Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

A tudástranszferek rendszerei és a járműipar Dr. Smahó Melinda A járműipar gazdasági hatása a Közép- és Nyugat-dunántúli régiók fejlődésére Alprojekt-záró.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "A tudástranszferek rendszerei és a járműipar Dr. Smahó Melinda A járműipar gazdasági hatása a Közép- és Nyugat-dunántúli régiók fejlődésére Alprojekt-záró."— Előadás másolata:

1 A tudástranszferek rendszerei és a járműipar Dr. Smahó Melinda A járműipar gazdasági hatása a Közép- és Nyugat-dunántúli régiók fejlődésére Alprojekt-záró konferencia 2012. május 4.

2 A járműipar gazdasági hatása a Közép- és Nyugat-dunántúli régiók fejlődésére Győr, 2012. 05. 04. 2 2121 A tudás szerepe az autóipari termelési paradigmákban Forrás: Henriksen–Rolstadås, 2010, alapján saját szerkesztés SzempontokParadigmák TerületKritériumok Kézműves termelés Tömegtermelés Toyota módszer /karcsú termelés Alkalmazkodó (adaptív) termelés Üzleti modell Megjelenése, kezdete 1850-es évek1910-es évek1980-as évek2000-res évek Innová ciók Műszaki lehetőségek Elektromosság, szerszámgépek Mozgó futószalag.Modularizált termékek. Információs technológia. TudásViselkedés Gyakorlat- orientált Központosított döntéshozás, utasítások alapján való tanulás Decentralizált döntéshozatal. Folyamatos fejlődés, javítás. Tapasztalati tanulás Decentralizált döntéshozatal. Tudás azonnali alkalmazása. Tudás klasztere- sedése Közel a fogyasz- tókhoz és a mes- teremberekhez Nagy egységek, klaszteresedés nem szükségszerű Közel a fogyasztókhoz és a beszállítókhoz/ hálózatokhoz Területileg kevésbé „ragadós”, IKT elősegíti a tudástranszfert Autógyártók és beszáll. közötti tudás- áramlás* nem jellemzőakadályozottelvárt, ösztönzött kötelező, szükséges (elő)feltétel

3 A járműipar gazdasági hatása a Közép- és Nyugat-dunántúli régiók fejlődésére Győr, 2012. 05. 04. 3 2121 Az autóipar kutatás-fejlesztési és innovációs sajátosságai Forrás: Kremlicka et al. 2011 Modularizáció Termék életciklus rövidülése Low Cost – High Tech

4 A járműipar gazdasági hatása a Közép- és Nyugat-dunántúli régiók fejlődésére Győr, 2012. 05. 04. 4 2121 A járműipari értéklánc szerkezete Forrás: The Automotive Sector in CEE…, 2007, 9.

5 A járműipar gazdasági hatása a Közép- és Nyugat-dunántúli régiók fejlődésére Győr, 2012. 05. 04. 5 2121 A beszállítói kompetenciák piramisa Forrás: Gelei–Venter–Gémesi 2011, 186–190. o. alapján saját szerkesztés

6 A járműipar gazdasági hatása a Közép- és Nyugat-dunántúli régiók fejlődésére Győr, 2012. 05. 04. 6 2121 Globális értéklánc elmélet => centrum-periféria viszony újszerű értelmezése Megújítás (Upgrading) Termék megújítás Folyamat megújítás Értékláncon belüli (funkcionális) megújítás Értékláncok közötti megújítás Follow sourcing Kelet-Közép-Európa Tudásáramlás és nemzetközi munkamegosztás

7 A járműipar gazdasági hatása a Közép- és Nyugat-dunántúli régiók fejlődésére Győr, 2012. 05. 04. 7 2121 Járműipari (NACE 34) vállalatok száma Európa néhány országában Ország Vállalatok száma (db) Változás (%) (2007/1999) 1999200020022007 Németország2 3082 2832 5582 483107,6 Ausztria206193237307149,0 Csehország288341573491170,5 Lengyelország1 6461 1451 0701 32880,7 Szlovákia415376141343,9 Magyarország194202396409210,8 Szlovénia1241269610483,9 Románia218300352402184,4 Forrás: Eurostat, Structural Business Statistics

