Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
KiadtaErvin Papp Megváltozta több, mint 8 éve
1
Segítség a vállalkozásoknak
2
126 Takarékszövetkezet és 2 Bank, 1.689 kirendeltség/bankfiók Teljes, országos lefedettség, Széles körű helyi/vidéki szerepvállalás Gyors, rugalmas ügyfélkiszolgálás Nagyfokú likviditás Kizárólagosan magyar tulajdon Nincs nemzetközi kitettség Takarékszövetkezeti Integráció
3
Mérlegfőösszeg: 1.310,2 milliárd Ft 4,8%-os piaci részesedés Lakossági hitelek: 415.828,23 milliárd Ft 4,3%-os piaci részesedés Vállalati hitelek: 302.277,66 milliárd Ft 4,3%-os piaci részesedés Önkormányzati hitelek: 7.638,14 milliárd Ft 2,0%-os piaci részesedés Lakossági betétek: 897.740 milliárd Ft 16,8%os piaci részesedés Vállalati betétek: 128.411 milliárd Ft 4,1%-os piaci részesedés Önkormányzati betétek: 14.228 milliárd Ft 2,5%-os piaci részesedés Saját tőke: 95.271 milliárd Ft 4,0%-os piaci részesedés 2008.09.30-i adatok alapján Takarékszövetkezeti Integráció – Főbb mutatók
4
1. Lakossági ügyfelek 2. Vállalati ügyfelek 3. Önkormányzati ügyfelek 750.000 lakossági ügyfélszámla fő ügyfélkör: vidék 330.000 vállalati ügyfél fő ügyfélkör: kis- és középvállalkozások 712 önkormányzat fő ügyfélkör: kis és középméretű önkormányzatok Takarékszövetkezeti Integráció – Ügyfélkör Több, mint 1.000.000 ügyfél
5
Termékek és szolgáltatások Teljes körű banki szolgáltatások Számlavezetés (forintban és devizában,több féle számlacsomag,bankkártya) Megtakarítási lehetőségek (lekötött betétek, okiratos és számlás megtakarítások) Hiteltermékek (projekthitelek, forgóeszköz- és beruházási hitelek, támogatott hitelprogramok, víziközmű-hitelek, fogyasztási kölcsönök,) Elektronikus bank szolgáltatások (Internet-, mobil-, home-, E-banking szolgáltatások) Befektetési banki szolgáltatások (részvények, befektetési alapok, állampapírok, NYESZ) Egyéb szolgáltatások (biztosítás, lakáscélú megtakarítás) Vállalati ügyfelek Önkormányzatok Lakossági ügyfelek részére
6
GYÖNGYÖS-MÁTRA Takarékszövetkezet főbb mutatói 2008. december 31-én 20 kirendeltség Heves megyében Mérlegfőösszeg 14.474.843 EFt Saját tőke 870.815 EFt Betétállomány 12.856.094 EFt Betétek db száma 28.798 db Hitelállomány 6.420.833 EFt Hitelek db száma 6.369 db
7
Hitelállomány összetétele építési jellegű 1.122.960 EFt személyi jellegű 2.186.812 EFt vállalkozói 2.382.850 EFt önkormányzati 85.707 EFt faktor állomány 335.415 EFt záloghitelek 307.089 EFt
8
Vállalkozói hitelek 1.Folyószámla hitel 2.Rövidlejáratú forgóeszköz hitel 3.Jelzáloghitel 4.Fejlesztési célú beruházási hitel
9
1. Folyószámla hitel Piaci kamatozású, max. 12 hó futamidejű. Célja: folyamatosan biztosítsa a gazdasági folyamat nem kiszámítható pénzszükséglet kiegészítő forrásait. Szabad felhasználású. A hitelkeret összegét a takarékszövetkezet elsősorban a hiteligénylő pénzforgalma alapján határozza meg.
