KÖNYVTÁRAK MINT TUDÁSKÖZPONTOK
Yoneji Masuda, 1988 információ tengelyű gazdaság felosztása
Z. Karvalics László „funkcionalitás kérdése a döntően meghatározó t.i., hogy milyen folyamatban, milyen termék előállításakor vagy szolgáltatás nyújtásakor, hol és milyen értékhozzáadás történik.”
… és hol vannak ebben a rendszerben a könyvtárak? Feladat Találjanak mindenhová könyvtári példát. 1. interkonnektivitás- és interakció biztosítása – ……………… 2. korábban nem létező információs és tudásobjektumok előállítása – ……………………….. 3. feldolgozó rendszerek input-oldalának folyamatos ellátása tartalommal – ………………………. 4. a létrejött tudásjavak „elosztása”, az információk célba juttatása, a feldolgozásnak és „kimeneteinek”, a disszeminációnak a segítése – ……………………………….. 5. Információ- és tudásműveletek végzése, szimbólum manipuláció, információs rendszerek működtetése 6. A (vezetői) fejekben előidézett változás, a gondolkodási folyamatok módosítása és facilitációja – ……………………
… és hol vannak ebben a rendszerben a könyvtárak? Néhány példa 1. interkonnektivitás- és interakció biztosítása - közösségi oldal, blog, tudásportál stb. működtetése 2. korábban nem létező információs és tudásobjektumok előállítása – bibliográfiák, adatbázisok készítése, wikik, blogok, honlapok üzemeltetése; 3. feldolgozó rendszerek input-oldalának folyamatos ellátása tartalommal – a közhasznú, közérdekű és üzleti információszolgáltatás, a szakirodalmi tájékoztatás. 4. a létrejött tudásjavak „elosztása”, az információk célba juttatása, a feldolgozásnak és „kimeneteinek”, a disszeminációnak a segítése – ezek a tevékenységek a könyvtárak alapfunkciói; 5. Az információ- és tudásműveletek végzése, szimbólum manipuláció, információs rendszerek működtetése – a könyvtári dokumentumok feldolgozása, a szolgáltatások biztosítása. 6. a (vezetői) fejekben előidézett változás, a gondolkodási folyamatok módosítása és facilitációja – a könyvtárak szolgáltatásaikkal, rendezvényeikkel, tanfolyamaikkal és a civil szférával való együttműködés során – reményeink szerint – valóban változást idéznek elő a helyi közösség tagjainak gondolkodásában.
Az információs társadalom tudástranszfer innovatív módjai MTA Információtechnológiai Alapítvány, A társadalmi tudástranszfer modern eszközei Tudásmenedzsment és tudástranszfer a 21. századi könyvtárban
LKMC, Libraries as Knowledge Management Centers
Könyvtárak mint tudásmenedzsment központok PÉLDÁK digitális referenszkönyvek, online adatbázisok, hírportálok, e-folyóiratok, e-könyvek Könyvtáros, mint IT mentor PÉLDÁK digitális referenszkönyvek, online adatbázisok, hírportálok, e-folyóiratok, e-könyvek Könyvtáros, mint IT mentor Kevin Parker, Philip Nitse Kay Flowers Szolgáltatások kis- és középvállalatok számára
Tudásközpontok mindenhol … Természettudományi Múzeum Dokumentációs és Informatikai Tudásközpontja, óbudai Árpád Gimnázium könyvtára, a Budapest Bank Nyrt. Tudásközpont Könyvtár. A tudásközpont kifejezés igen változatos felhasználása (Lakhatási tudásközpont, Szent László Tudásközpont, Hallás Tudásközpont, Járműipari Tudásközpont, Globális Nevelés Tudásközpont)
Tudásközpontok mindenhol … Dél-Dunántúli Regionális Könyvtár és Tudásközpont Az intézmény tudásközpont szerepe – jelenleg – az egyetemhez, az egyetemi kutatóközpontokhoz, kutatási innovációs programok, valamint egyetemi oktatási tantermek és hallgatói szolgáltatói központ befogadáshoz kötődik.
Feladatok 1.Keresés „Knowledge management centre/center” and library szavakkal. 2.A Dél-Dunántúli Regionális Könyvtár és Tudásközpont szolgáltatásainak feltérképezése. Mitől tudásközpont?
Ajánlott irodalom 1. Z. Karvalics László gazdaság felosztása Z. Karvalics: Információs és tudásszolgáltatások: honnan hová? Szolgáltatások világa / szerk. Hetesi Erzsébet, Majó Zoltán, Lukovics Mihály. – Szeged: JATEPress,2009. – p. < vilaga/informaciohttp:// vilaga/informacio 2. Az információs társadalom tudástranszfer innovatív módjai MTA Információtechnológiai Alapítvány, p.< 3. Tóth Máté Könyvtárak a szemantikus web világában. In: Tudományos és műszaki tájékoztatás sz. 415.p Parker, K. R. – Nitse, P. S. – Flowers, K. A.: Libraries as knowledge management centers. Library Management Journal -- Special Issue on Digital Libraries in the Knowledge Era: Knowledge Management and Semantic Web Technology, 2005 Vol. 26, No. 4/5, p. 5. Kiszl Péter: Rendszerváltás a könyvtárakban – közkönyvtárak a gazdasági információk közvetítésében. In: Tudományos és Műszaki Tájékoztatás, sz. 181.p Kiszl Péter: Hogyan tovább? – Üzleti információszolgáltatás a magyarországi könyvtárakban. In:Tudományos és Műszaki Tájékoztatás sz. 378.p. 7. Fischerné Dárdai Ágnes: A tudás értelmezése könyvtári környezetben. In: Könyv, könyvtár, könyvtáros, sz p