Mérés és adatgyűjtés laboratóriumi gyakorlat - levelező Tájékoztatás 1 Mingesz Róbert V 4.0 2014.09.08.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás

Advertisements

Kamarai prezentáció sablon
A LabVIEW használata az oktatásban
Erőállóképesség mérése Találjanak teszteket az irodalomban
MATEMATIKA Év eleji felmérés 3. évfolyam
Humánkineziológia szak
Mellár János 5. óra Március 12. v
Mellár János 1. óra Február 10. v
Virtuális méréstechnika Mingesz Róbert 1. óra szeptember 3. v
Mikrovezérlők, perifériák laboratóriumi gyakorlat
Elektronikai Áramkörök Tervezése és Megvalósítása
Elektromos mennyiségek mérése
Mérés és adatgyűjtés laboratóriumi gyakorlat Virtuális méréstechnika levelező Mingesz Róbert 1. óra október 7.
Mérés és adatgyűjtés laboratóriumi gyakorlat Virtuális méréstechnika levelező Mingesz Róbert 5. Óra MA-DAQ – Műszer vezérlése November 26.
Utófeszített vasbeton lemez statikai számítása Részletes számítás
A tételek eljuttatása az iskolákba
kötelező program, SZÁMONKÉRÉSEK
Virtuális méréstechnika Mingesz Róbert 1. óra szeptember 5.
Elektronikai Áramkörök Tervezése és Megvalósítása
Mérés és adatgyűjtés laboratóriumi gyakorlat Mingesz Róbert 1. óra szeptember 5., 7.
Mérés és adatgyűjtés laboratóriumi gyakorlat Karakterisztikák mérése 1 Makan Gergely, Mingesz Róbert, Nagy Tamás V
Mérés és adatgyűjtés - lev
Ez a dokumentum az Európai Unió pénzügyi támogatásával valósult meg. A dokumentum tartalmáért teljes mértékben Szegedi Tudományegyetem vállalja a felelősséget,
Ez a dokumentum az Európai Unió pénzügyi támogatásával valósult meg. A dokumentum tartalmáért teljes mértékben Szegedi Tudományegyetem vállalja a felelősséget,
Mérés és adatgyűjtés Virtuális méréstechnika
Mérés és adatgyűjtés Virtuális méréstechnika Mingesz Róbert 12. Óra Karakterisztikák mérése November 21., 23.
Virtuális méréstechnika Mérés és adatgyűjtés Mingesz Róbert 2. Óra LabVIEW alapjai szeptember 12., 14.
Mérés és adatgyűjtés Szenzorok II. Mingesz Róbert
Virtuális méréstechnika
Mikrovezérlők alkalmazástechnikája laboratóriumi gyakorlat Makan Gergely, Mellár János, Mingesz Róbert, Boros Péter, Zana Roland Makan Gergely, Mellár.
Mikrovezérlők alkalmazástechnikája laboratóriumi gyakorlat Kovács Tamás & Mingesz Róbert 1. óra február 6., 9.
Mérés és adatgyűjtés laboratóriumi gyakorlat Sub-VI és grafikonok 1 Makan Gergely, Mingesz Róbert, Nagy Tamás v
Mikrovezérlők alkalmazástechnikája laboratóriumi gyakorlat
Műszerelektronika Szintkonverzió Mingesz Róbert március
Kincses Zoltán, Mingesz Róbert, Vadai Gergely
Mérés és adatgyűjtés laboratóriumi gyakorlat Makan Gergely, Mingesz Róbert, Nagy Tamás 2. óra szeptember 9., 10. v
Mérés és adatgyűjtés laboratóriumi gyakorlat Makan Gergely, Mingesz Róbert, Nagy Tamás 1. óra szeptember 2., 3. v
Mérés és adatgyűjtés laboratóriumi gyakorlat Karakterisztikák mérése II Mérések termisztorral Karakterisztikák mérése II Mérések termisztorral 1 Makan.
