Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
KiadtaOttó Fazekas Megváltozta több, mint 8 éve
1
A lapról olvasási készség vizsgálata a zeneművészeti szakoktatásban Benedekfi István SZTE Zeneművészeti Kar SZTE Neveléstudományi Doktori Iskola DZK 2016.
2
Tematika Elméleti háttér –A kottaolvasás összetevői –A zenei műveltség modelljei –A prima vista játékmód Vizsgálati eredmények –Önbevallásos kérdőív amerikai diákoknál –Összehasonlító vizsgálat magyar és amerikai diákok között a szolfézs attitűdre vonatkozóan –Szemmozgást követő vizsgálatok eredményei További kutatások –EEG – s vizsgálatok lehetőségei
3
Elméleti háttér/I. A kottaolvasás összetevői A zenei szintaxis ismerete (szolfézs, zeneelmélet tantárgy) Bernstein, 1981, Rubinstein, 1950, Shockley, 2001) A belső hallás képessége (Wollner & Halfpenny, 2003) Lapról-olvasás gyakorlata (Walker, 1972) Zenei stílusok ismerete Éneklési készség Improvizációs készség, zenei memória, (Lehmann & Ericsson, 1996) Hangszereseknél technikai felkészültség, motoros készségek: ujjak önállósága, szem-kéz koordináció, karsúly (Bernstein, 1981, Enoch, 1996)
4
Elméleti háttér/II. A zenei műveltség modelljei A zenei írás és olvasás a zenetanulás és zeneoktatás központjában áll A Kodály- koncepció hierarchikus modellje Erősné zenei alapképesség modellje Turmezeyné háromdimenziós modellje
5
Elméleti háttér/II. A Kodály- koncepció hierarchikus ábrázolása
6
Elméleti háttér/II. Erősné zenei alapműveltség modellje HallásKözlésOlvasásÍrás Melódia Dallamhallás Dallam közlés Dallam olvasás Dallam írás Harmónia Hangzathallás Hangzat közlés Hangzat olvasás Hangzat írás Ritmus Ritmushallás Ritmus közlés Ritmus olvasás Ritmus írás Hangszín Hangszínhallás Hangszín közlés Ritmus olvasás Ritmus írás Dinamika DinamikahallásDinamika közlés Dinamika olvasás Dinamika olvasás
7
Elméleti háttér/II. Turmezeyné háromdimenziós modellje
8
Elméleti háttér/III. A prima vista játékmód (Péter, 2010) Reprodukció Projekció Transzformáció: olvasat zenei kifejezés ObszervációProjekció Vertikális folyamat (madártávlat, pl. térkép figyelése) Lineáris folyamat Formai, szerkezeti egységekPár ütem látható csak előre Következtetések levonásaKivitelezés Felkészülés az előadásraÉrtékelés (pl. ismétlés lehetősége
9
Elméleti háttér/III. A prima vista játékmód (Péter, 2010) Vizuális észlelés két típusa: perspektivikus és horizontális ellentétek kialakulása Tapasztalás Tudatosság –Benne lenni valamiben, ugyanakkor tapasztaltan rálátni, egyidejűleg szinte képtelenség
10
1. évf. 2. évf. 3. évf. 4. évf. 5. évf. Post grad. ∑ Férfi 24323519 Nő 67355531 N8116781050 Vizsgálati eredmények/I. Önbevallásos kérdőív amerikai diákoknál Testing: March 2014 Ball State University, School of Music, Indiana US Sample: Online kérdőív 15 kérdés / 72 item – háttérkérdések 29 kérdés / 116 item – kottaolvasási képesség (4 point Likert Scale) Cronbach’s Alpha: 0. 792
11
Vizsgálati eredmények/I. Önbevallásos kérdőív amerikai diákoknál Hangszer (%) Vonós 21 Fafúvó 17 Réz úvós 11 Piano Organ ViolinViolaCelloGuitar Record er Flute Oboe/ Basson ClarinPercus Tromp Tromb Corn Tuba 31+21191 443/ 4234+22 +3 Énekes: 25%
12
Zenekar típus (%) SzimfonikusRézfúvósNépzenePop/rockEgyik sem 385-1245 Vizsgálati eredmények/I. Önbevallásos kérdőív amerikai diákoknál
13
1. Kérdések a zenei jelrendszer/ szimbólumok/ formák ismeretével kapcsolatban Gyorsan tudok kottát olvasni A tempót a kotta nehézsége szerint váltogatom Gyakran elakadok olvasás közben Lassan, de biztosan olvasok kottát MeanSDMeanSDMeanSDMeanSD 2.800.833.000.772.300.812.900.54 A zenei szimb. ism. F-kulcsban olvas C-kulcsban olvas Zenei formák szerk. ism. MeanSDMeanSDMeanSDMeanSD 3.60.643.100.973.060.823.140.78 2. Kérdések a kottaolvasás tempójával kapcsolatban Vizsgálati eredmények/I. Önbevallásos kérdőív amerikai diákoknál
