Veszprémi EgyetemGépészeti alapismeretekGéptan TanszékVeszprémi EgyetemGépészeti alapismeretekGéptan Tanszék Hajtások
Veszprémi EgyetemGépészeti alapismeretekGéptan TanszékVeszprémi EgyetemGépészeti alapismeretekGéptan Tanszék Tartalomjegyzék Hajtásokról általában Példa hajtás alkalmazására Forgó mozgás hajtásainak csoportosítása Dörzshajtás Laposszíjhajtás Ékszíjhajtás Lánchajtás Fogaskerékhajtás
Veszprémi EgyetemGépészeti alapismeretekGéptan TanszékVeszprémi EgyetemGépészeti alapismeretekGéptan Tanszék Hajtásokról általában A hajtások olyan összetett gépelemek, melyek egy hajtó gép által szolgáltatott teljesítményt továbbítják a hajtott géphez. A hajtás beiktatására általában azért van szükség, mert a hajtott gép fordulatszáma és nyomatékigénye eltér a hajtó gépétől. A hajtástól elvárjuk, hogy a teljesítményt kis veszteséggel továbbítsa, azaz jó legyen a hatásfoka.
Veszprémi EgyetemGépészeti alapismeretekGéptan TanszékVeszprémi EgyetemGépészeti alapismeretekGéptan Tanszék Példa hajtás alkalmazására
Veszprémi EgyetemGépészeti alapismeretekGéptan TanszékVeszprémi EgyetemGépészeti alapismeretekGéptan Tanszék Forgó mozgás hajtásainak csoportosítása Súrlódásos hajtások Dörzshajtások (kis tengelytáv, kis telj.) Szíjhajtások (nagy|közepes tengelytáv, közepes telj.) Kényszerhajtások Lánchajtás (közepes tengelytáv, közepes telj.) Fogaskerékhajtás (kis tengelytáv, nagy telj.) A választás általában a teljesítmény nagyságán és a tengelytávon múlik.
Veszprémi EgyetemGépészeti alapismeretekGéptan TanszékVeszprémi EgyetemGépészeti alapismeretekGéptan Tanszék Dörzshajtás Tárcsákat erősen egymáshoz nyomunk és a súrlódási erő segítségével közvetítjük a teljesítményt a hajtó tengelyről a hajtott tengelyre.
Veszprémi EgyetemGépészeti alapismeretekGéptan TanszékVeszprémi EgyetemGépészeti alapismeretekGéptan Tanszék Áttétel: abból a tényből számítható, hogy az érintkezési pontban azonos a tárcsák kerületi sebessége.
Veszprémi EgyetemGépészeti alapismeretekGéptan TanszékVeszprémi EgyetemGépészeti alapismeretekGéptan Tanszék Hajtott tárcsán legyőzhető terhelőnyomaték: a hajtott tárcsa egyensúlyából számítható. Leadott teljesítmény
Veszprémi EgyetemGépészeti alapismeretekGéptan TanszékVeszprémi EgyetemGépészeti alapismeretekGéptan Tanszék Fokozatmentesen állítható dörzshajtás (változtatható az áttétel)
Veszprémi EgyetemGépészeti alapismeretekGéptan TanszékVeszprémi EgyetemGépészeti alapismeretekGéptan Tanszék Frikciós prés
Veszprémi EgyetemGépészeti alapismeretekGéptan TanszékVeszprémi EgyetemGépészeti alapismeretekGéptan Tanszék Laposszíj- hajtás
Veszprémi EgyetemGépészeti alapismeretekGéptan TanszékVeszprémi EgyetemGépészeti alapismeretekGéptan Tanszék Két hengeres tárcsát végtelenített hevederrel csatolunk.
Veszprémi EgyetemGépészeti alapismeretekGéptan TanszékVeszprémi EgyetemGépészeti alapismeretekGéptan Tanszék Áttétel: abból a tényből számítható, hogy a szíjtárcsák kerületi sebessége megegyezik. Szlip: a szíj rugalmassága miatt kis eltérés van a szíjtárcsák kerületi sebessége között.
