Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
KiadtaOrsolya Szalainé Megváltozta több, mint 8 éve
1
1 Megtett úttal arányos elektronikus díjfizetési rendszer - fuvarozói érdekképviseleti szemszögből Karmos Gábor főtitkár Győr 2014.11.20
2
A három uniós előírás 1999/62/EK irányelv (Eurovignette) 2004/52/EK irányelv (interoperabilitás) EETS-határozat 1.1. 2. 3.
3
-Az útdíjszedés messze nem egységes az EU-ban /különböző rendszerek, számos fedélzeti eszköz/ -Az elmúlt 15 év „érdekességei” a finanszírozás és az építések vonatkozásában -Az évi 100 Mrd-os nagyságrendű költségvetési teher -A díjszedési és ellenőrzési módszerek folyamatos változása -A 2007-es folyamat -Az útdíjszedés messze nem egységes az EU-ban /különböző rendszerek, számos fedélzeti eszköz/ -Az elmúlt 15 év „érdekességei” a finanszírozás és az építések vonatkozásában -Az évi 100 Mrd-os nagyságrendű költségvetési teher -A díjszedési és ellenőrzési módszerek folyamatos változása -A 2007-es folyamat
4
Állami feladat(?) – koncesszió(?) – PPP (?) örökség: évi 100 Mrd Ft-os nagyságrendű költségvetési teher Két külön „csoda”: a kőröshegyi völgyhíd és az M6-os nyomvonala 4
5
MKFE 2005. aug. 23. Kormány 2007. máj. 19. LeMuCso 2008. jún. 6. Kormány 2009-2011: a téma „pihen”
6
Kormány-érdekképviseletek megállapodása 2005. augusztus 23-án A hazai teljesítményarányos úthasználati díjak alkalmazásának a fuvarozó vállalkozók versenyképességére vonatkozó hatásainak az elemzése A tervek szerint 2008-ra üzembe helyezendő használat-arányos elektronikus díjszedés bevezetését megalapozó hatásvizsgálatok készítik elő. Ennek egyik fontos eleme az úthasználók teherviselő képességének megállapítása a társadalmilag elfogadható díjszint meghatározásának érdekében. A teljesítményarányos rendszer kialakítása előtt az Európai Unió vonatkozó direktíváinak figyelembe vételével hatástanulmányt kell készíteni a versenyképességre gyakorolt hatások tekintetében, figyelembe véve a hazai vállalkozások hatékonyságát befolyásoló összes költségtényezőt is. A Kormány a lehetőségein belül törekszik arra, hogy a változó – részben előre nem ismert – külső feltételek a használatarányos útdíj fizetési rendszer bevezetése során ne eredményezzék a közúti közlekedési szolgáltatói szektor versenyképességének romlását. A Kormány egyetért azzal, hogy a szakmai szervezetek javaslattételi és véleményezési joggal vegyenek részt az új rendszer előkészítésében. 6
7
Idézet a 2008. június 6-i Kormány-fuvarozói érdekképviseletek megállapodásból: Teljesítmény- arányos úthasználati díj (ED, elektronikus útdíjfizetési rendszer) Az érdekképviseletek tudomásul veszik a megtett úttal arányos díjfizetési rendszer bevezetésére irányuló kormányzati szándékot. A Kormány vállalja, hogy a bevezetés kérdésében folyamatosan egyeztet az érdekképviseletekkel és az ehhez szükséges dokumentumokat a KHEM folyamatosan rendelkezésükre bocsájtja. A Kormány vállalja továbbá, hogy az ED rendszer bevezetésére az érdekképviseletekkel történt egyeztetést követően, véleményük figyelembevételét követően kerül sor. A közlekedési, hírközlési és energiaügyi miniszter olyan javaslatot terjeszt elő, amely már a bevezetéstől kedvezményt biztosít a gyakori használók és a korszerű járművet üzemeltetők számára. 7
8
Széll Kálmán terv 2013. január 1. (?) bevétel: az államadósság csökkentésére (?)