Mérés és adatgyűjtés laboratóriumi gyakorlat Virtuális méréstechnika levelező Mingesz Róbert 2. Óra október 8.
Mérés és adatgyűjtés laboratóriumi gyakorlat levelező 4. Óra Karakterisztikák mérése November 23. Kincses Zoltán, Mellár János v
Virtuális méréstechnika Mingesz Róbert 1. óra szeptember 5. v
Mikrovezérlők alkalmazástechnikája laboratóriumi gyakorlat
A LabVIEW használata az oktatásban
VÁLOGATÁS ISKOLÁNK ÉLETÉBŐL KÉPEKBEN.
Védőgázas hegesztések
Alapok 2013/2014, őszi szemeszter gyakorlati foglalkozás Automatizálási tanszék.
Szerkezeti elemek teherbírásvizsgálata összetett terhelés esetén:
DRAGON BALL GT dbzgtlink féle változat! Illesztett, ráégetett, sárga felirattal! Japan és Angol Navigáláshoz használd a bal oldali léptető elemeket ! Verzio.
A LabVIEW használata az oktatásban
szakmérnök hallgatók számára
2007. május 22. Debrecen Digitalizálás és elektronikus hozzáférés 1 DEA: a Debreceni Egyetem elektronikus Archívuma Karácsony Gyöngyi DE Egyetemi és Nemzeti.
Csurik Magda Országos Tisztifőorvosi Hivatal
A klinikai transzfúziós tevékenység Ápolás szakmai ellenőrzése
QualcoDuna interkalibráció Talaj- és levegövizsgálati körmérések évi értékelése (2007.) Dr. Biliczkiné Gaál Piroska VITUKI Kht. Minőségbiztosítási és Ellenőrzési.
Tájékoztatás Alkalmazások
Tájékoztatás & Bevezetés
1. Melyik jármű haladhat tovább elsőként az ábrán látható forgalmi helyzetben? a) A "V" jelű villamos. b) Az "M" jelű munkagép. c) Az "R" jelű rendőrségi.
Virtuális Méréstechnika Sub-VI és grafikonok 1 Makan Gergely, Vadai Gergely v
Mérés és adatgyűjtés laboratóriumi gyakorlat - levelező Sub-VI és grafikonok 1 Mingesz Róbert V
Mérés és adatgyűjtés laboratóriumi gyakorlat levelező Kincses Zoltán, Mellár János 1. óra Október 26. v
Mérés és adatgyűjtés laboratóriumi gyakorlat Mérések MA-DAQ műszerrel 1 Makan Gergely, Mingesz Róbert, Nagy Tamás V
A KÖVETKEZŐKBEN SZÁMOZOTT KÉRDÉSEKET VAGY KÉPEKET LÁT SZÁMOZOTT KÉPLETEKKEL. ÍRJA A SZÁMOZOTT KÉRDÉSRE ADOTT VÁLASZT, VAGY A SZÁMOZOTT KÉPLET NEVÉT A VÁLASZÍV.
1 Az igazság ideát van? Montskó Éva, mtv. 2 Célcsoport Az alábbi célcsoportokra vonatkozóan mutatjuk be az adatokat: 4-12 évesek,1.
Zajok és véletlen jelenségek interdiszciplináris területeken való alkalmazásának kutatása és oktatása. TÁMOP A/2-11/ Műszerelektronika.
Mérés és adatgyűjtés laboratóriumi gyakorlat
Alapok Gyakorlat 2015/16 őszi szemeszter Automatizálási tanszék.
Mérés és adatgyűjtés laboratóriumi gyakorlat A LabVIEW alapjai Makan Gergely, Mellár János, Mingesz Róbert
Mikrovezérlők alkalmazástechnikája laboratóriumi gyakorlat Tájékoztatás és bevezetés Makan Gergely, Markella Máté, Mellár János, Mingesz Róbert
Mérés és adatgyűjtés laboratóriumi gyakorlat Tájékoztatás és bevezetés Makan Gergely, Mellár János, Mingesz Róbert
Elektronikai Áramkörök Tervezése és Megvalósítása
Előadás másolata:

Mérés és adatgyűjtés laboratóriumi gyakorlat - levelező Tájékoztatás 1 Mingesz Róbert V

Tartalom Tűzvédelem Munkavédelem Laboratóriumi rend További információ: Tájékoztatás Bevezetés a LabVIEW környezetbe 2

Tűz és munkavédelem 3

Tűzvédelem Tilos: – tűz és robbanásveszélyes anyagot behozni – nyílt láng használata – dohányozni – enni/inni Tűzveszély: – elektromos műszerek Használat előtt meggyőződni hibátlan állapotukról! 4

Tűz esetén Szólni Tűzoltók hívása (105 / 112) Központi rendészeti ügyelet hívása ( ) Áramtalanítás Tűz oltása (poroltó) – Elektromos tüzek esetén: áramütés veszélye Menekülés 5

Munkavédelem Nem nyúl semmihez Munkavégzésre alkalmas állapot – (nem: betegség / tudatmódosítók) Berendezések ismerete – (használati útmutatók) Működőképes a berendezés? – Nem javít (csak villanyszerelő / villamos mérnök) Földelés! 6

Áramütés esetén Áramkört megszakít (főkapcsoló) Elsősegély (lélegeztetés, stabil oldalfektetés,...) Szólni Mentők hívása (104 / 112) 24 órás megfigyelés korházban – Szívritmuszavarok → halál – Szövetsérülés → vérrög → halál 7

Laborrend Csak az dolgozhat a laborban, aki ismeri a tűz és munkavédelmi szabályzatot, valamint a laborrendet, és ezt aláírásával igazolta is Felelősségvállalás a használt eszközökért Tilos enni/inni Óra végén mindent a helyére kell pakolni Számítógép – Csak engedéllyel szabad bármit telepíteni, átállítani – Óra végén: mindent visszaállítani eredeti állapotába (saját fájlok törlése) 8

Tájékoztató 9

Mérés és adatgyűjtés laboratórium Adatok elemzésének alapjai Műszerek, szenzorok használata LabVIEW programozás – Grafikus programozási környezet – Gyors fejlesztés – Mérnöki és tudományos feladatok 10

Információk A kurzus honlapja: szeged.hu/~mingesz/Education/MAL/ szeged.hu/~mingesz/Education/MAL/ Oktatók / munkatársak – Makan Gergely, Mingesz Róbert, Nagy Tamás – Mellár János 11

Követelmények Nem lehet igazolatlan hiányzás Igazolt hiányzások száma legfeljebb 3 Az összes gyakorlat elvégzése Értékelés alapja: – jegyzőkönyvekre adott pontszám – vizsgafeladatokra adott pontszám Legalább 50%-os eredmény 12

Gyakorlatokon való részvétel Igazolt hiányzás: – Utólag igazolás bemutatása – Előzetes egyeztetést követően a gyakorlatvezető engedélyével hiányzik Pótlás: – Utolsó héten – Előzetes megbeszélés alapján, a többi időpontban Késés: – Max 5 perc – Utána pontlevonás 13

Gyakorlati munka Előzetes felkészülés – Anyagok: Honlap – Dolgozat, számonkérés: bármikor – Előzetesen megoldandó feladatok Elsősorban egyéni munka – Az órák egy részében pármunka – Az egy padban lévők segíthetnek egymásnak – Oktatók segítsége Az órák egy részében jegyzőkönyv készítése 14

Jegyzőkönyv A sablon jegyzőkönyvet kell kitölteni Beadási határidő: az óra végén (1 óra 30-kor) – – – pdf formátum, Max 5 MB, + mellékletek zip- ben Fájlnév: KissK.03.pdf (mellékletek KissK.03.zip) 15

Vizsgafeladat A feladatsor nincs előzetesen publikálva Nem használható semmilyen segítség Órán kell bemutatni az elkészült eredményt Kb. 3x súlyozás 16

Plágium, valótlanság Tilos sajátként feltűntetni azt, amit más készített Tilos valótlant állítani pl. hogy egy feladat elkészült, közben nem Súlyos büntetés – Pontlevonás – Pluszfeladat – Kurzus nem teljesítése Nincs figyelmeztetés, ejnye-bejnye 17

Gyakorlat menete Óra elején tájékoztatás Leltárellenőrzés Feladatok megoldása – Programozás – Kapcsolások elkészítése – Mérés – Bemutatás – Dokumentálás Jegyzőkönyv elkészítése, elküldése Rendrakás, leltárellenőrzés 18

Levelek tárgya – Jegyzőkönyv: MAL 03 Csütörtök 10 – Hiányzás: MAL - Hiányzás (dec 3) – Pótlás: MAL - Pótlás (dec 5) – Levelek küldéséhez nem csak a stud-os címek használhatók 19

Reklamáció Minél hamarabb Legfeljebb UV időszak végéig Beadott anyagok megőrzése: UV időszak végéig 20

Tematika LabVIEW alapjai Mérési adatok elemzése, megjelenítése Műszerek használata Oszcilloszkóp vezérlése LabVIEW segítségével Mérési feladatok LabVIEW környezetből Szenzorok, távadók Kommunikációs protokollok Távmérés 21

Hallgatói értékelések 22

23 „A tanterv alapvetően jó, csak nem tudom hogy mennyire fogom ezt használni ilyen programozási környezetben” LabVIEW használata: – Ipar (járműipar, repülőgépgyártás, tesztelés) – Kutatás (ELI, NASA, CERN) – Gyors fejlesztés A programozási környezet csak egy eszköz A szöveges programozási nyelvektől eltérő szemlélet