10
Támogatott számlahitel A Széchenyi Kártya 2 a mikro-, kis- és középvállalkozások részére kialakított, kedvezményes kamatozású, állami támogatásban részesített hitelkonstrukció, melynek célja, hogy a pályájuk kezdetén lévő, de legalább egy éve működő vállalkozások, egyéni vállalkozók egyszerűsített eljárással szabad felhasználású, likviditási problémákat kezelő hitelhez jussanak. A Széchenyi Kártya 2-höz kapcsolódó hitelkeret 500 ezer vagy 1 millió és 25 millió Ft között egymillió forintonként emelkedő összegű lehet, amely azonnal felhasználható, és a visszatörlesztett összeg újra meg újra használatba vehető. A folyószámla hitelkeretet a Takarékszövetkezet biztosítja a vállalkozások számára, segítve így őket szakmai, üzleti céljaik megvalósításában.
11
A hitelkeret megnyitásával egy időben a vállalkozások, vállalkozók egy nemzetközileg is elfogadott MasterCard Standard típusú bankkártyát kapnak, mellyel egyszerűen, gyorsan, bárhol és bármikor igénybe vehetik a részükre megnyitott hitelkeretet fizetés, bankkártyás vásárlás, vagy készpénz felvétel céljára, anélkül, hogy ezen fizetési tranzakciók miatt külön el kellene fáradniuk a számlájukat vezető takarékszövetkezeti fiókba. A Széchenyi Kártya 2-höz kapcsolódó pénzforgalmi bankszámláról átutalások kezdeményezhetők, illetve a vállalkozás részére befolyó összegek is jóváírásra kerülnek.
12
VOSZ pontok 2007. április 1-jétől a Vállalkozók és Munkáltatók Országos Szövetsége (VOSZ), a Magyar Takarékszövetkezeti Bank Zrt., valamint az Országos Takarékszövetkezeti Szövetség által kötött Együttműködési Megállapodás alapján ún. Takarékszövetkezeti VOSZ Pontok alakultak. 65 Takarékszövetkezet 124 VOSZ Pontjának elsődleges feladata a Széchenyi Kártya hitel vállalkozók/vállalkozások általi igénylésének helyben történő befogadásával kapcsolatos ügyintézése, továbbá a magyarországi vállalkozások támogatása, érdekeik képviselete, versenyképességük, piaci stabilitásuk megteremtése érdekében, eredményeik javításában. A VOSZ Pontokon a vállalkozások kezdeményezhetik VOSZ tagságuk létesítését, tájékoztatást kaphatnak a VOSZ honlapon szereplő, hazai, illetve külföldi üzleti ajánlatokról, pályázati lehetőségekről.
13
2. Rövidlejáratú, forgóeszköz hitel Az eseti hitel forgóeszköz beszerzésre, a vevő-szállítóállomány eltérő futamidejéből adódó - kivételes esetekben középtávú - likviditási hiteligényének kielégítésére szolgál. A forgóeszköz (eseti) hitel futamideje nem haladhatja meg a 12 hónapot. Egyes kivételes, indokolt esetekben középtávú forgóeszköz (eseti) hitelt is nyújt a Takarékszövetkezet, amelynek futamideje maximum 60 hónap lehet. A törlesztés történhet egy összegben a futamidő végén, illetőleg havonta, negyedévente (vagy ettől eltérő időpontokban is) résztörlesztések formájában. Kamata piaci kamatozású.
14
3. Jelzálog hitel A Takarékszövetkezet vállalkozások részére ingatlan jelzálogjog és opciós jog fedezete mellett éven belüli és éven túli hitelt nyújt. A felajánlott ingatlanfedezet hitelbiztosítéki értékétől függően nyújtható a hitel. Futamideje lakár 120 hónap. Fedezetként az alábbi ingatlanok fogadhatóak el: Beépítetlen ingatlanok –Építésre kész ingatlan –Lakáscélú –Ipari, kereskedelmi célú beépítésre Beépített ingatlanok –Családi ház / Saját tulajdonú lakás –Két- és többlakásos családi ház Vegyes hasznosítású, ipari és mezőgazdasági épületek –Szálloda, panzió –Kereskedelmi egység, üzlet, műhely –Iroda Fedezetként az ingatlan-nyilvántartásban külön helyrajzi számon nyilvántartott, tehermentes ingatlan fogadható be.
