Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

A valóságig és tovább. A kubizmus Picasso Braque Gris Léger Delaunay Metzinger Duchamp Laurens Lipchitz González Duchamp- Villon Archipenko Gaudier- Brzeska.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "A valóságig és tovább. A kubizmus Picasso Braque Gris Léger Delaunay Metzinger Duchamp Laurens Lipchitz González Duchamp- Villon Archipenko Gaudier- Brzeska."— Előadás másolata:

1 A valóságig és tovább

2 A kubizmus Picasso Braque Gris Léger Delaunay Metzinger Duchamp Laurens Lipchitz González Duchamp- Villon Archipenko Gaudier- Brzeska Epstein Picasso : Hegedű, 1912

3 Az avantgarde stílusok – az „izmusok”- indulása 1900 1940-ig tartanak 1905 1911 1905 1907- 9 1910-12 1912-14 1912-13 1914-től : posztkubizmus Orfikus kubizmus Szintetikus kubizmus Analitikus kubizmus Néger korszak Kubizmus: Fauvizmus Der blaue Reiter Die Brücke Expresszionizmus: szín forma

4 Cézanne hatása A forma autonómiájához, önmagában való értékeléséhez ad előképet. A dolgokat meg kell fosztani pillanatnyi esetlegességüktől, valójában a természetben „ minden a gömb, a kúp és a henger szerint formálódik” Cézanne

5 Az afrikai szobrászat hatása A néger szobrok alakítása „ ésszerű „ /Picasso/, szellemi törvényeknek engedelmeskednek, nem a látszatnak. A formák legegyszerűbb és legkifejezőbb alakját mutatják fel. Királyfej, bronz, Benin

6 Mi lehet a közös vonás Cézanne festészetében és az afrikai szobrokban? Különbözőségeik ellenére közös vonásuk : A forma szigora A szemlélet objektivitása Mindkettőnél a „hogyan?”-ra figyelünk fel, nem a „mit?”-re

7 Néger korszak v. 1907-9 Cézanne-i korszak Analitikus kubizmus Szintetikus kubizmus 1910-12 1912-14 A KUBIZMUS KORSZAKAI:

8 Picasso : Avignoni kisasszonyok, 1907 Az illuzionista tér helyett egy, a kép síkjához alkalmazkodó „tér” alakult ki, mert A figuráknak nincs súlyuk A távol-közel nem szétválasztható Mivel a figurák még nincsenek széttörve,nem kubista „még” Minden egy együttes pozitív- negatív ritmust alkot, egységes relief a „háttér” előtt Ha nincs illuzionista tér, a forma hátrafelé lévő részeit a látott részek mellé kell helyezni, a testet mintegy síkban kiterítve,egy alakban egyesítve az összes „nézetét”. A formák geometrizálódnak

9 Pablo Ruiz Picasso 1881, Malaga – 1973, Antibes Maria Picasso Lopez és DonJosé Ruiz Blascó első gyermeke Barcelona – élénk művészeti élet 1900,1901 –az első párizsi utak:témái a mulatók, az utca. 1901 és 1904 között hosszan Párizsban : ez a „kék korszak” ideje 1904-ben lesz a végleges letelepedés Párizsban

10 A kék korszak 1901-4 Elmaradnak a lokál -jelenetek, tisztaságra vágyik, a valódi vesztesek, áldozatok körét festi: koldusok, betegek, agyondolgozott asszonyok, őrültek,stb. A rajzzal is,a színnel is szegényembereit eszményi szférába emeli, stílusa messze nem naturális, hanem komponált,nyújtott, az alakok léte allegórikus értelmű. Szegény emberek a parton, 1903

11 Öreg gitáros

12 A rózsaszín korszak 1905 1904-től derűsebb szín csatlakozik a kékhez : a rózsaszín.A képek szereplői is változnak : a cirkusz figurái lesznek. Az érzelmi töltés azonban ugyanaz marad –szeretet, tisztaságvágy-,s a harlekin is Picasso magányos énjének megfelelője. Ez sem realitás, az artisták a prózai lét fölé emelkednek, végül nyugalomba, klasszikus harmóniába oldódnak a jelenetek.

