A számítógépes grafika alapjai, PPKE-ITK, Benedek Csaba, 2010 Tanagyag forrás © Szirmay-Kalos László, BME A számítógépes grafika céljai és feladatai 1.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Manapság a számítógép legfontosabb kiviteli egysége (perifériája) a televíziókhoz hasonló számítógép- képernyő vagy monitor. A monitort egy kábel köti.
Advertisements

Minden amit tudni akartál de soha sem merted megkérdezni
Kimeneti egységek Készítették: Boros Gyevi Vivien Tóth Ágnes
Grafikus Hardver Alapok
Számítógép grafika.
Készítette: Farkas Ildikó 2006.Január 12.
Informatikai alapismeretek Hardver
BSP-fák használata játék- engine fejlesztésében a nagy kiterjedésű zárt terek megjelenítéséhez Előadó: Boromissza Gergely Konzulens: dr. Szirmay-Kalos.
Számítógépes geometriai leíró nyelvek
2D képszintézis Szirmay-Kalos László.
Geometriai Transzformációk
Geometriai transzformációk
Inkrementális 3D képszintézis
GPU Szirmay-Kalos László.
Geometriai modellezés
2D képszintézis Szirmay-Kalos László. Számítógépes grafika feladata képszintézis Virtuális világ modell modellezés Metafórák: 2D rajzolás világ = sík.
Geometriai modellezés
Képfeldolgozás - esettanulmányok
Számítógépes grafika és képfeldolgozás
Számítógépes grafika Szirmay-Kalos László
Számítógépes grafika Szirmay-Kalos László
3D képszintézis fizikai alapmodellje
Virtuális világ tárolása Szirmay-Kalos László. Belső világ tárolása l Geometria: pontok koordinátái l Topológia: élek-pontok; lapok-pontok;... l hierarchia:
Készítette: Kecskés Imre
Multimédiás technikák 1. kérdés Melyik diszkrét médium? a)hang b)videó c)animáció d)kép.
Grafika a programban Készítette: Pető László. Bevezetés Valójában nem a célobjektumra rajzolunk, hanem annak festővászon területére (canvas). Csak olyan.
Számítógépes grafika, PPKE-ITK, Benedek Csaba, D képszintézis 4. előadás.
Számítógépes grafika, PPKE-ITK, Benedek Csaba, 2010 Geometriai modellezés 2. előadás.
A számítógépes grafika céljai és feladatai
A számítógépes grafika céljai és feladatai
Mérnöki objektumok leírása és elemzése virtuális terekben c. tantárgy Budapesti Műszaki Főiskola Neumann János Informatikai Kar Intelligens Mérnöki Rendszerek.
A virtuális technológia alapjai Dr. Horv á th L á szl ó Budapesti Műszaki Főiskola Neumann János Informatikai Kar, Intelligens Mérnöki Rendszerek.
2. előadás GÉPRAJZ, GÉPELEMEK I..
3. Vetületi ábrázolások számítási eljárásai
2D képszintézis és textúrák
Bevezetés: a Számítógépi grafika tárgya (Szemelvények: amit tudni illik)
Bevezetés a Számítógépi grafikába - előadás
3. Vetületi ábrázolások számítási eljárásai
Számítógépes Grafika Megvilágítás Programtervező informatikus (esti)‏
2008/2009 tavasz Klár Gergely  Gyakorlatok időpontjai: ◦ Szerda 10:05–11:35 ◦ Csütörtök 10:00+ε –11:30+ε  Gyakvez: ◦ Klár Gergely ◦
Navigáció hypertext- rendszerekben Varga Balázs tanársegéd ELTE IK Algoritmusok és Alkalmazásaik Tsz.
A grafikus megjelenítés elvei
Monitorok.
Pixel műveletek, képek Szirmay-Kalos László.
Grafikus alaphardver Szirmay-Kalos László. Jelfeldolgozási megközelítés modellezés modell képszintézis Digitális kép megjelenítés Analog Digitál Képinformáció.
Vektorok különbsége e-x = [ex-xx ey-xy ez-xz] e e-x x szempozíció
2D képszintézis Szirmay-Kalos László.
Számítógépes grafika Bevezetés
3D képszintézis fizikai alapmodellje Szirmay-Kalos László Science is either physics or stamp collecting. Rutherford.
3. Vetületi ábrázolások számítási eljárásai
Képek feldolgozása 7. osztály.
Árnyalás – a felületi pontok színe A tárgyak felületi pontjainak színezése A fényviszonyok szerint.
Bevezetés: a Számítógépi grafika tárgya (Szemelvények: amit tudni illik)
Bevezetés a számítógépi grafikába 2. Paraméteres görbék Paraméteres görbe: 2D-ben: paraméter: általában: kikötések: legyen folytonos legyen folytonosan.
Fotorealisztikus képszintézis valós időben Szirmay-Kalos László, Csébfalvi Balázs BME IIT.
Informatikai alapismeretek Hardver
Grafika alapfogalmak.
Számítógépes grafika, PPKE-ITK, Benedek Csaba, 2010 Geometriai modellezés 2. előadás.
Informatikai eszközök a virtuális valóság szolgálatában Hapák József ELTE-IK X. Eötvös Konferencia.
Máté: Orvosi képfeldolgozás12. előadás1 Három dimenziós adatok megjelenítése Metszeti képek transzverzális, frontális, szagittális, ferde. Felület síkba.
4.6. A Fénysugár-követés módszere (ray-tracing) Mi látható a képernyőn, egy-egy képpontjában ? És az ott milyen színű ? (4.7. Árnyalás)
Képek, képfeldolgozás Szirmay-Kalos László.
Számítógépes grafika és képfeldolgozás
3D grafika összefoglalás
6. A 3D grafika alapjai 6.1. A 3D szerelőszalag fölépítése
6. A 3D grafika alapjai 6.1. A 3D szerelőszalag fölépítése
Adat- tárolás.
C/C++, hobbi játékprogramozás
Bevezetés Tematika Számonkérés Irodalom
A digitális kép bevezetés.
Előadás másolata:

