Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
KiadtaBrigitta Ilona Nagyné Megváltozta több, mint 7 éve
1
A Háztartások pénzügyeire és fogyasztására vonatkozó európai felvétel (Miből élünk?)
KSH,
2
Tartalom Háttér HFCS felvétel bemutatása
A felvétel végrehajtása Magyarországon A kikérdezésről számokban
3
Stiglitz jelentés Bizottság a Gazdasági Teljesítmény és a Társadalmi Fejlődés Mérésére (Joseph Stiglitzet, Amartya Sent , Jean Paul Fitoussit). A Bizottság célja az volt, hogy felmérjék a GDP, mint a gazdasági teljesítmény és a társadalmi fejlődés jelzőjének korlátait, megvizsgálják, milyen további információkra lehet szükség ahhoz, hogy a társadalmi fejlődést jobban kifejező indikátorok készüljenek; alternatív mérési módszerek megvalósíthatóságát elemezzék. 2008 februárjában Nicholas Sarkozy, a Francia Köztársaság elnöke, elégedetlen lévén a gazdaságról és a társadalomról szóló statisztikai információk jelenlegi állásával.
4
Ajánlások 1. ajánlás: Az anyagi jólét értékelésekor a termelés helyett inkább a jövedelem és a fogyasztás kerüljön előtérbe. 2. ajánlás: A háztartások nézőpontjának hangsúlyozása. 3. ajánlás: A jövedelmet és a fogyasztást a vagyonnal együtt kell vizsgálni. 4. ajánlás: Nagyobb hangsúlyt kell fektetni a jövedelem, a fogyasztás és a vagyon eloszlására. Jövedelem, a fogyasztás és a vagyon (ICW) három fő dimenzió, amelyek meghatározzák az emberek gazdasági jólétet és a társadalomban meglévő egyenlőtlenségek. ICW eloszlása kulcselem ahhoz, hogy megértsék a döntéshozók a növekedés és makrogazdasági folyamatok dinamikája egyenlőtlenségek, illetve a gazdasági reformok társadalmi hatását, Háromlábú szék sohasem billeg Áramlás-állomány Társadalomstatisztika modernizációja (HFCS) – HFCS végrehajtása, HBS, SILC, HFCS lehetőségek kiaknázása Vision2020 – felhasználói igények, döntéshozókkal való együttműködés, Európai statisztika minősége, új adatforrások Bécsi memorandum
5
A „Miből élünk?” felvétel bemutatása
Az Európai Központi Bank koordinálja Cél: az Európai Unió országaiban harmonizált adatok gyűjtése a háztartások pénzügyeire, gazdálkodására vonatkozóan Az eurót használó országokban a felvétel 3 évente ismétlődik. Első hullám: 2010 végén 2011 eleje Második hullám: 2014 Magyarország önkéntes alapon csatlakozott a második hullámhoz
6
Az adatgyűjtés módjai az első hullámban
10 országban (BE, DE, GR, ES, FR, LU, AT, PT, SI, SK ) 100%-ban CAPI, azaz számítógéppel támogatott személyes interjú A face-to-face interjúk átlagos hossza perc 1 kérdezőre jutó háztartások száma átlagosan 85 A terepmunka időtartama átlagosan 6,4 hónap 5 országban többcsatornás adatgyűjtés Ciprus: 88% PAPI + 12% CAPI Olaszország: 85% CAPI + 15% PAPI Málta: 81% CAPI + 19% PAPI Hollandia: 100% CAWI Finnország: 97% CATI + 3% CAPI 15 euró-övezeti ország: (BE, CY, DE, GR, ES, FR, IT, LU, MT, NL, AT, PT, SI, SK, FI) háztartás A nemzeti központi bankok koordinálása mellett Egységes kérdőív alkalmazása Adatfeldolgozás harmonizált módszertan alapján 6
7
Válaszadói együttműködés az első hullámban
Átlagos megvalósulás: 42,7% Legmagasabb Legkisebb Finnország (70%) Németország (19%) Franciaország (69%) Luxemburg (20%) Portugália (64%) Belgium (22%) 7
8
A felvétel Magyarországon
A Magyar Nemzeti Bankkal közösen a KSH hajtotta végre. A felvétel október 20. és december 7. között zajlott Minta: cím, 167 településen 8
9
A válaszadás módjai interjú VAGY Internetes önkitöltés VAGY
Kérdezővel személyes laptopos interjú VAGY Internetes önkitöltés VAGY Okostelefon, tablet - önkitöltés A kérdezők felkészítése, motiválása Kb. 300 kérdező (29%-uk új kérdező) Alapos felkészítés, oktatás: Részletes kérdezői útmutató áttanulmányozása Önellenőrző kérdések, szakmai teszt, gyakorló kérdőívek Tantermi oktatás Motiváló díjazás, a laptopos és internetes kérdőívért megegyező bérezés A felvétel első két hetében az összes cím felkeresése „Köszönőkártya” a válaszadásért A háztartások az alábbi Internetes tájékoztatót kapták Angol nyelvű internetes kérdőív IS Rövidebb kitöltési idő, mint a CAPI-nél (5 hét) 9
10
A válaszadók tájékoztatása, bizalomépítés
A felvételt megelőző médiakampány 13 sajtótájékoztató (régiónként 2-2 megyeszékhely + Bp.) Kb. 40 televíziós és rádiós interjú Kb. 140 nyomtatott és internetes sajtómegjelenés Sajtóközlemények kiadása Felkérőlevél magyar és angol nyelven A mintában szereplő települések jegyzőinek tájékoztatása CAPI:1000 Ft-os Erzsébet-utalvány háztartásonként CAWI: 10 db iPad mini táblagép kisorsolása (Nyertesek: 5 Bp.,1-1 Abda, Besenyszög, Csömör, Sárbogárd, Szeged) 10
11
Kapcsolat a válaszadókkal a felvétel időtartama alatt
Honlap (mibolelunk.ksh.hu) cím: Zöldszám A KSH területi osztályai 11
12
A kérdőív általános jellemzői
Az Európai Központi Bank egységes kérdőíve Hazai specifikumok figyelembevétele az adaptációnál 208 kérdés 53 kötelező 155 nem kötelező (nem tudja, nem válaszol válaszlehetőség) Kétnyelvű internetes program: magyar, angol Magyarországi kitöltési lehetőségek CAPI (Számítógéppel támogatott személyes interjú) CAWI (Internetes önkitöltés)
13
A kérdőív felépítése 13
14
CAPI megvalósulás megyénként
A laptopos válaszadás aránya országosan: 68,6% A felvétel országos megvalósulása: 34,6% Meghi kódok: 21, 22, 23, 24, 25, 50, 32, 35, 43 14
15
CAWI megvalósulás megyénként
Az Internetes kitöltés aránya országosan: 31,4% 15
16
Internetes megvalósulási arány településenként
17
A felvételről számokban
10 megbeszélés az MNB-s kollégákkal; 50 belső egyeztetés a KSH főosztályai között; 3 külföldi meeting (EKB); 1 kétnapos megbeszélés (Dobogókő); 13 sajtótájékoztató; 50 sajtószereplés, illetve cikk; 18 ezer felkeresett háztartás; Közel 100 érkezett (18-an kitöltésre jelentkeztek); 100 telefonos érdeklődés a zöld számra; 6233 darab megvalósult kérdőív (1955 netes).
18
Köszönöm a megtisztelő figyelmet!
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.