24 „Az óra elég rövid, a végén kapkodások vannak a folyamatos kérdezgetések miatt. A bevezetésnek részletesebbnek kellene lennie (mondjuk +1 óra).” A feladatok egy része szorgalmi feladat Cél: problémák önálló megoldása A problémás részekre több időt szánunk majd

25 „Hosszabb labort, több felkészítőanyagot, esetleg egy nem kötelező de nagy pluszpontszámú projektfeladatot!” A labor hosszát sajnos nem tudjuk növelni Elkészült a labor anyagához illeszkedő jegyzet (lásd coospace) Szorgalmi feladatok lesznek Alternatív feladatsort is tervezünk

Bevezetés a LabVIEW környezetbe 26

A LabVIEW környezet Fejlesztő: National Instruments Oktatóanyagok

Miért pont a LabVIEW? Könnyű megtanulni és használni – Bárki megtanulhatja, nem szükség programozónak lenni – Tudósokra és mérnökökre optimalizálva – Vizuális dizájn, egyszerű vizualizáció Gyors fejlesztés – Produktivitás növelése – Költségek csökkentése – Rapid development 28

Miért pont a LabVIEW? Teljes funkcionalitás – Beépített analízis funkciók – Jelanalízis és matematika – Számos beépített kommunikációs protokoll – Többszálú végrehajtás, eseményvezérlés, objektumok,... – Számos platform programozható egy nyelven keresztül (PC, beágyazott rendszerek, valós idejű rendszerek, FPGA, mikrovezérlők) 29

Miért pont a LabVIEW? Ipari szabvány – Rengeteg kompatibilis hardver Tipikus felhasználások – Mérés, adatgyűjtés, adatok elemzése – Ipari vezérlés – Egyedi rendszerek, prototípusok fejlesztése – Komplex tudományos mérőrendszerek vezérlése (Big Physics) – Oktatás 30

Induló képernyő 31

Virtual Instrument - VI 32

Projektek 33

Eszköztárak 34

Controls paletta Előlapi elemek Numerikus bemenetek, kimenetek Nyomógombok, LED-ek Szöveges be és kimenetek Grafikus megjelenítés … 35

Functions paletta Blokk diagram elemei Programozási struktúrák Tömbműveletek Numerikus műveletek Boolean műveletek String műveletek Összehasonlítás 36

Context help Rövid leírása a kurzor alatti elemnek Aktiválás: CTRL+H 37

Tool paletta Alapbeállítás: automatic tool selection (ajánlott) Legtöbbször használt: Operate Value Position/Size/Select Edit text Connect wire 38

Adattípusok Numeric – Integer, Float, Complex Boolean String (path) Reference Object Array Cluster 39

Adattípusok 40

Numerikus adattípusok 41

Reprezentáció megváltoztatása 42

Numerikus paletta 43

További funkciók: mathematics 44

While Loop int i = 0; int stop = 0; do { // Some code i++; } while (!stop); 45

For Loop int i; int N = count; for (i = 0; i < N; i++) { // Some Code } 46

While Loop + conditional terminal int i; int N = count; int stop = 0; for (i = 0 ; i < N; i++) { //Some code if (stop) { break; } 47

Korábbi iteráció eredménye: Feedback node int i; int N = count; int x = 0; for (ind i = 0; i < N; i++) { x = x + i; } 48

Hasonló opció: Shift register int i; int N = count; int x = 0; for (ind i = 0; i < N; i++) { x = x + i; } 49

Automatikus indexelés Vezeték átmenet a ciklus határán: Tunel Alapbeállítás For Loop esetén: automatic indexing Átkonfigurálás: helyi menü 50

Adatvezérelt programozás Párhuzamos végrehajtás Egy csomópont akkor hajtódik végre, ha megérkezet az összes bemenő adat Egy csomópont akkor adja vissza a végeredményeket, ha a végrehajtást teljesen befejezte. A végrehajtás sorrendjét a vezetékeken folyó adatok határozzák meg 51

Végrehajtási sorrend biztosítása: hibavezeték 52

Végrehajtási sorrend biztosítása: szekvencia 53

Lokális változók Előlapi elemek elérése bárhol (akár több helyen is) Mind a bemenetek mind a kimenetek írhatók és olvashatók is 54

Feladatok 55

1. Két komplex szám összege 56

2. Másodfokú egyenlet megoldása 57

3. feladat: N! 58

4. Brown mozgás 59 while(!stop) { xi = xi+2*random()-1; waitms(50); }

5. Jelzőlámpa 60

Következő óra Jegyzet anyaga (MAL.v2.5p.pdf) 5 – 26 oldal Vannak előzetesen megoldandó feladatok 61