Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Magyar Civinet 4. Szakmai nap

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Magyar Civinet 4. Szakmai nap"— Előadás másolata:

1 Magyar Civinet 4. Szakmai nap
Intermodális központok megvalósításának lehetőségei a as programozási időszakban Tar Sándorné Kaposvár, március 12.

2 Felkérés Intermodális központok (különösen a KÖZOP forrásból előkészítettek) továbbtervezésének, megvalósításának lehetőségei, illetve a rendelkezésre álló források a Széchenyi 2020 programban (IKOP, TOP...) A forrásokhoz való hozzáférés lehetőségei, feltételei, keretei (megyei jogú városok, illetve más városok számára), forrás oldali korlátai (rendelkezésre álló összeg), tervezett időbeli ütemezése Állami és önkormányzati szervek, illetve egyéb szereplők közötti munkamegosztás tervezett irányai a megvalósításban (pl. állami és önkormányzati tulajdonú területeken végzett beruházás, vasúti beruházásokkal való összhang, NIF szerepe)

3 IMCS Közop-ból nyújtott támogatása Projektek tevékenység szerint
Projektek száma Projektek összege MT előkészítés ebből megyei jogú város 20 db 2 db Ft Ft MT 18 db 13 db Ft Ft DEBRECEN KECSKEMÉT

4 Közop tapasztalatok 2004 és augusztus között 1175 milliárd Ft összköltségű városi és elővárosi közösségi közlekedési projekt valósult meg. Tanulságok: a projekt-előkészítettség és a szakmai minőségbiztosítás szintje sokszor alacsony volt, generálkivitelezőt, állami felügyelő mérnököt nem alkalmaztak. pénzügyi fenntarthatóságát a tervezéskor nem kellően vették figyelembe. (üzemeltetési költség!) Fontos: a megfelelő városi mobilitási stratégiai megalapozás, a tényleges igényekhez és pénzügyi fenntarthatósághoz igazodó színvonalas projekt-előkészítés (pl. tanulmányterv), a magasabb minőségű projekt megvalósítás érdekében felügyelő mérnöki intézmény bevonása a magas színvonalú előkészítésre és megvalósításra ösztönző rendszer kialakítása

5 IKOP Bizottsági határozat az „Integrált Közlekedésfejlesztési” operatív program egyes elemeinek jóváhagyásáról: február 12.

6 Jóváhagyott ikop

7 IKOP Forráselosztás elsődleges szempontjai
az EU kötelezettségek (különösen TEN-T) teljesítése, az erőforrás-hatékony közlekedési módok (pl. kötöttpályás) fejlesztésének priorizálása. Valamennyi prioritás tartalmaz projekt-előkészítést, horizontális szempontként közlekedésbiztonságot és a – lehetőleg az egymással való összekapcsolás (ITS interoperabilitási platform) lehetőségét is biztosító - intelligens közlekedési rendszerek fejlesztését, energia-hatékonyságot és –takarékosságot.

8 3. Prioritás ERFA kerete Közép-Magyarország régión kívül a célkitűzés keretében vissza nem térítendő támogatásban részesíthető intézkedések: Városi/helyi buszok beszerzése A közlekedési láncok összekapcsolását segítő fejlesztések: Intermodális személyszállítási csomópontok kialakítása. A különböző utastájékoztató, forgalomirányító és egyéb közlekedési informatikai rendszerek összekapcsolása. Utazási láncok összekapcsolása, intermodális átszállókapcsolatok fejlesztése. A TEN-T hálózat részét nem képző, elővárosinak minősülő vasútvonalakon: szűk keresztmetszetek felszámolása, közlekedésbiztonság javítása, állomás-korszerűsítések, stb. A kivitelezési projektekhez kapcsolódó projektek előkészítése, a korábbi fejlesztések értékelése. A közösségi közlekedést népszerűsítő kampányok. A fenti projektek megvalósításának nyomon követését célzó intézményi fejlesztések, kompetencia-bevonási lehetőségek. A KözOP városi-elővárosi prioritásba sorolható KMR-en kívüli szakaszolt projektjei.

