Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
KiadtaMáté Mezei Megváltozta több, mint 8 éve
1
A turizmus rendszere – környezete – kölcsönhatásai Prof. Dr. Piskóti István Marketing Intézet -marketing A turizmus rendszere 2. 1A turizmus-rendszere 2
2
2
3
3 A turizmus rendszere és környezete Társadalmi környezet Kulturális környezet Politikai környezet Természeti környezet Gazdasági környezet Technológiai környezet Kereslet: - Motiváció - Jövedelem - Szabadidő utazás Marketing (értékesítés, kommunikációs) Közvetítő szektor Kínálat: -Vonzerő -Szállás, Étkezés -Közlekedés, Egyéb infrastruktúra -Szórakozási lehetőségek -Kultúra, Vendégszeretet -Biztonság, Higiéné -Turisztikai szervezet -árak -marketing Lengyel Márton alapján
4
Utazási (döntési) folyamat Igény (pihenés, kikapcsolódás…) Szándék (motiváció …) Keresés – értékelés (ajánlatok, keresése, marketing …. Döntés (termékválasztás) Utazás Üdülés a desztinációban Visszautazás Emlékek (élmény, fotók, video A turizmus-rendszere 24 -marketing
5
Motiváció A turizmus-rendszere 25 FIZIOLÓGIA Üdülés – egészségturizmus - gasztroturizmus BIZTONSÁG Utazási döntés – kockázatok minimalizálása FIZIOLÓGIA Barátok, rokonok, ismerősök meglátogatása MEGBECSÜLÉS Incentív, üzleti, konferencia-turizmus KOGNITÍV Kulturális és örökségturizmus ESZTÉTIKA Gasztro-film-foto ÖN kaland -marketing
6
6 1. 3. 2. 4. -marketing
7
Utazást gátló tényezők Anyagi, Egészségügyi állapot (fogyatékosság…) Mentális okok (félelem, fóbiák) Családi kötöttségek (ápolás… Egzisztenciális félelem (munkahely elvesztése Nem szeret utazni A turizmus-rendszere 27 -marketing
8
Szabadidő Munka kontra szabadidő Szabadság növekedése Ünnepek Szabadidőipar kialakulása A turizmus-rendszere 28 -marketing
9
Jövedelem Diszkrecionális jövedelem Üdülési csekk – SZÉP kártya A turizmus-rendszere 29 -marketing
10
A turizmus-rendszere 210 5. -marketing
11
A turizmus típusai Iránya Származási hely Utazás célja Attrakció jellege Hatás jellege – tömeg-alternatív (minőségi) 11A turizmus-rendszere 2
12
12 Tömegturizmus A turisták nagy létszáma – turisztikai termékek tömegtermeléssel. A tömegturisztikai termékek kevésbé különböztethetőek meg egymástól. (pl. tengerpart) Növekszik az elköltött összeg. Bizonyos piacokon néhány vállalat domináns helyzetben. (Neckermann, Disney, stb.) Jellemző árérzékenység a közeli úti célok vagy a 4S (sun, sea, sand, sex) úti célok előnyben. Kialakulnak a turizmus negatív hatásai. (környezet, kultúra kommercializálódása)
13
A turizmus-rendszere 213 8. 7. 6.
14
A turizmus-rendszere 114 Turizmus és környezete kapcsolata Kemény turizmus –Másokkal nem törődő –Támadó, –Agresszív, –Gyors-indulatos –Nagyléptékű fejlődés –Ellenőrizhetetlen –Szabályozatlan –Maximális –Mértéktelen –Rövidtávú –Részérdek –Külső ellenőrzés –Legkisebb ellenállás –Szektor alapú –Ár-tudatos –Mennyiségi növekedés Szelíd turizmus –Figyelmesség másokkal szemben –Védekező –Óvatos –Lassú-megfontolt –Kis előrelépések –Ellenőrzött –Szabályozott –Optimális –Mérsékelt –Hosszú távú –Általános érdek –Független elhatározás –Legnagyobb ellenállás –Teljesség alapú –Érték-tudatos –Minőségi fejlődés -marketing (Jost Krippendorf alapján)
15
A turizmus-rendszere 215 A turisztikai szektor Termelők Magánszektor által támogatott szolgáltatások Szolgáltatások Biztosítás, pénzügy, Marketing Sajtó, Közlekedés Út, vasút, Légi, tengeri, Attrakciók Történelmi, Témapark, … Vendéglátás Étterem, büfé. Bár … Szállás Szálloda, Motel, Kemping … Állami szektor által támogatott szolgáltatások Hivatalok, Info-irodák, Szabályozás, Speciális turisztikai termék-kombinációk Üdülések, szervezett túrák, kirándulások, üzlet Túraszervezők Utazási ügynökök Turisták Holloway alapján -marketing
16
A turizmus-rendszere 216 10. 9.
17
A turizmus rendszere 217 A turizmus és a gazdaság Legösszetettebb iparág, komplex, Kiegészítő termékek és szolgáltatások. Láthatatlan export. Szezonalitás. Magas ár és jövedelemrugalmasság. Foglalkozatási és befektetési folyamatok. Katalizátor, multiplikációs hatások. -marketing
18
A turizmus rendszere 218 A turizmus, mint gazdasági rendszer Turista (szabadidős és üzleti) Turisztikai szolgáltatások Kormányzat Kiegészítő szolgáltatások, háttéripar Foglalkoztatottak Adók és díjak Kormányzati szolgált. Adók és díjak foglalkoztatás Személyes jövedelem Személyes jövedelem foglalkoztatás vásárlások befektetések Adók-díjak, vásárlások Kormányzati szolgáltatások díj -marketing
19
A turizmus rendszere 219 Sematikus költési struktúra - jövedelmek Turista kiadásaiTurisztikai szolgáltatások, jövedelmek Végső haszonélvezők Szállás Vendéglátás Közlekedés Ruházat Ajándéktárgy Fotóeszköz Személyi szolgáltatás Szervezett program …. Bérek, jövedelmek Borravaló Adók/díjak Jutalékok Licencdíjak Adminisztráció Tanácsadók díja Nyersanyagok Marketing Beszerzés Közüzemi költségek Biztosítás Osztalék Bérletek … Kiskereskedelmi egység Központi költségvetés Alkalmazottak Éttermek Zöldség-gyümölcs term. Vállalkozók Kirakat-lakberendezők Benzinkutak Orvosok Halászok Szakácsok Banki alkalmazottak … -marketing
20
A turizmus rendszere 220 Utazási vásárlási szokásai (megkérdezettek %-a) Vásárlások utazás előttNémetekOsztrákokSvájciak Nyári ruházat474037 Napszemüveg, napolaj394148 Fürdőruha gyógyszerek293528 Gyógyszerek273132 Élelmiszerek221519 Útikönyv192030 Bőrönd191821 Szerviz161412 Vásárlások utazás alatt Étkezés625461 Emléktárgy454846 Amit otthon felejt323125 Szervezett kirándulás282524 Múzeumok,252224 Élelmiszer23 34 Szeszes italok202831 Dohány192614 Ruházat192728 Parfüm131514 Helyi iparművészet141516 -marketing
21
A turizmus rendszere 221 Szállodában éjszakázó turisták költési struktúrája Szállásdíj100 Ft. Vendéglátás47 Ft. Vegyes iparcikk47 Ft. Ruházati cikkek27 Ft. Szolgáltatások20 Ft. Élelmiszer-vásárlás16 Ft. Közlekedés8 Ft. Egészségügyi és kozmetikai cikkek2 Ft. Egyéb3 Ft. -marketing
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.