15
4. A fejlesztési célú hitel elsősorban az alábbi célokra vehető igénybe beruházások megvalósítása (beruházási hitel), - a beruházással összefüggő új, vagy a korábbiaknál nagyobb volumenű tevékenység, folytatásához szükséges tartós forgóeszköz- feltöltés finanszírozása (fejlesztési hitel), A takarékszövetkezet újonnan induló beruházások finanszírozását vállalja. Lehet piaci kamatozású vagy támogatott konstrukció. A piaci kamatozású futamideje max. 180 hónap.
16
Támogatott, a GYÖNGYÖS-MÁTRA Takarékszövetkezetnél igényelhető támogatott konstrukciók Új Magyarország Vállalkozásfejlesztési Hitelprogram Új Magyarország Vidékfejlesztési Program
17
Új Magyarország Vállalkozásfejlesztési Hitelprogram Hitelprogram keretösszege: 310 milliárd forint Hitel célja Hitel típusa Éven túli lejáratú beruházási hitel. Hitelfelvevők köre o Egyéni vállalkozás, o Gazdasági társaság, o Szövetkezet, o európai részvénytársaság formában működnek.
18
Hitel összege: 5-3000 millió forint. Hitel pénzneme HUF Hiteldíjak o Kamat3 havi EURIBOR + legfeljebb 4%/év o Kezelési költségNem kerül felszámításra. o Folyósítási jutalékLegfeljebb egyszeri 1%, amely az első folyósításkor kerül felszámításra. o Módosítási díjA finanszírozó hitelintézet aktuális kondíciós listája szerint. o Projektvizsgálati díjEgyszeri díjként, a finanszírozó hitelintézet aktuális kondíciós listája szerint kerül felszámításra. o Rendelkezésre tartási jutalék0,25%/év. o Előtörlesztési díjA finanszírozó hitelintézet aktuális kondíciós listája szerint.
19
A LEADER program előző szakasza, az „AVOP Leader+” 2007-ben indult és 2008. szeptemberében zárult. A 2008-2013. közötti időszakban megvalósuló Új Magyarország Vidékfejlesztési Program (a továbbiakban: ÚMVP) keretében megvalósuló Leader programban az alábbi finanszírozási lehetőségek nyílnak: –egyrészt a Leader Helyi Akciócsoportok (a továbbiakban: HACS-ok) működési költségeinek előfinanszírozása, –másrészt az egyes pályázók által benyújtott és elfogadott pályázatokkal kapcsolatos saját erő és pályázati pénzek előfinanszírozása. A megpályázható források összege 2008-2013. között: 525 millió EUR LEADER program 2008-2013.
20
A III. tengely keretében az alábbi FVM rendeletek jelentek meg, amelyre az önkormányzatok, vállalkozók, mikrovállalkozások stb. nyújthatnak be pályázatot: – mikrovállalkozások létrehozása és fejlesztése: 136/2008. (X.18.), – turisztikai tevékenységek ösztönzése: 137/2008.(X.18.), – falumegújítás és -fejlesztés: 135/2008.(X.18.), – vidéki örökség megőrzése, korszerűsítése: 138/2008.(X.18.) A IV. tengely keretében a Leader HACS-ok működési költségeire vehető igénybe támogatás: – a helyi akciócsoportok működtetési költségei LEADER program 2008-2013.
21
Megjelentek a fejlesztési forrásokra vonatkozó FVM rendeletekhez tartozó MVH (Mezőgazdasági és Vidékfejlesztési Hivatal) közlemények az alábbiak szerint: – mikrovállalkozások létrehozása és fejlesztése: 122/2008. (X.18.), – turisztikai tevékenységek ösztönzése: 123/2008.(X.18.), – falumegújítás és -fejlesztés: 121/2008.(X.18.), – vidéki örökség megőrzése, korszerűsítése: 120/2008.(X.18.) LEADER program 2008-2013.
