Nyelvészeti módszerek és irányzatok, bibliai és rabbinikus héber BMA-HEBD-111, P/TÖ/HB-1, BBV-101.51, BMVD-101.78 Biró Tamás 2015. február 24.: Történeti.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Tamás Kincső, OSZK, Analitikus Feldolgozó Osztály, osztályvezető A részdokumentumok szolgáltatása az ELDORADO-ban ELDORADO konferencia a partnerkönyvtárakkal.
Advertisements

A diskurzusok alatt lezajló tudati folyamatokról Kántor Gyöngyi PTE, Alkalmazott Nyelvészeti Doktori Iskola.
Winnie the pooh & friends
Mintacím szerkesztése •Mintaszöveg szerkesztése •Második szint •Harmadik szint •Negyedik szint •Ötödik szint D modelling in the terrestrial.
Rádai Péter Euro Nyelvvizsga Központ Top tippek az Euroexam nyelvvizsgákra készülő diákoknak Angol B2 / C1.
Thomas Robert Malthus, február 13-án született Anglikán papnak tanult a cambridge-i egyetem Jesus College-ében Papi hivatását rövid ideig.
„Songlish” How not to be a „Bicky Chewnigh”. Lehet zöld az ég…
Számold meg a fekete pontokat!
Tanszéki konzulens: Horváth Ákos Készítette: Kóródi Norbert.
Számítógépes nyelvészeti alkalmazások Farkas Richárd szept 7.
Szakdolgozat címe Készítette: X.Y Miskolci Egyetem
Kliensoldali Programozás
A kiskorúak védelmének etikai dilemmái
Imagine there’s no heaven, it’s easy if you try, Imagina que no hay Cielo, es fácil si lo intentas Képzeld el, hogy nincs menyország, menni fog, ha.
Ptol-1 Ptolemy Claudius, the great Greek mathematician lived and worked in the 2 nd century B.C. An important theorem about inscribed quadrilaterals.
What is Carol doing? Where is she? What season is it? Where is the dog? How many tulips are in the pot? What did Carol do once she woke up? What colour.
ELÉG MAGYAR MÉRNÖKÜNK VAN A GAZDASÁGI ÉS INNOVÁCIÓS KITÖRÉSHEZ? TAMÁS PÁL [MTA Szociológiai Kutatóintézet, Budapest]
Logika szeminárium Előadó: Máté András docens Demonstrátorok:
Innovatív elemek a SKA végrehajtásban Innovative elements in SCF implementation.
Az eredményesség kulcsa egy önkormányzati gazdaságfejlesztési projekt esetében The keys of success in case of an economic development project implemented.
Natura 2000 területek fenntartási tervei
Sémi összehasonlító nyelvészet BMA-HEBD-303 Biró Tamás szeptember 10.
Klasszikus héber nyelv 4.: Szintaxis
A zsidóság nyelvei Vajon a Biblia nyelvén beszélt Dávid király? Bibliai héber és tiberiási héber Biró Tamás
Továbbítás kattintással Pánsíp (Georghe Zamfir & Dana Dragomir) El tudnál aludni éjszaka anélkül, hogy ne gondolkoznál el azon, hogy a ház a helyén lesz-e,
Architecture Dialogues Positions – Concepts – Visions Marcel MEILI, Markus PETER Marcel Meili, Markus Peters Architekten pp “Our driving force.
Logika szeminárium Előadó: Máté András docens Demonstrátorok:
Nyelvészeti módszerek és irányzatok, bibliai és rabbinikus héber BMA-HEBD-111, P/TÖ/HB-1, BBV , BMVD Biró Tamás március 10.: Morfológia,
Zsidó irányzatok, modern értékek BBN-HEB-341.9, BBN-HEB , BMA-HEBD-322.5, BBV , BMVD , BMA-VALD-452:1, BMA-VALD-518:2 Biró Tamás 2015.
Nyelvészeti módszerek és irányzatok, bibliai és rabbinikus héber BMA-HEBD-111, P/TÖ/HB-1, BBV , BMVD Biró Tamás február 10.: Bevezetés.
Edtwin-CARAP projekt március Többnyelvű módszertani adatbázis használata a magyar-osztrák határmenti régióban Hogyan használjuk az adatbázist.
Zsidó irányzatok, modern értékek BBN-HEB-341.9, BBN-HEB , BMA-HEBD-322.5, BBV , BMVD , BMA-VALD-452:1, BMA-VALD-518:2 Biró Tamás 2015.