14
Belső hallás képességeKoncentráció Tudok korrigálni belső hallásommal Követem a zenét Hosszan tudok koncentrálni Rövid ideig tudok koncentrállni MeanStd. DevMeanStd.DevMeanStd.DevMeanStd.Dev 3.040.6992.940.7402.690.7422.920.534 A teljes kottát átnézem a játék előtt Átnézem a különleges elenségeket Többször átolvasom a nehézségeket Az ellentmondásos részeket többször elolvasom MeanStd.Dev.MeanStd. DevMeanStd.Dev.MeanStd.Dev. 2.460.8382.610.7313.280.5733.140.606 3. Kérdések a kottaolvasási stratégiákkal kapcsolatban 4. Vizsgálati eredmények/I. Önbevallásos kérdőív amerikai diákoknál
15
Jó kottaolvasónak tartom magam Fontos számomra, hogy jó kottaolvasóvá váljak MeanSDMeanSD 3.000.753.660.51 Vizsgálati eredmények/I. Önbevallásos kérdőív amerikai diákoknál
16
5432Nem tanul Szolfézs56%8%0% 36% Zeneelmélet44%28%6%3%22% Hangszer56%8%0% 36% TantárgyÁtlag Szolfézs4.52 Zeneelmélet4.49 Főtárgy4.74 Vizsgálati eredmények/I. Önbevallásos kérdőív amerikai diákoknál
17
Szolfézs jegy & hangszeres jegy : 0.779** Kottaolvasás sebessége & C-kulcsban olvasás 0. 449** Zeneszerzői képesség & F-kulcsban olv. 0.418 ** A kottaolvasás tempója & kamarazenélés szeretete 0.495 ** Kottaolvasás tempója & zeneelemzői képesség 0.344 * Kootaolvasás tempója & zeneszerzői képesség 0.321 * Vizsgálati eredmények/I. Önbevallásos kérdőív amerikai diákoknál
18
Vizsgálati eredmények/II. Összehasonlító vizsgálat magyar és amerikai diákok között a szolfézs attitűdre vonatkozóan
19
US N=50HUN N=64LeveneT-test (2-tailed) meanSDmeanSDFptp Tudok F- kulcsban olvasni 3.100.973.510.679.7020.002-2.6010.011 C- kulcsba 3.060.812.750.972.7810.0981.7630.081 Rövid távú konc. 2.920.533.300.7414.64 0 0.000-3.0140.003 Belső hallás 2.940.743.200.812.9230.090-1.7230.088 Vizsgálati eredmények/II. Összehasonlító vizsgálat magyar és amerikai diákok között a szolfézs attitűdre vonatkozóan
20
Gyorsan olvasok Jól olvasok Hosszútávon konc. Tudok elemezni Kottolv.strat. Onli. Könyvtár Szeretem az össz.ze C-kulcsban tudok Alapvető szimbólu Szeretem a kamaraz Fontos h jó kott Tudok F-kulcsban Zenei könyvtár Gyorsan olvasok Jól olvasok Hosszútávon konc. Tudok elemezni Kottolv.strat. Onli. Könyvtár Szeretem az össz.ze C-kulcsban tudok Alapvető szimbólu Szeretem a kamaraz Fontos h jó kott Tudok F-kulcsban Zenei könyvtár Vizsgálati eredmények/II. Összehasonlító vizsgálat magyar és amerikai diákok között a szolfézs attitűdre vonatkozóan
21
Eye-voice span – Eye-hand span 5-7 hang (Sloboda, 1984) Korreláció a ritmus olvasás készsége és a zenei előadó képesség között (Drake, 1968) Korreláció a kotta és ritmusolvasás készségei között (Elliott, 1982) Korreláció a kottaolvasás és a zenei memória között correlations (Hutton, 1953, Luce, 1965) A hallgatók leginkább az egyes lekottázott hangok közötti távolságra koncentrálnak, nem a hangjegyekre, tehát a hangköztávolságok ismerete alapvető (Goolsby,1994 Rayner, 1978). Vizsgálati eredmények/III. A szemmozgást követő vizsgálatok eredményei
22
További kutatások EEG-s vizsgálatok lehetőségei –Szegedi Kutatócsoport által kifejlesztett hordozható szerkezet –Számszerű adatok kinyerése a koncentráció és relaxáció fázisainak mértékéről –Kismintás mérés a zongoristák között –Mérőeszköz: egy saját „fejlesztésű” kompozíció, amely alkalmas a lapról játék képességének értékelésére
23
Köszönöm a figyelmet! benedekfi.istvan@gmail.com
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.