Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

A Magyar Nemzeti Bank új gondolkodásmódja és programjai GTTSZ Konferencia Dr. Windisch László 2016. február 16.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "A Magyar Nemzeti Bank új gondolkodásmódja és programjai GTTSZ Konferencia Dr. Windisch László 2016. február 16."— Előadás másolata:

1 A Magyar Nemzeti Bank új gondolkodásmódja és programjai GTTSZ Konferencia Dr. Windisch László 2016. február 16.

2 Reformok és innovációk 2 Államadósság csökkentése EDP eljárás megszüntetése Elszámolás és forintosítás Fegyelmezett költségvetés IMF védőháló nélküli válságkezelés IMF hitel visszafizetése Növekedési Hitelprogram Önfinanszírozási program Árstabilitás MNB alapkamat csökkentési ciklus MNB-PSZÁF integráció és felügyeleti reform Új adókoncepció Online pénztárgépek 16 % (jövőre 15 %) SZJA Árfolyamgát Végtörlesztés A fogyasztás adóztatása a munka helyett Inaktivitás visszaszorítása Munkahelyvédelmi Akcióterv Prémium állampapírok Minimálbér emelése Családi adókedvezmény Családi Otthonteremtési Támogatás 10 %-os társasági adó Keleti nyitás Bankadó Széll Kálmán Terv I-II. Alkotmányos adósságszabályok Új gazdaságpolitikai képlet Új Munka Törvénykönyve Stratégiai megállapodások Krízisadók Kisadók eltörlése Közmunka Rezsicsökkentés Magánnyugdíj rendszer reformja infrastruktúra fejlesztés 1 % feletti K+F MARK Zrt. felállítása Fair bank tv. PHP

3 A jegybank elsődleges, de nem egyetlen célja az árstabilitás Magyar Nemzeti Bank 3 ÁRSTABILITÁS elérése és fenntartása PÉNZÜGYI STABILITÁS fenntartása és ellenálló- képesség növelése GAZDASÁGI NÖVEKEDÉS- hez való hozzájárulás Kormány GAZDASÁG- POLITIKÁJÁNAK támogatása 2013. évi CXXXIX. törvény (MNB tv.) 3. § Az MNB tv. az elsődleges cél mellett – annak veszélyeztetése nélkül - több, egymással összefüggő mandátummal ruházza fel a jegybankot.

4 I. Az elsődleges cél teljesülése és a kamatcsökkentési ciklus Magyar Nemzeti Bank 4

5 A monetáris politika mozgásterét segíti a fegyelmezett költségvetés Az államháztartás EDP szerinti hiánya 2012 óta nem haladja meg a 3 százalékot Magyar Nemzeti Bank 5 Forrás: Ameco, MNB * 2015-re a magyar adat MNB-előrejelzés, illetve az EU-s az Európai Bizottság prognózisa.

6 Az alacsony hiány hozzájárult az államadósság-ráta csökkenéséhez Magyar Nemzeti Bank Forrás: MNB * változatlan, 2014. évi árfolyamon számítva

7 Európai Bizottság értékelése: fenntartható költségvetés és csökkenő kockázat Magyar Nemzeti Bank7 Forrás: Európai Bizottság, Fiscal Sustainability Report 2015

8 Az irányadó ráta 7 százalékról 1,35 százalékra csökkent Magyar Nemzeti Bank 8

9 Tartósan alacsony infláció várható A 3 százalékos cél elérése 2017 végére tolódik Magyar Nemzeti Bank 9

10 A gazdaság szereplői is alkalmazkodtak az alacsony inflációs környezethez Az inflációs várakozások historikusan alacsonyak Magyar Nemzeti Bank 10

11 A kamatcsökkentési ciklusok hatásai Segítették a tartós defláció elkerülését és élénkítették a gazdasági növekedést: Csökkentették az állam kamatkiadásait: Magyar Nemzeti Bank 11

