Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
KiadtaBertalan Kerekes Megváltozta több, mint 8 éve
1
Új információszerzési szokások az egészségügyben Felmérés az orvosi könyvtárak használóinak szokásairól dr. Kührner Éva Ph.D. Informatio Medicata 2007. szeptember 25-26.
2
Változások a könyvtárak háza táján Oktatási rendszer átalakult Továbbképzési kötelezettség Tudományos minősítés rendszere átalakult Szakirodalmi információs igény megnőtt Könyvtár a tudásalapú társadalom alapintézménye Számítástechnika térhódítása Nyomtatott helyett elektronikus info.források Dokumentumtár helyett – szolgáltató könyvtár Új használói igények, szokások
3
Szakkönyvtárak helyzete 2004-es adatok alapján: Hazai könyvtárak 20 %-a szakkönyvtár Állomány 43 %-a szakkönyvtárban van Szakkönyvtárak: országos 2% - felsőoktatási 31 % - munkahelyi 67 % A munkahelyi könyvtárak a kórházi könyvtárak is, ahol az összes szakkönyvtár: állomány 44 %-a látogatók 33 %-a Milyen igények vannak a könyvtárakkal szemben?
4
Könyvtárhasználati vizsgálatok a szakirodalomban Könyvtárhasználati szokások Olvasási szokások Igényvizsgálatok Ízlésvizsgálatok Közművelődési-, iskolai könyvtárakban végzett vizsgálatok (Kamarás I., Vidra Szabó F., Gereben F., Nagy A. stb.) MANCI alapján Keresés: „Kt.használati szokások” „Igénykutatás” ( 10 %-a szakkt.) Orvosi könyvtárról: Jósa András Kórház (1989) Zala megyei Kórház (1998) Megyei kórházak könyvtárai (1999)
5
Miért kell vizsgálni a használói szokásokat? Reális kép a használókról, használatról Ki, mikor, miért, hogyan szerez információt Új szolgáltatások bevezetése vélemény új szolgáltatásról előtte, utána Segítség a könyvtári minőségi munkához A szakma felé jobb PR szakkönyvtárak tevékenysége alulreprezentált
6
Az információszerzési szokások az orvosi szakkönyvtárakban a 2004-2007 évek vizsgálatainak tükrében
7
1. Vizsgálat 2004. Jósa András kórház (kérdőív) Indíték: könyvtárhasználati szokások felmérése szolgáltatások minőségének javítása érdekében Eredmény: –Informálódási nyomás (munka, tanulás, pontszerzés) –Időhiány (alkalomszerű olvasás) –Források (Internet, könyvtár, rendezvény) (folyóirat, könyv, Internet, CD) –Könyvtár: ismeret/dokumentumszerzés, pihenés helye Könyvtárra, könyvtárosra szükség van az elektronikus információk mellett is
8
2. Vizsgálat 2006. Jósa András kórház (kérdőív) Indíték: Elektronikus folyóirat adatbázis beszerzésének előkészítése Eredmény: –Irodalmazás helye, otthon, munkahely –Eszköze: Internet, folyóirat –Lehetőség adott az Internet használatához –Képesek, szeretnének váltani –De! ragaszkodnak a megszokott lapjukhoz Adatbázis beszerzése
9
3. Vizsgálat 2007. Megyei kórházak könyvtárai Indíték: új információszerzés szokások Módszere: kérdőív Visszaérkezési arány: 50 % Megkérdezettek köre: könyvtárhasználók –Orvos 67 %, eü.szakd 37%, hallgató 2%, egyéb 8% –Kor: 1/3-1/3 a kezdők, középkorúak és 50 fölöttiek –Nemek aránya: 50-50 %
10
Irodalomhasználat helye, ideje Hely: otthon: 49 %, munkahely: 36 %, egyéb hely (pl. könyvtár): 15 % Mikor: munkaidő 21 %, otthon 64 %, ügylet 15 % Gyakoriság: naponta: 22 %, hetente 41 %, havonta:19 %, ritkábban: 18 %
11
Forráshasználat Szívesen használ-e E-dokumentumot? –Igen: 49%, nem: 6 %, vegyes használat: 45 % Ragaszkodik-e megszokott folyóiratához? –Igen: 49 %, nem 6 %, tud váltani: 45 %
12
Adatbázis ismeret Milyen adatbázist használ? Ingyenes 76 % Előfizetéses 24 % Példák: Ingyenes: PML, Pubmed/Medline, Medscape, Ovid, Weborvos, általános keresők, folyóiratok, intézeti honlapok Előfizetéses: PML, Uptodate, Pharmindex, Medline, Siences Direct, folyóiratok, általános keresők Tanulság: Fogalmi keveredés pl. kereső – honlap – adatbázis stb. Szabad hozzáférés - előfizetéses Intézményi előfizetések miatt a használók fejében félreértések alakulnak ki
13
Keresések sikeressége Sok a keresések során a kudarc Magas a könyvtáros igénybevételi arány
14
Elégedettség Internetes információk minősége: –Színvonalas: 37 %, selejt között nívós is: 41 %, sok a nem szakembereknek szóló 16 %, tudománytalan 6 % Adatbázisok folyóirat kínálata: –Elég: 59 %, kevés 25, olvasott nincs 12 %, egyéb 4 % Példák: „a jó lapok előfizetése drága” „előfizetés hiányában nem fér hozzá” „összefoglalókat olvas a Medline-ból” „PML van, de attól jobb az Ovid, Sciences Direct”
15
Összegzés Munkaterhelés – Otthoni irodalomhasználat Hetente Terjed az elektronikus források használata Vegyes használat (e-dok. nyomtatott) A megszokott lap elektronikus használata Zavar a fejekben: Ingyenes – előfizetéses adatbázisok Alapfogalmak Keresési rutintalanság vagy adatbázis hiányosság? Keresések sikertelensége Könyvtáros igénybevétele Az e-információk korában is igény van könyvtárra, könyvtárosra, legfeljebb másként!
16
Köszönöm a figyelmet és a kollégák segítőkészségét!
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.