Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
KiadtaCsenge Bognár Megváltozta több, mint 7 éve
1
Rosling - vizualizáció multikulturális jelenségek esetén Rosling - animations in case of multicultural phenomena Pitlik László SZIE MY-X kutatócsoport SZIE GTK TTI – 3. Multikulturalitás Konferencia
2
Tartalom Bevezetés – Mottó helyett Mi a ROSLING-animáció
Tartalom Bevezetés – Mottó helyett Mi a ROSLING-animáció? A GAPMINDER (előnyei) A vizualitás kockázatai Multikulturális effektek a nők felsőoktatásban való részvételi aránya kapcsán Összefoglalás
3
Mottó helyett Például a közösségi médiákban az álló/mozgóképek „nagy arányú fogyasztását” a szövegek viszonylagos áttekinthetetlensége és a hangok elsőre rejtett, ill. a közös térben illendően csak fejhallgatóval befogadható jellege legalább annyira katalizálja, mint a vizualitás elvitathatatlan előnyei?!
4
Mi a ROSLING-animáció. Média-szempontból: „3”-D vs. „2”-D https://www
Mi a ROSLING-animáció? Média-szempontból: „3”-D vs. „2”-D Kulcsszavak: élmény >=?=< megértés Matematikailag: 1+5-D Például: idő X + Y + tér + méret + objektum Kombinatorikai tér = idő * objektum Kulcsszavak: holisztikus befogadás?!
6
INNOCSEKK 156/2006
7
A GAPMINDER (előnyei) Forrás: http://www. gapminder
A GAPMINDER (előnyei) Forrás: Többrétegű információ-megjelenítés – vö. mint amikor egy Excel-cellában a szöveg maga, ill. ennek mérete, színe, dőltsége, vastagsága, aláhúzottsága, indexei, árnyékoltsága, valamint a cella háttér színe, mintázata, keretezettsége, stb. EGYSZERRE kell és képes üzenni! Kérdés: Meddig képes ezt az emberi szem/agy kezelni? Más szavakkal: a GAPMINDER egy dinamikus riportsor élményszerű (pl. logaritmizált) megjelenítésére képes OLAP/PIVOT jellegű alkalmazás
8
A vizualitás kockázatai Logaritmizálás nélkül (X-, ill
A vizualitás kockázatai Logaritmizálás nélkül (X-, ill. Y-tengely esetén) a vizuális hatások egymásra zavarhatják. Önálló vezérlés szükséges a (nyomjelző effektek) mellett a fázis-ugrások bemutatására (vö. nyitó vs. záró állapotok összevetése dinamikusan ill. szellemképként). A mennyiségi és minőségi információk részlegesen értelmezhetők (pl. szignifikancia).
9
Esettanulmány: Nők aránya a felsőoktatásban Forrás:UNESCO Idő: Objektumok: 182 ország Kombinatorikai tér: 8372 adatsor Adathiány: 70+ %
10
Szcenáriók 1. paraméter-sor X-tengely = GDP/fő (log: USD) Y-tengely = nők aránya (lin: %) Pöttyméret: országok populációja (fő) Pöttyszín: kontinens-besorolás (idő, ill. országok=mind) URL =
11
Szcenáriók 2. paraméter-sor X-tengely = GDP/fő (log: USD) Y-tengely = nők aránya (log: %) Pöttyméret: országok populációja (fő) Pöttyszín: kontinens-besorolás (idő, ill. országok=mind) URL =
12
Szcenáriók 3. paraméter-sor X-tengely = GDP/fő (log: USD) Y-tengely = nők aránya (lin: %) Pöttyméret: országok populációja (fő) Pöttyszín: kontinens-besorolás (idő, ill. országok – Nyugat-Európa) URL =
13
Szcenáriók 4. paraméter-sor X-tengely = GDP/fő (log: USD) Y-tengely = nők aránya (lin: %) Pöttyméret: országok populációja (fő) Pöttyszín: kontinens-besorolás (idő, ill. országok – Kelet-Európa) URL =
14
Szcenáriók 5. paraméter-sor X-tengely = GDP/fő (log: USD) Y-tengely = nők aránya (lin: %) Pöttyméret: országok populációja (fő) Pöttyszín: kontinens-besorolás (idő, ill. országok=Uganda, Pakisztán, Németország, Magyarország) URL =
15
Konklúziók 1. A multikulturális világ úm. „egy-irányba” tart 2
Konklúziók 1. A multikulturális világ úm. „egy-irányba” tart 2. A log(Y) kiemeli az kiegyenlítődést 3. Nyugat-Európa: „\” jellegű 4. Kelet-Európa: „/” jellegű 5. A világ iránya mögött differenciált utak állnak
16
Összefoglalás Az animációk az intuitív benyomásokat katalizálják, de látni is meg kell tanulni… Mennyiségekről, sorrendekről beszélni a látottak alapján nem egyszerű… További effektek beépítése ajánlatos: pl. fázis-váltás, fejlődési trend, csoport-karakterisztika (vö. „/”, ill. „\”)
17
Köszönöm a figyelmet! PPT: http://miau.gau.hu/miau/224/myx_170512.ppt
Adatok: ( INNOCSEKK 156/2006
18
Melléklet INNOCSEKK 156/2006
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.