12 II. Jegybanki programok a további célok elérése érdekében Magyar Nemzeti Bank 12

13 Kockázatok, melyek megoldásában a jegybank aktív szerepet vállalt Gazdasági növekedést nem serkentő vállalati hitelezés Nem-teljesítő és átstrukturált projekthitel-állomány Nem-teljesítő jelzáloghitelek, valamint a devizaalapú autó és személyi hitelek Pénzügyi rendszer egyedi intézményi stabilitásával összefüggő kockázatok Magas külföldi finanszírozás, devizaadósság Pénzügyi kultúra és tudatosság Devizaalapú jelzáloghitel- állomány kockázatai

14 NHP és NHP+ sikerei Magyar Nemzeti Bank 14

15 A KKV-hitelállomány növekedésnek indult Magyar Nemzeti Bank 15 Forrás: MNB A teljes vállalati és a KKV szektor hitelállományának éves növekedési üteme

16 Növekedési Hitelprogram - az MNB elsődleges hitelösztönző eszköze Az NHP célja a KKV hitelezésben megfigyelt zavarok enyhítése, ezzel a pénzügyi stabilitás erősítése és a gazdasági növekedés élénkítése A 2013 júniusi indulás óta közel 31000 db vállalkozás jutott finanszírozáshoz a programban, mintegy 2126 Mrd összegben 2013 októbere és 2015 decembere között (NHP. II. szakasza) 1425 Mrd forintnyi hitelszerződés jött létre 27000 vállalkozáshoz kapcsolódóan (ebből 23 Mrd forint az NHP+ keretében az MNB részleges kockázatátvállalása mellett) A keretösszeg 95%-a felhasználásra került Az NHP következtében 2014-2015-ben a gazdasági növekedés összesen 1-1,5 százalékponttal lehetett magasabb 2016 elején indult el az NHP harmadik, kivezető szakasza Magyar Nemzeti Bank 16

17 Az NHP jelentősen javította a kkv szektor hitelezési feltételeit NHP első szakasz (701 Mrd Ft) NHP második szakasz és NHP+ (1425 Mrd Ft) A hitelkiváltások csökkentették a vállalkozások kamatterheit A gazdasági növekedést leginkább segítő beruházási hitelek a fókuszban Jelentősen csökkent a kkv szektor árfolyamkitettsége Minden második beruházási hitel 10 millió forint alatti Élénkítette a bankok közötti versenyt Mikrovállalkozások nagyobb arányú részesedése Érdemi az új beruházási hitelek volumene is Tovább csökkenő regionális koncentráció Magyar Nemzeti Bank 17 Forrás: MNB

18 A második szakaszban 95 százalék az új hitelek aránya, a beruházások dominálnak Magyar Nemzeti Bank 18 Forrás: MNB

19 NTP és PHP Magyar Nemzeti Bank 19

20 Magyar Nemzeti Bank 20 A Növekedéstámogató Program célja, a megvalósítás eszközei Az MNB célja: az NHP fokozatos kivezetése mellett a piaci hitelezési folyamatok ösztönzése. Növekedéstámogató Program (NTP) Jegybanki eszköztár módosítása Hitelezési feltételhez kötött kamatcsere ügylet (HIRS) Preferenciális betételhelyezési lehetőség (kiegészítő eszköz) Piaci Hitelprogram (PHP) NHP III. kivezetési szakasz Swap-pal kombinált forinthitel Szűkített forinthitel

21 Jegybanki IRS-sel (HIRS) fedezett vállalati hitelnyújtás Magyar Nemzeti Bank 21 Profil: Kamatkockázat kezelése Meghirdetési periódus: 2 hetente, 2016. január 28. és 2016. március 24. között Meghirdetett futamidő: 3 év (2017. és 2018. február 28-i értéknappal opcionálisan lezárható) Árazás: hitelezési feltétel figyelembevételével Elvárt évi többlet kkv-hitelezés: évente HIRS állomány * 0,25

