Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

A járműipar gazdasági jelentősége Lengyelországban Szabó Ildikó Nemzetközi gazdaság és gazdálkodás Msc.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "A járműipar gazdasági jelentősége Lengyelországban Szabó Ildikó Nemzetközi gazdaság és gazdálkodás Msc."— Előadás másolata:

1 A járműipar gazdasági jelentősége Lengyelországban Szabó Ildikó Nemzetközi gazdaság és gazdálkodás Msc

2  A lengyel autógyártás korai időszaka  A lengyel autóipar jelenlegi szereplői  Külföldi működő tőke beruházások jellemzői  Az autóipari beruházók legkedveltebb régiói  Telepítési tényezők a legkedveltebb régiókban  Autóipari foglalkoztatottság alakulása  Az autóipari termelés és a regionális GDP alakulása  A külkereskedelem jellemzői  Autóipari klaszterek és K+F tevékenységek

3  Közép-Európa legmeghatározóbb gazdasági ágazata az autóipar  Kiemelkedő Csehország, Magyarország, Lengyelország  Rendszerváltás után óriási átalakulás, így volt ez Lengyelország esetében is  Lengyelország az Európai Unió autóipari hálózatának erős részévé vált

4  Két hipotézist állítottam kutatásom során: ◦ A gépjárműiparnak nagy szerepe volt a rendszerváltás utáni gazdasági fellendülésben ◦ A német és cseh határ menti régiók vezetők az autóipari tőke befogadásában

5  FSO: ◦ Személyautó gyártó ◦ 1990-es évektől együttműködés a dél-koreai Daewoo- val ◦ Utolsó saját tervezésű modellt 2000-ben állították elő  FSM: ◦ Személyautó gyártó ◦ Kiskapacitású kocsik előállítása ◦ 1970-1990-es években olasz licencen alapult a gyártás ◦ 1990-től privatizáció, a FIAT kezébe került

6  Autosan: ◦ 1950-es évektől helyközi és távolsági buszok előállítása  JELCZ: ◦ Buszgyártás, katonai célú gépjárművek gyártása ◦ Korai modelleknél francia licencet használtak  FSC, FSR,STAR: ◦ Mezőgazdasági gépek, haszongépjárművek, katonai célú gépjárművek, teherautók készítése  1980: Termelési csúcs, 351 000 darabszám  1980-as évek végétől visszaesés, 1991-ben már csak 167 000 darabot bocsátottak ki  Privatizáció az 1990-es évek elejétől, radikális változások

7  FIAT Poland: ◦ Személyautó gyártó ◦ 1920-as évek óta van jelen az országban ◦ Polski Fiat nevű autó gyártása FIAT licence alatt ◦ 1992: első külföldi autóipari befektető ◦ FSM cég átvétele ◦ Anyavállalat Tychyben, 17 gyár, 6 joint venture ◦ FIAT 500, 600, Panda és Ford Ka gyártása  Volkswagen: ◦ 1993: első üzem megnyitása Poznanban ◦ Haszongépjárművek legnagyobb előállítója Lengyelországban ◦ Volkswagen Caddy, Caddy Maxi, Transporter gyártása

8  General Motors/Opel: ◦ Személyautó gyártó ◦ Székhelye Glivicében van ◦ Első beruházás 1998-ban ◦ 2007: egymilliomodik kocsi előállítása Lengyelországban  FSO-Daewoo: ◦ Személyautó gyártó ◦ Az FSO hazai vállalat együttműködési kötelezettsége a Daewooval, 1995-1996 óta ◦ Cél: a vállalat az EU platformexportőrévé váljon

9 Forrás: Saját szerkesztés, Malgorzata Jakubiak és Peter Kolesar: Car Industry in Slovakia című tanulmánya alapján A teljes gépkocsi kibocsátás 99 százalékát adják. Lengyelország Személyautó gyártók Fiat PolandTychy1992 Barna mezős beruházás VolkswagenPoznan1993Nincs adat Daewoo/ FSO Varsó1996 Barna mezős beruházás Opel/GMGliwice1998 Zöld mezős beruházás