22
Mivel a programok utófinanszírozottak, így mind a HACS-ok működési költségei, mind a projektek pályázati forrásainak előfinanszírozása szükséges. A megpályázható források összege 2008-2013. között: – A III. tengely forrásai : 484 M EUR (kb. 116 Mrd forint) – A IV. tengely forrásai : 41 M EUR (kb. 10 Mrd forint) – A III.-IV. tengely összesen: 525 M EUR (kb. 126 Mrd forint) LEADER program 2008-2013.
23
A 147/2007. sz. FVM 1. számú melléklete tartalmazza a rendelkezésre álló forrásokat a LEADER akciócsoportok működési költségére, valamint a pályázható fejlesztési forrásokra vonatkozóan a LEADER program teljes futamidejére. A működési költségekre a LEADER HACS megalakulásától kezdődően, de legkorábban 2008. augusztus 1-től felmerülő költségekre lehet támogatást igényelni. Az első támogatási kérelmet, amely egyben az első kifizetési kérelem is, 2008. november 1–30-ig lehetett benyújtani. 2009-től kezdődően minden évben kéthavonta, a páratlan hónapokban nyújtható be támogatási kérelem, valamint kifizetési kérelem. A kifizetési kérelemben mindig a kifizetési kérelem benyújtására nyitva álló időszakot megelőző két hónap kiadásai számolhatóak el.
24
A kérelmek elbírálása és a támogatások folyósítása több hónapot vesz igénybe, a felmerülő költségeket azonban az akciócsoportoknak folyamatosan kell finanszírozniuk. A projektekre vonatkozó támogatási kérelmeket 2009-től kezdődően évente kétszer, május 1-31., valamint október 1-31. között lehet benyújtani a Mezőgazdasági és Vidékfejlesztési Hivatal illetékes megyei kirendeltségéhez. A projekt megvalósítását a kérelem pozitív elbírálásáról szóló támogatási határozat kibocsátását követően lehet elkezdeni. A kifizetési kérelmet minden negyedév első hónapjában lehet benyújtani. Mivel a kérelmek a projekt megvalósulási fokának megfelelően utólag kerülnek benyújtásra, továbbá a bírálatot követően folyósításra, az előfinanszírozásnak a projektek megvalósításában kiemelt szerepe van LEADER program 2008-2013.
25
A Takarékbank, az FVM és az AVHGA együttműködésében az alábbi 4+1 terméket alakítottuk ki: III. tengely: –Mikrovállalkozások létrehozására és fejlesztésére nyújtandó támogatások előfinanszírozása –A turisztikai tevékenységek ösztönzéséhez nyújtandó támogatások előfinanszírozása –A falumegújítás és fejlesztésre nyújtandó támogatások előfinanszírozása –A vidéki örökség megőrzésére nyújtandó támogatások előfinanszírozása IV. tengely: –LEADER HACS-ok működési költségének előfinanszírozása LEADER program 2008-2013.
26
Országosan 96 HACS alakult Projektbírálati jogkörrel rendelkeznek HACS-ok - működési költségek előfinanszírozása
27
Finanszírozás feltételei Futamidő: 1 év – éves hitelkeret szerződéssel – évente felülvizsgálandó, megújítható Hitelkeret összege: 8 havi működési költségnek megfelelő összeg – pénzügyi és munkaterv alapján kerül meghatározásra. Ellenőrizni szükséges, hogy a pénzügyi tervben szereplő kiadások a 141/2008 (X.30.) számú FVM rendelet 2.,3.,4. számú mellékleteiben szerepelnek-e elszámolható kiadásként. Az évente igényelhető működési költség összege nem haladhatja meg a 147/2008 sz. FVM rendelet 1 sz. mellékletében szereplő „Leader működési forrás” 20%-át.