22 A preferenciális betét mint a jegybanki HIRS-t kiegészítő eszköz 22 Preferenciális betét kamatozó része HIRS*50% Profil: Likviditáskezelés javítása Jelentősége és vonzereje a forintlikviditás szűkülésével nő Igénybevétel: HIRS-sel összhangban, maximum a HIRS 50%-a kamatozik Rendelkezésre állás kezdete: a HIRS ügylet megkötését követő hónaptól Ellenőrzési időszak: naptári év, havi átlagban kell megfelelni Fizetett kamat: alapkamat, a HIRS kötésnapját követő hónaptól kezdve HIRS állomány a megelőző hónap utolsó napján záráskor O/N Preferenciális betét 0 kamat

23 A hitelösztönző intézkedések összhatása 250-400 milliárd forint között alakulhat Magyar Nemzeti Bank 23 HIRS maximális igénybevétel: 1000 milliárd forint Preferenciális betét igénybevétel: 500 milliárd forint 1500 milliárd forintos hitel- ösztönzési csomag 250 milliárd forintos nettó hitel- növekmény NHP maximális igénybevétel: 600 milliárd forint 150 milliárd forintos addicionális hitel- növekmény

24 A pénzügyi rendszer stabilitásának fenntartása Ciklikus rendszerkockázatok Strukturális rendszerkockázatok Anticiklikus tőkepuffer Túlzott hitelkiáramlás mérséklése (HFM, JTM, stb.) O-SII többlet követelmények Likviditási kockázatmérséklő követelmények Eszközök „too-big-to- fail” kockázat mérséklése Rendszerszintű likviditási kockázat mérséklése Hitelezés prociklikus- ságának tompítása Felszálló ágban túlzott eladósodás elkerülése Végső cél Közbülső célok Rendszerszintű sokkellenálló- képesség növelése Rendszerkockázati tőkepuffer Az MNB makroprudenciális eszközökkel is biztosítja a stabilitást és az egészséges, fenntartható növekedést

25 MARK Zrt. felállítása Magyar Nemzeti Bank 25 Forrás: MNB

26 A kereskedelmi ingatlanhitel kitettségek továbbra is jelentős problémát jelentenek Magyar Nemzeti Bank 26 Forrás: MNB Nem problémamentes projekt és egyéb vállalati hitelek a bankrendszerben Magas NPL állomány Elhúzódó tisztulás Negatívan hat a bankok hitelezési képességére és hajlandóságára A hitelezési aktivitás nem járul hozzá eredményesen a gazdasági növekedéshez

27 Az MNB integrált megközelítése az NPL problémára Eszközkezelő (MARK) Magyar Nemzeti Bank 27 Szigorodó prudenciális szabályok (SRB bevezetése) A jogi környezet javítása A cél, hogy a bankszektor mérlegében lévő terhek és a nemteljesítő hitelek okozta rejtett kockázatok eltávolításával növekedjen a szektor hozzájárulása a fenntartható gazdasági növekedéshez

28 Magyar Nemzeti Bank 28 Miért a MARK a hatékony megoldás? „Az MNB alakítja ki a pénzügyi közvetítőrendszer egészének stabilitására vonatkozó makroprudenciális politikát, amelynek célja a pénzügyi közvetítőrendszer ellenálló képességének növelése, valamint a pénzügyi közvetítőrendszernek a gazdasági növekedéshez való fenntartható hozzájárulásának biztosítása.” (2013. évi CXXXIX. törvény a Magyar Nemzeti Bankról 4. § (7) bekezdés) MNB makro- prudenciális mandátuma A MARK hozzáadott értéke Hatékony és célzott portfoliótisztítás Teljes portfoliók vásárlása (beleértve a legrosszabb minőségű eszközöket) Specializált erőforrás és vállalati struktúra Mérethatékonyság teremtése a piacon Piaci katalizátor Közvetítői szerep a végső befektetők felé Komplex követeléskezelési szolgáltatás nyújtása (a magyar piacon elsőként)