10  Motor- és alkatrészgyártók: ◦ Volkswagen Motor Polska – Polkowice ◦ Toyota Motor Industries Poland – Jelcz- Laskowice, Walbrich ◦ Isuzu Motor Polska – Tychy ◦ FIAT-GM Powertrain – Bielsko-Biala  Egyéb autóipari beszállítók: Mahle Polska, Eaton Automative, Robert Bosch, TRW stb.  Összesen 645 vállalatot tartanak nyilván az országban!

11  Az FDI értéke a rendszerváltás időszaka utáni években még elenyésző, 1994-től emelkedik az értéke  Lengyelország a 13. legvonzóbb befektetési célpont  A befektetések 85%-a az Európai Unióból, azon belül Hollandiából, Németországból, Franciaországból, Luxemburgból, az integráción kívül pedig az Amerikai Egyesült Államokból érkezik  FDI 20%-a az ipari ágazatokba irányul

12 Forrás: Saját számítás, Polish Information and Foreign Investment Agency, Stelmaszczyk Pawel: Doing Business in Poland, 2008. alapján

13  Óriási belső piac – 38 millió fő  Alacsony munkabérek, az átlag órabér kevesebb mint 5 euró ( a leggazdagabb európai országokban 25-30 euró)  Jól képzett szakemberek jelenléte  Üzleti partnerek megléte  Regionális piacokhoz való hozzáférés  A társasági nyereségadó 19 százalék  Kormányzati támogatások Társasági nyereségadó alakulása Év199920002001200220032004 Adó %343028 2419 Forrás: Wisniewski Anna (IWE): The impact of Foreign Direct Investment on Regional Development in Poland, 2010.

14  Slaskie (Szilézia) ◦ Felső-Szilézia tradicionális ipari vidéke ◦ Lengyelország legjelentősebb autóipari régiója ◦ Legalább 81 üzem működik a régióban ◦ Gliwice és Tychy fogadja a legtöbb beruházást  Dolnoslaskie (Alsó-Szilézia) ◦ Fontos Wroclaw, Polkowice, Jelez ◦ Japán beruházók a régióban ◦ 46 üzem  Wielkopolskie ◦ Poznan ◦ Krotoszyn és Ostrów Wielkopolski  Malopolskie ◦ Grójec és Wyszkóv  Mazowieckie ◦ a főváros, Varsó és környéke ◦ Varsóban található a lengyel vonatkozású autóipari cégek legnagyobb koncentrációja

15 Forrás: Janusz Bulinski: The Automative Industry in Poland, 2010.

16  Különleges gazdasági övezetek: ◦ Adókedvezmények ◦ Telkek vétele versenyképes áron ◦ Térítésmentes segítségnyújtás a beruházási ügyintézés során  Infrastruktúra kiépültsége: ◦ Autópályák:  Jelenleg 6 autópálya van, de még egyik sem készült el  A4 és A2 autópálya a leghosszabb Forrás: Lengyel Köztársaság Nagykövetsége

17  Infrastruktúra kiépültsége: ◦ Vasúthálózat  Leginkább a déli részeken van sűrű hálózat  Leginkább Slaskie, Dolnoslaskie, Malopolskie, Swietokrzyskie régióban a legmegfelelőbb ◦ Repterek  11 nagyobb reptér van az országban  Legtöbbjük a hazai és az európai közlekedésben vesz részt Forrás: Polish Information and Foreign Investment Agency (2008): Poland’s Infrastructure

