Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

 Rosling - vizualizáció multikulturális jelenségek esetén Rosling - animations in case of multicultural phenomena Pitlik László SZIE MY-X kutatócsoport.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: " Rosling - vizualizáció multikulturális jelenségek esetén Rosling - animations in case of multicultural phenomena Pitlik László SZIE MY-X kutatócsoport."— Előadás másolata:

1  Rosling - vizualizáció multikulturális jelenségek esetén Rosling - animations in case of multicultural phenomena Pitlik László SZIE MY-X kutatócsoport SZIE GTK TTI – 3. Multikulturalitás Konferencia

2 Tartalom Bevezetés – Mottó helyett Mi a ROSLING-animáció
Tartalom Bevezetés – Mottó helyett Mi a ROSLING-animáció? A GAPMINDER (előnyei) A vizualitás kockázatai Multikulturális effektek a nők felsőoktatásban való részvételi aránya kapcsán Összefoglalás

3 Mottó helyett Például a közösségi médiákban az álló/mozgóképek „nagy arányú fogyasztását” a szövegek viszonylagos áttekinthetetlensége és a hangok elsőre rejtett, ill. a közös térben illendően csak fejhallgatóval befogadható jellege legalább annyira katalizálja, mint a vizualitás elvitathatatlan előnyei?!

4 Mi a ROSLING-animáció. Média-szempontból: „3”-D vs. „2”-D https://www
Mi a ROSLING-animáció? Média-szempontból: „3”-D vs. „2”-D Kulcsszavak: élmény >=?=< megértés Matematikailag: 1+5-D Például: idő X + Y + tér + méret + objektum Kombinatorikai tér = idő * objektum Kulcsszavak: holisztikus befogadás?!

5

6 INNOCSEKK 156/2006

7 A GAPMINDER (előnyei) Forrás: http://www. gapminder
A GAPMINDER (előnyei) Forrás: Többrétegű információ-megjelenítés – vö. mint amikor egy Excel-cellában a szöveg maga, ill. ennek mérete, színe, dőltsége, vastagsága, aláhúzottsága, indexei, árnyékoltsága, valamint a cella háttér színe, mintázata, keretezettsége, stb. EGYSZERRE kell és képes üzenni! Kérdés: Meddig képes ezt az emberi szem/agy kezelni? Más szavakkal: a GAPMINDER egy dinamikus riportsor élményszerű (pl. logaritmizált) megjelenítésére képes OLAP/PIVOT jellegű alkalmazás

8 A vizualitás kockázatai Logaritmizálás nélkül (X-, ill
A vizualitás kockázatai Logaritmizálás nélkül (X-, ill. Y-tengely esetén) a vizuális hatások egymásra zavarhatják. Önálló vezérlés szükséges a (nyomjelző effektek) mellett a fázis-ugrások bemutatására (vö. nyitó vs. záró állapotok összevetése dinamikusan ill. szellemképként). A mennyiségi és minőségi információk részlegesen értelmezhetők (pl. szignifikancia).

9 Esettanulmány: Nők aránya a felsőoktatásban Forrás:UNESCO Idő: Objektumok: 182 ország Kombinatorikai tér: 8372 adatsor Adathiány: 70+ %

10 Szcenáriók 1. paraméter-sor X-tengely = GDP/fő (log: USD) Y-tengely = nők aránya (lin: %) Pöttyméret: országok populációja (fő) Pöttyszín: kontinens-besorolás (idő, ill. országok=mind) URL =

11 Szcenáriók 2. paraméter-sor X-tengely = GDP/fő (log: USD) Y-tengely = nők aránya (log: %) Pöttyméret: országok populációja (fő) Pöttyszín: kontinens-besorolás (idő, ill. országok=mind) URL =

12 Szcenáriók 3. paraméter-sor X-tengely = GDP/fő (log: USD) Y-tengely = nők aránya (lin: %) Pöttyméret: országok populációja (fő) Pöttyszín: kontinens-besorolás (idő, ill. országok – Nyugat-Európa) URL =

13 Szcenáriók 4. paraméter-sor X-tengely = GDP/fő (log: USD) Y-tengely = nők aránya (lin: %) Pöttyméret: országok populációja (fő) Pöttyszín: kontinens-besorolás (idő, ill. országok – Kelet-Európa) URL =

14 Szcenáriók 5. paraméter-sor X-tengely = GDP/fő (log: USD) Y-tengely = nők aránya (lin: %) Pöttyméret: országok populációja (fő) Pöttyszín: kontinens-besorolás (idő, ill. országok=Uganda, Pakisztán, Németország, Magyarország) URL =

15 Konklúziók 1. A multikulturális világ úm. „egy-irányba” tart 2
Konklúziók 1. A multikulturális világ úm. „egy-irányba” tart 2. A log(Y) kiemeli az kiegyenlítődést 3. Nyugat-Európa: „\” jellegű 4. Kelet-Európa: „/” jellegű 5. A világ iránya mögött differenciált utak állnak

16 Összefoglalás Az animációk az intuitív benyomásokat katalizálják, de látni is meg kell tanulni… Mennyiségekről, sorrendekről beszélni a látottak alapján nem egyszerű… További effektek beépítése ajánlatos: pl. fázis-váltás, fejlődési trend, csoport-karakterisztika (vö. „/”, ill. „\”)

17 Köszönöm a figyelmet! PPT: http://miau.gau.hu/miau/224/myx_170512.ppt
Adatok: ( INNOCSEKK 156/2006

18 Melléklet INNOCSEKK 156/2006


Letölteni ppt " Rosling - vizualizáció multikulturális jelenségek esetén Rosling - animations in case of multicultural phenomena Pitlik László SZIE MY-X kutatócsoport."

Hasonló előadás


Google Hirdetések