9 Indikatív projektlista (1969/2014 Korm. Határozat 3. melléklet)
2015. január 1. után indítani tervezett projektek: Helyi személyszállítás gördülőállomány fejlesztése Elővárosi állomások, megállóhelyek fejlesztése és felújítása Szeged – Hódmezővásáhely városi-elővárosi tram-train rendszer megvalósítása Szeged – Hódmezővásárhely – Békéscsaba – Gyula szűk keresztmetszet kiváltás és villamosítás Debrecen – Nyíradony korszerűsítés Nyíradony – Mátészalka korszerűsítés Debreceni intermodális személyszállítási központ létrehozása GYSEV közlekedésbiztonság javítási program II.b. ütem A személyszállítási közszolgáltatások hatékonyabb ellátását célzó integrált utas-tájékoztatási, jegyértékesítési és forgalomirányítási rendszerek fejlesztése Megyei jogú városok vasútállomásai intermodális átszállókapcsolatainak fejlesztése és P+R parkolók kialakítása megyeszékhelyek vasúti elővárosi körzetében I. ütem Debrecen – Nyírábrány korszerűsítés Mezőzombor – Sátoraljaújhely szűk keresztmetszet kiváltás és villamosítás Szeged – Makó vasúti elővárosi közlekedés fejlesztése, vegyesforgalmú Tisza-híd építésével Szombathely – Kőszeg korszerűsítés Budapest-Keleti pályaudvar épület-felújítás Budapest-Nyugati pályaudvar épület-felújítás

10 Elővárosi állomások, megállóhelyek 12 mrd Ft
Budapest Keleti és Nyugati pu mrd Ft Budapest HÉV vonalak 27 mrd Ft Budapest Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér kötöttpályás kapcsolata 45 mrd Ft Mezőzombor-Sátor-aljaújhely 16,5 mrd Ft MÁV híd-rekonstrukció I. ütem, INKA, közl.bizt. II, alállomások 8,1+4,6+18,1+10,0 mrd Ft MÁV 200 és 300 férőhelyes motorvonatok 38,2+137,0 mrd Ft Miskolc-Nyíregyháza 63 mrd Ft Hatvan-Miskolc 56 mrd Ft Hungária krt-Rákos-palota-Veresegyház-Vác 51,8+55,5 mrd Ft Debrecen-Nyíradony-Máté-szalka 13,2+18,0 mrd Ft GYSEV motor-vonatok 18,5 mrd Ft Rákosrendező-Eszter-gom 11,6 mrd Ft Nagyút-Mezőkeresztes-Mezőnyárád 14,5+10,8 mrd Ft Rákos-Hatvan 124,5 mrd Ft Debrecen IMCS 35 mrd Ft Sopron-Szombat-hely-Szentgotthárd ETCS2 10 mrd Ft Biatorbágy-Tata, Kelenföld-Hegyeshalom ETCS2 125 mrd Ft Püspökladány-Debrecen, Szajoltól ETCS2 70,1 mrd Ft Debrecen-Nyírábrány 12 mrd Ft Keleti-Kőbánya-felső 10,2 mrd Ft Szombathely-Kő-szeg 2,4 mrd Ft Szombathely állomás 29,9 mrd Ft Székesfehérvár-Veszprém, Bobától ETCS2 84 mrd Ft Székesfehérvár állomás 23 mrd Ft Déli Duna híd 35 mrd Ft Püspökladány-Bihar-keresztes 15 mrd Ft Szolnok állomás 40,7 mrd Ft Lepsény-Szántód-Kőröshegy 14,6 mrd Ft Kelenföld-Százhalombatta-Pusztaszabolcs mrd Ft KÖKI-Lajos-mizse-Kecskemét 26,8 mrd Ft Gyoma-Békéscsaba bizt.ber, Békéscsaba állomás, Ferencváros-Lökősháza ETCS2 12,1 mrd Ft Zalaszentiván-Nagy-kanizsa 9 mrd Ft Szántód-Kőröshegy-Balatonszentgyörgy 60,8 mrd Ft Pusztaszabolcs-Dombóvár 70 mrd Ft Szeged-Békéscsaba-Gyula 28 mrd Ft Békéscsba-Lőkösháza 49,9 mrd Ft Szeged-Hódmezővásárhely tram-train 17,8 mrd Ft Dombóvár-Kaposvár-Gyékényes 70 mrd Ft Szeged-Makó, Tisza híd 15,5 mrd Ft GSM-R II. ütem 43,6 mrd Ft Integrált utas-tájékoztatás, jegyértékesítés és forgalomirányítás 10 mrd Ft Megyei jogú városok intermodális átszállókapcsolatai; P+R parkolók 42 mrd Ft Budapest villamos és trolibusz I. ütem 25,5 mrd Ft Forrás: 1696/2014 (XI.26.) Kormányhatározat alapján becsült nettó összköltséggel (5,0 mrd Ft alatti szakaszolt projektek nélkül), február 4.

