Az autóipari tudástranszferek földrajzi dimenziói: Kelet-Közép-Európa Dr. Smahó Melinda Generációk diskurzusa a regionális tudományról 2012. november 23.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
MTA Regionális Kutatások Központja Együttműködési irányok és kapcsolathálózati struktúrák a hazai kis és közepes méretű vállalkozások körében GENERÁCIÓK.
Advertisements

1 TÁMOP B-11/2/KMR Az oktatás és kutatás színvonalának emelése a Szent István Egyetemen AZ OKTATÁS ÉS KUTATÁS SZÍNVONALÁNAK EMELÉSE A SZENT.
A társadalmi tényezők hatása a tanulásra
A MAGYAR REGIONÁLIS TUDOMÁNYI TÁRSASÁG XI. VÁNDORGYŰLÉSE Az új európai kohéziós politika November 22. Kaposvár PhD hallgató SZIE Enyedi György Regionális.
2013. október 10. Bogsch Erik A gyógyszeripar válasz a kihívásra.
A REGIONÁLIS INNOVÁCIÓ IRÁNYÍTÁSI RENDSZERÉNEK HÁLÓZATI MEGKÖZELÍTÉSE korreferátum ME RFK ülés Kecskeméti Főiskola, Gépipari és Automatizálási Műszaki.
a Nyugat-dunántúli Operatív Program
Emberi Erőforrások Minisztériuma Emberi Erőforrások Minisztériuma
A tételek eljuttatása az iskolákba
VPOP Jövedéki Igazgatóság
1. IS2PRI2 02/96 B.Könyv SIKER A KÖNYVELÉSHEZ. 2. IS2PRI2 02/96 Mi a B.Könyv KönyvelésMérlegEredményAdóAnalitikaForintDevizaKönyvelésMérlegEredményAdóAnalitikaForintDeviza.
Regionális innovációs fejlesztési lehetőségek az Új Magyarország Fejlesztési Tervben Kleinheincz Ferenc főosztályvezető, Nemzeti Fejlesztési Ügynökség.
A járműipar szerepe Kelet-Közép-Európa versenyképességében
Az építőipar fejlődése és válsága Dél-Dunántúlon.
A földhasználat és a területi versenyképesség főbb közgazdasági összefüggései Előadó: Kollár Kitti doktorjelölt, tanszéki mérnök Komárno november.
A tudásintenzív iparágak megjelenése a kelet-közép-európai országok gazdaságfejlesztési stratégiáiban Páger Balázs, PhD-hallgató MRTT X. vándorgyűlés,
Dr. Tóth Péter, egyetemi adjunktus
Sárgarépa piaca hasonlóságelemzéssel Gazdaság- és Társadalomtudományi kar Gazdasági és vidékfejlesztési agrármérnök I. évfolyam Fekete AlexanderKozma Richárd.
Az EU kohéziós politikájának 20 éve ( ) Dr. Nagy Henrietta egyetemi adjunktus SZIE GTK RGVI.
A magyar tudomány az Országgyűlés előtt Vizi E. Szilveszter a Magyar Tudományos Akadémia elnöke.
HÚZ-E AZ ÁGAZAT? A MAGYAR TURIZMUS VERSENYKÉPESSÉGE
GKI Zrt., Öngólok után – kell egy gazdaságpolitika Szeged, október 1. Dr. Vértes András elnök GKI Gazdaságkutató Zrt.
Fejlesztéspolitika, regionális politika szekció Lehmann Kristóf Ecostat.
MTA Regionális Kutatások Központja A MAGYAR RÉGIÓK MEZŐGAZDASÁGI HELYZETKÉPE A KÁRPÁT RÉGIÓBAN Kovács Teréz tudományos főmunkatárs MTA Regionális Kutatások.
Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar Regionális Gazdaságtani és Vidékfejlesztési Intézet A LEADER PROGRAM MINT HELYI PARTNERSÉG KÉRDÉSEI MAGYARORSZÁGON.
Az innováció orientált területpolitika, egy botladozó siker ?
szakmérnök hallgatók számára
A évi demográfiai adatok értékelése
A évi demográfiai adatok értékelése
Logikai szita Izsó Tímea 9.B.
A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg Nemzetközi és határ menti együttműködések támogatása.
LENDÜLETBEN AZ ORSZÁG A Magyar Köztársaság kormánya.
Kormányszóvivői tájékoztató. Tájékoztató a gazdaságról Dr. Veres János pénzügyminiszter szeptember 14.
A Jövő Internet kutatás hazai támogatási lehetőségei Fonyó Attila Nemzeti Erőforrás Minisztérium Tudománypolitikai Főosztály.
A COACH-bioenergy projekt eredményeinek bemutatása
A Nyugat-dunántúli Operatív Programok jelenlegi helyzetének bemutatása