8 A járműipar gazdasági hatása a Közép- és Nyugat-dunántúli régiók fejlődésére Győr, 2012. 05. 04. 8 2121 GDP arányos K+F ráfordítások (2007) és járműgyártó vállalatok Forrás: 91 autó- ill. motorgyár 54 régióban Éles határvonal Németország és KKE országok között Németországi gyárak => 5 kivételével olyan régiók, ahol 1% fölötti a GDP arányos K+F ráfordítás

9 A járműipar gazdasági hatása a Közép- és Nyugat-dunántúli régiók fejlődésére Győr, 2012. 05. 04. 9 2121 GDP arányos K+F ráfordítások (2007) és járműgyártó vállalatok Forrás:

10 A járműipar gazdasági hatása a Közép- és Nyugat-dunántúli régiók fejlődésére Győr, 2012. 05. 04. 1010 2121 Európai járműgyártó vállalatok K+F beruházás szerinti rangsora (2010) Forrás: EU Investment Scoreboard 2011 adatai alapján saját szerkesztés. Rang (1000 európai cég) Vállalat neveOrszág K+F beruházás (millió EUR) Foglalkoz- tatottak száma (fő) Egy fogalk-ra jutó K+F beruházás (ezer EUR/fő) Rangsor (1 főre jutó K+F beruházás) 1VolkswagenNémetország6 258351 90717,87 3DaimlerNémetország4 852258 12018,86 7Robert BoschNémetország3 824276 41813,811 12BMWNémetország2 77394 44629,45 15Peugeot (PSA)Franciaország2 402198 22012,117 FiatOlaszország1 936196 7239,822 20RenaultFranciaország1 728124 74913,910 23ContinentalNémetország1 525142 69510,718 31PorscheNémetország924148 1996,231 45ZFNémetország62162 5589,921

11 A járműipar gazdasági hatása a Közép- és Nyugat-dunántúli régiók fejlődésére Győr, 2012. 05. 04. 1 2121 A járműipar (NACE 34) kutatás-fejlesztési jellemzői Kelet-Közép-Európa országaiban Forrás: Eurostat, Structural Business Statistics Ország Országon belüli K+F ráfordítások (millió EUR) K+F ráfordítások hozzáadott értékhez viszonyított aránya (%) 20022007 Változás (%) 20022007 Változás (különbség) Németország13 621,217 587,3129,124,824,0-0,8 Ausztria310,8323,9104,213,910,0-3,9 Csehország174,9289,8165,78,96,7-2,2 Lengyelországn.a.26,9n.a. 0,7n.a. Szlovákia0,73,0428,60,2 0,0 Magyarország16,854,1322,01,32,00,7 Szlovénia3,07,1236,72,01,9-0,1 Románia4,50,715,61,70,1-1,6

12 A járműipar gazdasági hatása a Közép- és Nyugat-dunántúli régiók fejlődésére Győr, 2012. 05. 04. 1212 2121 A járműipar (NACE 34) kutatás-fejlesztési jellemzői Kelet-Közép-Európa országaiban Forrás: Eurostat, Structural Business Statistics Ország K+F foglalkoztatottak száma (fő) K+F foglalkoztatottak összes foglalkoztatotton belüli aránya (%) 20022007 Változás (%) 20022007 Változás (különbség) Németország78 11183 1551068,99,80,9 Ausztria1 7752 0721176,36,1-0,2 Csehország2 5363 2521282,82,7-0,1 Lengyelországn.a.1 118-n.a.0,8n.a. Szlovákia11272640,60,2-0,4 Magyarország990876882,71,6-1,1 Szlovénia841331581,21,30,1 Románia1 4681 070732,11,7-0,4

13 A járműipar gazdasági hatása a Közép- és Nyugat-dunántúli régiók fejlődésére Győr, 2012. 05. 04. 1313 2121 Egy kutatás-fejlesztéssel foglalkozóra jutó ráfordítás (ezer EUR/fő) Ország Egy kutatás-fejlesztéssel foglalkozóra jutó ráfordítás (ezer EUR/fő) Változás (%) 20022007 Németország174,4211,5121,3 Ausztria175,1156,389,3 Csehország69,089,1129,2 Lengyelországn.a.24,1n.a. Szlovákia6,341,7666,7 Magyarország17,061,8363,9 Szlovénia35,753,4149,5 Románia3,10,721,3 Forrás: Eurostat, Structural Business Statistics adatai alapján saját számítás

14 A járműipar gazdasági hatása a Közép- és Nyugat-dunántúli régiók fejlődésére Győr, 2012. 05. 04. 1414 2121 Járműiparhoz kapcsolódó egyetemi karok Csehországban Forrás: Czechinvest 2009, 12.