18 Forrás: Saját ábra, General Education Online alapján

19 Év20002005200720082009 Teljes munkaerő millió fő 17,417,216,917,117,3 Teljes foglalkoztatottság millió fő 14,614,115,315,8 Autóipari foglalkoztatottság ezer fő 96,5108,4135140165,6 Autóipari foglalkoztatottság az ipari foglalkoztatottak százalékában 3,1n.a. 4,54,6 Autóipari foglalkoztatottság a teljes foglalkoztatottság százalékában 0,660,770,880,891,04 Forrás: Saját számítás, Eurostat, UNCTAD, OECD adatok és Filip Skibinski (2010): Polish Automative Industry alapján

20 Forrás: Boleslaw Domanski, Robert Guzik, Krzysztof Gwosdz: The new spatial organization of automotive industry in Poland, 2006. Forrás: Saját ábra, UNIDO, Skibinski Filip (2010): Polish Automative Industry alapján

21 Cégméret (foglalkoztatot- tak számában) Lengyel tulajdonKülföldi tulajdonÖsszesen Cégek száma Foglalkoztatot -tak ezer fő Cégek száma Foglalkoztatot -tak ezer fő Cégek száma Foglalkoztatot- tak ezer fő 2000 és több12,81336,1561438,9 1000-199934,62228,12532,7 500-999128,14428,45636,6 250-499217,13612,95719,9 100-2498913,67111,416025,0 50-99755,3292,01047,3 10-491984,8290,82295,6 Összesen39946,2244120,6645166,1 Forrás: Domanski Boleslaw, Guzik Robert, Gwosdz Krzysztof (2006): The new spatial organization of automotive industry in Poland

22  Közép- és Kelet-Európa második legnagyobb gépjármű gyártója  2004-es EU-csatlakozás óta dinamikus növekedés (2008: 946 000 darab)  A legnagyobb kibocsátó a FIAT Poland  Az autóipari kibocsátás fokozódása az országos, és egyben a regionális GDP növekedéséhez is erőteljesen hozzájárul

23 RégióGDP 2001 millió euró GDP 2008 millió euró Hozzájárulás az országos GDP-hez 2001 % Hozzájárulás az országos GDP-hez 2008 % Növekedés 2001=100% Mazowieckie44 500,58777 827,32021,521,074,9 Malopolskie15 145,40226 888,0957,47,177,5 Slaskie28 593,94247 937,38513,213,567,6 Podlaskie5 205,9588 348,6202,302,560,4 Wielkopolskie19 737,36433 530,1329,29,369,9 Lubuskie4 941,5138 269,5442,3 67,3 Dolnoslaskie16 308,29229 359,7828,17,780,0 Opolskie4 817,6918 400,4132,3 74,4 Forrás: Eurostat adatok alapján saját számítás

24 Év20012002200320042005200620072008 Export értéke millió euró 46 53749 33853 83665 84777 56293 406105 893118 900 Autóipari export értéke, millió euró 3 5284 1575 6209 51711 42414 07616 00018 400 Autóipari export aránya a teljes exporthoz képest 7,5%8,4%10,%414,4%14,7%15%15,%115,5% Forrás: Saját számítás, Polish Information and Foreign Investment Agency: Bulinski Janusz (2009): Automative Industry in Poland és Krakow Headquarters (2008): Polish Market Monitor tanulmány alapján

25 Wielkopolska Autóipari Klaszter Alsó-Szilézia Autóipari Klaszter Szilézia Autóipari Klaszter Forrás: Polish Information and Foreign Investment Agency: The automotive sector in Poland, 2008.

