Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
KiadtaDénes Gulyás Megváltozta több, mint 8 éve
1
Trendek a fogyasztói társadalom ellenében – avagy hogyan rendeződik vissza a fogyasztás válság hatására Kozák Ákos – 2010. március 18.
2
2 GfK HungáriaTrendek a fogyasztói társadalom ellenében - Kozák Ákos2010. március 18. A jelenlegi válság és a megelőző történelmi válságok összevetése 1970-es évek közepe 1980-as évek eleje 1990-es évek eleje Ezred- forduló Jelenlegi válság Válság Mo. Alacsony fogyasztói bizalom Alacsony jövedelem Magasabb megélhetési költségek, infláció Alacsonyabb vagyon Kevés fogyasztási hitel Erős hatás Mérsékelt hatás Gyenge hatás Tények a jelenlegi válságról: a fogyasztói bizalom történelmi mélyponton van Európában, és csökken alacsonyabb foglalkoztatottsági számok alacsonyabb jövedelemhez vezetnek az alacsony olajárak könnyítik a terheket, az árcsökkentés eltolja a kiadásokat csökkenő ingatlanárak és tőzsdeindexek miatt csökken a háztartások vagyona a bankok visszafogják a fogyasztók hitelezését Forrás: McKinsey Global Institute EU Consumer Team analysis
3
3 GfK HungáriaTrendek a fogyasztói társadalom ellenében - Kozák Ákos2010. március 18. A fogyasztás változása a válság idején* Egészségügy Lakásbérlet Autó fenntartás Étel Közlekedés (kivéve autó) Újság, könyv Alkohol- mentes italok ruházat vendéglátás kommunikáció alkohol Szabadidő szolgáltatás Háztartási gépek bútor Elektronikai berendezések Autó ÁTLAG: -2,2 ÁTLAG: 9,3 * UK, Németország, Franciaország, Olaszország Forrás: McKinsey Global Institute EU Consumer Team analysis létfenntartás szórakozás berendezések
4
4 GfK HungáriaTrendek a fogyasztói társadalom ellenében - Kozák Ákos2010. március 18. A kiadáscsökkenés hatása a kategória költésekre Sorrend Sorrend további jövedelemnyomás alatt -5%-20% 111 21416 349 455 5 14 622 7710 888 933 117 64 1215 1396 1413 1512 161011 17 18 Forrás: McKinsey Global Institute Europe Survey Kiadáscsökkenés, %
5
5 GfK HungáriaTrendek a fogyasztói társadalom ellenében - Kozák Ákos2010. március 18. Makroökonómiai adatok A GDP alakulása (%)Fogyasztói árak változása (%) Munkanélküliségi ráta (%) Forrás: tényadatok – KSH, előrejelzés – MNB ??
6
6 GfK HungáriaTrendek a fogyasztói társadalom ellenében - Kozák Ákos2010. március 18. Makroökonómiai adatok Nettó reálbér alakulása (%) Kiskereskedelmi forgalom alakulása (%) Háztartások végső fogyasztásának változása(%) Source: Facts: Central Statistical Office, prognose: Ecostat, October, 2009 ?? ?
7
7 GfK HungáriaTrendek a fogyasztói társadalom ellenében - Kozák Ákos2010. március 18. Az infláció az egyes kategóriák esetében eltérően alakult A szeszesitalok, dohányáruk kategória fogyasztói árainál folyamatos emelkedés figyelhető meg 2009-ben (jövedéki adó emelése), novemberre az infláció meghaladta a 10 százalékot Az élelmiszerinfláció (4,4%) éves nagysága közel azonos volt mint a teljes piacon mért áremelkedés (4,2 %) A háztartási energia fogyasztói ára 2009 januárjában közel 20 százalékkal nőtt, éves szinten 8,2 százalékos volt az infláció; A ruházati termékek esetén volt a legkisebb a fogyasztói árváltozás mértéke a vizsgált időszakban, inkább stagnálásról beszélhetünk;
8
8 GfK HungáriaTrendek a fogyasztói társadalom ellenében - Kozák Ákos2010. március 18. Négy fő tényező határozza meg a fogyasztói kiadásokat Vásárlóerő Vagyon Fogyasztói vélemény Fogyasztói vélemény Vállalatok, Kormányok intézkedései Fogyasztói kiadások f Hitel hozzáférhetőség Infláció, árucikkek Adóterhelés Háztartás bevétele Lakhatási költségek Megtakarítások, adósság Munkahely és a pénzügyi helyzet biztonsága Gazdasági kilátások Média Kiadásösztönzők Válságstratégiák Promóciós taktikák Forrás: The Boston Consulting Group, 2009
9
9 GfK HungáriaTrendek a fogyasztói társadalom ellenében - Kozák Ákos2010. március 18. Fogyasztói vélemény Mérsékelt bizalom és alacsony vásárlási hajlandóság Vásárlási Hajlandóság Indexe Komplex Fogyasztói Bizalom Index Magyarország Forrás: Corvinus-GfK Fogyasztói Bizalom Index „W” vagy „U” modell? Újra pesszimisták az amerikaiak: 2009 februárban újra csökkent az amerikai fogyasztói bizalmi index, mely 10 hónapos mélyponton van* Újra pesszimisták az amerikaiak: 2009 februárban újra csökkent az amerikai fogyasztói bizalmi index, mely 10 hónapos mélyponton van* Forrás: Conference Board