1 Konjunktúrajelentés 2009  Az üzleti helyzet és várakozások  A befektői környezet A DUIHK 15. konjunktúrafelmérése Dirk Wölfer április 21.
Az élelmiszeripari versenyképesség és innováció egyes kérdései
Transznacionális és multinacionális vállalatok
A klinikai transzfúziós tevékenység Ápolás szakmai ellenőrzése
Folie 1 Ausztria mint gazdasági telephely Európai üzleti tevékenységének kiindulópontja Peter Ch. Löschl ABA-Invest in Austria Budapest, October
Kecskemét, június 20. Szemerey Szabolcs HÍRÖS BESZÁLLÍTÓI KLASZTER
Tanulói utánkövetés 2009/2010. A 2009/2010-es tanévben iskolánkban 210 tanuló végzett. 77 fő a szakközépiskola valamelyik tagozatán 133 fő szakmát szerzett.
A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. TÁMOP-4.2.1/B-09/1/KONV „A felsőoktatás.
QualcoDuna interkalibráció Talaj- és levegövizsgálati körmérések évi értékelése (2007.) Dr. Biliczkiné Gaál Piroska VITUKI Kht. Minőségbiztosítási és Ellenőrzési.
És mégis mozog…? Egyed Géza gazdaságfejlesztési szakállamtitkár ’Kinőni Magyarországot - hazai innovatív vállalatok lehetőségei a világban’ konferencia.
Ágazati GDP előrejelző modell Foglalkoztatási és makro előrejelzés Vincze János Szirák, november 10.
Tájékoztató rendezvény Szombathely.
1. Melyik jármű haladhat tovább elsőként az ábrán látható forgalmi helyzetben? a) A "V" jelű villamos. b) Az "M" jelű munkagép. c) Az "R" jelű rendőrségi.
GAZDASÁGI ADOTTSÁGOK ÉS FEJLŐDÉSI IRÁNYOK A délkelet-európai országok Novák Tamás MTA – VKI május 16.
TÁRSADALMI VERSENYKÉPESSÉG ÉS SIKER A MAGYARORSZÁGI NAGYVÁROSI TÉRSÉGEKBEN BARÁTH GABRIELLA PHD TUDOMÁNYOS MUNKATÁRS KODOLÁNYI JÁNOS FŐISKOLA A MAGYAR.
MTA Regionális Kutatások Központja A DUNA - AZ EU VII. KORRIDORA Horváth Gyula MTA Regionális Kutatások Központja 2008.
1 „ Beszéljünk végre világosan az energetikáról” Dr. Hegedűs Miklós Ügyvezető GKI Energiakutató és Tanácsadó Kft. Energetika Október 2.
Magyar Tudományos Akadémia Regionális Kutatások Központja Nyugat-magyarországi Tudományos Intézet Új fejlesztési övezet: Közép-Európa Az autóipar telephelyválasztásának.
1 Az igazság ideát van? Montskó Éva, mtv. 2 Célcsoport Az alábbi célcsoportokra vonatkozóan mutatjuk be az adatokat: 4-12 évesek,1.
Dr. Husvéth Ferenc Tudományos ügyekért felelős rektorhelyettes június 22.
A JÁRMŰIPAR GAZDASÁGI HATÁSA KÖZÉP- ÉS NYUGAT- DUNÁNTÚLI RÉGIÓK FEJLŐDÉSÉRE Alprojekt-záró konferencia Előadó neve: Sólyom Andrea Győr, május 4..
A tudástranszferek rendszerei és a járműipar Dr. Smahó Melinda A járműipar gazdasági hatása a Közép- és Nyugat-dunántúli régiók fejlődésére Alprojekt-záró.
A beszállító vállalatok marketing tevékenységének elemzése Dr. Ercsey Ida PhD egyetemi docens Győr, má jus 04. A JÁRMŰIPAR GAZDASÁGI HATÁSA A KÖZÉP-
A JÁRMŰIPAR GAZDASÁGI HATÁSA KÖZÉP- ÉS NYUGAT- DUNÁNTÚLI RÉGIÓK FEJLŐDÉSÉRE Alprojekt-záró konferencia Prof. Dr. Rechnitzer János Győr, május 4.
Nyugat- és Közép-Dunántúl járműipari központjainak pozicionálása a KKE-i városhálózatban Dr. Filep Bálint – Tömböly Teodóra Győr, május 4.
A magyarországi K+F politika
Szociokulturális és identitáselemek a versenyképességben
A tudás szerepe a járműiparban – bevezető gondolatok
A kérdőív összeállításának módszertana, kiértékelése
Nagyváros–vidék egyenlőtlenség Kelet-Közép-Európában
Nagyváros–vidék egyenlőtlenség Kelet-Közép-Európában
Nagyváros–vidék egyenlőtlenség Kelet-Közép-Európában
Az európai nagyvároshálózaton belüli fejlettségi különbségek
Az európai nagyvároshálózaton belüli fejlettségi különbségek
Előadás másolata:

Az autóipari tudástranszferek földrajzi dimenziói: Kelet-Közép-Európa Dr. Smahó Melinda Generációk diskurzusa a regionális tudományról november 23.

Generációk diskurzusa a regionális tudományról Győr, Az autóipar kutatás-fejlesztési és innovációs sajátosságai Forrás: Kremlicka et al Modularizáció Termék életciklus rövidülése Low Cost – High Tech

Generációk diskurzusa a regionális tudományról Győr, A járműipari értéklánc szerkezete Forrás: The Automotive Sector in CEE…, 2007, 9.

Generációk diskurzusa a regionális tudományról Győr, A beszállítói kompetenciák piramisa Forrás: Gelei–Venter–Gémesi 2011, 186–190. o. alapján saját szerkesztés

Generációk diskurzusa a regionális tudományról Győr, Globális értéklánc elmélet => centrum-periféria viszony újszerű értelmezése Megújítás (Upgrading) Termék megújítás Folyamat megújítás Értékláncon belüli (funkcionális) megújítás Értékláncok közötti megújítás Follow sourcing Kelet-Közép-Európa Tudásáramlás és nemzetközi munkamegosztás

Generációk diskurzusa a regionális tudományról Győr, Járműipari (NACE 34) vállalatok száma Európa néhány országában Ország Vállalatok száma (db) Változás (%) (2007/1999) Németország ,6 Ausztria ,0 Csehország ,5 Lengyelország ,7 Szlovákia ,9 Magyarország ,8 Szlovénia ,9 Románia ,4 Forrás: Eurostat, Structural Business Statistics

Generációk diskurzusa a regionális tudományról Győr, GDP arányos K+F ráfordítások (2007) és járműgyártó vállalatok Forrás: 91 autó- ill. motorgyár 54 régióban Éles határvonal Németország és KKE országok között Németországi gyárak => 5 kivételével olyan régiók, ahol 1% fölötti a GDP arányos K+F ráfordítás

Generációk diskurzusa a regionális tudományról Győr, GDP arányos K+F ráfordítások (2007) és járműgyártó vállalatok Forrás:

Generációk diskurzusa a regionális tudományról Győr, Európai járműgyártó vállalatok K+F beruházás szerinti rangsora (2010) Forrás: EU Investment Scoreboard 2011 adatai alapján saját szerkesztés. Rang (1000 európai cég) Vállalat neveOrszág K+F beruházás (millió EUR) Foglalkoz- tatottak száma (fő) Egy foglalkozta- tottra jutó K+F beruházás (ezer EUR/fő) Rangsor (1 főre jutó K+F beruházás) 1VolkswagenNémetország ,87 3DaimlerNémetország ,86 7Robert BoschNémetország ,811 12BMWNémetország ,45 15Peugeot (PSA)Franciaország ,117 FiatOlaszország ,822 20RenaultFranciaország ,910 23ContinentalNémetország ,718 31PorscheNémetország ,231 45ZFNémetország ,921

Generációk diskurzusa a regionális tudományról Győr, A járműipar (NACE 34) kutatás-fejlesztési jellemzői Kelet-Közép-Európa országaiban Forrás: Eurostat, Structural Business Statistics Ország Országon belüli K+F ráfordítások (millió EUR) K+F ráfordítások hozzáadott értékhez viszonyított aránya (%) Változás (%) Változás (különbség) Németország13 621, ,3129,124,824,0-0,8 Ausztria310,8323,9104,213,910,0-3,9 Csehország174,9289,8165,78,96,7-2,2 Lengyelországn.a.26,9n.a. 0,7n.a. Szlovákia0,73,0428,60,2 0,0 Magyarország16,854,1322,01,32,00,7 Szlovénia3,07,1236,72,01,9-0,1 Románia4,50,715,61,70,1-1,6

