1 HITS avagy segítség intelligens rendszerek tervezéséhez, fejlesztéséhez HITS – Hungarian ITS Framework Architecture Hladon Andrea COWI Mo. Kft
2 I.) EITSFA European ITS Framework Architecture Előzmények Felépítés User Needs, Funkcionális, Fizikai szerkezet és egyéb részek Eddigi fejlesztések Selection Tool / Browsing Tool Honlap:
3 II.) HITS Hungarian ITS Framework Architecture Előzmények Felépítés Eddigi lépések 2006 év eleji felmérés Honlap Szoftver További feladatok Összegzés
4 ITS: Intelligent Transport Systems ITS rendszer kapcsolatai:
5 Mit szeretnének tudni az emberek? Megérteni, mi az ITS keretszerkezet –Néhányan nem tudják –Néhányan azt gondolják, hogy tudják –Némelyik ember szkeptikus –Mások az első lépésnél visszafordulnak Pedig egyszerű: Keretterv = Tervezés Hogyan kell nemzeti szinten rendszereket tervezni? –Nem része a hagyományos oktatásnak –A téma újszerűsége miatt nincs oktatói gárda –Nagyon kevés szakkönyv született (ráadásul angolul) Megoldás: Ismeretterjesztés
6 A keretszerkezet használatával járó előnyök Nyílt piac Konzisztens adatok Fejlesztések támogatása Interoperabilitás Technológiai függetlenség Egységes alkalmazások
7 Annak hátránya, ha nincs ilyenünk, vagy nem használjuk Az elvárt szolgáltatások csak adott körzetekben használhatók Nehézkes azokat kiterjeszteni, vagy módosítani Lehetetlen új technológiát adaptálni Aminek eredménye –Magas költségek –Interoperabilitás hiánya –Szolgáltatók száma korlátozott –Az IT rendszerek lehetőségeinek kiaknázása korlátozott Technológiai szigetek
8 ITS keretszerkezet létezése még nem elég Szükséges… –… a használat hogyanjának és miértjének ismerete –… a hasznosságának megértése –… a használat elősegítése és előírása –… elkötelezettség a keretszerkezet használata mellett “A lovat vízhez vezetheted, de nem veheted rá, hogy igyon is belőle.”
9 Jelenleg használt ITS keretszerkezetek Referencia keretszerkezet –US National ITS Architecture –European ITS Framework Architecture (EITSFA) –Japán (legalább kétféle) Nemzeti alkalmazások –TelemArk – Finnország –AVB & STIS – Hollandia –ISO (az amerikai egyik változata ) –Canada & Mexikó (az amerikai alapján) –ACTIF – France (az EITSFA alapján) –ARTIST – Italy (az EITSFA alapján) –Australia (az ISO alapján) –VIKING – Skandináv országok Fejlesztés alatt: koreai, kínai, osztrák, cseh és brazil… keretszerkezet
10
11
12
13
14
15 A dokumentációk tárháza
16
17 I.) Előzmények : EITSFA( ) – European ITS Framework Architecture HITS( ) – Hungarian ITS Framework Architecture 2002: Pilot az M7-re (kísérleti tanulmány) : Teljes User Needs összeállítása 2005: Funkcionális szerkezet vizsgálata 2006: A felhasználói lista adaptálása Magyarországra 2007: Honlap, pilot szoftver 2008: Előadássorozat 2010: Bevezetés: rendelet, törvény, szabvány?
18 ITS Architecture – Rendszerfelépítési terv, keretterv User Needs Modellek Szervezeti kapcsolatok Kockázat- elemzés Fejlesztési program Infrastruktúra Specifikációk Részegység- specifikációk Költség-haszon elemzés Kommunikációs Szerkezet Fizikai Szerkezet Rendszer- szemlélet Funkcionális Szerkezet online.net
19 User Needs – Felhasználói igények 8 témakörben 551 igény
20 Funkcionális szerkezet Vész- helyzetek kezelése (F 2.1) 54 diagram 200 oldal definíció
21 Fizikai szerkezet Funkcionális szerkezet váza alapvetően elkészült Nincs tudásháttér a funkcionális szerkezet átalakításához Nincsenek jól működő, átjárható rendszerek, melyek alapját képezhetnék a példarendszereknek
22 Az M0 forgalomirányító központ fejlesztése, real time adatgyűjtés biztosítása más központokkal
23 Az M0 forgalomirányító központ fejlesztési koncepciójának kialakítása, migrációs út megtervezése
24 Konklúzió Az ITS keretszerkezetet el kell tudni adni –Megfelelő módon –Megfelelő embereknek Használhatóságát könnyíteni kell –Pilot kezelő szoftver elkészítése, bemutatása –Tájékoztató anyagok készítése, terjesztése –Internetoldal készítése Szakmai oldal, felsővezetők bevonása –Véglegesítése a funkcionális és fizikai szerkezetnek –Felhasználhatóság formájának meghatározása szükséges
25 Miért fontos az ITS keretszerkezet? Garantálja a rendszerek akár nemzetközi szintű fejleszthetőségét, együttműködési képességét, és biztosítja, hogy minden igény számítson… még a kisebb felhasználóké is.
26 Mire jó a magyar keretszerkezet (HITS)? (Mire nem jó?) A tervezett rendszerek egységesen átjárható, egymással konform kialakítása Az elkészült rendszerek migrációjának átjárhatóvá tétele A hatósági szint bevonása a közlekedéstelematikai rendszerek fejlesztésébe Az eddig kialakult, elzárt blokkok felszámolása Mik a feladatok a HITS alkalmazásához? Magyar UN, FA, PA, CA... alkalmazása, munkacsoportok Egységes vagy új felhasználó igények, szabványajánlások, „példarendszerek” gyártása Hatósági támogatással, ajánlásként vagy előírásként bevezetni „Terjesztés”
27 Vége az első résznek… Várom a kérdéseket Sütemények, kávé a büféasztalon Mosdó a folyosó végén a lift mellett balra
28 Második rész/ A HITS alkalmazása 1) Előzmények 2) Megszületik a HITS 3) A honlap és a szoftver 4) A szoftver használata 5) Browsing Tool / Selection Tool
29 HITS előzmények: 2003.: European ITS Framework Architecture vizsgálata, Pilot projekt az autópályás rendszerekre 2004.: Teljes User Needs összeállítása 2005.: Teljes Functional Architecture 2006.: Physical Architecture szint
: HITS (CONNECT D8.1/1) Magyar keretszerkezet véglegesítése Módszertan egységesítése Pilot szoftver készítése (Forráskód) Kezelői kézikönyv Arculati elemek készítése Szóróanyagok Honlap Megbízó: Magyar Közút
31
32
33 HITS/FRAME felépítése online.net online.hu
34 Felhasználói igények/ User Needs
35 Kiválasztó eszköz használata
36 Fizikai szerkezet
37 Browsing Tool, Selection Tool oldalain az eredeti angol nyelvű változatú Browsing Tool használata segíti az egyes elemek közötti keresgélést, böngészést Ugyanitt a Selection Tool letölthető szoftver, amellyel otthon összeállíthatók az egyes szintű ITS keretszerkezetek A Library menüpont alatt nyomtatható formában az összes kapcsolódó háttéranyag megtalálható.
38 Köszönöm a figyelmet! Egyéb információk: További kérdések : COWI Magyarország Tanácsadó és Tervező Kft Budapest, Tüzér u Hladon Andrea Tel: