Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
KiadtaDóra Fehérné Megváltozta több, mint 7 éve
1
Szolgáltatások folyamattervezése, kockázatcsökkentés
2
Belső marketing Képzés Vezetői támogatás Belső kommunikáció
Emberi erőforrás menedzsment Külső marketingkommunikáció Rendszerek és technológiai támogatás Belső panaszkezelés Felhatalmazás Tréning Teljesítménymérés Jutalmazás
3
Szervezeti kultúra különbségei
Southwest Airlines „úgy bánj másokkal, ahogy Te is szeretnéd, hogy bánjanak veled” Mindenki vevő elve Munkaerőkiválasztás: attitűd Családias hangulat Fedex Irányelv: PSP (people service profit) Összetett mutatószámok-teljesítménymérés MBO, PBO
4
Frontvonal menedzsment
Szerepkonfliktus Szerep bizonytalanság Szerep túlterheltség
5
Tárgyi elemek Külső környezeti elemek Belső környezeti elemek
Egyéb kézzelfogható tényezők Külső design Tájékoztató jelzések Parkoló Tereprendezés Közvetlen környezet Lakberendezés Berendezés Elrendezés Levegő minősége Névjegyek Céges papírok Számlák Jelentések Alkalmazottak öltözéke Vállalati egyenruhák prospektusok
6
Szolgáltatásfolyamat tervezése (Service Blueprinting)
A modellezendő folyamatok azonosítása Vizuálisan ábrázolja a szolgáltatás folyamatát Az interakciók határvonalainak meghatározása Ügyfél akciótere Frontszemélyzet (ügyintézők) akciótere látható háttér Támogató láthatatlan folyamatok (háttérműveletek)
7
A szolgáltatásfolyamatok típusai
Futószalag típusú szolgáltatások Építőkocka típusú szolgáltatások szolgáltatásprojekt
8
A szolgáltatás folyamattervezés tényezői (Kasper-van Helsdingen-Gabott, 2006)
Az alkalmazott technológia szintje A láthatóság szintje Az egyénre szabottság szintje Az elérhetőség szintje Az interakció szintje A teljesítés időtartama szintje Az alkalmazottak erőfeszítései Megbízhatóság
10
Folyamattervezés előnyei
Erősíti a vevőorientációt Hatékonyság Integrált szemlélet Segít a folyamat gyenge láncszemeinek azonosításában Láthatóság határvonala: észlelt minőség befolyásolása Belső interakciók határvonala: belső kapcsolatrendszerek fejlesztése Megkönnyíti a minőségfejlesztés tervezését
11
BLUEPRINTING és új termékfejlesztés
Komplexitás- a szolgáltatásnyújtás összetettsége Specializációs stratégia Komplexitás csökkentése A folyamat kevesebb lépésből áll A szolgáltatás elemekre való bontása Niche stratégia
12
BLUEPRINTING és új termékfejlesztés
Komplexitás- a szolgáltatásnyújtás összetettsége Penetrációs stratégia A komplexitás növelése A lépések számának növelése Szélesebb piac megszólítása
13
BLUEPRINTING és új termékfejlesztés
Divergencia- a döntés szabadságfoka Mennyiség-orientált stratégia A divergencia csökkentése Standardizált folyamat, költségcsökkentés Rugalmatlanság, komformitás növelése
14
BLUEPRINTING és új termékfejlesztés
Divergencia- a döntés szabadságfoka Egyedi igények stratégiája Divergencia növelése Heterogén output Egyénre szabott megoldások, rugalmasság Magasabb költségek
15
A szolgáltatás igénybevételénél kétoldalú kockázatról beszélünk
vevő szolgáltató Pl.: a vevő elégedettsége Nehezebben mérhető Pl: nincs lehetőség kipróbálásra
16
A kétoldalú kockázat csökkentését elősegítő egyéb menedzsment módszerek
Raktározhatatlanság, mint fő probléma Kereslet váratlan ingadozásai
17
A kapacitásmenedzsment feladata
A kereslet terelése a rendelkezésre álló kapacitás irányába Rugalmas kapacitás (kereslethez) Mindkettő módosítása az optimum megközelítésére
18
A kapacitás korlát Idő Személyzet Berendezés Férőhely
Anyagi jellegű inputok
19
Kereslet terelése Kommunikációs üzenetek (tájékoztató)
Előnyök nyújtása (alacsonyabb éjszakai tarifa9 Pozitív diszkrimináció Magas árak a csúcsidőszakban Előfoglalás, sorban állás tervezés Cél> keresleti csúcsok mérséklése
20
Kereslet terelése Intenzív reklámtevékenység
Diverzifikált szolgáltatáskínált Kedvezményes árak, szezonárak Nyitvatartási idő módosítása Értékesítési csatorna lerövidítése (DM) Cél> keresleti mélypontok mérséklése
21