29 Magyar Nemzeti Bank 29 A módszertan bizottsági vizsgálata Az Európai Bizottság jóváhagyta a MARK piaci árazást biztosító eszközvásárlási módszertanát A magyar bankrendszer nem szorul tőkepótlásra, így a válság idején alapított eszközkezelőkkel szemben, a MARK eszközvásárlási módszertanára nem volt az EU által meghatározott világos irányelv Az Európai Bizottság állami támogatás szempontjából vizsgálta a MARK tervezett működését Brüsszeli jóváhagyás A Bizottság 2016. február 10-én kiadott közleménye közel egy éves intenzív szakértői tárgyalássorozat végére tett pontot Az MNB és a MARK szakemberei által a problémás kereskedelmi ingatlan- portfóliók vásárlására kidolgozott módszertan o piaci árazást biztosít, és o nem tartalmaz állami támogatást a programban résztvevő pénzügyi intézmények számára

30 Devizahitelek forintosítása Magyar Nemzeti Bank 30

31 A forintosítással gyakorlatilag megszűnt a háztartások árfolyamkockázata A hitelintézetek háztartási és vállalati hitelállománya devizanem szerinti bontásban Magyar Nemzeti Bank 31 Forrás: MNB.

32 Az elszámolás és a forintosítás komplex folyamat eredménye volt Magyar Nemzeti Bank 32 A Kúria megjelenteti jogegységi határozatát 2014. június Az MNB biztosítja az elszámoláshoz szükséges devizát 2014. szeptember Hatályba lép az elszámolást részletesen szabályozó törvény 2014. október 2014. december 2014. november Az MNB biztosítja a forintosításhoz szükséges devizát Az MNB elkészíti az elszámolási módszertan és tájékoztatás szabályait Hatályba lép a jelzáloghitelekre vonatkozó forintosítási törvény 2015. augusztus Az MNB biztosítja a megmaradt devizahitelek forintosításához szükséges devizát 2015. október Hatályba lép a megmaradt devizahitelekre vonatkozó forintosítási törvény Az MNB elindítja az elszámolás és forintosítás ellenőrzését 2015. február Deviza alapú hitelek banki elszámolása és forintosítása 2015. március

33 Mire volt szükség a forintosításhoz? 1.A forintosítást követő kamatszint ne legyen magasabb a deviza kamatszintnél. Az alapkamat csökkenése miatt historikusan alacsony volt a deviza- forint kamatkülönbözet. 2.A jegybank devizatartaléka elégséges legyen a forintpiacra gyakorolt hatás semlegesítéséhez. A devizatartalék robusztus szinten volt a forintosítás előtt. Feltételes eszköz: a bank a tenderen való részvételével vállalta, hogy csökkenti rövid külső adósságát. 3.Az adósok is azonosulni tudjanak a devizanemváltással. Az elszámolás átlagosan 25 százalékkal csökkentette a törlesztőrészleteket. A svájci frank árfolyamküszöbének eltörlése az adósság és a fizetendő adósságszolgálat drasztikus emelkedését okozta volna. Magyar Nemzeti Bank 33

34 A devizahitelek aránya az egyik legalacsonyabb lett a régióban Háztartási devizahitelek a GDP arányában régiós összehasonlításban Magyar Nemzeti Bank 34 Forrás: Eurostat, MNB, régiós jegybankok.

