok

43 A hajó kormányrendszere
A hajó főbb rendszerei A hajó kormányrendszere Aktív kormányok Forgatható gyűrű Kormánypropellerek

44 A hajó kormányrendszere
A hajó főbb rendszerei A hajó kormányrendszere Aktív kormányok Azimuth hajtás Cikloidál hajtás

45 A hajó kormányrendszere
A hajó főbb rendszerei A hajó kormányrendszere Aktív kormányok Orrsugár - kormány Schottel - jet

46 A hajó főbb rendszerei Rakodórendszerek Rakodóberendezések funkciója
Rakodóberendezések csoportosítása Ciklikus üzemű rakodó berendezések (árbócdaru, forgódaru, portáldaru) - Folyamatos üzemű rakodó berendezések (szállítószalagok, elevárorok) Rakodóberendezések jellemzői - szállított árufajta - hajózási körzet - a teherbírás - beruházási és üzemeltetési költség - önsúly - rakodási teljesítmény - üzemeltetési-karbantartási tulajdonságok

47 Repülőgépek és Hajók Tanszék
A hajó főbb rendszerei Rakodórendszerek Repülőgépek és Hajók Tanszék Árbocdaruk

48 A hajó főbb rendszerei Rakodórendszerek Forgódaruk

49 A hajó főbb rendszerei Rakodórendszerek Fedélzeti portáldaruk

50 A hajó főbb rendszerei Rakodórendszerek Folyamatos üzemű
rakodóberendezések Szállítóközeggel Mechanikus rendszerű

51 A hajó főbb rendszerei Rakodórendszerek Folyamatos üzemű
rakodóberendezések Szivattyúk

52 A hajó főbb rendszerei Elektromos rendszer
Az elektromos rendszer funkciója

53 A hajó főbb rendszerei Navigációs rendszer
A navigációs rendszer funkciója

54 A hajó főbb rendszerei Csőrendszerek A csőrendszerek funkciója
A csőrendszerek csoportosítása Gépüzemi csőrendszerek Üzemanyag – rendszer Kenőolaj – rendszer Szennyolaj – rendszer Sűrítettlevegő – rendszer Kipufogó és füstgáz – rendszer Hűtővíz – rendszer Hidraulikus és pneumatikus – rendszerek

55 A hajó főbb rendszerei Csőrendszerek A csőrendszerek csoportosítása
Hajóüzemi rendszerek Fenékvíz – rendszer Ballasztvíz – rendszer Tűzoltó – rendszer Töltő és kiadó csőrendszerek Rakodó csőrendszerek Tankfűtő csőrendszer Egészségügyi csőrendszerek Vízellátó rendszerek Szennyvíz rendszerek Fűtés rendszer Klimatizáló és szellőző rendszerek

56 A hajó mint rendszer Egyéb rendszerek Kikötő és csatoló rendszerek

57 A hajó mint rendszer Egyéb rendszerek Életmentő rendszerek


Letölteni ppt "JKL rendszerek – HAJÓK, HAJÓZÁS"

Hasonló előadás


Google Hirdetések