Generációk diskurzusa a regionális tudományról Győr, A járműipar (NACE 34) kutatás-fejlesztési jellemzői Kelet-Közép-Európa országaiban Forrás: Eurostat, Structural Business Statistics Ország K+F foglalkoztatottak száma (fő) K+F foglalkoztatottak összes foglalkoztatotton belüli aránya (%) Változás (%) Változás (különbség) Németország ,99,80,9 Ausztria ,36,1-0,2 Csehország ,82,7-0,1 Lengyelországn.a n.a.0,8n.a. Szlovákia ,60,2-0,4 Magyarország ,71,6-1,1 Szlovénia ,21,30,1 Románia ,11,7-0,4

Generációk diskurzusa a regionális tudományról Győr, Egy kutatás-fejlesztéssel foglalkozóra jutó ráfordítás (ezer EUR/fő) Ország Egy kutatás-fejlesztéssel foglalkozóra jutó ráfordítás (ezer EUR/fő) Változás (%) Németország174,4211,5121,3 Ausztria175,1156,389,3 Csehország69,089,1129,2 Lengyelországn.a.24,1n.a. Szlovákia6,341,7666,7 Magyarország17,061,8363,9 Szlovénia35,753,4149,5 Románia3,10,721,3 Forrás: Eurostat, Structural Business Statistics adatai alapján saját számítás

Generációk diskurzusa a regionális tudományról Győr, Járműiparhoz kapcsolódó egyetemi karok Csehországban Forrás: Czechinvest 2009, 12.

Generációk diskurzusa a regionális tudományról Győr, Autóipari kutatás-fejlesztési kapacitások Kelet-Közép-Európa néhány országában (2010) KategóriaSzlovéniaSzlovákiaMagyarországRománia Tudományos és technológiai park1 Egyetemi központ6132 Kiválósági központ71 Technológiafejlesztő központ Kutatóközpont/ kutatóintézet483 Mérnöki szolgáltatásokat nyújtó központ 8634 Tesztközpont12 Innovációs központ321 Összesen Forrás: ACSEE 2010, 15–16 alapján saját szerkesztés.

Generációk diskurzusa a regionális tudományról Győr, Jelentősebb autóipari vállalatok kutatás-fejlesztési egységei Kelet-Közép-Európa néhány országában Forrás: The Automotive Sector in CEE…, 2007, 26 OrszágBeruházók Lengyelország Delphi, Faurecia, TRW Automotive, Volvo, Remy Automotive, Valeo, Volkswagen Csehország Bosch, Mercedes-Benz, TRW Automotive, Valeo, Visteon, Ricardo Magyarország Audi, Bosch, Denso, Magna-Steyr, Visteon, Knorr-Bremse, Continental, Thyssen-Krupp Szlovákia PSA, Volkswagen, Johnson Controls, Visteon

Generációk diskurzusa a regionális tudományról Győr, Néhány KKE ország K+F kapacitásainak tulajdonos szerinti megoszlása (2010) Forrás:

Generációk diskurzusa a regionális tudományról Győr, A járműipari vállalatok K+F ráfordításainak nagysága és bruttó hozzáadott értékhez viszonyított aránya Magyarország régióiban, 2008 Forrás: A járműipar helyzete…, 2011, 33.

Generációk diskurzusa a regionális tudományról Győr, Összefoglalás Forrás: Éles határvonal Németország (Ausztria), és a KKE országok között Alkalmazott kutatás, kísérleti fejlesztés, rutin funkciók telepítése a KKE országokba Szelektív megújítási folyamatok, periferikus helyzet megmarad Erősödő verseny (BRIC), KKE pozícióinak megtartása => versenyképesség alapja a tudás, innováció

Nemzeti Fejlesztési Ügynökség Mobilitás és környezet Járműipari, energetikai és környezeti kutatások a Közép- és Nyugat-Dunántúli Régióban A projekt a Magyar Állam és az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. TAMOP-4.2.1/B-09/1/KONV

Köszönöm megtisztelő figyelmüket! Dr. Smahó Melinda Egyetemi adjunktus Széchenyi István Egyetem Járműipari és Térgazdasági Kutatócsoport