A számítógépes grafika alapjai, PPKE-ITK, Benedek Csaba, 2010 Tanagyag forrás © Szirmay-Kalos László, BME A számítógépes grafika céljai és feladatai 1. előadás, (1. rész)

Számítógépes Grafika 2010, PPKE ITK, Benedek Csaba Bemutatkozás Tárgyfelelős oktató: Benedek Csaba A tárgy honlapja:

Számítógépes Grafika 2010, PPKE ITK A tárgy oktatásának menete 1 óra előadás, 2 óra laborgyakorlat Számonkérés: minden laborfeladat személyes bemutatása írásbeli vizsga Segédanyagok: Kötelező olvasmány: Szirmay-Kalos László: Számítógépes Grafika (elektronikus) Ajánlott olvasmányok: Szirmay-Kalos László, Antal György,Csonka Ferenc: Háromdimenziós grafika, animáció és játékfejlesztés OpenGL ‘Red Book’

Számítógépes Grafika 2010, PPKE ITK, Benedek Csaba A számítógépes grafika céljai és feladatai modellezés virtuális világ képszintézis Felhasználó: passzív, ha csak nézi a képet (ekkor elég a kamerát modellezni) aktív részese a világnak: be is akar avatkozni avatár (pl számítógépes játékok)

Számítógépes Grafika 2010, PPKE ITK, Benedek Csaba Számítógépes grafika feladata képszintézis Virtuális világ modell modellezés Metafórák: optika 2D rajzolás festés analógiák számítás mérés illúzió Képpontok: vörös kék zöld számok