11 IKOP Támogathatóság kezdete: 2014. január 1.
Támogathatóság vége: december 31. Felhívások megjelenése: május-június Konzultáció lehetősége a támogatás igénylő és az irányító hatóság között (272/2014. (XI.5.) Korm. rendelet 56.§ (5)) Lehetséges kedvezményezettek (pl.): NIF, MÁV, NVP, GYSEV, a személyszállítási közszolgáltatást megrendelői (pl. önkormányzatok, helyi közösségi közlekedési közszolgáltatást ellátó cégek, illetve előbbiek esetleges jogutódai)

12 IKOP 3. Prioritás kiválasztási vezérelvei Kivitelezési projektek esetén
a as EU támogatások ex-ante feltételét jelentő NKS legalább közepes társadalmi hasznosságú projektjei közé tartozzon. kiemelt hasznosságú > nagy hasznosságú > közepes hasznosságú. Azonos beavatkozási kategórián belül: a közlekedési stratégia társadalmi és üzemeltetői hasznosság (utasszám, menetidő megtakarítás, bevételnövelés), ill. a megvalósíthatósági tényezői (környezeti, hatósági kockázat, fajlagos beruházási költség) A városi közlekedési projektek szerepeljenek az adott település fenntartható városi mobilitási tervében (SUMP), a buszbeszerzések megfelelő koncepció keretében történhetnek (pl. korlátozott mobilitású emberek mozgásának megkönnyítése egy adott zónában, útvonalon). A 2014-es ország-specifikus ajánlásokra tekintettel az önkormányzatok a településük helyi közösségi közlekedését kiszolgáló városi buszok, villamosok stb. teljes életciklus alatti működtetési ráfordításait kizárólag saját költségvetésükből fedezzék. teljesítsék az Európai Bizottság által megkövetelt „kidolgozott projektcsatorna” feltételeket. A kiválasztás során különös hangsúlyt kap a projekt pénzügyi életképességének igazolása, azaz a megvalósult beruházás működtetési finanszírozhatóságának bemutatása.

13 KIDOLGOZOTT projektcsatorna
Az előkészítési folyamat akár 5-8 évig is tarthat (projektötlet  MT  engedélyezési terv  kiviteli terv) Szigorodó EU-s támogatási szabályok ra Az EU csak jól előkészített közlekedésfejlesztéseket enged felvenni az IKOP projektlistájára Az Európai Bizottság kidolgozott projektcsatorna feltételei, melyeket a közlekedésfejlesztéseknek az operatív program projektlistájára kerüléshez teljesíteniük kell: Megvalósíthatósági tanulmány elkészült. Pozitív társadalmi-gazdasági költség-haszon elemzés, a későbbi üzemeltetés finanszírozhatóságának és EU pénzügyi hozzájárulás szükségességének bizonyítása. Környezeti hatásvizsgálat és egyéb értékelések (pl. az élőhely és víz keretirányelvek) befejeződtek vagy legalább eléggé előrehaladottak (pl. a köz- és egyéb hatóságokkal az egyeztetések lezárultak). A state aid kérdéseket tisztázták. Részletes megvalósítási ütemezés áll rendelkezésre. (pl. terület-kisajátítás). Az OP Monitoring Bizottságának lesz lehetősége a kritériumokat teljesítő fejlesztések felvételére a projektlistára

