Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
KiadtaLídia Nemesné Megváltozta több, mint 8 éve
1
Konfliktuskezelő, egyéni megküzdő-képesség fejlesztése Az előítélet
2
Sztereotipizálás: egy embercsoport bizonyos jellemvonásainak vagy motívumainak általánosítása a csoportba tartozó bármely egyénnek hasonló jellemvonásokat tulajdonítunk, attól függetlenül, hogy a csoport tagjai valójában mennyire különböznek egymástól. Pl: –kínai >>>>> jó karatés –német >>>>>> precíz –olasz >>>>>> kiabálós –finn >>>>>> nagy ivó TÁMOP-3.1.4-12/2-2012-0236 Innovatív iskolafejlesztés a Tokaji Ferenc Gimnázium, Szakközépiskola és Kollégiumában
3
A sztereotípiák nagy része nem annyira tapasztalatokon, sokkal inkább szóbeszéden és a tömegkommunikációs eszközök által közölt elképzeléseken alapul Leggyakoribb: népcsoportokkal, embertípusokkal kapcsolatos. A sztereotípiák gyakran járnak együtt ELŐÍTÉLETES VISELKEDÉSSEL. TÁMOP-3.1.4-12/2-2012-0236 Innovatív iskolafejlesztés a Tokaji Ferenc Gimnázium, Szakközépiskola és Kollégiumában
4
sztereotípiák Stigma A legsúlyosabb leminősítés. ókorban: rabszolgák, középkorban: krisztusi sebek újkorban negatív értelmezés: nem kívánatosak megjelölése Látható stigmák: fogyatékosság, testi hibák Nem látható: AIDS, hajléktalan, börtönviselt Nem lehet tőle szabadulni Címke Az első benyomás alapján „elkönyvelés” Néha a címke és a tulajdonság fedi egymást: aki lop, az tolvaj Néha rárakódik valakire a címke, de nem igaz (ez a pletyka, rágalom) A kiosztott címke idővel kiváltja az érintettből a viselkedést. Pl: rossz kisgyerek Bűnbak Eredete: bibliai időkből A bűnbakképzés kivetítés, melynek során saját feszültségeinktől, hibáinktól úgy szabadulunk meg, hogy másokon kérjük számon. A tekintélyelvű nevelési stílus kedvez a bűnbak-képzésnek. Történelem során egész népeket neveztek ki bűnbaknak – kollektív bűnösség TÁMOP-3.1.4-12/2-2012-0236 Innovatív iskolafejlesztés a Tokaji Ferenc Gimnázium, Szakközépiskola és Kollégiumában
5
Előítélet
6
AZ ELŐÍTÉLET A múltbeli tapasztalatok alapján különböző nézetek, megfontolások eluralkodását jelenti, konkrét tény és meggyőződés nélkül. Az előítélet olyan pozitív, vagy negatív beállítódás, amely mereven ragaszkodik vélt igazságaihoz. A negatív előítéletek gyakoribbak TÁMOP-3.1.4-12/2-2012-0236 Innovatív iskolafejlesztés a Tokaji Ferenc Gimnázium, Szakközépiskola és Kollégiumában
7
erkölcsi művészi politikai társadalmi nemzeti vallási gasztronómiai Előítélet
8
TÁMOP-3.1.4-12/2-2012-0236 Innovatív iskolafejlesztés a Tokaji Ferenc Gimnázium, Szakközépiskola és Kollégiumában Szóbeli elutasítás diszkrimináció Személyi bántalmazás megsemmisítés Előítélet fokozatai
9
Az előítéletek mérséklésének lehetőségeimérsé Törvényelv révén: ahol törvény tiltja az előítéletes megnyilvánulásokat, ott csökkennek az előítéletek. Érintkezés révén : a másik ember megismerése segíthet az előítéletek megszűntetésében. De ez csak egyenlő pozíciók alapján lehet. Csak így van esélye annak, hogy jobban megismerik egymást, és akkor jobban meg is tudják érteni egymást és csökken köztük a feszültség. Kölcsönös függés: ahol az egyénnek szüksége van másokra és a többieknek szüksége van rá ahhoz, hogy a célt elérjék. TÁMOP-3.1.4-12/2-2012-0236 Innovatív iskolafejlesztés a Tokaji Ferenc Gimnázium, Szakközépiskola és Kollégiumában
10
KÖSZÖNÖM A FIGYELMET!
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.