9
5 cél 2013. Július 1. Évi 150 Mrd Max. 42 Mrd A fuvarozók ne legyenek elégedetlenek EU-megfelelés
10
A legfontosabb sarokpontok 2012.04.23.: Széll Kálmán terv 2.0 /50 Mrd 150 Mrd 2012.05.03.: az alapelvek rögzítése /1138/2012. Korm.h. 2012.09.14.: a várható díjak /1361/2012. Korm.h 2012.09.25.: tenderkiírás 2012.12.15.-2013.01.23. : a „Getronics-sztori” 2013.02.14.: ütemezés /1060/2013. Korm.h. 2013.02.25.: a versenyképességi tárgyalások kezdete 2013.03.27. - 2013.05.07.: sajtóhírek 2013.04.25.: i-cell-ARM
11
2013.05.25.: MKFE-fórum 2013.05.31.: jogszabályok megjelenése 2013.06.03.: versenyképességi megállapodás aláírása
12
12
13
2013.06.06-2013.06.19.: Road-show 2013.06.18.: Vhr. 2013.06.21.: elindul a hu-go portál MKFE - szolgáltatásokról döntés Június vége: halasztási kérelmek 2013.07.01.: elindul a hu-go Július eleje: felfüggesztési kérelmek – sajtótájékoztató – hugodugo 2013.07.11.: paradigma-váltás 2013.07.31.: javaslat az útszakaszok felülvizsgálatára 2013.08.16.: elindul az útdíj hitelprogram 2013.08.29.: EB vélemény 2013.09.09.: +11Mrd. 2013.10.02.: levél a rendőrségnek – KRESZ 2013.11.04.: elemi útszakaszok 2075-2243 2013.11.12.: az Útdíj Hitelprogram javítása (adminisztráció, folyósítási jutalék)
14
2014.04.16. működik a hu-go mobil applikáció 2014.01.06. indul az utólagos fizetés lehetősége 2014.01.27. KRESZ-módosítás várható 2014. februártól bírságolások témája
15
A kormány bizottságot hoz létre, melynek feladata, hogy kidolgozza az útdíj-bírságolás méltányos szabályozását. A bizottságba meghívják a fuvarozói érdekképviseletek vezetőit is. A kezdeményezésről Giró-Szász András kormányszóvivő számolt be a kormány március 26- i (szerdai) ülését követően.
16
A Magyar Közúti Fuvarozók Egyesülete (MKFE) és a Magánvállalkozók Nemzeti Fuvarozó Ipartestülete (NiT Hungary) – mint stratégiai partnerek - kérdései a 2014. március 18-i, NFM-ben sorra kerülő UD-egyeztetésen 1. Mi a kormányzati válasz az érdekképviseletek „amnesztiára” vonatkozó kérésére (– lásd: 2014. február 27-i érdekképviseleti levél)? 2. Az érdekképviseletek még januárban támogatták a KRESZ NFM által előterjesztett módosítását. Mi az előterjesztés sorsa? 3. Mikor tárgyalható az érdekképviseletek által kért három versenyképesség-javító intézkedés? 4. Lesz-e mód érdekképviseleti garanciavállalásra (pl. az utólagos díjfizetési rendszerben)? 5. Mikor kaphatnak az érdekképviseletek részletes statisztikai adatokat (bevételek részletezve, EURO-normák szerinti bontásban, bírságstatisztikák honosság szerinti bontásban is, utólagos fizetésre vonatkozó statisztikák, stb.)? 6. Várható-e az egyéni vállalkozók bevonása a post paid rendszerbe? 7. Mi az indoka, hogy a mérleg auditálására nem kötelezett gazdasági társaságok is kötelesek a beszámolójuk könnyvizsgáltatására az utólagos díjfizetési kérelem beadása során? 8. Mikor tervezi a Kormány a környezetvédelmi díjeltérítések újratárgyalását? 9. Mikorra várható a február 3-án megígért „riasztási rendszer” indulása a folytatólagos szabályszegések elkerülése érdekében? 10. Mikor várható az Útdíjtörvényben az elemi útdíjköteles útszakaszok használatára vonatkozó szabály újradefiniálása?
17
11. Várható-e ún. „türelmi idő” alkalmazása a díjfizetéseknél? 12. Mikor áll fel a Társadalmi Egyeztető Szervezet? 13. Mit lehet tudni az UD-bevételek felhasználásáról? 14. Megismerhető-e az UD-rendszer „finomhangolási folyamatának” jogalkotási koncepciója? 15. Napirenden van-e a bírságrendelet módosításának terve, különös tekintettel a bliccelés és „költségvetést nem károsító” tévesztések, „jóhiszemű” tévedések elkülönítésére? 16. Milyen választ adott az EU-nak Magyarország a díjmértékek vonatkozásában? 17. Be kívánja-e vonni a Kormány az autóbuszokat az UD-rendszerbe? 18. Az ellenőrzési rendszerben várhatóak-e módosulások (ellenőrző kapuk száma, mobil egységek)? 19. Megoldják-e a NÚSZ-os folyószámlák „forgalomképtelenségének” kérdését? 20. Lesz-e konkrét megoldás egy-egy terminál időszakos meghibásodása esetére? Kérjük, amennyiben kérdéseink részletes megvitatására a március 18-i egyeztetésen nem kerül sor, úgy kérdéseink az ülés emlékeztetőjének mellékletét képezzék, s kérdéseinkre a közeljövőben szeretnénk választ kapni! Amennyiben valamely kérdésünk további kifejtést igényel (bár minden egyes felvetésünk korábbi leveleinkben részletesen szerepel), készséggel állunk rendelkezésre azok részletesebb kifejtésére! Budapest, 2014. március 18.
18
Köszönöm megtisztelő figyelmüket! MKFE – a szolgáltató érdekvédelem
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.