35 Önfinanszírozási program és PHP Magyar Nemzeti Bank 35 Forrás: MNB

36 Az alacsony hiány és államadósság ellenére az adósságszerkezet tovább javítandó Magyar Nemzeti Bank Forrás: MNB * változatlan, 2014. évi árfolyamon számítva

37 A magas külső adósság a gazdaság sérülékenységének egyik forrása Mi indokolta az önfinanszírozási program kidolgozását? Magyar Nemzeti Bank 37 Magas külföldi finanszírozás Devizaadósság csökkentése Önfinanszírozás - MNB-kötvény betétesítése - Bankok kamatkockázatának jegybanki átvállalása - Forintkibocsátások növelése, lakossági papírok kibocsátása - Jegybanki eszköztár átalakítása Lakosság és bankok nagyobb szerepe az állam finanszírozásában A devizalejáratok forintforrásból történő megújítása

38 A jegybanki Önfinanszírozási program szakaszai Az Önfinanszírozási program első szakasza 2014 nyarán vette kezdetét A program két eszközzel terelte a bankokat az állampapír-piac felé: Jegybanki kéthetes irányadó eszköz betétesítése Jegybanki kamatcsere-eszköz (IRS) bevezetése Az Önfinanszírozási program második szakasza 2015. június 2-án került bejelentésre A program állampapír-piac felé terelő lépései: Irányadó eszköz futamidejének növelése Kéthetes betéti eszköz fokozatos korlátozása 1.0 2.0 10 éves IRS tenderek meghirdetése Választható IRS bázis bevezetése Kamatfolyosó -25bp-os eltolása A jegybanki fedezett hitelek futamidejének rövidítése A kötelező tartalékrendszer egységesítése 2.1 2.2 2.3 Az Önfinanszírozási program harmadik szakaszának eszközei: Kéthetes betét kivezetése IRS: 20%-kal nagyobb meghirdetett mennyiség 3.0

39 A bankrendszer és a lakosság állampapír állománya gyors növekedésnek indult Magyar Nemzeti Bank 39 (Kumulált tranzakciók) Forrás: MNB

40 A hitelintézetek jegybanki IRS állománya Jegybanki IRS állomány lejáratonként Magyar Nemzeti Bank 40 Forrás: MNB

41 Az önfinanszírozás erősödése mellett az állam visszavághatja deviza-kibocsátásait Magyar Nemzeti Bank 41 Forrás: ÁKK Devizakötvény kibocsátás 2016-ra az ÁKK 2016-os finanszírozási terve alapján, 2017-re még nincs finanszírozási terv.

42 Miközben a külföldiek forint állampapír- állománya is mérséklődött Magyar Nemzeti Bank 42 Forrás: MNB

43 2010 eleje óta a hazai CDS-felár csökkenése kiemelkedő volt a feltörekvők között Magyar Nemzeti Bank 43

44 A CDS-felár csökkenése országspecifikus faktorokhoz köthető Magyar Nemzeti Bank 44

45 A magyar hosszú hozamok gyakorlatilag a lengyellel kerültek egy szintre Magyar Nemzeti Bank 45 10 éves hozamok alakulása a szűkebb régióban a)Önfinanszírozási program bejelentése, IRS eszköz, betétesítés; b)3 hónapos betét bejelentése; c)Kamatfolyosó eltolás és új eszköztár életbe lépése; d)Kéthetes betét kivezetésének bejelentése

46 Az önfinanszírozással csökken a gazdaság külső sérülékenysége Nagyobb kereslet mellett alacsonyabb hozamszint alakul ki, így csökkenhet az állam kamatkiadása Csökken az államadósság devizaaránya, ezzel csökken az árfolyamkockázat – így az államadósság cél elérése is kevésbé függ az év végi árfolyamszinttől A belső finanszírozás növekedése mellett csökken az állam külső adóssága és a külső forrásokra való ráutaltság A belföldi szereplők stabilabb finanszírozást jelentenek, így feszült piaci helyzetben kisebb a megújítási kockázat A jegybank mérlege összehúzódhat, ami kisebb kamatkiadást jelent az MNB számára Magyar Nemzeti Bank 46 Alacsonyabb külső sérülékenység és kockázati prémium

47 Felügyeleti reform Magyar Nemzeti Bank 47 Forrás: MNB

48 A felügyelés intézményi szemszögből Magyar Nemzeti Bank 48 1. év 2. év 3. év ÁTFOGÓ VIZSGÁLAT NYOMONKÖVETÉS UTÓVIZSGÁLAT korábban rendszeres és eseti adatszolgáltatás TÉMA- vagy. CÉLVIZSGÁLAT TÉMA- vagy CÉLVIZSGÁLAT ÁTFOGÓ VIZSGÁLAT NYOMON- KÖVETÉS UTÓVIZSGÁLAT rendszeres és eseti adatszolgáltatás TÉMAVIZSGÁLAT CÉLV. jelenleg CÉLV.