26  K+F központok: ◦ Volkswagen Poznan: speciális célú járművek ◦ Dräxelmeier Jelenia Góra: kábelek és vezetékek ◦ Wabco Wroclawban: pneumatikus fékrendszerek ◦ Remy Automotive Wroclawban: generátorok ◦ Faurencia Grójecben: fékrendszerek ◦ Valeo Skawina: motorhűtő rendszerek ◦ Tenneco Gliwice és Rybni városában: kipufogó rendszerek  20 nagy műszaki egyetem az országban, emellett számos más kutatási központ, ipari park, technológiai intézet  Egyetemek és cégek közti együttműködés: ◦ A Sziléziai Műszaki Egyetem együttműködik a FIAT Polanddal ◦ A Poznani Műszaki Egyetem együttműködése Volkswagen Poznannal

27  Az ország kiváló gazdasági feltételekkel rendelkezik a külföldi befektetők számára  Első hipotézisemet elfogadom, az ipari ágazatok közül a gépjárműiparban történetek a legnagyobb befektetések, mely több ezer új munkahelyet eredményezett  A járműipar a teljes export 16%-át adja  A folyamatos fejlődés termelésnövekedéshez, exportnövekedéshez, és ezáltal GDP növekedéshez vezetett  Második hipotézisemet is elfogadom, tehát a tőke nagymértékben a német és cseh határ menti régiókat részesíti előnyben

28  ACEA, European Automobile Manufacturers Association: Country profiles – Poland, http://www.acea.be/index.php/country_profiles/detail/poland, Letöltés ideje: 2011. március 17. http://www.acea.be/index.php/country_profiles/detail/poland  ACEA, European Automobile Manufacturers Association (2007): Automotive Industry in the New EU Member States, Poland - Largest domestic market, 2. oldal, http://www.acea.be/images/uploads/files/20081104_Poland_country_profile.pdf, Letöltés ideje: 2011. március 20. http://www.acea.be/images/uploads/files/20081104_Poland_country_profile.pdf  ACEA, European Automobile Manufacturers Association (2008): The Automobile Industry Pocket Guide, 34. oldal, http://www.acea.be/images/uploads/files/20081003_Pocket_Guide.pdf, Letöltés ideje: 2011. április 20. http://www.acea.be/images/uploads/files/20081003_Pocket_Guide.pdf  Domanski Boleslaw, Guzik Robert, Gwosdz Krzysztof (2006): The new spatial organization of automotive industry in Poland, 1-4. oldal, 16. oldal  Europe Autoparts: Study on Business co-operation potential and opportunities in the sector of car components – Poland, 7. oldal, http://www.europeautoparts.com/images/pdf/Poland.pdf, Letöltés ideje: 2011. április 10. http://www.europeautoparts.com/images/pdf/Poland.pdf  Eurostat, http://appsso.eurostat.ec.europa.eu/nui/setupModifyTableLayout.do, Letöltés ideje: 2011. május 1.http://appsso.eurostat.ec.europa.eu/nui/setupModifyTableLayout.do  General Education Online alapján, http://www.findaschool.org/index.php?Country=Poland, Letöltés ideje: 2011. április 14.http://www.findaschool.org/index.php?Country=Poland  Jakubiak Malgorzata és Kolesar Peter: Car Industry in Slovakia, Recent Developments and Impact on Growth, 5. oldal  KPMG (2008): Automotive Momentum, Poland – a gateway to the European market, 1-2. oldal