14 Fontos! Realitás (beruházási költség – lakosság / használók aránya)
Ütemezés – műszaki tartalom – üzemeltetés 272/2014. (XI.5.) Kormány rendelet alapján tervezés-kivitelezés csak egyben lehetséges Szolgáltatási szint emelése elvárt (arányos fenntartási költségekkel) „Egy helyen legyen minden” Átszállási idő minimalizálása Kiszolgálási létesítmények bevonhatóak Költségszintek növekedése csak indokolt esetben fogadható el Szereplők közötti hatékony együttműködés

15 Eddig megISMErt igények
? Eddig megISMErt igények Nincs információ Ismert Területi igényekből ismert MJV fejlesztés ERFA

16 Fenntartható Városi mobilitási terv
SUMP: Sustainable Urban Mobility Plan Forrásfelhasználás feltétele TOP-ból finanszírozható az elkészítése Útmutató: s/BUMP_Guidelines_HU.pdf   Példák, segédanyagok:

17 Fenntartható városi mobilitási terv készítés lépései
Mérföldkő: Végső hatásvizsgálat elkészítése Motiváció: szeretnénk a városunk lakóinak közlekedési lehetőségeit és életminőségét javítani Mérföldkő: Jóváhagyott terv Fenntartható városi mobilitási terv készítés lépései Mérföldkő: Problémák és lehetőségek elemzésének összegzése Mérföldkő: Azonosított intézkedések

18 Példák Örebro (Svédország) Odense (Dánia) Koprivnica (Horvátország)
Vitoria-Gasteiz (Spanyolország) Cambridgeshire (Nagy-Britannia) Lund (Svédország) Helsinki, Turku (Finnország) Varsó (Lengyelország) Parma (Olaszország)

19 Gazdaságfejlesztési és Innovációs Operatív Program (GINOP)
Kormány döntése alapján a as EU források 60%-át a gazdaság- és területfejlesztésre kell fordítani Vidékfejlesztési Program (VP) Terület- és Településfejlesztési Operatív Program (TOP) Európai Hálózat-finanszírozási Eszköz (CEF) Integrált Közlekedésfejlesztési Operatív Program (IKOP) Gazdaságfejlesztési és Innovációs Operatív Program (GINOP) Versenyképes Közép-Magyarország Operatív Prog. (VEKOP) MAHOP Európai Területi Együttműködés(ETE) Végrehajtás OP (VOP) Környezeti és Energiahatékonysági Operatív Program (KEHOP) Emberi Erőforrás Fejlesztési Operatív Program (EFOP)

20 IMCS és KAPCSOLÓDÓ PROJEKTEK
Gyakorlati Példák TOP 3. prioritás: Alacsony széndioxid kibocsátású gazdaságra való áttérés kiemelten a városi területeken Célkitűzés: Fenntartható közösségi mobilitás elősegítése Vonal rekonstrukció, ETCS, GSM-R SUMP-TOP Közlekedési informatikai rendszerek összekapcsolása Napelemes tető : KEHOP (perontető, állomásépület, stb.) Járműbeszerzés új infrastruktúrához Bicikliút Kapcsolódó utak B+R Járdák P+R Utastájékoztató rendszerek IMCS és KAPCSOLÓDÓ PROJEKTEK

21 Köszönöm megtisztelő figyelmüket!
Tar Sándorné, osztályvezető Nemzeti Fejlesztési Minisztérium KÖZOP Helyettes Államtitkárság Közúti és Kötöttpályás Projektek Főosztály

22 Egyes vonatkozó dokumentumok elérhetősége
EU 2011-es közlekedéspolitikai fehér könyv: 1486/2014. (VIII.28.) Kormányhatározattal elfogadott Nemzeti Közlekedési Infrastruktúra-fejlesztési Stratégia: Integrált Közlekedésfejlesztési Operatív Program: Útmutató: Fenntartható városi mobilitási tervek kidolgozása és végrehajtása:


Letölteni ppt "Magyar Civinet 4. Szakmai nap"

Hasonló előadás


Google Hirdetések