10
10 GfK HungáriaTrendek a fogyasztói társadalom ellenében - Kozák Ákos2010. március 18. negatív Tendenciák az ország gazdasági helyzetének érzékelésében (előző év azonos időszaka=100, kiigazítás nélkül, KSH adat) Fogyasztói vélemény Várakozások az ország gazdasági helyzetére vonatkozóan A GDP volumenindexe 50% Forrás: Corvinus-GfK Fogyasztói Bizalom Index illetve KSH
11
11 GfK HungáriaTrendek a fogyasztói társadalom ellenében - Kozák Ákos2010. március 18. Fogyasztói vélemény: félelem a munkanélküliségtől* Várakozások az elkövetkező 12 hónapra vonatkozóan Forrás: Corvinus-GfK Fogyasztói Bizalom Index *a munkanélküliség tényleges növekedése fogyasztás visszaesést okoz, de már a munkanélküliségtől való félelem is! 2009. augusztus és október között 112 ezer új munkanélküli A 2008 decemberi mélypont után enyhén mérséklődött a munkanélküliség növekedésétől tartók aránya
12
12 GfK HungáriaTrendek a fogyasztói társadalom ellenében - Kozák Ákos2010. március 18. Vásárlóerő Forrás: GfK Hungária, Vásárlőerő Index tanulmány, 2009 Egy főre jutó vásárlóerő Magyarországon, megyénként
13
13 GfK HungáriaTrendek a fogyasztói társadalom ellenében - Kozák Ákos2010. március 18. Vagyon A válság és az arra adott fogyasztói reakciók nyomán kialakuló új csoportok* Leginkább érintett csoport Elvesztette állását, vagy csökkent a keresete Vagyoncsökkenés (a hiteleihez képest) Fizetéstől fizetésig él (ha van) Kevés megtakarítással rendelkezik Növekvő csoport Fogyasztási szokás Annyira keveset költ, amennyire csak tud Abszolút ár számít (ha kisebb a méret, akkor is) Rövid távon optimalizál Áldozatokat is hoz, akkor is, ha az egészségéről van szó (pl. bio tejről nem biora való átállás) Legnagyobb csoport Bőséges cash-flow-val rendelkezik, de aggódik a jövőbéli mérlege miatt Válság, mint egy "ébresztő" érintette Ingatlana, vagyon veszít értékéből, munkahelye bizonytalan lesz Magasabb és alacsonyabb bevételi kategória egyaránt Fogyasztási szokás Több helyen vásárol Ott vásárol, ahol legjobb az ár Bármit megvásárol, aminek akciós az ára Hosszabb távon optimalizál Kevesebb áldozatot hoz: egészségét, minőséget, ízletességet nem áldozza be Experimentál a privát márkákkal Legnagyobb csoport Biztonságban érzi magát Régóta jómódban él, nem érzi a vagyoncsökkenést Nem látható annyira a csoport Környezetében sok embert érint a válság komolyabban Fogyasztási szokás Környezete hatására több akciós terméket vásárol Nem keresi, de nyílt a promóciókra, ha azok megfelelnek elvárásainak Nem áldoz be semmit preferenciái közül Trade up továbbra is, de jobban megválasztja a kategóriákat Forrás: The Boston Consulting Group, 2009 Cash Counters/ Pénzszámlálók Cash Counters/ Pénzszámlálók Nervous Saver/ Ideges spóroló Nervous Saver/ Ideges spóroló Relaxed Opportunist/ Nyugodt opportunista Relaxed Opportunist/ Nyugodt opportunista *Nemzetközi trendek
14
14 GfK HungáriaTrendek a fogyasztói társadalom ellenében - Kozák Ákos2010. március 18. Vagyon -1800 Mrd HUF -1800 Mrd HUF A lakosság GDP arányos pénzügyi felhalmozása 2009 márciusban az 1996-os szintre esett. +900 Mrd HUF +900 Mrd HUF 2009 elejére a vagyon veszteség egyetlen oka: a devizaadósság állomány hatalmas átértékelődése 1000 milliárd forintos adósságapadásnak kellene bekövetkezni ahhoz, hogy a 2008 végi szint álljon vissza A lakosság nettó pénzügyi vagyona 1800 milliárd forinttal csökkent 2009 elejére. Az árfolyam korrekció után 900 mrd Ft ebből „visszajött” A háztartások nettó pénzügyi vagyona a GDP arányában (%) Forrás: MNB, 2009. 1. né – Portfolio.-hu becslés
15
15 GfK HungáriaTrendek a fogyasztói társadalom ellenében - Kozák Ákos2010. március 18. Kormány intézkedései A kormány válságkezelő intézkedéseinek következtében javult a lakossági várakozás Forrás: Corvinus-GfK Fogyasztói Bizalom Index 2007 évi áremelések, szigorítások bejelentése Tervezett reformintézkedések, Forint árfolyamának zuhanása, általánosan gyengülő bizalom Bajnai-kormány megalakulása, válságkezelő intézkedések, fokozódó várakozások
16
16 GfK HungáriaTrendek a fogyasztói társadalom ellenében - Kozák Ákos2010. március 18. Mi a jövő? versus
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.