A kapacitás módosítása
Elérhetőség javítása (önkiszolgálás, automatizálása Személyzet növelése Bérelt kapacitás használása (járműpark) Alvállalkozók bevonása Cél> keresleti csúcsok mérséklése
22
A kapacitás módosítása
Karbantartások, felújítási munkák időzítése Személyzet csökkentése (szabadságolás) Továbbképzési programok Cél> keresleti mélypontok mérséklése
23
Hozammenedzsment Marketing eszközök és matematikai optimalizáció
24
Mikor alkalmazható? Szolgáltató kapacitásai korlátozottan rugalmasak (férőhelyek) A piac jól szegmentálható, jelentős árkülönbségek adódnak A kereslet erősen ingadozik Probléma a szolgáltatás raktározhatósága Lehetőség van előfoglalásra Többe kerülnek a pótlólagos szolgáltatások
25
Hogyan működik? Egyfajta árképzési módszer Legmagasabb árbevétel a cél
Ismerjük a vevőcsoportok árérzékenységét Egyéb szoico-demográfiai tényezőket Legmagasabb árbevétel a cél
26
Aktív ügyfélpolitika Elválaszthatatlanság
Az igénybevevő részvétele a szolgáltatásfolyamatban gondosan tervezett Előnyös vs. hátrányok
27
Ügyfelek Aktív fogyasztó Kevésbé aktív fogyasztó
Szereti uralni a helyzetet Annál elégedettebb, minél önállóbb Kevésbé aktív fogyasztó oktatás
28
Aktivizálás lehetőségei
Alacsony: Jellemzően magas fokon sztenderdizált folyamatok (gyorsétterem, egészségügy) Az információ nem áll a fogyasztó rendelkezésére, ahhoz, hogy részt tudjon venni a folyamatban Közepes Bankhitel igénylés Magas Pl.: tervezőo szolgáltatások
29
Megválaszolandó kérdések?
Mely ügyfeleket vonjuk be? Hogyan tervezzük meg a munkájukat? Hogyan gondoskodjunk arról, hogy rendelkezzenek a munka végrehajtásához szükséges ismeretekkel? Hogyan gondoskodjunk arról, hogy el is végezzék a munkát?
30
Aktív ügyfélpolitikát befolyásoló tényezők
Képességek változékonysága Egyesek eltérő képességűek Erőfeszítések változékonysága Kellő motiváció hiánya Pl. bevásárló kocsi Ez hat a szolgáltatás minőségére, költségére
31
Magatartás megváltoztatása
Instrumentális eszközök Jutalmak, büntetések Normatív eszközök Szégyenérzet, szemrehányás
32
Az elégedetlen vevő cselevési lehetőségei
Felmerül a probléma Másik szolgáltatóhoz megy Semmit nem csinál Panaszt tesz Újból panaszt tesz Helyben Központnak Külső szervezetnek Jogi úton Barátoknak beszámol a negatív tapasztalatáról A probléma nem oldódik meg A probléma megoldódik Negatív szájreklám Elpártol
33
A panaszkodók típusai Barlow, 1999
A szókimondók 37%, azonnal elmondják a problémát, jóvátétel fontos A passzívak 14%, elégedetlenség esetén sem pártolnak el, kevés információ van róluk A dühösek 21%, a vállalatnak nem tesznek panaszt, negatív szájreklám Az aktivisták 28%, bosszúállás, média, rongálás
34
A panasz jéghegy 45% panaszkodik a frontvonalnak 50% nem panaszkodik
Az elégedetlen vevők 5% -a panaszkodik a menedzsmentnek 50% nem panaszkodik 45% panaszkodik a frontvonalnak
35
Panaszkezelés elvei Megelőzés elve Észlelés elve Felkészültség elve
Kompetencia elve Kompenzáció elve
36
Megelőzés elve Jobb egy panaszszituációt elkerülni, mint a hibát orvosolni Folyamatos nyomkövetéssel feltárhatóak a tipikus panaszszituációk Ok-okozati diagram, blueprint, kritikus esetek módszere
37
Észlelés elve Bekövetkezett vevő elégedetlenséget a szolgáltatónak modnja el a vevő és ne másnak Negatív szájreklám Befolyásolják: Szolgáltatás igénybevételének ideje Képes-e a hiba okát megállapítani Tudja-e hogy panaszhelyzetben hová fordulhat Pénzügyi vesztesége, panasz költsége Demográfiai , kulturális, gazdasági jellemzők
38
Felkészültség Panaszkezelés módja Alkalmazottak hozzáállása
39
Kompetencia elve Helyesen megválasztott ügyfélszolgálatos
Nem csak továbbítja a problémás ügyfelet
40
Kompenzáció elve Kismértékű túlkompenzáció
41
Panaszkezelés értékelése
Panaszkezelés folyamatának igazságossága Gyorsaság, rugalmasság A személyzet interakciójának igazságossága Bánásmód, bocsánatkérés Kompenzáció igazságossága Anyagi, tárgyi
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.