49 Az integrációval együtt járt a felügyelési szemlélet megújulása is Magyar Nemzeti Bank 49 Az elmúlt két év eredményei: megújuló módszertan (ellenőrzés vs. felügyelet): új eszközök és eljárásrendek; határozott jogérvényesítés: nem- prudens intézmények gyors kivezetése a piacról; jóval szigorúbb bírság- és szankcionálási politika; aktívabb jogalkotási szerepvállalás; erősebb fogyasztóvédelmi szemlélet és szerepvállalás; „kapuőri” szerep erősítése.

50 Társadalmi felelősségvállalás Magyar Nemzeti Bank 50 Forrás: MNB

51 Az MNB célja a magyar pénzügyi kultúra és közgazdasági gondolkodás fejlesztése Magyar Nemzeti Bank 51 Az alapítványok létrehozása az MNB társadalmi felelősségvállalási programjának keretében történt Pallas Athéné Közgondolkodási Program: oktatás, tudomány támogatása és fejlesztése, pénzügyi ismeretterjesztés, fogyasztóvédelem Az alapítványok az MNB-től függetlenül működő és gazdálkodó szervezetek

52 Az MNB elkötelezett a nemzeti értékteremtés és értékmegőrzés mellett 52 Munkácsy Mihály: Krisztus Pilátus előtt Tiziano Vecellio: Mária gyermekével és Szt. Pállal Értéktár Program 2014. januárjában indított műkincs-visszavásárlási program a kulturális örökségvédelemhez való hozzájárulás céljából; 2018. végéig 100 millió eurós (30 mrd) keretösszeg; a program révén a megvásárolt műtárgyak hazai közgyűjteményekbe kerülnek letétként, így a közönség és a szakma számára elérhetővé válnak;

53 Hova tovább? Magyar Nemzeti Bank 53 Forrás: MNB …magyar tőkepiac fejlesztése …pénzügyi infrastruktúrák fejlesztése …felügyeleti módszertan fejlesztése

54 +1: A GIRO Zrt. eredményei 54 Jelentős díjcsökkentés: 27%-os (15 forintról 11 forintra) díjcsökkentés az MNB tulajdonszerzése, 2014 július óta. 2015 január elsején 20%-os (tételenként 3 forintos) díjcsökkentés 2016 január elsején további 1 forintos díjcsökkentés A bankközi átutalások gyorsítása 2015 szeptember 7. óta már átlagosan 1 óra alatt célba érnek a napközbeni átutalások. Ez korábban átlagosan 2 órát vett igénybe. A napközbeni utalásokra rendelkezésre álló időszak növelése Reggel egy órával korábban, jellemzően már 8 órakor elérhetőek az éjszaka indított utalások az ügyfelek bankszámláin Délutánonként a korábbi 16.30 helyett 17.00 óráig fogad be bankközi utalásokat a GIRO A GIRO Zrt. megújult stratégiájának fontosabb elemei Díjcsökkentés Bankváltás megkönnyítése Az elektronikus tranzakciók számának növelése, a készpénzhasználat csökkentése. Az innováció támogatása, részvétel az újszerű fizetési megoldások fejlesztésében.

55 Köszönöm a figyelmet!


Letölteni ppt "A Magyar Nemzeti Bank új gondolkodásmódja és programjai GTTSZ Konferencia Dr. Windisch László 2016. február 16."

Hasonló előadás


Google Hirdetések