Veszprémi EgyetemGépészeti alapismeretekGéptan TanszékVeszprémi EgyetemGépészeti alapismeretekGéptan Tanszék Heveder méretezésének alapja A=Szíj keresztmetszeti területe
Veszprémi EgyetemGépészeti alapismeretekGéptan TanszékVeszprémi EgyetemGépészeti alapismeretekGéptan Tanszék Íves profilú szíjtárcsa
Veszprémi EgyetemGépészeti alapismeretekGéptan TanszékVeszprémi EgyetemGépészeti alapismeretekGéptan Tanszék Heveder felépítése, anyaga Általában 3 rétegű műanyag.
Veszprémi EgyetemGépészeti alapismeretekGéptan TanszékVeszprémi EgyetemGépészeti alapismeretekGéptan Tanszék Ékszíjhajtás
Veszprémi EgyetemGépészeti alapismeretekGéptan TanszékVeszprémi EgyetemGépészeti alapismeretekGéptan Tanszék Ékhatás A súrlódási erő a kerületi erő: Az N erő a szíjat a horonyba beszorító erőtől függ: Látszólagos súrlódási tényező.
Veszprémi EgyetemGépészeti alapismeretekGéptan TanszékVeszprémi EgyetemGépészeti alapismeretekGéptan Tanszék Lánchajtás
Veszprémi EgyetemGépészeti alapismeretekGéptan TanszékVeszprémi EgyetemGépészeti alapismeretekGéptan Tanszék Olyan kényszerhajtás (alakzáró hajtás), ahol a teljesítmény átvitel lánc és lánckerék által valósul meg. A lánc csuklósan csatlakozó lánctagokból áll. Önmagába záródó, azaz végtelenített vonóelem. A lánckerék egy fogazott tárcsa, a fogak profilját körívek határolják.
Veszprémi EgyetemGépészeti alapismeretekGéptan TanszékVeszprémi EgyetemGépészeti alapismeretekGéptan Tanszék Leggyakoribb lácfajta a görgős hajtólánc
Veszprémi EgyetemGépészeti alapismeretekGéptan TanszékVeszprémi EgyetemGépészeti alapismeretekGéptan Tanszék Heveder oldalnézetben Illesztések
Veszprémi EgyetemGépészeti alapismeretekGéptan TanszékVeszprémi EgyetemGépészeti alapismeretekGéptan Tanszék Lánckerék
Veszprémi EgyetemGépészeti alapismeretekGéptan TanszékVeszprémi EgyetemGépészeti alapismeretekGéptan Tanszék
Veszprémi EgyetemGépészeti alapismeretekGéptan TanszékVeszprémi EgyetemGépészeti alapismeretekGéptan Tanszék Lánchajtás elrendezése A lánc függőleges síkban van. A vízszintes tengelyek közel egy magasságban vannak. Egymás fölött nem célszerű elhelyezni a tengelyeket (rezgések).
Veszprémi EgyetemGépészeti alapismeretekGéptan TanszékVeszprémi EgyetemGépészeti alapismeretekGéptan Tanszék Kerékpár áttétel és pedálerő számítása
Veszprémi EgyetemGépészeti alapismeretekGéptan TanszékVeszprémi EgyetemGépészeti alapismeretekGéptan Tanszék Pedálerő Láncerő a terhelőnyomatékból adódik: Pedálerő a hajtott lánckerék egyensúlyából:
Veszprémi EgyetemGépészeti alapismeretekGéptan TanszékVeszprémi EgyetemGépészeti alapismeretekGéptan Tanszék Sebességváltás emelkedőn A megnövekedett láncerőt kisebb hajtó lánckerékre helyezem.
Veszprémi EgyetemGépészeti alapismeretekGéptan TanszékVeszprémi EgyetemGépészeti alapismeretekGéptan Tanszék Fogaskerékhajtás
Veszprémi EgyetemGépészeti alapismeretekGéptan TanszékVeszprémi EgyetemGépészeti alapismeretekGéptan Tanszék Olyan kényszerhajtás ahol a teljesítmény átvitel közvetlenül kapcsolódó fogazott alkatrészek (fogaskerekek) által valósul meg. (A hajtó kerék foga tolja a hajtott kerék fogát.)
