Dr. Rácz Ervin Óbudai Egyetem

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A gazdaság és az oktatás együttműködése
Advertisements

Szabó István Debreceni Egyetem Villamosmérnöki BSc
Időszakosan használt harctéri eszközök biztonság szintjének elemzése diszkrét – diszkrét Markov modellel.
Modern fényképezés Balogh Zoltán PTE-TTK IÁTT A tükörreflexes fényképezők.
Számítógépes mérések fizikai kísérletekben Dr. Almási Gábor Pécsi Tudományegyetem Fizikai Intézet Fizikai Informatika Tanszék.
Tevékenység alapú költségszámítás
Gigamikroszkópok Eszközök az anyag legkisebb alkotórészeinek megismeréshez Trócsányi Zoltán.
Multimédiás segédanyag
Lencsék és tükrök képalkotásai
Az optikák tulajdonságai
Holografikus adattárolásban alkalmazott fázismodulált adatlapok kódolása kettőstörő kristály segítségével Sarkadi Tamás 5.évf. mérnök-fizikus hallgató.
FÉNYEMISSZIÓ, FÉNYFORRÁSOK, FÉNYKELTŐ ESZKÖZÖK
Egy pontból széttartó sugarakat újra összegyűjteni egy pontba
SzegediTudományegyetem F IZIKUS TA NSZÉKCSOPORT
Fizikai Intézet 4026, Debrecen Bem tér 18/a,b
Az alapképzések bevezetésének tapasztalatai
Motorteljesítmény mérés
Készítette:Keresztes Katalin Borbála KEKOAAF.PTE II. éves szabad bölcsészet szakos hallgató Óra: Kommunikáció az egyetemen Oktató:Viszket Anita
Óbudai Egyetem Neumann János Informatikai Kar
Modellezés és szimuláció c. tantárgy Óbudai Egyetem Neumann János Informatikai Kar Intelligens Mérnöki Rendszerek Intézet Mechatronikai Mérnöki MSc 10.
Kamerák és képalkotás Vámossy Zoltán 2004
Statisztikus fizika Optika
Ma sok mindenre fény derül! (Optika)
Zöldmezős bioerőművek szerepe, fejlesztési környezete Lontay Zoltán irodavezető GEA EGI Energiagazdálkodási Zrt. SZAKÉRTŐI KONZULTÁCIÓ KHEM, július.
Transzmissziós elektronmikroszkóp
Modellezés és szimuláció c. tantárgy Óbudai Egyetem Neumann János Informatikai Kar Intelligens Mérnöki Rendszerek Intézet Mechatronikai Mérnöki MSc 11.
Készítette: Vámossy Zoltán (Bebis anyagai alapján) 2004 (Stanford, Berkeley, CMU, Birmingham, ELTE, SZTAKI, SzTE anyagok alapján) Képfeldolgozás, alapok.
Honfy József egyetemi adjunktus SZÉCHENYI I. EGYETEM Távközlési Tanszék Honfy József egyetemi adjunktus SZÉCHENYI I. EGYETEM Távközlési Tanszék
Ülepítés gravitációs erőtérben Fényszórás (sztatikus és dinamikus)
LÉZEREK MŰSZAKI ÉS ORVOSI ALKALMAZÁSAI
Szonolumineszcencia vizsgálata
ATOMOPTIKA atomok terelése: litografált rácsokkal, diafragmákkal stb, erős fényerőkkel (rezonanciától elhangolt erős lézerfény) > 0 („kék elhangolás”)
A domború tükör közlekedési tükrök
Ö NKORMÁNYZATI KÖRNYEZETVÉDELMI ÉS HULLADÉKGAZDÁLKODÁSI KUTATÁS 2011.
Egy nap, egy egyetemi tanár, a következő kérdést tette fel hallgatóinak:
Hullámoptika Holográfia Készítette: Balázs Zoltán BMF. KVK. MTI.
-fényvisszaverődés -fénytörés -leképező eszközök
A feloldóképesség határa És ami a határon túl van Csik Gabriella Semmelweis Egyetem, Biofizikai Intézet.
Képfeldolgozási módszerek alkalmazása kajszimagok morfológiai tulajdonságainak leírására Felföldi J. 1, Hermán R. 2, Pedryc A. 2, Firtha F. 1 1 Budapesti.
Vezeték nélküli adatátvitel
Axiális szegregáció forgó hengerben Németh András mérnök-fizikus, IV. évf.
Matematika oktatás mérnök és informatikai képzésekben
Miért veszélyes a lézerfény a szemre?
Web Address.
CCD spektrométerek szerepe ma
A fizikatanár képzés helyzete Debrecenben 2009
Optikai koncentráció félvezető napelemekhez Fogalma A hatásfok javulásának eredete A koncentrátorok gyakorlati megvalósítási lehetőségei Példák.
Ambrusné Dr. Somogyi Kornélia
Optika és Relativitáselmélet II. BsC fizikus hallgatóknak
Szimuláció.
Címlap Betekintés a valószínűségszámításba Keszei Ernő ELTE Fizikai Kémiai Tanszék
Digitális fotózás Alapok.
Készült a HEFOP P /1.0 projekt keretében
Az atommag alapvető tulajdonságai
ATOMOPTIKA atomok terelése: litografált rácsokkal, diafragmákkal stb, erős fényerőkkel (rezonanciától elhangolt erős lézerfény) > 0 („kék elhangolás”)
SZTE Egyetemi Tavasz TÁJÉKOZTATÓ A KÉTCIKLUSÚ KÉPZÉSRŐL Dr. Szendrei Mária Szegedi Tudományegyetem Bolyai Intézete.
FOTONIKA Tartalom és bevezetés. TÁMOP C-12/1/KONV projekt „Ágazati felkészítés a hazai ELI projekttel összefüggő képzési és K+F feladatokra"
A fény törése és a lencsék
Nagyfeloldású Mikroszkópia Dr. Szabó István 12. Raman spektroszkópia TÁMOP C-12/1/KONV projekt „Ágazati felkészítés a hazai ELI projekttel.
Asztrofizika a lézerlaboratóriumban Szerzők: Dr. Szatmáry Károly egyetemi docens, Dr. Székely Péter egyetemi adjunktus SZTE Kísérleti Fizikai Tanszék Lektor:
1 A fizika tanítása 3. lecke Az oktatási folyamat makro- és mikroszerkezete, óratípusok.
Kontinuum modellek 1.  Bevezetés a kontinuum modellekbe  Numerikus számolás alapjai.
A villanófény használata
Fizika 2i Optika I. 12. előadás.
GKLB_FKTM001 tantárgyi követelményrendszer
Direct Metal Laser Sintering – DMLS Fémporok lézeres szinterezése
Debreceni Egyetem Fizikai Intézet.
Párolgási hőelvonás szemléltetése
Készítette: Porkoláb Tamás
Előadás másolata:

Dr. Rácz Ervin Óbudai Egyetem Lézerfény fókuszálása lencsével és off-axis parabolatükörrel; lézerfény fókuszálásának és az optika tanításának kapcsolódási lehetőségei Dr. Rácz Ervin Óbudai Egyetem

Tartalom Alapfogalmak Fókuszálás lencsével Fókuszálás parabolatükörrel

Alapfogalmak

A nevező 𝐴∙𝜏 értékének csökkentése megoldhatóbbnak tűnik Alapfogalmak 𝑰= 𝑬 𝑨∙𝝉 → Nagy az intenzitás, ha 𝑬 nagy érték 𝑨∙𝝉 kicsi érték Lézerek fényében tárolt energiát növelni nagyon bonyolult és sokszor nehéz feladat A nevező 𝐴∙𝜏 értékének csökkentése megoldhatóbbnak tűnik 𝜏 csökkentése fs és as lézerek! 𝐴: csökkentése fókuszálás Erősítők építése

Fókuszálás – geometriai optika (középiskolai és egyetemi BSc, MSc szint) „Visszafókusz” veszélyes a gyakorlatban Hibás fókusz Forrás: SH atlasz, Fizika 141., 144. oldal

Parabolatükrök On-axis parabolatükör: Off-axis parabolatükör: Előnyök: - az ideális fókuszáló optika - nagyon szép fókuszt ad Hátrányok: - drága - nehéz a beállítása a nyalábvonalba

Fókuszálás – Mekkora a fókusz átmérője? d0 = 2·w0 2·w0 ≈ 2·(f/D)·λ d0 = 2·w0 ≈ 2·F·λ = 2·(f/D)·λ A nyaláb diffrakciós tulajdonságait is figyelembe véve: d0 = 2·w0 ≈ 2·c·F·λ = 2·c·(f/D)·λ c=1,22 elméleti, ideális esetben, ha a nyaláb diffrakció limitált Ha a c értéke közel esik az 1,22-höz  jó nyaláb Ha a c értéke távol van 1,22-től (nagyobb ennél)  rossz nyaláb

Fókuszálás lencsével (kísérlet)

Fókuszálás lencsével (egyetemi BSc, MSc szint, vagy magasabb szint) Mérési elrendezés: Mérési eredmény: Mérési eredmény elemzése: Mérési eredmény konklúzió: 𝒄 ~ 𝟏𝟐−𝟏𝟒 Távol a diffrakció limittől

Fókuszálás parabolatükörrel (kísérletek)

Fókuszálás parabolatükörrel (Ph.D. szint) Mérési eredmények: Mérési elrendezés: Mérési eredmény konklúzió: 𝒄 ≈𝟏,𝟑𝟒𝟐 - A nyaláb 1,1-szeresen diffrakció-limitált. - FWHM-en belül a teljes lézer energia 𝟑𝟔±𝟏%-a jutott. - A teljes lézerenergia 𝟕𝟕%-a esett az Airy-féle eloszlási minta fómaximumán belülre.

Fókuszálás parabolatükörrel (Ph.D. szint) Mérési elrendezés:

Fókuszálás parabolatükörrel (Ph.D. szint) Mérési eredmények: Mérési eredmény konklúzió: 𝒄 ≈𝟏,𝟒 - A nyaláb 1,1-szeresen diffrakció-limitált.

Fókuszálás parabolatükörrel – rossz fókuszok (Ph.D. szint)

Összefoglalás: Nagy intenzitás eléréséhez elengedhetetlen a jó fókusz A nagyintenzitású lézeres fizika egyik alapvető mozzanata a fókuszálás Lencsékkel  egyszerűbb esetekben Parabolatükörrel  nagy intenzitáshoz Nem az alapképzés része Középiskola  képalkotások B.Sc.  geometriai és hullámoptika Ph.D.  gauss- és más optikák részeként