Számítógépes Grafika 2010, PPKE ITK, Benedek Csaba Modellezés feladatai Modellező program rögzített utasítások és elemkészlet belső reprezentáció: általános, a konkrét világhoz és alkalmazáshoz kötődő fogalmak Felhasználó is beleszólhat interaktív modellépítés elemi parancssorozattal elemek hozzáadása, elvétele felhasználói felületen folyamatos visszajelzés a készülő modell állapotáról visszavonás (Undo) művelet világmodell korábbi állapotait, vagy a felhasználó korábbi parancsait tároljuk

Számítógépes Grafika 2010, PPKE ITK, Benedek Csaba Modellezés feladatai Mire térjen ki a modellezés? Geometria megadása pont, görbe, terület, felület, test, fraktálok Transzformációk – alakzatok egymáshoz viszonyított elhelyezkedése, mozgás lokális modellezési és világkoordináta rendszer Színek, felületi optikai, megvilágítás tulajdonságok

Számítógépes Grafika 2010, PPKE ITK, Benedek Csaba Modellezés geometria megvilágítás kamera optikai param textúrák modell stúdió objektumok mozgás képszintézis kép (sorozat)

Számítógépes Grafika 2010, PPKE ITK, Benedek Csaba Képszintézis (rendering, image synthesis) Modell + stúdió objektumok Modell lefényképezése rajzolás (pl műszaki rajz) természetes folyamatok szimulálása fizikai törvények betartása Élethű – fotorealisztikus - képszintézis Kép küldése a megjelenítőre Fényképezési analógia 2D: festés 3D: optika Bármi: tudományos vizualizáció

Számítógépes Grafika 2010, PPKE ITK, Benedek Csaba Tudományos vizualizáció v(x,y,z) (1, 1), (1, 2), (1, 2.5), (1, 3), (juci, jozsi), (juci, pisti), (kati, karcsi), (juci, karcsi),

Számítógépes Grafika 2010, PPKE ITK, Benedek Csaba Szereplők a képszintézisben Számítógépes program szimulálja a virtuális világot, fényhatásokat és vezérli a grafikus megjelenítőt Grafikus megjelenítő a képernyő kijelölt képpontjait megfelelő színűre állítja Emberi szem felfogja a fényhullámokat, és az agyban színérzetet hoz létre az emberi szem korlátait ki KELL használni 15fps – kb folytonos mozgás

Számítógépes Grafika 2010, PPKE ITK, Benedek Csaba Megjelenítő - nem csak monitor lehet

Számítógépes Grafika 2010, PPKE ITK, Benedek Csaba 2D rajzolás, festés window viewport Modell Kép rajzolás saját színnel 2D világkoordináta rendszer (200, 100) geometria (200, 200) topológia szín

3D grafika 3D világ + kamera vagy szem Általános helyzetű 2D ablak a 3D világban Számítógépes Grafika 2010, PPKE ITK, Benedek Csaba ablak Kép Modell 3D világkoordináta rendszer

Számítógépes Grafika 2010, PPKE ITK, Benedek Csaba Képszintézis feladatai Vektorizáció Transzformációk Vágás Takarás Árnyalás

Számítógépes Grafika 2010, PPKE ITK, Benedek Csaba Objektum-primitív dekompozíció Alkalmazás: virtuális világ leírása természetes fogalmakkal pl térinformatikai rendszer objektumai: épület, út, település Általános képszintézis program bemenete: geometriai primitívek gömb, ellipszoid, poligon, fényforrás Vektorizáció: objektumok közelítése egyszerű primitívekkel: pontok szakaszok, poligonok

Számítógépes Grafika 2010, PPKE ITK, Benedek Csaba Képszintézis feladatai Vektorizáció Transzformációk Vágás Takarás Árnyalás

Számítógépes Grafika 2010, PPKE ITK, Benedek Csaba Világ-kép transzformáció Pimitívek eredetileg egy világ- koordinátarendszerben adottak A megjelenítés vezérlése a képernyő koordinátarendszerében kell, hogy végbemenjen Transzformáció: 2-D geometriában: 2-D lineáris koordináta- transzformáció (lásd később) 3-D geometriában: vetítés (3-D modell, 2-D kép)

