/Self-help. A társadalmi és közösségi cselekvés lehetősége.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Önsegítő Angol Nyelvi Tanulókör
Advertisements

A Családoktól tanulunk Kutatást végezte: Hegedűs Réka és Dávid Beáta 2005 Home-Start International Otthon Segítünk Alapítvány MTA Szociológiai Kutatóintézet.
Logisztikai kutatás-fejlesztés és oktatás kölcsönhatása
REGIONÁLIS ÉS HELYI EGYÜTTMŰKÖDÉSI STRATÉGIÁK TUDOMÁNYOS KONFERENCIA REGIONÁLIS ÉS HELYI EGYÜTTMŰKÖDÉSI STRATÉGIÁK TUDOMÁNYOS KONFERENCIA SZÉKESFEHÉRVÁR.
MÉREI FERENC FŐVÁROSI PEDAGÓGIAI ÉS PÁLYAVÁLASZTÁSI TANÁCSADÓ INTÉZET 1088 BUDAPEST, VAS U TEL.: Április 29.Németh Margit A
Migránsok társadalmi beilleszkedése együttműködéssel
Egészségérték-gazdálkodás: Mitől függ az egészségünk?
A szociálpedagógus segítségnyújtásának formái a Kollégiumban
Az egészséget támogató kommunikáció lehetőségei és eszközei
Pszichiátriai intézmények lakóinak felkészítése PÉF – Lélek-Hang Egyesület.
Egyéb prevenció, civilek, iskolán kívüli szervezetek.
Miért boldogabbak az emberek az egyik országban, mint a másikban?
Munka - lakás - szabadidő egysége és szervezése pszichiátriai rehabilitáció gyakorlatában Dr. Pető Zoltán.
A cselekvés filozófiája, mint módszer L’association LE CŒUR DES HALTES est membre du partenariat.
TÁMOP / „Munkába lépés” A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. TÁMOP.
Globalizáció társadalmi összefüggései - kulturális globalizáció
Egészségpszichológiai konzultációs szolgálat orvostanhallgatók számára
Szociális munka az onkológiában
TÁMOP / „Munkába lépés” A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. TÁMOP.
Hangunk megsokszorozza erőnket ! A betegszervezetek jelentősége
„ TEszedd ” ( 2011) „Önkéntesen a tiszta Magyarországért” Vidékfejlesztési Minisztérium Környezetügyért Felelős Államtitkárság Budapest dr. Rácz.
& ERŐFORRÁSOK AZONOSÍTÁSA
Dr. Harangozó Judit Orvos-koordinátor Ébredések Alapítvány
Fiatal anyák a gyermekvédelmi szakellátásban
A TÁRSADALMI KOHÉZIÓT ERŐSÍTŐ BŰNMEGELŐZÉSI ÉS REINTEGRÁCIÓS PROGRAMOK MÓDSZERTANI MEGALAPOZÁSA” TÁMOP / kiemelt projekt Elítéltek többszakaszos,
TAPASZTALATOK AZ ÓVODAI NEVELÉS GYAKORLATÁBAN
Pszichoprofilaxis és pszichoedukáció a rehabilitációban
Közösségi munka. 1. A közösségi munka előnyei az egyéni és családi esetkezeléssel szemben A szociális munkások rendelkezésére álló eszközök rendszerint.
Gyermek és fiatalkori devianciák kialakulása
A szociálpedagógus feladatai a Deák Ferenc Középiskolai Kollégiumban
Új megközelítés - Anyaklubok Magyarországon Jónás Jánosné Szarvasi Fiatalok a Holnapért Egyesület április 3.
Public Relations eszközök az egészségügyi intézmények szolgálatában
MENEKÜLTEK INTEGRÁCIÓJA A MAI MAGYAR TÁRSADALOMBA ÁPRILIS 15. Készítette: Majer Zsuzsanna Konzulens: Kóbor Krisztina.
Dr. Szilágyi Klára Szent István Egyetem
Diplomás pályakövető rendszer TÁMOP és TÁMOP kapcsolata Educatio Kht. Horváth Tamás felsőoktatási igazgató március 4-6.
