Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
1
A nemzetközi üzleti élet etikája
2
Korunkat a globalizáció határozza meg. Kialakulásáról két vélemény:
Elmúlt évtizedek terméke Egyközpontú világ kialakulásával, USA Egyidős az emberiséggel Perzsák – közigazgatás megszervezése Római Birodalom – közigazgatás, latin nyelv
3
Mi a globalizáció és melyek a jellemvonásai?
a nyugati civilizáció kezdeményezésére történő világszintű egységesedési folyamatokat, és azok következményeit értjük az élet számos területén: gazdasági globalizáció pénzügyi globalizáció kulturális globalizáció szimbólumok globalizációja információs globalizáció nyelvi globalizáció
4
Transznacionális vállalat
Multinacionális vállalat
5
Multinacionális vállalatok: (a 20. sz. végén vált meghatározóvá)
1970-es évek elején 7.000, 1999 körül meg már ilyen vállalat működött ( külföldi leányvállalat). 1995 körül a multi cégek bonyolították le a világkereskedelem 40%-át és az iparcikk- kereskedelem ¾-ét.
6
A globalizáció ”számai”
A transznacionális vállalatok adják: - a világ ipari termelésének több mint felét - a nemzetközi kereskedelem 2/3-át (ennek felét a vállalatokon belüli áramlás teszi ki) - a világ GDP-jének 1/4-ét.
7
A nemzetközi vállalatok kialakulásának és működésének főbb ismérvei
Miért válnak nemzetközivi a cégek? Hagyományos okok: Nyersanyag forrás Új piac Olcsó munkaerő Új okok: Adó-, vámkedvezmény Külkereskedelem szabályozása
8
Multinacionális céget
amerikai japán europai unió béli Az amerikai cégek közül kerül ki a „legtöbb” nagy. A kétszáz legnagyobb vállalat közül 82 amerikai. A második Japán (41 cég), harmadikok a németek (20), és a negyedikek a franciák (17).
9
Multinacionális vállalat menedzselése
Figyelembe kell vennie a stratégia kialakításánál a különböző országok: Munkavállalóinak Kultúrájának Jogrendjének sajátosságait
10
Multinacionális vállalat menedzselésének módszerei
Vezetők – anyaországiak Vezetők - helyiek
11
Multinaciónális vállalatok általános stratégiája
Alacsony költségű, magas hatékonyságú működés Megújulás és megújítás Termék elérhetőség: bármikor- bárhol- bárhogy A fogyasztóknak szóló kommunikáció
12
A globalizáció előnyei, hátrányai
Előnyök Hátrányok tőkebeáramlás új munkahelyek új technológiák új menedzsment módszerek helyi iparok elsorvasztása tőke repatriálás nemzetközi cégek globális hatalma
13
„kulturális globalizáció”
USA-ból származik Kulturális termékel 50% Mozifilmek 70% Kultura és értékrendek uniformizálódása Fogyasztás uniformizálódása: gyorséttermek, „pláza-életmód”
14
Kulturális különbségek
Testbeszéd Időhöz való viszonyulás Vallási hagyományok különbözősége
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.