Számítógépes Grafika 2010, PPKE ITK, Benedek Csaba Képszintézis feladatai Vektorizáció Transzformációk Vágás Takarás Árnyalás

Számítógépes Grafika 2010, PPKE ITK, Benedek Csaba Vágás A világ azon részeinek az azonosítása, amelyek a képen megjelennek 2-D grafikában: 2-D téglalap („ablak”) 3-D grafikában: ablak és szem által definiált végtelen piramis Vágás (clipping): az érdektelen objektumok/ objektumrészek elhagyása

Számítógépes Grafika 2010, PPKE ITK, Benedek Csaba Képszintézis feladatai Vektorizáció Transzformációk Vágás Takarás Árnyalás

Számítógépes Grafika 2010, PPKE ITK, Benedek Csaba Takarási feladat Több objektum is vetülhet egy képpontra Dönteni kell, melyik objektum „látszik” 2-D geometria: prioritás felállítása az objektumok között 3-D geometria: döntés a szempozícióhoz mért távolság alapján

Számítógépes Grafika 2010, PPKE ITK, Benedek Csaba Képszintézis feladatai Vektorizáció Transzformációk Vágás Takarás Árnyalás

Számítógépes Grafika 2010, PPKE ITK, Benedek Csaba Árnyalás A látszódó objektum adott képpontban érvényes színének meghatározása 2-D grafika: saját szín alkalmazása 3-D grafika: saját szín+ a térben fenálló fényviszonyok együttes függvénye

Számítógépes Grafika 2010, PPKE ITK, Benedek Csaba Jelfeldolgozási megközelítés Digitális kép – a megjelenítendő kép reprezentációja a memóriában Folytonos valódi kép közelítése véges számú elemmel vektorgrafika – alapvető elem a szakasz rasztergrafika – alapelem kicsi téglalap a pixel (picture+element) 3-D raszter elem: voxel (~3-D pixel)

Számítógépes Grafika 2010, PPKE ITK, Benedek Csaba Raszter vs. vektoros ábrázolás Vektorgrafikus tárolás a kép/világ könnyen skálázható egyszerű vonalas ábrák/világmodellek esetén kompakt leírás túl sok részlet esetén bonyolult és lassú kirajzolás művelet Rasztergrafika nehézkes világ modellezésre: a pixel csak a kép egysége, de nem a világ objektumaié átméretezésnél interpoláció szükséges, hibák jelennek meg (lásd anti-aliasing később) hatékonyatlan a képszintézis transzformációt minden pixelre elvégezni elterjedt monitorok rasztergarfikusak (de nem mind!) Alkalmazott megoldás: a világot vektorgrafikusan tároljuk és a transzformációt is ebben az ábrázolásban végezzük megjelenítés előtt alkalmazunk raszterizációt

Számítógépes Grafika 2010, PPKE ITK, Benedek Csaba Színábrázolás Szürkeárnyalatos kép: skalár szürkeségi érték Színes kép: 3 elemű vektor red, green, blue komponensek (fotometriai részletek később!) Valós színmód: minden elem (pixel v. szakasz) esetén tároljuk a r,g,b intenzitást, pl szín szót 3 részre osztjuk Indexelt színmód az egyes kódszavak egy dekódoló memóriát (lookup table, LUT) címeznek meg, és a LUT tartalmazza a valódi r,g,b színértékeket

Számítógépes Grafika 2010, PPKE ITK, Benedek Csaba Képek tárolása, mentése Szabványos képformátumok tömörítetlen, pl BMP, TARGA: fejrész+a pixelek rgb koordinátáinak felsorolása sorfolytonosan veszteségmentes tömörítés pl GIF veszteséges tömörítés: pl JPEG videotömörítés MPEG