Veszprémi EgyetemGépészeti alapismeretekGéptan TanszékVeszprémi EgyetemGépészeti alapismeretekGéptan Tanszék
Veszprémi EgyetemGépészeti alapismeretekGéptan TanszékVeszprémi EgyetemGépészeti alapismeretekGéptan Tanszék Fogaskerékpár ábrázolása két nézetben
Veszprémi EgyetemGépészeti alapismeretekGéptan TanszékVeszprémi EgyetemGépészeti alapismeretekGéptan Tanszék A kapcsolódás tartománya elemi fogazatú hajtás esetén
Veszprémi EgyetemGépészeti alapismeretekGéptan TanszékVeszprémi EgyetemGépészeti alapismeretekGéptan Tanszék Jellemző geometriai adatok Osztás (p): mindkét kerékre azonos. Fogszám (z) Osztókör átmérő (d) Modul (m): a fogaskerék összes mérete a modul függvényében van meghatározva. A választható modulok értékeit szabvány rögzíti. A modul értelmezése:
Veszprémi EgyetemGépészeti alapismeretekGéptan TanszékVeszprémi EgyetemGépészeti alapismeretekGéptan Tanszék Fogaskerékhajtás főbb tulajdonságai A fogprofil evolvens Ha a hajtó tengely szögsebessége állandó, akkor a hajtott tengely szögsebessége is állandó. A fogerő iránya a kapcsolódás során állandó. A kapcsolódó profilok csúsznak egymáson, ezért kenni kell. A fogszámnak van alsó határa. Elemi fogazat esetén 17, általános fogazat esetén 7.
Veszprémi EgyetemGépészeti alapismeretekGéptan TanszékVeszprémi EgyetemGépészeti alapismeretekGéptan Tanszék Evolvens: egy egyenest egy körön gördítünk.
Veszprémi EgyetemGépészeti alapismeretekGéptan TanszékVeszprémi EgyetemGépészeti alapismeretekGéptan Tanszék Fogaskerékhajtások csoportosítása a két tengely helyzete szerint a>0, f=0 a=0, f>0 a>0, f>0 a>0, f>0 Párhuzamos tengelyek (Hengeres hajtások) Metsző tengelyek (Kúpos hajtások) Kitérő tengelyek, nagy tengelytáv (Csigahajtások, csavarhajtások) Kitérő tengelyek, kis tengelytáv (Hipoid hajtások )
Veszprémi EgyetemGépészeti alapismeretekGéptan TanszékVeszprémi EgyetemGépészeti alapismeretekGéptan Tanszék Párhuzamos tengelyű hajtások (hengeres hajtások) Külső, egyenes fogazatú hajtás
Veszprémi EgyetemGépészeti alapismeretekGéptan TanszékVeszprémi EgyetemGépészeti alapismeretekGéptan Tanszék Külső, ferde fogazatú hajtás
Veszprémi EgyetemGépészeti alapismeretekGéptan TanszékVeszprémi EgyetemGépészeti alapismeretekGéptan Tanszék
Veszprémi EgyetemGépészeti alapismeretekGéptan TanszékVeszprémi EgyetemGépészeti alapismeretekGéptan Tanszék Külső, nyílfogazatú hajtás
Veszprémi EgyetemGépészeti alapismeretekGéptan TanszékVeszprémi EgyetemGépészeti alapismeretekGéptan Tanszék Belső fogazatú hajtás
Veszprémi EgyetemGépészeti alapismeretekGéptan TanszékVeszprémi EgyetemGépészeti alapismeretekGéptan Tanszék Metsződő tengelyű hajtások (kúpos hajtások) Külső, egyenes fogazatú hajtás
Veszprémi EgyetemGépészeti alapismeretekGéptan TanszékVeszprémi EgyetemGépészeti alapismeretekGéptan Tanszék Külső, ívelt fogazatú hajtás
Veszprémi EgyetemGépészeti alapismeretekGéptan TanszékVeszprémi EgyetemGépészeti alapismeretekGéptan Tanszék Kitérő tengelyű hajtások Csavarkerékhajtás
Veszprémi EgyetemGépészeti alapismeretekGéptan TanszékVeszprémi EgyetemGépészeti alapismeretekGéptan Tanszék Csigahajtás
Veszprémi EgyetemGépészeti alapismeretekGéptan TanszékVeszprémi EgyetemGépészeti alapismeretekGéptan Tanszék Hipoid hajtás