15 A járműipar gazdasági hatása a Közép- és Nyugat-dunántúli régiók fejlődésére Győr, 2012. 05. 04. 1515 2121 Autóipari kutatás-fejlesztési kapacitások Kelet-Közép-Európa néhány országában (2010) KategóriaSzlovéniaSzlovákiaMagyarországRománia Tudományos és technológiai park1 Egyetemi központ6132 Kiválósági központ71 Technológiafejlesztő központ639136 Kutatóközpont/ kutatóintézet483 Mérnöki szolgáltatásokat nyújtó központ 8634 Tesztközpont12 Innovációs központ321 Összesen85362016 Forrás: ACSEE 2010, 15–16 alapján saját szerkesztés.

16 A járműipar gazdasági hatása a Közép- és Nyugat-dunántúli régiók fejlődésére Győr, 2012. 05. 04. 1616 2121 Jelentősebb autóipari vállalatok kutatás-fejlesztési egységei Kelet-Közép-Európa néhány országában Forrás: The Automotive Sector in CEE…, 2007, 26 OrszágBeruházók Lengyelország Delphi, Faurecia, TRW Automotive, Volvo, Remy Automotive, Valeo, Volkswagen Csehország Bosch, Mercedes-Benz, TRW Automotive, Valeo, Visteon, Ricardo Magyarország Audi, Bosch, Denso, Magna-Steyr, Visteon, Knorr-Bremse, Continental, Thyssen-Krupp Szlovákia PSA, Volkswagen, Johnson Controls, Visteon

17 A járműipar gazdasági hatása a Közép- és Nyugat-dunántúli régiók fejlődésére Győr, 2012. 05. 04. 1717 2121 Néhány KKE ország K+F kapacitásainak tulajdonos szerinti megoszlása (2010) Forrás:

18 A járműipar gazdasági hatása a Közép- és Nyugat-dunántúli régiók fejlődésére Győr, 2012. 05. 04. 1818 2121 A járműipari vállalatok K+F ráfordításainak nagysága és bruttó hozzáadott értékhez viszonyított aránya Magyarország régióiban, 2008 Forrás: A járműipar helyzete…, 2011, 33.

19 A járműipar gazdasági hatása a Közép- és Nyugat-dunántúli régiók fejlődésére Győr, 2012. 05. 04. 1919 2121 Összefoglalás Forrás: Éles határvonal Németország (Ausztria), és a KKE országok között Alkalmazott kutatás, kísérleti fejlesztés, rutin funkciók telepítése a KKE országokba Szelektív megújítási folyamatok, periferikus helyzet megmarad Erősödő verseny (BRIC), KKE pozícióinak megtartása => versenyképesség alapja a tudás, innováció

20 Nemzeti Fejlesztési Ügynökség www.ujszechenyiterv.gov.hu 06 40 638 638 Mobilitás és környezet Járműipari, energetikai és környezeti kutatások a Közép- és Nyugat-Dunántúli Régióban A projekt a Magyar Állam és az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. TAMOP-4.2.1/B-09/1/KONV-2010-0003

21 Köszönöm megtisztelő figyelmüket! Dr. Smahó Melinda Egyetemi adjunktus Széchenyi István Egyetem Járműipari és Térgazdasági Kutatócsoport smahom@sze.hu


Letölteni ppt "A tudástranszferek rendszerei és a járműipar Dr. Smahó Melinda A járműipar gazdasági hatása a Közép- és Nyugat-dunántúli régiók fejlődésére Alprojekt-záró."

Hasonló előadás


Google Hirdetések