Intézményi pályakövetés központi támogatása - TÁMOP Educatio Kht. Horváth Tamás felsőoktatási igazgató Budapest, március 24.
TÁMOP szakmai támogatás Educatio Nonprofit Kft
Resztoratív eljárások bevezetésének lehetőségei a pártfogó felügyelői munkában “A harmonikus szabad életért” Közösségi Szolgáltatások Alapítványa Negrea.
Regionális Civil Egyeztetések (RECE) Program Helyzetelemzés tapasztalatai Oprics Judit Társadalmi egyeztetés támogatása program vezetője október.
A társadalmi egyeztetés alapfogalmai Oprics Judit Társadalmi egyeztetés támogatása program vezetője február.
A hálózati szociális munka koncepciói (R. Brake) I. Hálózat orientált tanácsadás -a kliensek környezetében lévő erőforrások mozgósítása és támogatása -a.
Közösségi ellátók mint facilitátorok
Változó terápiák Pszichiátriai terápiák – kritikus fényben A pszichoszociális módszerek újraéledése? VII. Közösségi Pszichiátriai és Addiktológiai Konferencia,
II. A segítő kapcsolat nem-specifikus terápiás tényezői
Tudományos konferencia Nyíregyháza Október
KOLLABORÁCIÓT ÉS KOOPERÁCIÓT TÁMOGATÓ ESZKÖZÖK
Válság és megújulás? Lehetőség vagy krízis?
2010. november 19. Ráczné Németh Teodóra: Egészséges életmód szociális dimenziói.
Mindennapi veszteségeink
Buda Béla dr. Nevelési tanácsadók Magyarországon -- szubjektív visszatekintés és szakmai értékelés -- (Közösségeink rejtett hálózata. A nevelési tanácsadók.
Egy gyermek története Gyermek pszichológiai vizsgálat és pszichoterápiás munka a Budaörsi Nevelési Tanácsadóban Készítette: Cz. Szabó Melinda, pszichológus.
EMMT Konferencia Illyefalva 2006 szeptember 30. I. A mentálhiginés képzés szerepe a Lelkisegély Telefonszolgálat elindulásában Cselekvésre serkentő látásmód.
Dr. Schiffer Csilla Társas interakciók a tanulók között
Buda Béla dr. A krónikus beteg kommunikációs megnyilvánulásai
X. Országos KEF Konferencia nov. 30.
KAM - Regionális és Antropológiai Kutatások Központja Sapientia - Erdély Magyar Tudományegyetem, Csíkszereda.
Önkéntesség, mint társadalmi szerepvállalás
EGÉSZSÉG ÉS JÓL-LÉT SZÉKESFEHÉRVÁR POLITIKÁJÁBAN Östör Annamária.
Speciális gyermekvédelem
Szórvány és nemzetépítés – Nemzetközi konferencia – Civil szerepek és önépítkezés szórványban Kovács Katalin – Szórvány Alapítvány Temesvár, május.
Érdekképviselet, képzés, távmunka Bihall Tamás alelnök Magyar Kereskedelmi és Iparkamara Budapest, december 7.
Civil szervezetek szerepe a nevelési és oktatási feladatok ellátásában Harmóniában a környezettel=egészséges életmód.
A támogatott lakhatás kihívásai
Prof. Dr. Szabó Lajos c. egyetemi tanár ELTE Társadalomtudományi Kar Szociális Munka Tanszék.
Prof. dr. Szabó Lajos klin. szakpszichológus ELTE Társadalomtudományi Kar Szociális Munka Tanszék.
Környezet és közösségek a magyarországi Zöldutakon A fenntarthatóság útján.
Személyes életvitel.
A foglalkoztatási paktumok működési tapasztalatai – a siker fokmérői
Csoportos technikák, kompetencia-fejlesztő foglalkozások
SZOKÁS SZABÁLYRENDSZER, NEVELŐMUNKA TERVEZÉSE ELLENŐRZÉS TERÜLETEI FELADATMEGOSZTÁS Farkasné Egyed Zsuzsa
Előadás másolata:

/Self-help. A társadalmi és közösségi cselekvés lehetősége. Buda Béla dr. Az önsegítés kiscsoportos formái Új közösségek és ezek /társadalom/lélektani jelentősége /Self-help. A társadalmi és közösségi cselekvés lehetősége. 2009. május 27. MTA Társadalomkutató Központ, Budapest/

I. Önsegítés csoportban – társadalmi meglepetés Idegenek közötti, sorsközösségen alapuló, nyitott csoportképződések Észak-Amerikában Médiafigyelem – „emerging social movement” Társadalomtudományi kutatások – „The Strength in US” /Katz és Bender/ Közegészségügyi és társadalompolitikai fontosság felismerése – centrumok és „clearinghouse”-ok Nemzetközi hatások – az egészségpromóció modellje /WHO/, a salutogenesis – „self-efficiency”, /re/empowerment

II. Különbségek más öntevékeny akcióktól Érdekképviseleti és segélyező szervezetek Jótékonysági tevékenység Humanitárius szolgáltatásokat nyújtó civil szervezetek Közösségi önkéntesség, outreach szolgálatok Egyházi és ellátó intézményi befogadás, klubok, foglalkoztatók Célszervezett baráti körök, homogén gyülekezeti csoportok, szektaképződmények

III. A kezdetek és az alapmodellek Protestáns morális támogató csoportok /Oxford groups, Washington groups, stb./ és ezek filozófiája A Névtelen Alkoholisták /AA/, a „kényelmetlen csoda” A 12 lépés és 12 elv modellje és ennek alkalmazása más szenvedélyproblémákban Az önsegítés és az intézmények – a Minnesota program, a 12 lépéses modellre épülő terápiás közösségek és életformaműhelyek Az indoktrináció és a spiritualitás kérdése

IV. A tipikus önsegítő csoport Rejtett, spontán alapelvek: egyenlőség, kölcsönös respektus, a privátszféra hatásainak képviselete, szekuláris gondolkodás és pragmatizmus, a sajátos közösség és kölcsönösség értéke Az autonómia elve – különválasztás a családtól és a baráti körtől, szembenézés, megküzdés a sorstársak segítségével Elhatárolódás /szembeállás?/ az intézményekkel A releváns kommunikáció jelentősége A „morál” /J.D.Frank/ és a lelki öngondoskodás, aktív felelősség /rejtett/ elve

V. Változatok az önsegítő csoportokban A „beszélgetős” csoportok – a problémával és a belőle következő nehézséggel megküzdés módozatai – a leggyakoribb forma Közös problémamegoldás az információk és az ellátási, szolgáltatási kapcsolatok terén Kölcsönös segítés /mutual aid/ - segítés a felkarolás szintjén is Missziós, tutoriális segítség – pl. konzultáció végbél- vagy gégeirtásos műtét előtt Akciós csoportmunka, projektek – pl. lobbizás a külső sorstársakért, minőségi felügyelet, bizonyos problémák elfogadtatása /pl. a pánikszindróma, ill. a „Women who love too much” csoportok

VI. Hatásindikátorok Jó közérzet, revitalizáció, hangulatjavulás, jobb együttműködés a szolgáltatásokkal, jobb életminőség Jobb túlélési ráták, jobb szövődmény – és problémakezelés, asszertív participáció az ellátásban A csoportos önsegítés modelljeinek terjedése a környezetben, családi és baráti kapcsolatok Tagrekrutáció, önálló csoportok kiválása Közös /rejtett/ identitás – és gyászmunka, erős csoportkohézió /kevés feszültség és konfliktus/, jó /rejtett/ lelki feladatmegosztás

VII. Hatótényezők 1. Csoportdinamikai közösségképződés, referenciacsoport Információ, tájékoztatás, kognitív feltöltés Affektus levezetés és figyelmi, ill. érzelmi input Gyors és hatékony kommunikáció a közös probléma kontextusa alapján /Mérei: az élményközösség szemantikai többlete/ Korrektív visszajelzések

VIII. Hatótényezők 2. Mintaátadás, azonosulási modellek Kommunikációs és viselkedési gyakorló tér - living learning szituációk Spontán /rejtett/ spirituális élmények – a dolgok „értelme” A szenvedések, veszteségek értéke, a „lúzer” lét átértékelése „A legelesettebb adja a legtöbbet a csoportnak” – a különös paradoxon

IX. Az önsegítés fejlesztése Információs központok, „clearinghouse” tevékenység, decentralizált /ma honlapos/ tájékoztatás Szervező és tanácsadó centrumok – a német NAKOS modell Együttműködés a gyakori életproblémák ellátó intézményeivel, a határeseti megoldások Pénzügyi támogatás – többnyire a semleges találkozóhelyek költsége Kutatás, monitorizálás, krízis-intervenció

X. A kulturális háttér A mediterráneum és a gazdaságilag fejletlen országok érdektelensége a self-help iránt – a rokonsági, egyházi és szomszédsági viszonyok kompetitív ereje Az individualizáció, a protestáns szellemiség /Weber/ ill. a szekuláris identitás tényezője Szocialista, ill. poszt-szocialista országok – paternalizmus, infantilizálás, demoralizáció – az önálló közösségformálás rombolása a hatalom részéről Túlkötő személyes kapcsolati hagyományok versus önsegítő csoportok, a nyilvános viselkedési kultúra fontossága, mert az önsegítés ennek bizonyos fokát igényli /pl. a self-disclosure szabályozása/

XI. Self-help blues – a magyar és kelet-európai tapasztalatok A társadalomtudományi kultúra hiánya az értelmiségben és az államigazgatásban. Az önsegítés megértésének hivatali képtelensége Orvosi autokratizmus /a doktor tud mindent a legjobban…/, az új szakmák /pl. pszichoterápia, szociális munka, stb./ túlzott kompetencia igénye Egyház – görcsös ragaszkodás a lelkekhez Közterek, találkozási terepek hiánya, közlekedési nehézségek – „szubliminális csóróság” Sodródó, érzelemvezérelt, regresszív életvezetési hagyomány, hárító, fóbiás viszonyulás a súlyos problémákhoz a környezet részéről