28
Egyéb feltételek Támogatási célszámla nyitása a Tksz-nél/Banknál - korlátozott funkciókkal rendelkező bankszámla -, erre a számlára történnek a részfolyósítások és ide érkeznek be a támogatási összegek. Az előfinanszírozás összegének a rendeletben meghatározott célokra történő felhasználását a Leader HACS utólag igazolja a hitelintézet felé a kifizetési kérelem és mellékleteinek másolatban történő benyújtásával. A működési költségekre vonatkozó támogatási kérelmet első alkalommal 2008. november 1-től 2008. november 30-ig lehetett benyújtani az MVH- hoz. A támogatási kérelem egyben első kifizetési kérelemnek is minősül. 2009-től a kifizetési kérelmek minden páratlan hónapban nyújthatóak be az MVH-hoz. HACS-ok - működési költségek előfinanszírozása
29
Kondíciók: Szerződéskötési díj: nincs Folyósítási jutalék: nincs Hitelbírálati díj: Folyósított összeg egyszeri 0,25%-a Kamat: 3 havi BUBOR + legfeljebb 3,0 %/ év Kamatfizetés esedékessége: negyedévente Rendelkezésre tartási díj: nincs Az 1698/2005/EK rendelet 71. cikke alapján a kamatok megfizetéséhez nem igényelhető támogatás, ezért azt az akciócsoportoknak más forrásból kell előteremteniük. (Vállalkozási tevékenységből, tagdíjakból)
30
HACS-ok - működési költségek előfinanszírozása Felfüggesztési lehetőség: támogatási összeg 6 hónapig nem kerül kifizetésre. Amennyiben a támogatási összeg 6 hónapon túl megérkezik a hitelintézet dönthet a további előfinanszírozásról. Fedezetek: - támogatás „csendes” engedményezése - AVHGA készfizető kezessége / Egyesületek esetén nincs viszontgarancia - nem kötelező, max. 40 M Ft, max. 50 %-ára - díja: a készfizető kezességgel biztosított tőkeösszeg összeg évi 0,9 %-a, melyet a Tksz/Bank átvállalhat - felhatalmazás azonnali beszedésre
31
A beruházásokhoz kapcsolódó termékek az előzőekben felsorolt 4 rendelet alapján kerültek kialakításra: – mikrovállalkozások létrehozása és fejlesztése – turisztikai tevékenységek ösztönzése – falumegújítás és -fejlesztés – vidéki örökség megőrzése, korszerűsítése A „mikrovállalkozások létrehozása és fejlesztése”, valamint a „turisztikai tevékenységek ösztönzése” projektek esetében az AVHGA készfizető kezessége kapcsolódik. Projektfinanszírozás
32
A projektekre az alábbi ügyfél-célcsoportok adhatnak be igényléseket természetes személyek mikro, kis-, és középvállalkozás települési önkormányzat települési kisebbségi önkormányzat önkormányzati társulás egyházi jogi személy non-profit szervezet
33
A Takarékszövetkezetek/Bankok jelentős tapasztalatokkal rendelkeznek a vidékfejlesztés és agrárfinanszírozás terén. Számos programban vettek már részt, például: Új Magyarországért Agrárfejlesztési Hitelprogram Új Magyarország Agrár Forgóeszköz Hitelprogram Európa Terv Agrár Hitelprogram Gabona Forgóeszköz Hitelprogram Gazdahitel – Gazdakártya Széchenyi Kártya program Egyéb EU-s támogatások finanszírozása Projektfinanszírozás
34
A konstrukciókhoz az elszámolásokat könnyítendő, támogatási célszámla tartozik, melyet a finanszírozó hitelintézet vezet az ügyfél számára. A rendeletben meghatározott támogatási célnak megfelelő fejlesztések, beruházások csak abban az esetben kezdhetők meg, amennyiben az ügyfél rendelkezik a támogatási kérelem pozitív elbírálásáról szóló határozattal. A beruházási hitel igényléséhez a támogatási célnak megfelelő rendeletben szereplő dokumentumokat kerülnek bekérésre, a hitelintézet egyedi döntésének függvényében további dokumentumok benyújtását is előírhatja. Projektfinanszírozás