Sém és Hám fiai? A héber nyelv helye az afroázsiai és a sémi nyelvcsaládban Biró Tamás december.
Zsidó irányzatok, modern értékek BBN-HEB-341.9, BBN-HEB , BMA-HEBD-322.5, BBV , BMVD , BMA-VALD-452:1, BMA-VALD-518:2 Biró Tamás 2015.
Zsidó irányzatok, modern értékek BBN-HEB-341.9, BBN-HEB , BMA-HEBD-322.5, BBV , BMVD , BMA-VALD-452:1, BMA-VALD-518:2 Biró Tamás 2015.
Zsidó irányzatok, modern értékek BBN-HEB-341.9, BBN-HEB , BMA-HEBD-322.5, BBV , BMVD , BMA-VALD-452:1, BMA-VALD-518:2 Biró Tamás 2015.
Nyelvészeti módszerek és irányzatok, bibliai és rabbinikus héber BMA-HEBD-111, P/TÖ/HB-1, BBV , BMVD Biró Tamás március 17.: Strukturalista.
Nyelvészeti módszerek és irányzatok, bibliai és rabbinikus héber
Winnie the pooh & friends
Nyelvészeti módszerek és irányzatok, bibliai és rabbinikus héber BMA-HEBD-111, P/TÖ/HB-1, BBV , BMVD Biró Tamás április 14.: Strukturalista.
ZooGuide – az ismeretterjesztés és az oktatás eszköze  Érdekes és részletes leírások a park állatairól  „Audioguide” funkcióval kiegészített virtuális.
The official language of our country is Hungarian.
Hillel prozbol-törvénye Bieber Mózes (hebraisztika, 1. évfolyam, közepes tanuló) 1. Bevezetés: Mi a prozbol? Miben segíti a zsidóság mai irányzatainak.
2009.IV.30.Argumentation techniques 1 Non-mirrorable argumentation techniques in English Analysis of theological texts aiming persuasion effects László.
Social Renewal Operational Programme (adaptability) Development of the national LLG system / New Hungary Development Plan , phase I
A zsidóság nyelvei Biró Tamás május 12.
Előrelépés a digitális akadémiai világban Béky Endre Elsevier 2006 október 18.
Komplex tehetségazonosító és tehetséggondozó program az újszászi vasúti szakképzésben Complex programme for the gifted in the railway vocational education.
A zsidóság nyelvei Biró Tamás március 17.
Maven és Ant Build eszközök bemutatása
The HRC’s Committee of Cross-Border Higher Education Institutions and the Makovecz Program Dr. Márta Takács, President of the of the Hungarian Rectors’
“Tudásmegosztás és szervezeti problémamegoldás a mesterséges intelligencia korában” Levente Szabados Technológiai Igazgató.
A zsidóság nyelvei Biró Tamás április 14.
Biró Tamás A zsidóság nyelvei Biró Tamás március.
A zsidóság nyelvei Biró Tamás április 28.
Tájékoztató az osztatlan képzésben tanuló Academic 1 vizsgával rendelkező angoltanár szakos hallgató számára február 13.
"Shoes on the Danube Bank”
FELSŐNYÉK, MAGYARORSZÁG
Hatékony és pontos munkavégzés
Buy Protonix 40 Mg buy generic pantoprazole can i buy protonix over the counter where can i buy protonix buy pantoprazole buy pantoprazole online The main.
Social Renewal Operational Programme
„Agilis-e vagy?” – egy váltókezelő naplója
Szakosodási tájékoztató harmadéves osztatlan angoltanár-szakos hallgatók számára november.
Hatékony és pontos munkavégzés
ALSONANA INTERNATIONAL FORUM
Zoltán Baracskai In the age of digital natives: fast thinking, experience mining, and rule based behaviour these three metaphors are sufficient to describe.
Erdei Ferenc Konferencia 2009
„Networking and participation – for the more effective representation of the interest of people experiencing poverty Getting funding from the European.
Számold meg a fekete pontokat!
Social Renewal Operational Programme
Előadás másolata:

Nyelvészeti módszerek és irányzatok, bibliai és rabbinikus héber BMA-HEBD-111, P/TÖ/HB-1, BBV , BMVD Biró Tamás február 24.: Történeti nyelvészet: hangváltozások

Take home message

Thomas Kuhn és az „alakváltás” (Gestalt- switch)

At all times, keep in mind the truth about comparative linguistics, indeed about all of linguistics. Nothing is real except the raw facts of the language, the words people say, the scratching on the rock. All linguistic analysis is fiction or educated guess; all linguistic description is a more-or-less simplified and distorted mapping of the complexities of speech on a sheet of paper. When drawing a conclusion that is elegant and innovative, one should not fall in love with it. Remember, with honesty and humility, that one new fact can reshuffle the cards and force a totally different (but equally elegant) analysis. Patrick. R. Bennett: Comparative Semitic Linguistics, p. 67.

Tamás Biró: Linguistics as a Model for the Cognitive Approaches… Linguistics is a tool to… Language belongs to… Middle Ages“Philological” linguistics …analyze (holy) texts. … a text or author. End 18 th and 19 th century Historical linguistics … the history of a nation. … a nation or people. 1 st half of 20 th century Structural linguistics … studying human signs. … a society, population. 2 nd half of 20 th century Generative linguistics … studying human brain. … a brain or a species. A nyelvészet története túlságosan leegyszerűsítve, az is dióhéjban

Miért?-kérdések a nyelvészetben Adott nyelvészeti megfigyelés: miért van ez így? Mert így fejlődött ki: történeti magyarázatok. Mert az emberi agyban így van kódolva: kognitív magyarázatok. Mert így képes betölteni a (társadalmi) funkcióit: funkcionalista magyarázatok. Mert így képes a gyermek megtanulni. … Mert véletlenül így alakult : ne féljünk ettől a választól sem!

Mai napra feladott irodalom

8 Clickable IPA chart:

A protosémitől a tiberiási héberig (hagyományos felfogás, Bennett, Comparative Semitic Linguistics, Paradigms A) Protosémi: Tiberiási héber: Hangzó IPA-táblázat:

Egy kutatási projekt (és egy [jó] cikk) szerkezete 1.Háttér, általános motiváció  a kutatás tárgya 2.A kutatási kérdés megfogalmazása: a lehetséges válaszok halmaza jól meghatározható (mi? hány? mikor? igen/nem? és nem: miért, hogyan?) 3.A kérdés megválaszolásához szükséges módszertan kiválasztása. 4.A primer eredmények bemutatása. 5.A kutatási kérdés megválaszolása. Diszkusszió, a válasz árnyalása, stb. 6.Összefoglalás: hozzájárulás a kutatás tárgyának a megismeréséhez. Nyitva hagyott kérdések, future work.

Mai órára: hangváltozás Bibliai héber ≠ héber a bibliai korban Proto-héber *ḫ > ḥ és *ġ > ˁ. Richard C. Steiner (2005): On the Dating of Hebrew Sound Changes (*Ḫ >Ḥ and *Ġ> ˁ ) and Greek Translations (2 Esdras and Judith). Journal of Biblical Literature, 124:2, pp Felületesen fussuk át a cikket: A lényeget próbáljuk megérteni, a részleteket ugorjuk át. Ehhez előbb át kell látni az egész cikk szerkezetét, különben elveszünk a részletekben. Kérdések, amelyekre választ keresünk: Általános háttér: mi az a megfigyelhető nyelvi jelenség, amelyre a cikk magyarázatot ad? Konkrét kutatási probléma: mikorra datálja a hangváltozást? Módszertan: milyen típusú érveket sorol fel?

Jövő hétre Kísérletes morfológia

Következő órára: „kísérletes” morfológia Nurit Dekel (2009). The šif’el binyan in Israeli Hebrew: fiction or reality? Leeds Working Papers in Linguistics and Phonetics 14:1– Olvassuk el a cikket: Hogyan épül fel a cikk? Figyeljük meg a „hatos” szerkezetet: 1. Háttér, téma-meghatározás. 2. Kérdés-meghatározás. 3. Módszertan. 4. Eredmények. 5. A kutatási kérdésre adott válasz, diszkusszió. 6. Összefoglalás. Általános háttér: micsoda? Konkrét kutatási probléma: micsoda? Módszertan: micsoda?

Viszlát jövő kedden!