29  KPMG (2006): Why Poland? Strengths and weaknesses of running a business in Poland, from the perspective of foreign investors, 15. oldal, www.paiz.gov.pl/files/?id_plik=7513, Letöltés ideje: 2011. március 9. www.paiz.gov.pl/files/?id_plik=7513  Krakow Headquarters (2008): Polish Market Monitor, 8. oldal  Lengyel Köztársaság Nagykövetsége, http://budapest.trade.gov.pl/hu/SSE/article/detail,1747,Kulonleges_Gazdasagi_Ovez etek_SSE.html, Letöltés ideje: 2011. április 14. http://budapest.trade.gov.pl/hu/SSE/article/detail,1747,Kulonleges_Gazdasagi_Ovez etek_SSE.html  Népszava (1995): Feljövőben az autóipar a visegrádi országokban, 10-11. oldal, 31. oldal  OECD, http://stats.oecd.org/Index.aspx, Letöltés ideje: 2011. április 12.http://stats.oecd.org/Index.aspx  Palilz (2008): The Automotive Sector in Poland, Frost & Sullvian and the Polish Information and Foreign Investment Agency, 9. oldal, 13. oldal, www.paiz.gov.pl/files/?id_plik=10513, Letöltés ideje: 2011. április 2. www.paiz.gov.pl/files/?id_plik=10513  Polish Information and Foreign Investment Agency (2009): Automotive Industry in Poland, 6. oldal, 13. oldal  Polish Information and Foreign Investment Agency, Janusz Bulinski (2010): The Automative Industry in Poland, 3-4. oldal, 8-9. oldal, 11. oldal, www.paiz.gov.pl/files/?id_plik=14305, Letöltés ideje: 2011. március 9. www.paiz.gov.pl/files/?id_plik=14305  Polish Information and Foreign Investor Agency: Labour Costs, http://www.paiz.gov.pl/poland_in_figures/labour_costs, Letöltés ideje: 2011. március 17. http://www.paiz.gov.pl/poland_in_figures/labour_costs  Polish Information and Foreign Investment Agency (2008): Poland’s Infrastructure, 4. oldal, 9. oldal  Polish Information and Foreign Investment Agency, Stelmaszczyk Pawel (2008): Doing Business in Poland, 4. oldal, 21. oldal

30  Polish Toledo, http://www.polishtoledo.com/, Letöltés ideje: 2011. március 29.http://www.polishtoledo.com/  UNCTAD, Inward and Outward foreign direct investment flows, annual, 1970-2010, http://unctadstat.unctad.org/TableViewer/tableView.aspx, Letöltés ideje: 2011. március 29. http://unctadstat.unctad.org/TableViewer/tableView.aspx  UNCTAD, Total labour force and agriculture labour force, annual, 1980-2020, http://unctadstat.unctad.org/TableViewer/tableView.aspx, Letöltés ideje: 2011. április 2. http://unctadstat.unctad.org/TableViewer/tableView.aspx  UNCTAD, World Investment Prospects Survey 2009-2011, http://www.unctad.org/en/docs/diaeia20098_en.pdf, 68. oldal, Letöltés ideje: 2011. március 20. http://www.unctad.org/en/docs/diaeia20098_en.pdf  UNIDO, Skibinski Filip (2010): Polish Automative Industry, Present and Future, 5-6. oldal, 17. oldal, https://www.unido.org/foresight/rwp/dokums_pres/automotive_industry_poland_265.pdf Letöltés ideje: 2011. április 3. https://www.unido.org/foresight/rwp/dokums_pres/automotive_industry_poland_265.pdf  Volkswagen Poznan honlapja, http://www.volkswagen- poznan.pl/wiadomosc_en?ph_main_content_start=show&ph_main_content_cmn_id=1218, Letöltés ideje: 2011. április 14.http://www.volkswagen- poznan.pl/wiadomosc_en?ph_main_content_start=show&ph_main_content_cmn_id=1218  Wisniewski Anna (IWE)(2010) The impact of Foreign Direct Investment on Regional Development in Poland, 10. oldal  Zschiedrich Harald/Gajda Agata (2007): Regional disparities in Central East Europe as a result of FDI and cluster buildings: Experience from Poland, 11. oldal, 10. oldal, http://opus4mig.kobv.de/opus4-htwtest/files/14/Konferenz_Wien_Artikel_2007.pdf, Letöltés ideje: 2011. március 22. http://opus4mig.kobv.de/opus4-htwtest/files/14/Konferenz_Wien_Artikel_2007.pdf

31 Köszönöm megtisztelő figyelmüket!


Letölteni ppt "A járműipar gazdasági jelentősége Lengyelországban Szabó Ildikó Nemzetközi gazdaság és gazdálkodás Msc."

Hasonló előadás


Google Hirdetések