a lakosság turisztikai keresletéről, utazási szokásairól Gondolatok a lakosság turisztikai keresletéről, utazási szokásairól dr. Probáld Ákos 2008. május 22
KSH felvételek a lakosság utazási szokásairól Interjúk a háztartásoknál Az utazók kikérdezése a határon Az utazásszervezők adatközlései
Interjúk a háztartásoknál - A belföldi utazás a negyedik, a külföldi utazás a hetedik a presztizs listán - A lakosság utazási aktivitása európai összehasonlításban is közepes - 2004 és 2006 között ugyan élénkült a belföldi turizmus, de 2007-ben megtorpant - Jól érzékelhetőek a régiós különbségek Kelet- és nyugat Magyarország között A magasabb társadalmi presztizsű rétegek lényegesen aktívabbak A lakosság belföldön 320-350 milliárdot, a nemzeti fogyasztás 2,5-2,6 százalékát költi el turisztikai fogyasztásra l
A BELFÖLDI ÉS KÜLFÖLDI UTAZÁS HELYE A MAGYAR LAKOSSÁG ÉRTÉKRENDJÉBEN 1. Egészségmegőrzés 2. Otthonteremtés, felújítás 3. Műszaki cikkek vásárlása 4. Belföldi utazás 5. Ruhatár cseréje 6. Kulturális tevékenység (mozi, színház stb.) 7. Külföldi utazás 8. Gépkocsi vásárlás
Forrás: Eurostat
A MAGYAR LAKOSSÁG UTAZÁSI AKTIVITÁSA 2004 ÉS 2007 KÖZÖTT
Az utazási aktivitás regionális különbségei, 2007 5 és több napos utak
AZ UTAZÁSI AKTIVITÁS EGYES TÁRSADALMI CSOPORTOKBAN I. vikend utazások tartós (5+) utazások Korcsoportok 15 – 24 évesek 39,2 28,8 25 – 44 évesek 36,9 25,4 65 évesek és idősebbek 23,1 14,9 Iskolai végzettség Alapfokú 24,2 14,3 Felsőfokú 53,5 42,0 Gazdasági aktivitás Alkalmazásban álló 38,6 26,5 Társas vállalkozás tulajdonosa 52,6 43,1 Gyermekgondozási ellátásban részesülő 31,5 23,0 Munkanélküli 26,2 10,8 Beosztás Vezető 50,0 35,1 Fizikai foglalkozású alkalmazott 23,1 13,1 Átlag 33,3 23,9
AZ UTAZÁSI AKTIVITÁS EGYES TÁRSADALMI CSOPORTOKBAN II. vikend utazások tartós (5+) utazások Jó helyzetben lévő csoportok Nyaralóval rendelkezők 71,1 61,7 Gépkocsival rendelkezők 38,2 29,0 Jó anyagi helyzetben lévők 54,0 43,0 Hátrányos csoportok Egyedülállók 29,8 17,6 6 vagy több tagú háztartásban élők 25,1 17,1 Gazdaságilag aktív fizikai foglalkozásúak 23,1 13,1 Nyugdíjasok 25,4 17,2 Nagyon szűkös anyagi helyzetűek 20,0 11,0 Átlag 33,3 23,9
Az utazók kikérdezése a határon A 17 millió utazás 66 százaléka egynapos, döntően munkavégzésre, vásárlásra ingázó utazó A 6 millió többnapos utazás háromnegyed része valósul meg turisztikai motivációval Külföldön 577 milliárd forintot költünk el, a turisztikai céllal utazók 393 milliárdot Magyar utazásszervezők szolgáltatásait 945 ezer utazás alkalmával veszik igénybe 2007-ben Egyre gyakoribbak a repülős utazások
A külföldi többnapos utazások megoszlása motiváció szerint
Mit kell tudni az utaztatókról ? 2007-ben közel 1200 bejegyzett utazásszervező és utazásközvetítő volt Magyarországon Ezek közül 100 körüli az utazásszervezői tevékenységet érdemben végző 150 milliárd forintot meghaladó piacról van szó Az utazásszervezők jellemzően specializálódnak egy-egy piaci szegmensre és ezekben a szegmensekben nagy a koncentráció Nem a legfegyelmezettebb adatszolgáltatók
Az utazásszervezés fontosabb szegmensei Az utazásszervezési tevékenység Vendégek Vendég éjszakák nettó árbevétele, száma, ezerben millió megoszlás, forint % _______________________________________________________________ Kiutaztatás 976,0 5 521 81 816 55,5 Beutaztatás 892,9 2 130 32 269 21,9 Belföldi utaztatás 791,4 1 858 7 796 5,3 Egyéb* .. .. 25 388 17,2 Összesen 2 641,8 9 545 147 269 100,0 ________________________________________________________________________ * Külföldről külföldre utaztatás, külföldi szálláshely értékesítés, rendezvény szervezés stb.