35
A folyósítás szakaszosan, a beruházás megvalósulási fokának megfelelően, a saját erő felhasználását követően, benyújtott számlák alapján történik. A támogatás mértéke a „mikrovállalkozások létrehozása fejlesztése”, és a „turisztikai tevékenységek ösztönzése” rendeletekhez kapcsolódó projektek esetén: hátrányos helyzetű területen megvalósuló fejlesztés esetén az összes elszámolható kiadás 65%-a. egyéb területen megvalósuló fejlesztés esetén az összes elszámolható kiadás 60 %-a. Települési önkormányzat, települési kisebbségi önkormányzat, önkormányzati társulás, egyházi jogi személy, non-profit szervezet esetén, közhasznú tevékenység ellátásához köthető beruházásoknál a támogatás mértéke az összes elszámolható kiadás 100%-át is elérheti. Projektfinanszírozás
36
A „vidéki örökség megőrzése”valamint a „falumegújítás- és fejlesztés” rendeletekhez tartozó projektek esetén a támogatás mértéke attól függően, hogy a projekt milyen támogatási célterületen valósul meg 80, 85, vagy 100% lehet. Ha a vállalkozás nem rendelkezik elegendő saját erővel a hitelintézet rendelkezésre áll a saját erő finanszírozására is, amelynek a futamidejét saját hatáskörben állapítja meg. Amennyiben a saját erőt nem szükséges finanszírozni, úgy az előfinanszírozás mértéke a teljes támogatási összeg 100%-át is elérheti. Amennyiben saját erő finanszírozás is történik, akkor maximum a teljes projekt 85 %- a előfinanszírozható, illetve hitelezhető. A támogatás előfinanszírozó beruházási hitel futamideje az MVH-hoz benyújtásra kerülő kifizetési kérelem benyújtására nyitva álló időszak utolsó napjától számított 8 hónap.
37
Projektfinanszírozás Kondíciók Szerződéskötés díj: nincs Hitelbírálati díj: egyszeri 0,25% a teljes hitelösszegre, amennyiben csak a támogatás kerül előfinanszírozásra, egyszeri 0,50% a teljes hitelösszegre, amennyiben a támogatás és a saját erő is finanszírozásra kerül. Folyósítási jutalék: nincs Kamat: 3 havi BUBOR+ legfeljebb 3,0%/év Kamatfizetés esedékessége: negyedévente Rendelkezésre tartási díj: évi 0,25% a fel nem használt összegre
38
A projekthitel biztosítékai: –Támogatás csendes engedményezése –A beruházáson alapított jelzálogjog –Azonnali beszedési megbízás a vállalkozás bankszámláira –AVHGA készfizető kezességvállalása A támogatás és a kedvezményes díjú kezesség „de minimis” támogatásnak minősül, amely támogatás összege minden 3 év vonatkozásában maximum 200.000 EUR lehet. A támogatástartalomról szóló igazolást az MVH, illetve a kedvezményes kezességi díj esetén az AVHGA állítja ki. Projektfinanszírozás
39
Miért éppen a Takarékszövetkezeti Integráció? Mert a Takarékszövetkezetek helyben mindenhol elérhetőek, rugalmasan, hatékonyan kezelik az ügyfelek igényeit, speciális helyzetükből adódóan jól ismerik környezetüket, a piaci szereplőket, versenyképes kondíciókat ajánlanak a hitelezés, valamint az egyéb pénzügyi tranzakciók terén, sok éves tapasztalattal rendelkeznek a vidék és agrár fejlesztés finanszírozásában, tanácsadással is szolgálnak a pályázatokkal kapcsolatban, az AVGHA és a csatlakozó Takarékszövetkezetek/Bankok együttműködési megállapodást kötöttek, az AVGHA készfizető kezességvállalása segíti az ügylet létrejöttét.
40
Köszönöm a figyelmüket! Elérhetőségeink: Tel.:37/505-220 E-mail: info@gyongyosmatratksz.hu
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.