13 1906-tól : a forma realitása a természet realitása helyett Picasso érzelemmentesebb, új formákat kutató, munkamódszerében drámaian módosító lesz. Ez a Néger korszak 1907-9 ideje

14 1906-tól : a forma realitása a természet realitása helyett Picasso érzelemmentesebb, új formákat kutató, munkamódszerében drámaian módosító lesz. Ez a Néger korszak 1907-9 Női fej,1907

15

16 Estaque-i viadukt, 1907 1908-ban az Őszi Szalon kiállítási zsűrijében Matisse „kis kockák / cubes / konstrukciói „ megjegyzéssel utasította el Braque e képeit.

17 Georges Braque 1882, Argenteuil -1963, Párizs 1907-től keres új utakat és kapcsolódik így Picassóhoz Képeiről eltűnik a perspektíva, helyette felüllátásos, összefoglaló kompozíció Egyenetlen ecsetvonások „darabok” Pohár tálcán, 1909-10

18 Braque : Nagy akt, 1908Picasso

19 Analitikus kubizmus 1910-12 A képtárgyak elveszítik zárt formáikat,felbomlanak Elemi részeik geometrikus idomokká íródnak át Ezek az eredeti kapcsolódási rendtől eltérő csoportokba rendeződnek vissza Braque : Gyertyák és kártyák,1909 telén

20 Braque 1911-es képei

21 Picasso analitikus kubista képei Mandolinos nő,1910 tavasza A gitáros

22 Kahnweiler portréja,1910

23 Szintetikus kubizmus 1912-14 Expresszív,gyakorlatias képalkotás Anyagszeretet

24 Kollázsok készítése Braque : Palack, újság,pipa és pohár, 1913 Braque : Pohár, carafe és újság,1914

25 Braque: 1914 Picasso : Gitár

26 Picasso:Abszintes pohár, 1914 Talált tárgyakból = objects trouvées További kubista festők

27 Juan Gris Üvegek és kések, 1911 Reggeli,1915

28 Fernand Léger 1909-es Nő vörösben és kékben,1914 A kis reggeli,1919

29 Metzinger

30 1920 – Picasso klasszicista korszakának kezdete : modern szellemben újraértelmezi az ókori görög, római stílusokat,hatalmas, szoborszerű,statikus, időtlen, melankolikus alakokká. 1923 – „Bohóc” sorozat neoklasszicista módon,eleganciával

31 1928-tól a szürrealizmus kap egyre növekvő szerepet munkáiban, így egyre mélyebb értelmezések, kettős jelentések születnek. Metszően élénk színek, helyükről kimozdított testrészek jellemzik. 1930 – Ló, Minotaurusz, mitológiai alakok, síró nők a témái.Két utolsó utazása Spanyolországban. Minotaurusz és alvó nő,1933

32 Guernica : baszk kisváros, a köztársaságpárti ellenállás központja. 1937. április 26-án lebombázza a Luftwaffe. Picasso átélte a bombázást. A festmény 3,5 x 8,7 m-es Guernica, 1937

33 bikaharcember

34 Síró nő,1937 Dora Maar,1938

35 Bika, 1943 Baguin és kicsinye, 1951

36

37 Női lámpa, 1955 Faunarc, 1955 Picador, 1955 Arc körökkel, 1969

38

39

40 Robert Delaunay

41

42 A kubizmus szobrászata 1912-től A Section d’ Or /=aranymetszés/ csoport : Picabia Archipenko Jacques Villon Raymond Duchamp-Villon Marcel Duchamp A vortisták : Henri Gaudier-Brzeska Jacob Epstein Raymond Duchamp-Villon: A nagy ló,1914

43 Marcel Duchamp Lépcsőn lemenő akt, 1911

44 Henri Laurens

45 Lipchitz Hagar,1971

46 Julio González

47 Raymond Duchamp-Villon

48 Archipenko

49 Gaudier-Brzeska

50 Jacob Epstein

51 Az avantgarde stílusok – az „izmusok”- az I. Világháború ig : 19001900 1905- 19051911-14 1905-10 1907- 9 1910-12 1912-14 1912-13 1914-től : posztkubizmus 1936-ig Orfikus kubizmus Szintetikus kubizmus, Section d’Or Analitikus kubizmus Néger korszakKubizmus: Fauvizmus Der blaue Reiter Die Brücke Expresszionizmus szín forma 1919-ig 1910-14 Vorticizmus Londonban A kubizmust az I. világháború megakasztja


Letölteni ppt "A valóságig és tovább. A kubizmus Picasso Braque Gris Léger Delaunay Metzinger Duchamp Laurens Lipchitz González Duchamp- Villon Archipenko Gaudier- Brzeska."

Hasonló előadás


Google Hirdetések