A kiutaztatás legfontosabb célországai Rangsor az utazók száma alapján Célország Rangsor az eltöltött idő alapján 1. Horvátország Görögország 2. 3. Ausztria Tunézia 4. Olaszország 5. Egyiptom 6. Törökország Spanyolország 7. 8. 9. Franciaország 10. Csehország Lengyelország
A charter utak fontosabb célpontjai
Az utazásszervező piac koncentráltsága (Utaztatásból származó árbevétel szerint) Az első 5 legnagyobb utazásszervező részesedése, 51,3% 35,5% 16,5% Az második 5 legnagyobb utazásszervező részesedése, 9,7% 12,7% 11,2% Az első 20 legnagyobb utazásszervező részesedése, 68,8% 59,0% 43,5% Belföldi-, Külföldre utaztatás, Beutaztatás
Utazásszervezők TOP listája (Utzásszervező tevékenységből származó árbevétel szerint) NUR NECKERMANN UTAZÁS SZOLGÁLTATO KFT /NUR KFT/ NET TRAVEL SERVICE HUNGARY BEST-REISEN UTAZÁSI IRODA KFT TENSI IDEGENFORGALMI és Szolgáltató Kft. IBUSZ KARTAGO TOURS AMERICAN EXPRESS CHEMOL-TRAVEL OTP TRAVEL KFT FEHÉRVÁR TRAVEL VISTA MEDINA TOURS QUAESTOR AEROVIVA MALÉV AIR TOURS CAR-TOUR INTERNATIONAL Liberty International Budapest Utazási Iroda Kft. 5 KONTINENS KERESKEDELMI ÉS SZOLGÁLTATO KFT Blaguss Huber Reisen
Kiutaztatók TOP listája (Utaztatásból származó árbevétel szerint) NUR NECKERMANN BEST-REISEN KARTAGO TOURS TENSI IBUSZ OTP Travel Fehérvár Travel MEDINA TOURS AEROVIVA VISTA CHEMOL-TRAVEL 5 KONTINENS KERESKEDELMI ÉS SZOLGÁLTATO KFT CWT Utazási Iroda Magyarországi Fióktelepe MALÉV AIR TOURS AEOLUS HUNGARY UNITRAVEL INTERSI Hogg Robinson Magyarország Üzleti Utaztatási Kft. Kisalföld Volán Zrt. MAURI
Belföldi utaztatók TOP listája (Utaztatásból származó árbevétel szerint) Huber Reisen Blauguss IBUSZ Wasteels Alpine Tours OTP Travel Chemol Travel TENSI Selected Idegenforgalmi Kft. KULT-TURIST GREEN TRAVEL Falk Travel MÁV NOSZTALGIA CWT Utazási Iroda Magyarországi Fióktelepe PHARMA TOURS Gyógyszerészeti Rendezvényszervező C&T HUNGARY Kereskedelmi és Szolgáltató Kft. PANNONIA TOURIST SERVICE MOTESZ Kongresszusi és Utazási Iroda Kft. CONFOTEL QUAESTOR Idegenforgalmi és Kereskedelmi Nyilvánosan Működő Részvénytársaság
Beutaztatók TOP listája (Utaztatásból származó árbevétel szerint) Liberty International AKTIV TOURS Blaguss Mutsch Ungarn Reisen MIKI TRAVEL KOMPAS EUROPE INCOMING BUDAPEST CHEMOL-TRAVEL UTAZÁSI IRODA KFT MALÉV AIR TOURS HTI TRAVEL MICROCOSMOS TRAVEL KFT. Liberty Incentive TENSI Kuoni BUDAPEST WELCOME TOURISTIC ARIADNE-QUATRA MOTIVATION-BUDAPEST VERECKE IDEGENFORGALMI ÉS KERESKEDELMI KFT EXCALIBUR TOURS COSMOS