Képek, képfeldolgozás Szirmay-Kalos László.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Minden amit tudni akartál de soha sem merted megkérdezni
Advertisements

Számítógép grafika.
Készítette: Farkas Ildikó 2006.Január 12.
Informatikai alapismeretek Hardver
Gábor Dénes Főiskola Informatikai Rendszerek Intézete Informatikai Alkalmazások Tanszék Infokommunikáció Beszédjelek Házman DIGITÁLIS BESZÉDJEL ÁTVITEL.
2D képszintézis Szirmay-Kalos László.
2D grafikus rendszerek Szirmay-Kalos László. 2D grafikus editor: GUI, use-case, dinamikus modell L L L R LD LU MouseLDown első pont MouseLDown második...
GPU Szirmay-Kalos László.
OpenGL Szirmay-Kalos László In theory, there is no difference
2D képszintézis Szirmay-Kalos László. Számítógépes grafika feladata képszintézis Virtuális világ modell modellezés Metafórák: 2D rajzolás világ = sík.
Számítógépes grafika és képfeldolgozás
Számítógépes grafika Szirmay-Kalos László
Térfogatvizualizáció Szirmay-Kalos László. Térfogati modellek v(x,y,z) hőmérséklet sűrűség légnyomás potenciál anyagfeszültség... v(x,y,z) tárolás: 3D.
Számítógépes grafika Szirmay-Kalos László
Digitális képanalízis
Bevezetés.  A számítógépes grafika inkrementális képszintézis algoritmusának hardver realizációja  Teljesítménykövetelmények:  Animáció: néhány nsec.
GPGPU labor I. OpenGL, Cg.
 Nincs szinkronizáció és kommunikáció  Csővezeték alkalmazása  Párhuzamosítás Proc 2Proc 1 Csővezeték Proc 1 Proc 21 Proc 22 Párhuzamosság.
Multimédiás technikák 1. kérdés Melyik diszkrét médium? a)hang b)videó c)animáció d)kép.
Multimédiás technikák 1. kérdés A homogén foltok kódolása milyen tömörítést valósít meg? a)veszteséges b)káros c)veszteségmentes d)redundáns.
Számítógépes grafika, PPKE-ITK, Benedek Csaba, D képszintézis 4. előadás.
Textúrák, világmodellek
A számítógépes grafika céljai és feladatai
A számítógépes grafika céljai és feladatai
További vektor, mátrix algoritmusok
Készítette: Vámossy Zoltán (Bebis anyagai alapján) 2004 (Stanford, Berkeley, CMU, Birmingham, ELTE, SZTAKI, SzTE anyagok alapján) Képfeldolgozás, alapok.
Fejlett grafikai algoritmusok Megvilágítási modellek
Számítógépes grafika és képfeldolgozás IV előadás: Képfeldolgozási esettanulmányok, képfájl formátumok Jegyzet: Székely Vladimír: Képfeldolgozás 7. fejezet.
Térfogatvizualizáció Szirmay-Kalos László. Térfogati modellek v(x,y,z) hőmérséklet sűrűség légnyomás potenciál anyagfeszültség... v(x,y,z) tárolás: 3D.
Pixel műveletek, képek Szirmay-Kalos László.
Grafikus alaphardver Szirmay-Kalos László. Jelfeldolgozási megközelítés modellezés modell képszintézis Digitális kép megjelenítés Analog Digitál Képinformáció.
Csipkézettség csökkentés (anti-aliasing) Szirmay-Kalos László.
Térfogatvizualizáció
Térfogatvizualizáció
2D képszintézis Szirmay-Kalos László.
Számítógépes grafika Bevezetés
3D képszintézis fizikai alapmodellje Szirmay-Kalos László Science is either physics or stamp collecting. Rutherford.
Rendering pipeline Ogre3D
2D grafikus rendszerek Szirmay-Kalos László.
Textúrák Grafikus játékok fejlesztése Szécsi László g07-texture.
Grafikus játékok fejlesztése Szécsi László t09-texture
 Kvantált kép fényesség értékei: G [ 0, Gmax ]  G fényességű pontok száma: P(G)
A Cprob általános képelemző szoftver
GPU ELTE IK Számítógépes Grafika II. Jeni László Attila
GPGPU A grafikus hardver általános célú felhasználása
Képek feldolgozása 7. osztály.
Kép formátumok, tulajdonságaik
Web-grafika II (SVG) 5. gyakorlat Kereszty Gábor.
Barsi Árpád BME Fotogrammetria és Térinformatika Tanszék
Informatikai alapismeretek Hardver
Grafika alapfogalmak.
Digitális képanalízis Alapfogalmak. Kép, pixel, blokk, koordináta.
A számítógépes grafika alapjai, PPKE-ITK, Benedek Csaba, 2010 Tanagyag forrás © Szirmay-Kalos László, BME A számítógépes grafika céljai és feladatai 1.
Szélességi bejárás. Véges gráf összes csúcsának bejárása a kezdőcsúcstól való távolságuk szerinti növekvő sorrendben Egy csúcsot egyszer járunk be Egyenlő.
MP3, MP4 lejátszók.
1 A digitális képfeldolgozás alapjai A digitális képfeldolgozás alapjai.
9. Óra Tömörítés Tömörítés fogalma: A tömörítő eljárások segítségével adatainkat olyan alakra hozhatjuk, amelyeknek kisebb a mérete, mint az eredetinek.
Digitális képfeldolgozás Póth Miklós. Digitális képtípusok Raszter – Képpontokból épül fel Vektor – egyenletekből épül fel.
Bevezetés.  Miért …  … egyszálúan programozunk?  … probléma ez?  Hogyan …  … változik ez?  … tudjuk kihasználni?  Megéri-e párhuzamosítani?
Lighting III.
A grafikus hardware programozása
Vizualizáció és képszintézis
Vizualizáció és képszintézis
OpenGL IV.
Vizualizáció és képszintézis
GPGPU – CUDA 2..
OpenGL III.
Informatikai alapismeretek Hardver
A digitális kép bevezetés.
Environment mapping Szécsi László
Előadás másolata:

Képek, képfeldolgozás Szirmay-Kalos László

Képek a képszintézisben Transzformáció vágás Geometriai model raszterizáció (x,y,szín) scanner Kép (textúra) (akár float) Pixel műveletek Digitális fényképezőgép Rasztertár (8 bit) fájl

Képek, képformátumok Fej: típus, méret (szélesség, magasság) bit-per-pixel, indexelt-valós szín, lookup tábla Törzs: szélesség x magasság db pixel (R,G,B) vagy idx Tömörítés (run length, LZW, Huffmann, FFT, wavelet) Standard formátumok: TARGA, GIF, JPEG, TIFF, BMP, PCX GIF, MPG, AVI, ...

TARGA Fej: Törzs: … Törzs b1 g1 2 r1 9 db 0 b2 g2 r2 b1 g1 2 r1 9 db 0 b2 g2 r2 Szélesség alsó bájt … Szélesség felső bájt Magasság alsó bájt Magasság felső bájt Bit-per-pixel: 24 32 Törzs

Grafika - képfeldolgozás Textúrák Grafika Kép Geometriai leírás Alakfelismerés I(x,y) diszkrét

Képfeldolgozás Kép Kép Diszkrét f(u,v) Képfeldolgozás Diszkrét g(u,v) 2D tömb Kép Diszkrét g(u,v) 2D tömb Képfeldolgozás Kép ábrázolhatósága Kép javítás Alakfelismerés előkészítése Információ rejtés, stb.

Kvantálás 8 bit: 256 szín 4 bit: 16 szín 3 bit: 8 szín

Dither S + = eredeti jel zaj hozzákeverés kvantálás aluláteresztô szűrés n+d bit n bit rasztertár S x0 d bit szem dither RAM x1 monitor y0 d bit y1

Fekete-fehér dither Kis periódusú mátrix dither 0 8 2 10 Véletlen 0 8 2 10 12 4 14 6 3 11 1 9 15 7 13 5 Véletlen zaj 1 16 Nagyperiódusú egyenletes sorozat halftone

Színes dither Véletlen zaj Mátrix dither

Tone mapping I I’ HRDI(R,G,B)LDRI(r,g,b) konverzió Ir +Glow 1+ Ir Luminancia: I = 0.21R + 0.72G + 0.07B Adaptációs lum: I’ Relatív lum: Ir = Megjelenített lum: Megjelenített szín: I I’ Ir +Glow 1+ Ir D = D I (r,g,b) = (R,G,B,)

Fényesség transzformációk: g(u,v) = H(f(u,v))

Hisztogram Alacsony kontraszt Alacsony fényerő

Hisztogram kiegyenlítés

Hisztogram kiegyenlítés p f p(x)dx = g( f ) f p g g dg df = p(f) f

Szűrés g(x) =  w(t) · f(x-t) dt g(i,j) =   w(di,dj) f(i-di, j-dj)

Aluláteresztő szűrőtípusok W(f) Ideális aluláteresztő w(x) = sinc(x) doboz kúp B-spline Gauss

Postprocessing Postprocessing HDRI 8 bit R,G,B kép Mélység értékek Frame buffer Tone mapping Glow Depth of field Textúrák

Postprocessing HDRI 8 bit R,G,B kép Mélység értékek Frame buffer Render a full screen quad: glBegin(GL_QUADS); glTexCoord2f(1,1); glVertex4f(-1,-1,0,1); glTexCoord2f(1,0); glVertex4f(-1, 1,0,1); glTexCoord2f(0,0); glVertex4f( 1, 1,0,1); glTexCoord2f(0,1); glVertex4f( 1,-1,0,1); glEnd( ); Vertex shader: void main ( in float4 Pos : POSITION, in float2 Tex : TEXCOORD0, out float4 hPos : POSITION, out float2 oTex : TEXCOORD0 ) { hPos = Pos; oTex = Tex; } Fragment shader: float4 main ( in float2 Tex : TEXCOORD0) : COLOR { color = Filtered colors in the neighborhood of Tex; Postprocessing HDRI 8 bit R,G,B kép Mélység értékek Frame buffer textúrák

Glow

Mélységélesség (Depth of field) k z d P Éles kép r r circle of confusion D lencse tárgy Fokális sík képsík

Mélységélesség