Cinema du look Posztmodern Neobarokk
a posztmodern definíciója A szó eredetileg egy építészeti stílust jelölt Definíciónak ellenálló, centrum nélküli fogalom Számos jellemzője van, melyek akár ellent is mondhatnak egymásnak Ezek közül egyik sem alkotja a fogalom magját, centrumát
Modern – poszt-modern? POMO - modernnel való szembehelyezkedés A poszt előtagot nem az „után” értelmében használják Nem feltétlenül szukcesszivitásra vagy temporalitásra utal Ami nem modern, aminek a története vagy a forrása nem a modernből következik A POMO-nak nincs története, eredete - a jelenbe van lehorgonyozva
Modernhez való viszonya: 2 féle viszonyulás: Oppozicionális: a modernista elvek elvetése – szubverzió, kritika (paródia) Semleges viszony: különböző korok, kultúrák, stílusok egyvelege, másolata (pastiche)
A POMO teoretikusai Jean-Francois Lyotard – Jacques Derrida – dekonstrukció Jean Baudrillard – a szimulákrum elsőbbsége
A TUDOMÁNY PONTOSSÁGÁRÓL [DEL RIGOR EN LA CIENCIA...] Abban a Birodalomban a Kartográfia Tudománya olyan Tökéletességet ért el, hogy egyetlen Provincia térképe betöltött egy Várost, a Birodalom térképe pedig egy egész Provinciát. Idővel azonban ezeket a Hatalmas Térképeket nem találták kielégítőnek, és a Kartográfusok Kamarája akkora Térképet készített a Birodalomról, amekkora maga a Birodalom volt, és azzal pontról pontra egybeesett. A Következő Nemzedékek már kevésbé kedvelték a Kartográfia Tudományát, s úgy látták, hogy Fölösleges az a kiterjedt Térkép, és nem kis Könyörtelenséggel a sorsát a Nap és a Tél Zord Hatására bízták. A Nyugati pusztaságokban még maradt néhány Rom a Térképből, most ott Állatok és Koldusok élnek; az egész Országban nincs más nyoma a Földrajztudománynak. Suárez Miranda: Bölcs férfiak utazásai, Negyedik Könyv, XLV. fejezet, Lérida, 1658.
Baudrillard Contemporary images „if they fascinate us so much it is not because they are sites of the production of meaning and representation – this would be the new – it is on the contrary because they are sites of disappearance of meaning and representation, sites in which we are caught quite apart from any judgement of reality”
Baudrillard Simulation is the new image paradigm. It replaces representation.
posztstrukturalizmus /post-structuralism-explained-with-hipster- beards-2-xwfz
Betsy-Cullum Swan – Peter K. Manning Mi egy póló? Posztmodern tömegcikk Jelképes beszéd – egyvalamit egy másik fogalmai szerint fogunk fel, és ha már tekintjük valaminek, az már ugyanezekkel a fogalmakkal utalhat vissza önmagára
Változás a kódokban és khronotípusokban Három különboző ábrázolási korszak v. Khronotípus: 1. Korai, preindusztriális korszak: a póló otthon készül, intim szféra, praktikus célt szolgál közvetlenül a személyt reprezentálja, a jelviszony közvetlen és egyszerű
2. Kései indusztriális korszak: a póló üzemekben készül, bármely bevásárló számára, szabadidős jelleg, már színes és díszített, ezek függvényében különböző mértékben fejezi ki a fesztelenséget, számos kontextusra utalhat, kétértelmű, nehezen meghatározható megjelenést (jelentést) kölcsönöz viselőjének
3. posztindusztriális korszak: posztmodern éra Mindenki számára készül, bárhol, bárhonnan származó anyagokban, változatos formákban. Kontextustól függően sokféleképpen funkcionál. Nem alkalomhoz kötött ruhadarab – társadalmi osztálytól, nemi identitástól és szituációktól független. Szójátékot hordoz és hiperrealitást tükröz: a póló más pólókat utánoz. Jeleik élmény- és jelentéstöredékek után kapkodnak, viccelnek velünk, vagy olyasmit jelölnek, ami viselőjük számára nem igaz.
Olyan mint a szójáték: a kézenfekvő előfeltevésektől, konvencióktól és társadalmi megerősítésektől mentes, kihívó, lebegő, hányódó és megfoghatatlan jelölők prezentálásával megkérdőjelezi a megfigyelő megbízhatóságát. Mint jelhordozó – sodródik Változásokat idéz elő a félrevezető ábrázolástól a színlelés és képmutatás, a szimuláció és hiperrealitás új formáinak az irányába Már csak a reprodukálható marad meg
Frederic Jameson: Posztmodern – avagy a késő-kapitalizmus kulturális logikája Visual spell: an enthrallment to the image in its present of time. Film image: present of uncodified intensities
Neobarokk „We could say, that every age has its own post-modern, just as every age has its own form of mannerism (in fact I wonder if postmodern is not simply the modern name for Manierismus). I believe that every age reaches moments of crisis. The sense that the past is restricting, smothering, blackmailing us.” U. Eco
Gilles Deleuze „ A redő: a barokk feltalálja a végtelen művet vagy műveletet. Egy redőnek nem a lezárását akarja megoldani, hanem a folytatását, a mennyezeten átvitelét, a végtelenségig nyújtását.”
Pere Borell del Caso, "Escaping Criticism", 1874.